مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اصفهان |تاریخ ، هنر ،زیباترین شهر جهان

اصفهان |تاریخ ، هنر ،زیباترین شهر جهان

اصفهان: موزه ای که مردم در آن زندگی می کنند


در بین شهرهای ایران ، اصفهان مانند تکه ای از جواهرات است که با وجود نوسانات تاریخی در این منطقه هنوز در طول قرن ها درخشش و جلال خود را حفظ کرده است. شهر آنقدر پر جنب و جوش است که گویا امروز متولد شده است و در عین حال چنان اصل است که به نظر می رسد مثل همیشه وجود داشته است. فرهنگ غنی و طبیعت زیبای شهر در چنان هماهنگی کامل است که به نظر می رسد یکی از آنها بازتاب دیگری را نشان می دهد. اصفهان بیان نهایی فرهنگ ایرانی و اسلامی است.


جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

اصفهان در ایران مرکزی در داخل دشتهایی که در امتداد رودخانه زاینده رود کشیده شده است ، قرار دارد. این شهر در منطقه ای نسبتاً کوهستانی در مرکز فلات ایران واقع شده است و از کوه های برفی زاگرس در غرب تا شرق و بیابان های شمال مرکزی ایران امتداد دارد. به لطف مناطقی که دارای ارتفاعات مختلف هستند ، در شهر شرایط جوی زیادی وجود دارد.


به طور کلی ، از آنجا که ارتفاع از شهر غربی به شرق کاهش می یابد ، دمای منطقه همراه با کاهش میزان بارندگی افزایش می یابد. در طول چهار فصل در این شهر یک نسیم نسیم وجود دارد. بادهای غربی و جنوب غربی که در بهار و پاییز در امتداد رودخانه زاینده رود می وزند ، این شهر را با حال و هوای باشکوه می بخشند. اصفهان شهری است

اصفهان با سابقه قدیمی و بناهای تاریخی بی شماری ، یک شهر نمونه در جهان است. به گفته نویسنده فرانسوی ، آندره مالرو ، تنها فلورانس و پکینگ با اصفهان قابل مقایسه هستند. آثار تاریخی اصفهان شامل مجموعه ای از بهترین نمونه های سبک های مختلف معماری فارسی است که در طی یک دوره هزار ساله و بیشتر توسعه یافته است. کیفیت و کمیت این آثار هنری فوق العاده است و از شاهکارهای معماری ایرانی پس از اسلام است .از جاذبه های تاریخی اصفهان می توان انواع گنبدها ، آثار کاشی کاری ، گچ کاری ، نقاشی های دیواری نقاشی ها و خطاطی ها را نام برد. این آثار اعتقادات مذهبی خالقان خود را نشان می دهد و بازدیدکنندگان را چنان مجذوب خود می کند که احساس می کنند به قدمت هنرمندان برده شده اند و خود را در دنیایی مملو از نور و ظرافت می بینند.

اصفهان را شهر صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران می نامند. این آثار هنری بخش عمده ای از صادرات ایران ، به ویژه به اروپا را تشکیل می دهد. هنرهای سنتی و صنایع دستی معاصر اصفهان در واقع ادام continu هنر صفوی است که توسط صنعتگران مدرن ایران دنبال می شود. آثار هنری آنها مورد استقبال ایرانیان و غیرایرانی ها قرار گرفته و نقش اساسی در صادرات از اصفهان دارند. قالی بافی ، حکاکی ، نقاشی مینیاتوری ، معراجه ، کاشی کاری ، بروکاد ، کار کالریک و مینا کاری از برجسته ترین آثار هنری اصفهان است. هنرمندان معاصر اصفهان در سالهای اخیر در زمینه های نقاشی مینیاتور ، کاشی کاری و حکاکی نوآوری های جدیدی را انجام داده اند. اصفهان همچنین دارای موسیقی سنتی قدیمی است. امروزه بیشتر نوازندگان ایرانی با لهجه اصفهانی به فارسی صحبت می کنند.


اصفهان طی دهه های گذشته به رشد و پیشرفت چشمگیری رسیده است. بدنبال افزایش جمعیت ، توسعه منطقه شهری آن و تشکیل خیابان های جدید و همچنین افزایش تعداد ساختمانها و گیاهان ، این شهر به یک شهر مدرن تبدیل شده است. اصفهان پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر بوده است. با این حال هرگز شخصیت خود را از دست نداده است.


اصفهان آب و هوای قاره ای خشک با چهار فصل مجزا دارد. ماه های تابستان که از ژوئن تا آگوست تمدید می شوند ، گرم و خشک هستند و ماه های زمستان از ماه دسامبر شروع می شود و تا فوریه ادامه دارد و با بارش برف پراکنده سرد است بنابراین بهترین فصول برای بازدید از اصفهان ، بهار و پاییز است که هوا آفتابی ، گرم و دلپذیر برای گشت و گذار و فعالیتهای فضای باز است. اگرچه در این شهر گرمای شدید و سرما وجود دارد ، اما روزهای سرد بیش از سه ماه طول نمی کشد. در اصفهان به سختی تابستان می بارد. معمولاً در مارس و آوریل بارندگی وجود دارد ، احتمالاً به دلیل ابرهایی که از تبخیر برف ذوب شده ایجاد شده اند. وزش باد از غرب از تابستان می بارد. هنگامی که خورشید غروب می کند ، باد بلند می شود و شب آنقدر سرد می شود که ممکن است کسی بخواهد کت پشمی بپوشد. بهار در ماه فوریه آغاز می شود که هوا مطبوع است و شهر جذابیت خود را پس می گیرد


برای هرکسی که به ایران می آید ، اصفهان یک توقف خاص است و یکی از مکان هایی است که شما برای مدت طولانی از یاد نخواهید برد. اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران است که رتبه دوم گردشگری و اقتصاد را داراست. این شهر در دوران صفویه پایتخت و مرکز ایران بوده است. سفر به شهر اصفهان بدون شک می تواند خاطره های به یادماندنی برای شما داشته باشد.


اصفهان به دلایل خوبی مقصد گردشگری برتر ایران است.در اصفهان اماکن فرهنگی، تاریخی، موزه‌ها و بناهای شگفت انگیزی از جمله میدان نقشه جهان، عالی‌قاپو، سی و سه پل، چهل ستون، بازار قیصریه، پل خواجو وجود دارد که باید حتماً از آنها دیدن کنید تا بتوانید علت شهرت این شهر زیبا را به‌خوبی درک کنید.


از نمادهای معروف شهر اصفهان است، این پل که به پل الله وردیخان و پل جلفا نیز معروف است،از شگفت انگیز ترین عمارت های اصفهان ، عمارتی ساده و خشتی و در عین حال شگفت انگیز به نام منارجنبان می باشد.


 آب وهوای شهر اصفهان نیمه خشک معتدل است، به طوری که متوسط درجه حرارت سالانه این شهر 16 درجه سانتیگراد می باشد. در حالی که حداکثر مطلق درجه حرارت تا 41 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق منهای 16 درجه سانتیگراد گزارش شده است. متوسط بارندگی سالانه شهر اصفهان در حدود 13 میلیمتر و معدل تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود 68 است. فرودگاه بین المللی اصفهان در شمال شرقی شهر در فاصله 35 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. از این فرودگاه روزانه و هفتگی پروازهایی به شهرهای مختلف ایران و جهان صورت می گیرد.


این شهر مهد هنرهای زیبایی مانند سیم کشی، زر کشی، زربافی، گلابتون دوزی، پولک دوزی، سکمه دوزی و زنجیر بافی از صنایع دستی محلی آن است. در حال حاضر زربافی و سکمه دوزی همچنان رواج دارد. همچنین اصفهان در صنایع خاتم کاری، کاشی کاری، قلم زنی، مینیاتور، مینا کاری، زرگری نقره و طلا در دنیا شهرت دارد.محصولات کشاورزی و میوه های منحصر به فردی مانند سیب ، گلابی ، سیب گلاب ، پیاز کوهی و کرفس اصفهان مشهور هستند.

اصفهان (پارسی میانه: اسپاهان) شهری باستانی توریستی در مرکز ایران است. به لحاظ جمعیت بعد از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران و یکصد و شصت و سومین شهر پر جمعیت دنیا محسوب می شود. هتل های متنوعی در این شهر وجود دارد که از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می کنند.


مردم اصفهان به طور عمده فارسی زبان و از ساکنان خود استان و استانهای همجوار هستند. البته بعد از جنگ تحمیلی شمار زیادی از ساکنان منطقه های جنوب کشور به ویژه خوزستان به اصفهان مهاجرت کردند که بخش قابل توجهی از آنان نیز در شاهین شهر، فولادشهر و بهارستان زندگی می کنند.


اسلام دین نخست شهر است ولی از سده های پیش ارامنه، یهودیان و سایر اقلیتهای مذهبی نیز در شهر زندگی می کرده اند. جلفا که در جنوب اصفهان قرار گرفته، منطقه ی ارمنی نیشین است و از مناطق خوب شهر نیز قلمداد می شود. یهودیان اصفهان از قدیمی ترین اهالی این شهر به شمار می آیند، که در گذشته در محله جویباره ( اصفهان) ساکن بودند ولی اکنون بیشترشان به خارج کشور مهاجرت کرده اند، معدود یهودی های باقی مانده هم بیشتر در خیابان فردوسی ساکن هستند .


اصفهان از روزگاران کهن تا کنون به نام‌های : صفاهان ، صفویان ، پارتاک ، پارک ، پاری ، پاریتاکن، پرتیکان ، جی ، رشورجی ، سپاهان ، سپانه ، شهرستان ، صفاهان ، صفاهون ، گابا، گابیان ، گابیه ، گبی ، گی و نصف جهان سرشناس بوده‌است. پس از فتح توسط اعراب مسلمان و چون در عربی حرف «پ» وجود نداشته با لهجه و حرف «ص» بصورت اصفهان تلفظ گردید.


زاینده رود

مسیر زاینده‌ رود مهمترین‌ رودخانه‌ مركز فلات‌ ایران‌ است‌. این‌ رودخانه‌ به‌ دلیل‌ جوشش‌ چشمه‌های‌ ‌فراوان‌ از سرچشمه‌ تا مصب‌، به‌ زاینده‌ رود مشهور‌ شده‌ است‌. این‌ رودخانه‌ از جبهه‌ شمال‌ شرقی‌ زردكوه‌ بختیاری‌ سرچشمه‌ می گیرد و تا باتلاق‌ گاوخونی‌ جریان‌ می یابد. طول‌ این‌ رودخانه‌ حداكثر 420 کیلومتر و تا 800 متر در شهر اصفهان متفاوت‌ است‌. از ابتدا تا انتهای‌ مسیرزاینده‌ رود، بیشه‌ زارهای‌ سرسبزی‌ در سواحل‌ آن‌ وجود دارند كه‌ در زیبائی‌، طراوت‌ و لطافت‌ آب‌ و هوا و چشم‌اندازهای‌ پیرامون‌ رودخانه‌ بسیار موثر هستند.


مسجد شیخ لطف الله

هنر و معماری اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است، بنایی زیبا با گنبد مدور و بی مناره ای که نقش و نگار ایرانی بر روی آن هنرنمایی می کند و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان یعنی مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد زیبا ویژگی منحصر به فردی دارد که آن را از مساجد دیگر متمایز کرده و آن نداشتن مناره است، مسجد شیخ لطف الله شبستان یا صحن ورودی ندارد و بجای آن رواق کاشی کاری شده و زیبایی دارد که زینت بخش میدان نقش جهان است. طرح و رنگ و نقش و نورپردازی این مسجد آنقدر بی نظیر و خیال انگیز است که چشم از دیدن آن سیر نمی شود، این اثر معماری شاهکاری باشکوه و بی همتا که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.


سی و سه پل

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان سی‌وسه‌پل یا پل الله‌ وردی‌خان است که با 33دهانه، 295متر طول و 14 متر عرض، توسط الله‌وردی‌خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان در دوره صفویه بوده‌است. در عصر صفوی، نوروز را در کنار سی‌وسه‌ پل جشن گرفته می‌شد. در این ایام سی‌وسه‌ پل را چراغانی و بعضی‌اوقات شاه‌عباس دستور گلریزان این پل را می‌داد.


جهانگردان زیادی سی‌وسه‌ پل را شاهکاری در معماری ایران می‌دانند؛ ازجمله آن‌ها می‌توانیم به پرسی سایکس اشاره کنیم که سی‌وسه‌پل را یکی از پل‌های درجه اوّل جهان خوانده است، شاردن آن را شاه‌کار معماری و شگفت‌آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران خواند. و به قول لرد کرزن «انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد.


پل خواجو

از بی نظیر ترین معماری های زمان شاه عباس دوم پل خواجو است که روی زاینده رود ساخته شده است، اسم دیگر این پل بابا رکن الدین است و از عملکردهای این پل می توان به سد بودن و تنظیم جریان آب اشاره کرد، سازه این پل از نظر معماری بسیار مستحکم و متقارن است. دقیقا در وسط این پل ساختمانی برای اقامت موقتی شاه و خانواده اش به نام بیگر بیکی بنا شده که هم اکنون نیز وجود دارد و زیر سقف طاق های آن نقاشی های بی نظیری وجود دارد که نمایانگر هنر و شکوه تمدن در آن زمان بوده است.


کاخ عالی قاپو

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان کاخ عالی قاپو است که در میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. این کاخ را می‌توان شاهکاری از معماری صفوی نامید. کاخ عالی قاپو در 6 طبقه ساخته شده است و هر یک از طبقات تزئینات خاص خود را دارد.

عالی قاپو به معنی سردر بلند یا درگاه بلند است و این کاخ را می‌توان مدخل قصرهایی نامید که در عصر صفویه در محدوده‌ی میدان نقش جهان ساخته شده بود.در طبقه‌ی ششم این کاخ تالاری قرار دارد که به آن اتاق صوت می‌گویند.

این تالار به گونه‌ای ساخته شده است که مانند استودیوی ضبط، طنین‌های اضافی را از صدا می‌گیرد و اصوات را به شکل صاف به تمام قسمت‌های تالار می‌رساند. همه جای این تالار گچ‌بری‌های زیبا به شکل جام و صراحی است.


کاخ چهل ستون

هم مانند بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان محصول دوران باشکوه صفوی است. این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان قرار گرفته است.در معماری این کاخ از تلفیق معماری چینی، ایرانی و فرنگی استفاده شده است، این کاخ شامل یک ایوان اصلی که رو به شرق بوده می باشد که این ایوان شامل دو بخش که یکی بر 18 ستون چوبی و بلند استوار است و دیگری بر چهار ستون وسط که روی 4 شیر سنگی قرار گرفته که حجاری آنها به گونه ایی بوده که دو شیر به یک سر انسان نشان داده میشود.


کاخ هشت بهشت

در اواخر حکومت سلسله صفویان، عمارت زیبا و دلگشا و تاریخی محل سکونت حاکمان آن زمان بوده است. عمارت هشت بهشت در باغ بزرگ و بسیار زیبای نقش جهان قرار دارد که بنای اولیه‌ی آن را شاه اسماعیل اول بنا نهاد. این عمارت هشت ضلعی است در دو طبقه ساخته شده و چهار نما دارد و هیچ یک از نماها همانند دیگری نیست. به نظر می‌رسد نمای شمالی نمای اصلی عمارت باشد اما استخری که در ضلع شرقی قرار دارد، نشان می‌دهد که نمای اصلی در این سمت قرار دارد. در وسط تالار عمارت، حوض هشت ضلعی به جنس مرمر قرار دارد که به آن حوض مروارید می‌گویند. در و پنجره‌های آن نیز خاتم‌کاری است و زیبایی عمارت را دوچندان کرده است.


منار جنبان

 این بنای تاریخی عجیب و زیبا در ادبیات فولکلور ما وجود دارد. در این بنا عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» دفن شده و بر سنگ قبر او تاریخ 716هجری ثبت شده است. این تاریخ با حکومت سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مصادف است. بنای منارجنبان به شکل یک بقعه و دو مناره است؛ ارتفاع هر یک از این مناره‌ها 7/5 متر بوده و آن چه این‌ها را از سایر مناره‌ها متمایز کرده، تکان خوردن آن است. با تکان خوردن یکی از مناره‌ها، هم مناره‌ی دیگر و هم کل ساختمان تکان می‌خورد. دلیل این پدیده مدت‌ها ناشناخته بود اما یکی از دلایل آن را می‌توان پدیده‌ای فیزیکی به نام «تشدید» یا «اثر دوپلر» نامید؛ چون این دو مناره شبیه هم و بسیار سبک هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.


کلیسا و موزه وانک

کلیسای زیا و تاریخی وانک آمنا پرکیچ و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده ،این کلیسای تاریخی عبادتگاه ارمنه و در محله جلفای اصفهان قرار گرفته واین کلیسا دارای دو گنبد است. این گنبدها به تقلید از سبک معماری ایرانی به شکل مدور ساخته شده اند. سقف ها و دیوارهای عبادتگاه کلیسای وانک با نقاشی های بسیار زیبایی پوشیده شده است، این نقاشی ها همه روایت ها و تصاویری از انجیل هستند و در میان آن ها می توان به تصاویری از تولد عیسی و بهشت و جهنم اشاره کرد. در این کلیسا موزه و کتابخانه ای وجود دارد که ارزش تاریخی دارند. در موزه ی این کلیسا اشیا و کتاب های قدیمی مانند: نسخه های خطی و تابلوها، سازها، زیورآلات، منسوجات نگهداری می شوند.


مسجد جامع اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان و از مهمترین بناهای تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز می‌گردد. مسجدی که کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شده‌ بود و باعث رشد شهرنشینی اصفهان شد. تاریخچه ساخت مسجد جامع اصفهان در زمان عباسیان بوده، زمانیکه مهمترین طرح های توسعه در دوران آل بویه و صفوی صورت پذیرفته اند. این بنا، از لحاظ فنی، هنری و انواع معماری ادوار مختلف اسلامی دارای شهرت جهانی است


محله جلفا

از دیدنیهای اصفهان محله جلفا است که مسافران را حتی برای یکبار هم که شده به سمت خود جلب می کند. محله جلفا، خیابان سنگفرشی است که میتوان در یکی از کافه هایش نشست یا مجذوب نقاشی های دیواری کلیسای وانک آن شد.


بازار قیصریه

 بازار قیصریه یکی از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى نیز شهرت دارد، این بازار از سردر قیصریه شروع و به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. از مراکز مشهور صنایع دستی است. سردر قیصریه، يكی از زيباترين نقاشی های مربوط به دوران صفويه را نشان می دهد. از اين سردر ، وارد يكی از زيباترين بازارهای جهان می شويد. اين بازار در دوران صفويه مركز فروش كالاهای گران قيمت بوده است و نمايندگان شركتهای خارجی در اين مكان دارای حجره هایی بوده اند .بـازار از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهاى اصفهان است، در وسط بازار محوطه بزرگ مدور شکلى است کـه گنبـد زیبایی دارد و در طرف مغرب کاروانسراى با شکوه شاهى قرار دارد که دو طبقه و داراى تقریبا 150حجره است.


باغ مصلی نائین

که یکی از آثار باستانی قابل توجه این شهر است، باغی وسیع و زیبا که تا چند سال پیش تفرجگاه مردم در ایام تعطیل بوده و بقعه داخل آن نیز زیارتگاه نائینی‌ها بشمار می‌رفت.دیوارهای آجری آن بلند و کنگره‌ای است. چهار برج به طور قرینه در چهار گوشه آن قرار دارد. درب اصلی باغ مصلی نائین در سمت شمال شرقی، رو به امامزاده سلطان سید علی باز می‌شود.


در محل ورود به حیاط یک هشت ضلعی ورودی آن هشتی، بالا خانه‌ای است هست که محل کتابخانه مرحوم معاضد السلطنه پیرنیا بوده است.در میان گنبدخانه سه سنگ قبر در کنار هم، پیام رسان مجموعه ای از قطعه های کوتاه شده از احوال سرگذشت مربوط به سه نفر از بزرگمردان خاندان پیرنیاست.


سنگ نوشته شمالی، بیانگر احوال پیر عبدالوهاب (پیر نائین) است و دو سنگ نوشته میانی مربوط است به احوال ابوالحسن خان پیرنیا (معاضدالسلطنه) نواده پیر نائین و سنگ نوشته جنوبی، احوال حسین پیرنیا (مؤتمن الملک) نواده دیگر پیرنیا ست.


وسط باغ بقعه‌ای هشت ضلعی هست که دو سه پله از سطح زمین بلندتر است. این ساختمان به صورت چهار ایوانی است و بر فراز آن گنبدی بلند و زیبا هست که با کاشی فیروزهای رنگ پوشیده شده است.زیر گنبد مرحوم حاج عبدالوهاب و حاج محمد حسن به خاک سپرده شده‌اند.


عمارت باغ مصلی نائین مدفن سید نوربخشی (بزرگ سلسله نور بخشیه) معاصر شاه طهماسب صفوی است. مزار این عارف مشهور روبروی درب ورودی باغ مصلی قرار گرفته و سنگ مرمر نفیسی با تاریخ 953 هجری بر مزار او نصب شده‌است.


در یکی از قسمت های باغ آب انباری ساخته شده که دارای دو راه پله است. یکی از این راه پله‌ها در بیرون باغ واقع شده است.این آب انبار دارای دو بادگیر بلند و زیبا نیز می‌باشد.


در وسط باغ مصلی نائین مقبره ای به صورت هشت گوش با اتاقهای قرینه و به‌صورت چهار ایوانه واقع شده که گنبد بسیار زیبایی از کاشی به رنگ آبی بر روی آن خودنمائی می‌کند.زیر این گنبد آرامگاه حاج عبدالوهاب نائینی فرزند حاج عبدالقیوم واقع شده که در سال 1212 هجری در این محل درگذشته‌ است.


مزار دیگری متعلق به مرحوم حاج محمد حسن کوزه کنانی آذربایجانی است که در سال 1250هجری در گذشته و در این محل به خاک سپرده شده‌ است.حاج عبد الوهاب، عارف شهیر و جد اعلای خاندان پیرنیاست. ساختمان بقعه مربوط به عهد قاجار است.زیبائی‌های این عمارت وجود دو بادگیر است که در تابستانها باعث سردی و گوارائی آب این آب انبار می‌شود.


ورودی مصلی وعمارت مصلی بصورت دو طبقه‌است. باغ مصلی نائین در میان چهار خیابان قدیمی شهر نائین امروزی، عرصه ای فرهنگی با جلوه های شهری موزون و آرامش بخش است که در حاشیه بافت قدیم شهر جا دارد.

باغ مصلا دارای دو دروازه ی ورودی است. یکی از دیوار شمالی در راستای سر دروازه جا دارد که ورودی اصلی محسوب می شده است.ورودی دیگر دروازه ی جنوبی ست که بر محور شمالی جنوبی باغ و در راستای دروازه شمالی قرار گرفته است.راستای خیابان با محور ورودی اصلی و محور تقارن گذرها مطابقت دارد و از وسط ساختمان می‌گذرد.


دو ردیف درخت پسته در دو طرف گذر های کناری و میانی باغ کاشته شده و درختان کاج در باغ بصورت پراکنده کاشته شده اند.آبیاری باغچه ها و درختان باغ از طریق جوی های خاکی انجام می شود.جوی هایی که از پای درختان کناری دوطرف گذرهای اصلی باغ می گذرند.آبگیر و آبنمایی در سطح باغ وجود ندارد،ولی گذربندی فضای باغ از نظام هندسی معمول باغ های ایران استفاده کرده است.


بنای تاریخی خانه فاطمی نائین

در محله نوآباد و جنب بازار تاریخی شهر نائین واقع گردیده است. این بنا به عنوان یکی از مهمترین مساکن سنتی شهرستان نائین محسوب گشته و در حال حاضر در مالکیت نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نائین در حال مرمت می باشد.


 بنای تاریخی متعلق به خاندان فاطمی ها در نائین بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و کمی قبل از آن می باشد.خانه فاطمی نائین ازبخشهای مختلفی که هرکدام کاربرد مخصوصی داشته ساخته شده می توان به بخشهای اندرونی ،بیرونی ، محل نگهداری احشام و اصطبل اشاره نمود.


کدام از این بخش ها از فضاهای متعدد معماری دیگر از جمله اتاقهای متعدد، دالان ها، بهار خوابها، مطبخ ، حمام ، اتاق مخصوص پذیرایی ، اتاق مخصوص استراحت میهمانان ، محل نگهداری غلات و حبوبات ، سردابها تشکیل شده است.

خانه درست در میان بافت قدیم، در کنار بازار و بنای تاریخی نارین قلعه قرار دارد.این خانه مربوط به دوره قاجار و متعلق به خاندان فاطمی بوده، دارای بخش های اندرونی، بیرونی، حیاط خلوت، تالار ارسی و گوشواره با تزیینات گچ‌بری، نقاشی معرق‌کاری و نیز درهای زیبایی مشبک کاری است.


مهمترین ویژگی هنری وتزئینی خانه فاطمی نائین می توان به گچ بریهای بسیار زیبای نقوش گیاهی وگل و بوته های موجود در اتاق ارسی و تزئینات مختلف معماری دیگر از جمله رسمی بندیها، کاربندیها، مقرنس کاری و… که در بخشهای مختلف این خانه قراردارد می توان نام برد.


یکی دیگر از ویژگیهای هنری-ترئینی این خانه وجود دربها و پنجره های مشبک بسیار زیبا که در آن از تکنیکهای مختلف کار باچوب مثل گره چینی و کام و زبانه و استفاده از شیشه های الوان که بسیار زیبا و جذاب می باشد می توان نام برد .


آسیاب آبی ریگاره در محمدیه‌

شهر نایین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می‌گردد. این آسیاب با تکنیک و روش کند و به وسعت بسیار زیاد به طول دست کم 150 متر و عمق 30 متر در دل خاک ایجاد شده است.


آسیاب آبی ریگاره محمدیه شاهکار دوره پیش از اسلام با شماره 29778 در سال جاری در فهرست آثار ملی قرار گرفت. آسیاب آبی ریگاره نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری نائین در سال 1384 از دل خاک نمایان شد و این آسیاب آبی دست کنده در عمق 30 متری زمین در نوع خود منحصر به فرد است.


اتاقک آسیابان و تنوره (مخزنی است که آب در آن جمع می‌شود) از دیگر بخش‌های آسیاب آبی ریگاره محسوب می‌شود. این بنای تاریخی با استفاده از تکنیک کند در دل زمین کنده شده و هیچ مصالح ساختمانی در آن دیده نمی‌شود آسیاب آبی ریگاره در محمدیه نایین و به طول حداقل 130 متر و عمق 30متر حفر شده که پس از عبور از راهرو بسیار عمیق و طویل آن با شیب بسیار تند، به محل اصلی آسیاب به صورت چند اتاق و محل آرد کردن گندم‌ها می‌رسد.


آسیاب آبی ریگاره آب قنات بسیار قدیمی کیخسرو را در عمق 18 متری و سپس به طرف هدایت و در نتیجه آب قنات در عمق 30 متری و با فشار بالا پره‌های چرخ آسیاب را چرخانده و به فعالیت خود ادامه می‌داده است، پس از آن آب را به وسیله سه کانال دیگر به قنات اصلی هدایت می‌نموده‌اند.


ورودی اصلی آسیاب در عمق 3 متری ایجاد و در زیرزمین با عبور از دالانی بزرگ به طول 60 متر و با شیب بسیار تند به مرکز اصلی و جایگاه اصلی آسیاب متصل می‌گردد. این دالان با ارتفاع متغیر 2 تا 4 متر و با شیب بسیار تند و به صورت عجیبی کنده شده است.

در محوطه اصلی آسیاب در عمق 25 متری به فضاهای متعدد از جمله اتاق‌ها و محل اسطبل و محل قرار گرفتن سنگ‌های آسیاب و تنوره برخورد می‌نماییم. در این قسمت سکوهایی برای گذاشتن کیسه‌های گندم و آرد تعبیه شده است.

بر اساس گفته‌های پیشینیان محل این آسیاب در زمان کیخسرو و بیش از 2000 سال پیش ساخته شده است چنانچه ضرب المثل‌های گوناگونی به این آسیاب منسوب می‌باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده