بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه در خانه یبوست را درمان کنیم.

چگونه در خانه یبوست را درمان کنیم.

یبوست یا خشکی مزاج یکی از مشکلات دستگاه گوارش است که باعث سفت شدن مدفوع و سخت شدن دفع آن میشود. یبوست حاد ممکن است سبب بسته‌ شدن روده شود، که به نوبه خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون خالص چیزی بیش از یک روغن سالم و خوشمزه است، روغن زیتون می تواند به کاهش یبوست کمک کند. بافت روغن زیتون به گونه ایست که دستگاه گوارش شما را تحریک می کند، و کمک می کند مواد مصرف شده و در حال هضم راحت از طریق کولون شما حرکت کند و اینگونه از یبوست جلوگیری میکند.

روش مصرف

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

1 قاشق چای خوری آب لیمو (اختیاری)

 صبح ناشتا از هر کدام 1قاشق میل کنید.

لیمو

اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارش شما عمل می کند و همچنین می تواند باعث سم زدایی موادی شود که ممکن است در طول دیواره های روده ساخته شده باشد.

روش مصرف

1لیمو تازه

1فنجان آب گرم

 آب لیمو را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و اگر میخواهید به آن شکر نیز اضافه کنید و میل کنید. اضافه کردن آن به لیمو باعث میشود با تامین آب بدن نیز به رفع یبوست کمک شود.

قهوه

بسیاری از مردم قهوه برای نوشیدنی گرم صبح خود دوست دارند. کافئین یک محرک طبیعی برای سیستم گوارش است، بنابر این مصرف یک الی دو فنجان قهوه در طول روز میزان کافی کافئین در اختیار بدن شما قرار میدهد و اینگونه باعث بهبود یبوست میشود.

 دقت کنید مصرف بیش از حد قهوه می تواند اثر متفاوتی داشته باشد. در واقع باعث میشود میزان ادرار شما افزایش یافته و با دفع بیش از حد آب از بدن یبوست را تشدید میکند.

تحرک

اگر شما می خواهید چیزی را در بدن خود حرکت دهید، خودتان نیز باید حرکت کنید! شیوه زندگی امروزه ما نه تنها شامل تغذیه ای است که باعث افزایش یبوست می شود، بلکه عدم تحرک و پشت میز نشینی هم به این معضل دامن میزند. بنابر این تحرک داشتن و قرار دادن ورزش در برنامه روزانه خود میتواند باعث بهبود یبوست شود. با این حال، به یاد داشته باشید ورزش باید حداقل یک ساعت بعد از وعده های غذایی انجام شود.

 فیبر

یک رژیم غذایی طبیعی به مقدار زیادی به درمان یبوست کمک می کند. رژیم غذایی سالمی که دارای مقدار زیادی فیبر باشد به طور معجزه آسایی یبوست را درمان خواهد کرد. به طور خلاصه، فیبر، ماده ای است که نمی تواند هضم شود، و مانند یک اسفنج عمل می کند، آب را از محیط اطراف خود می گیرد و متورم میشود و در نتیجه مدفوع را نرم می کند.

مواد غذایی که مقدار زیادی فیبر دارند

لوبیا

نان سبوس دار

کلم بروکلی

گلابی

سیب

روغن دانه کتان

روغن دانه کتان یک درمان خانگی بسیار ساده برای یبوست است. این روغن دیواره های روده و همچنین مدفوع را پوشانده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

روش مصرف

1 لیوان آب پرتقال

 1 قاشق غذاخوری روغن دانه کتان

 1 قاشق غذا خوری روغن کتان را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و میل کنید.

آلوئه ورا

علاوه بر اینکه برای پوست مفید است و میتواند سوختگی های جزئی را کاهش می دهد، همچنین می تواند به گوارش مواد غذایی و هضم هرچه بهتر غذاها نیز کمک کند. بهتر است از ژل آلوئه ورا خالص استفاده کنید.

اما از آنجایی که ژل اثربخش تر است بنابراین از بیش از 2 قاشق غذاخوری استفاده نکنید. اگر گیاه آلوئه ورا در منزل ندارید، میتوانید از نوشیدن آب آلوئه ورا نیز نتایج مشابهی به دست آورید.

روش مصرف

2 قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا

 1 فنجان از آبمیوه دلخواه

2 قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا را با آب میوه مخلوط کنید و صبح بخورید. همچنین اگر خود آلوئه ورا را ندارید میتوانید به جای آن یک فنجان آب آلوئه ورا بخورید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده فوق العاده است که برای بهبود یبوست (و درد شکم) مفید است. معده را آلکالیز می کند، کمی اسید را خنثی می کند و به حرکت مواد درون روده شما کمک میکند.

روش مصرف

1/4فنجان آب گرم

1 قاشق چای خوری جوش شیرین

 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کرده و سپس میل کنید.

نمک اپسوم

 یک درمان خانگی مناسب برای یبوست است که به دو دلیل اصلی به درمان این بیماری کمک میکند: اول، نمک آب را از محیط اطراف خود جذب می کند و عبور مدفوع از روده آسان تر می شود. دوم، منیزیم موجود در نمک باعث انقباض عضلات روده می شود که باعث می شود حرکت مدفوع نیز راحت تر شود. نمک معمولی به دلیل رساندن آب میتواند مفید باشد اما منیزیم ندارد بنابر این توصیه میشود که از نمک اپسوم استفاده کنید.

روش مصرف

2 قاشق چای خوری نمک Epsom (برای بزرگسالان) یا ½ قاشق چای خوری (برای کودکان)

 1 فنجان آب یا آب میوه

 2 قاشق چای خوری نمک اپسوم را در یک فنجان آب یا آب میوه بریزید و آن را بنوشید. اگر بعد از 4 ساعت نشانه ای از حرکت روده ای وجود نداشته باشد، یک فنجان دیگر مصرف کنید. برای کودکان فقط 1قاشق چای خوری استفاده کنید.

آلو و آلوچه

شاید یکی از کلاسیک ترین درمان های مربوط به یبوست مصرف آلو و آب آلو باشد. این میوه به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می شود زیرا دارای مقدار زیادی فیبر و حاوی سوربیتول است.

سوربیتول یک کربوهیدرات طبیعی است که به راحتی قابل جذب نیست، و باعث می شود که مقدار زیادی آب از طریق روده عبور کند و به حرکت مدفوع کمک میکند. مراقب باشید مصرف بیش از حد آلو می تواند باعث ایجاد نفخ و و اسهال شود.

روش مصرف

میتوانید آلو را بخیسانید و آب آن را میل کنید و یا در صورتی که نرجیح میدهید چند دانه آلو را بخورید. دقت کنید که خوردن بیش از حد آن باعث اسهال میشود.

تخلیه به موقع

یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از یبوست این است که شما درست زمانی که احساس نیاز میکنید به توالت رفته و روده خود را تخلیه کنید. هر چه بیشتر آن را نگه دارید، آب بیشتری از مدفوع جذب می شود و دفع آن سخت تر می شود.

چای قاصدک

1 فنجان چای قاصدک برای افرادی که از یبوست به علت بی هوشی و یا مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده رنج می برند میتواند بسیار مفید باشد.

روش مصرف

2 قاشق چایخوری برگ های قاصدک خشک

1 فنجان آب گرم

قاصدک خشک را با آب جوش مخلوط کرده و به مدت 6 الی 10دقیقه درپوش آن را بگذارید و صبر کنید. دمنوش که آماده شد میتوانید آن را میل کنید. مصرف این دمنوش تا سه بار در روز مجاز است.

ماست

حفظ باکتری های خوب در بدن به جلوگیری از یبوست کمک می کند و شدت آن را کاهش می دهد. یکی از راه هایی که به رشد باکتری های مفید کمک میکند مصرف ماست است که پر از پروبیوتیک است. مصرف ماست برای کمک به رفع یبوست بین یک تا 3 فنجان در روز توصیه میشود که میتوانید از آن در وعده غذایی صبحانه و یا دیگر وعده های غذایی استفاده کنید.

ورزش اسکات

این ورزش علاوه بر ایجاد تحرک یک موقعیت طبیعی است که برای بدن ما بدان معنی است “زمان آن است که به توالت برویم”. بنابر این این روش نیز برای درمان یبوست بسیار مفید است.

علائم یبوست

یبوست با علائم گوناگونی همراه میباشد که در هر بیمار با توجه به عادت‌های روده‌ای، رژیم غذایی و سن تغییر می‌کند، علائم برای تجویز درمان یبوست مهم می باشد.

دشواری در شروع یا پایان عمل دفع

کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج و دشواری در عمل دفع

خروج سخت مدفوع پس از فشار آوردن شدید

بیمار در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک ‌پذیر با درد شکمی ناشی از انقباض روده، وجود گاز بیش از اندازه، احساس نفخ و تغییر در عادت‌های روده‌ای نیز مواجه می‌شود

انسداد روده حالت تهوع، استفراغ، از کار افتادن روده و ناتوانی در خارج کردن گاز روده را به دنبال دارد.

باد کردن شکم، سر درد و کاهش اشتها

احساس بار شدن زبان، نفس بدبو و طعم ناخوشایند دهان

عوامل خطر یبوست

اگر موارد زیر برای شما موجود داشته باشند احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر می گردد

مسن بودن

منزوی و تنها شدن

بستری شدن در رختخواب

رژیم غذایی کم فیبر

مصرف ناکافی مایعات

مصرف برخی داروهای خاص شامل داروهای مسکن،آرام بخش ها یا برخی داروها که سبب کاهش فشارخون می شود.

شیمی درمانی

زنان بیشتر از مردان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار یبوست می شوند.

اگر باردار هستید ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی دوران بارداری، احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر گردد.

درمان های جایگزین

در اکثر موارد تغییرات ساده شیوه زندگی و رژیم غذایی تان ،می تواند به برطرف کردن نشانه های یبوست کمک کنند. همچنین چندین روش جایگزین می توانند آسودگی را فراهم کنند،اگر چه این روشها به صورت گسترده مورد مطالعه واقع نشده باشند.

ماساژ

به وسیله دستکاری، فشار دادن و کشیدن پوست و ماهیچه ها و مفاصل کار می کند.تکنیک ها شامل  acupressure وshiatsuهستند. وقتی ماساژ در منطقه شکمی به کار گرفته می شود، ماساژ می تواند به آرام سازی ماهیچه هایی که مثانه و روده را تقویت می کنند و به ارتقا فعالیت روده کمک کند.

طب سوزنی

 این طب چینی سنتی، شامل الحاق و با دست گذاشتن 5 سوزن در قسمت های گوناگون بدن مییاشد. این درمان ممکن است به تحریک کولون کمک کند و درد یبوست را برطرف نماید،اگرچه اثرش برای این موضوع هنوز ثابت نشده است.

منبع: everydayroots.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده