مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بیماری کروناویروس 2019 - سازمان بهداشت جهانی

بیماری کروناویروس 2019 - سازمان بهداشت جهانی

کورون ویروس ها گروهی از ویروس های مرتبط هستند که باعث ایجاد بیماری در پستانداران و پرندگان می شوند. در انسان باعث عفونت های دستگاه تنفسی می شوند

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از بیماری کروناویروس (COVID-19) وجود ندارد.

اگر می توانید از خود محافظت کنید و از ابتلا ویروس به دیگران جلوگیری کنید:

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

دستان خود را به مدت 20 ثانیه مرتبا بشویید ، با صابون و آب یا مالش به دست الکل بریزید

بینی و دهان خود را با یک دستمال یک بار یا آرنج خمیده هنگام سرفه یا عطسه بپوشانید

از تماس نزدیک (1 متر یا 3 پا) با افرادی که ناخوشایند هستند خودداری کنید

اگر احساس ناخوشایند می کنید در خانه بمانید و از دیگران در خانه جدا شوید

یک عامل بسیار مهم در مراقبت از خود ، مدیریت استرس است. برای آن وقت بگذارید. آن را جدی بگیرید ، مانند مصرف دارو با گسترش ویروس ، کلاهبرداری نیز رواج پیدا کرده ، اکسیرهای جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان های دروغین و الگویی برای آرامش ، جمع آوری و تفکر انتقادی منطقی باشید.


ویروس کرونا یکی از انواع ویروس‌هایی است که می‌توانند سیستم تنفسی را در انسان و سایر پستاندران تحت تاثیر قرار دهند. این ویروس‌ها به همراه ویروس‌های سرماخوردگی، ذات الریه و سندرم حاد تنفسی یا سارس (SARS) می‌توانند بر سیستم گوارشی بدن نیز تاثیر گذار باشند.


ویروس کرونامتعلق به خانواده بزرگی از ویروس‌هایی است که عامل ایجاد بیماری‌های تنفسی هستند. این خانواده، کرونا وریده نام دارد. بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی خود یک بار با ویروس کرونا مواجه می‌شوند که اغلب باعث ایجاد بیماری‌های کم خطری مانند ذات الریه یا برونشیت می‌شود.


ساختار ویروس کرونا

ویروس‌های کرونا ویریون‌هایی هستند که پاکت ویروسی دارند. قطر این ذرات ویریونی برابر با 120 نانومتر است. ساختارهای برگ شبدر مانند گلیکوپروتئین‌ها و پروتئین‌های سطح این ویروس، ساختمانی تاج مانند در آن ایجاد کرده است. این ویروس‌ها نیز به دلیل ساختار تاجی کرونا ویروس نام گرفته‌اند.


در این ویروس‌ها بخشی به نام نوکلئوکپسید وجود دارد که از پروتئین‌های پوششی کپسید ساخته شده و درون آن ماده ژنتیکی ویروس جای می‌گیرد.


ساختمان ویروس کرونا

ویروس کرونا دارای ژنومی از جنس RNA است. این ماده ژنتیکی به صورت مارپیچ و یا حلقوی در نوکلئوکپسید ویروس دیده می‌شود. ژنوم ویروس کرونا شامل یک رشته منفرد از RNA مثبت ریبونوکلئیک اسید است. RNA ژنومی این ویروس کلاهک متیله شده در ناحیه 5’ خود دارد و در انتهای 3 خود غنی از نوکلئوتید آدنین است.

ویروس‌های کرونا توسط ژنوم خود پروتئینی به نام آنزیم ریپلیکاز را کد می‌کنند که عملکرد آن رونویسی از ژنوم ویروس و تولید نسخه‌های جدید از آن با استفاده از امکانات سلول میزبان است.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


تاریخچه ویروس‌های کرونا

ویروس‌های کرونا اولین بار در سال 1937 از ویروس‌های عامل برونشیت در پرندگان که تعداد زیادی از آن‌ها را از بین بردند، جداسازی شدند. ویروس‌های خانواده کرونا مسئول ایجاد 15تا 30 درصد از انواع سرماخوردگی‌ها هستند. براساس مطالعات بیش از 70سال اخیر، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا ویروس‌ها می‌توانند در موش‌، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گاو بیماری ایجاد کنند.

مطالعات بر روی انواع ویروس‌های خانواده کرونا و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، انجام گرفته، نتایج زیر به دست آمده است:

هیچ درمانی برای سرماخوردگی ناشی از کرونا ویروس‌ها وجود ندارد.

کرونا ویروس‌ها عامل دو بیماری کشنده سارس و مرس هستند.

کرونا ویروس‌ها می‌توانند در گونه‌های متفاوتی از حیوانات عفونت ایجاد کنند.

6 کرونا ویروس انسانی شناخته شده است.

ویروس عامل سارس در آخرین اپیدمی این ویروس از چین به 37 کشور جهان انتقال یافت و 774نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.


انواع ویروس کرونا

ویروس‌های کرونا معمولا شامل دو جنس به نام‌های کرونا ویروس و تورو ویروس هستند. تفاوت این ویروس‌ها در شکل و ساختار نوکلئوکپسید آن‌ها است، به طوری که در ویروس‌ کرونا این نوکلئوکپسید به صورت مارپیچ است و در تورو ویروس‌ ساختار لوله‌ای دارد.ویروس‌های کرونا از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های گوارشی در انسان، مرغ و گاو‌ها به شمار می‌آیند. ویروس‌های این خانواده اکثرا انسان را مورد حمله قرار می‌دهند.


ویروس‌های کرونا انواع مختلفی دارند که همه آن‌ها بیماری‌های خطرناکی در انسان ایجاد نمی‌کنند.انسان‌ها در سراسر جهان معمولا توسط ویروس‌های 229E ،NL63 ،OC43 و HKU1 آلوده می‌شوند که اغلب به صورت انواع سرماخوردگی مشاهده میشود.اما سه نوع ویروس MERS-CoV ،SARS-CoV و 2019-nCoV اغلب حیوانات را آلوده میکند و زمانی که از حیوانات به انسان منتقل شوند، باعث بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سارس میشوند.


ویروس بیماری سارس

در انسان گونه‌ای از خانواده کرونا که به ویروس سارس معروف است، عامل ایجاد بیماری مسری و خطرناکی به نام سندرم تنفسی حاد یا سارس به شمار می‌آید. این ویروس دستگاه تنفسی انسان را مورد حمله قرار می‌دهد و آخرین بار در سال 2002 به طور گسترده در جمعیت‌های مختلف انسانی شیوع پیدا کرد. در نوامبر 2002 در شهر گوانگ دونگ چین اولین موراد ابتلا به این بیماری گزارش شد. پس از آن این بیماری به هنگ‌کنگ گسترش یافت و از آنجا به سراسر جهان منتقل شد.


ویروس SARS-CoV یک گونه منحصر به فرد از خانواده کرونا است که می‌تواند برخلاف سایر ویروس‌های این خانواده دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را به همراه دستگاه گوارش مورد حمله قرار دهد. از علائم بیماری سارس تب، سرفه، مشکلات گوارشی، لرز و دردهای عضلانی است. این بیماری اغلب باعث ایجاد اختلال در تنفس نیز می‌شود. ویروس بیماری سارس از خفاش‌های نعل اسبی و نوعی گربه به انسان انتقال یافته ‌است. توانایی انتقال ویروس سارس از حیوان به انسان به دلیل ایجاد تغییرات ژنتیکی در ژنوم این ویروس ایجاد شده است، زیرا در حالت عادی ویروس موجود در این خفاش‌ها قادر به آلوده کردن انسان‌ها نیست.


ذات الریه بیماری عفونت حاد ریوی است که معمولا به دنبال سارس در بدن فرد مبتلا بروز پیدا می‌کند. در مراحل پیشرفته سارس، ریه، قلب و کبد بیمار به تدریج عملکرد خود را از دست می‌دهند. در طول اپیدمی سال 2002 بیماری سارس، 8098 مورد از ابتلا به بیماری، همراه با 744مرگ در اثر آن گزارش شد. احتمال درصد مرگ در اثر ابتلا به بیماری، 9٫6 محاسبه شده است. این بیماری در افراد سالمند شدت بیشتری دارد و تمام سالمندان بالای 65 سال در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.


ویروس بیماری مرس

در سال 2012ویروس دیگری از خانواده کرونا ویروس‌ها به نام مرس شایع شد که قادر به ایجاد بیماری تنفسی شدیدی به نام سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس در انسان شد.اولین مورد ابتلا به این بیماری در کشور عربستان مشاهده شد و موارد دیگر آن در سال 2013 در فرانسه، آلمان، اردن، قطر، تونس، امارات متحده عربی و انگلستان گزارش شدند. تمام بیماران مبتلا به مرس در سراسر این کشورها به نوعی با خاورمیانه مرتبط بودند و در حدود دو سوم آن‌ها در اثر این بیماری فوت شدند.


از علائم این بیماری می‌توان به تب، تنگی نفس و سرفه اشاره کرد. این بیماری در اثر تماس نزدیک بین انسان مبتلا با سایر افراد منتقل می‌شود.ویروس کرونا 2012 بیماری مرس، مشابه دیگر ویروس‌های کرونا است که از خفاش‌ها انتقال پیدا می‌کردند اما اعتقاد بر این است که این ویروس‌های مرس قبل از انتقال به انسان با انتقال از خفاش به جانوران دیگر تغییرات ژنتیکی (جهش ژنتیکی) مختلفی را پشت سر می‌گذارند. شترها یکی از جانوران احتمالی برای انتقال این ویروس به انسان شناخته شده‌اند.


ویروس کرونا جدید که توسط سازمان جهانی سلامت، ویروس کرونای جدید 2019 نام گذاری شده به ویروس کرونا ووهان نیز معروف است. ووهان شهری در چین است که اولین بار این ویروس در افراد مرتبط با بازار غذاهای دریایی این شهر مشاهده شد. اولین گزارش ابتلا به ویروس در 31 دسامبر سال 2019 در سازمان جهانی سلامت به ثبت رسید.


ژنوم ویروس جدید 2019مانند دیگر گونه‌های خانواده کرونا، یک تک رشته RNA مثبت است. توالی ژنتیکی این ویروس از طریق استخراج آن از خون بیماران مبتلا انجام شد. براساس این مطالعات طول توالی رشته RNA ویروسی برابر با 30 kb است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته بر روی ویروس جدید 2019 تاکنون، مشخص شده است که این ویروس‌ها از پروتئین‌های سطحی خود و اتصال به پروتئین‌های گیرنده ACE2 برای ورود به سلول‌های بدن استفاده می‌کنند. مشاهده با استفاده از نشانگرهای فلورسنت نیز این نتیجه را تایید کرده است. از علائم گزارش شده این بیماری می‌توان به تب، خستگی مزمن، سرفه‌های خشک، تنگی نفس و دردهای شدید دستگاه تنفسی اشاره کرد.


اولین مورد ابتلا به ویروس جدید 2019در ووهان چین در 31 دسامبر 2019 گزارش شد. تاکنون این ویروس به کشورهای تایلند، ژاپن، کره و امریکا گسترش پیدا کرده واولین مورد این بیماری در امریکا در 21 ژانویه 2020 مردی در ایالت واشنگتن بود که به تازگی از ووهان چین به امریکا بازگشته بود. در 24 ژانویه دومین مورد ابتلا زنی در شیگاگو بود که او هم به چین سفر کرده بود. این دو مورد به سرعت در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفتند و تاکنون در حال معالجه هستند.


ویروس جدید کرونا 2019 از کجا آمده است؟

به دلیل این که اولین مشاهده مورد ابتلا به این ویروس در شهر ووهان در افرادی که به فروشگاه غذاهای دریایی در این شهر مراجعه کرده بودند، مشاهده شد، این نتیجه به دست آمد که این ویروس از حیوانات به انسان انتقال پیدا کرده است. در مطالعه جدیدی که انجام شد، توالی ژنوم این ویروس به دست آمد و سپس از نظر ژنتیکی با ژنوم بیش از 200 نوع از ویروس‌های کرونا که حیوانات را آلوده می‌کنند، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ویروس کرونا جدید 2019، از مار به انسان انتقال یافته است.


ویروس‌های کرونا از جمله ویروس‌هایی هستند که می‌توانند انسان را آلوده کنند. براساس مقاله‌ای که در مجله «ویروس‌شناسی پزشکی» (Medical Virology) اخیرا به چاپ رسید، مشخص شد که مارها میزبان اولیه ویروس کرونا جدید 2019 هستند. یک تغییر در پروتئین‌ ویروسی 2019-nCoV امکان شناسایی و اتصال به گیرنده سلول‌های میزبان را به ویروس می‌دهد. این توانایی مرحله کلیدی در ورود ویروس به سلول است. این تحقیق نشان داد که تغییر در پروتئین به خصوصی ممکن است، در انتقال ویروس به انسان نیز موثر باشد.

ویروس چگونه بین مردم انتقال می‌یابد؟


براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ویروس جدید از افراد مبتلا به سایر افراد از راه‌های زیر انتقال می‌یابد:

راه های انتقال ویروس کرونای جدید 2019

یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونای جدید 2019 تماس نزدیک با افراد مبتلا است.

هوا ( قطعات ویروسی همراه با سرفه و عطسه افراد مبتلا منتقل می‌شود)

تماس نزدیک بین افراد

لمس سطوح آلوده به ویروس

آلودگی‌ با مواد دفعی بدن


مقایسه ویروس کرونا جدید 2019با ویروس عامل سارس و مرس


بیماری‌های حاصل از دو ویروس MERS-CoV و SARS-CoV در افراد علائم شدیدی را ایجاد می‌کنند. اما هنوز مشخص نیست که شدت بیماری ایجاد شده توسط ویروس کرونا جدید به چه صورت است، زیرا این بیماری در تعدادی از مبتلایان منجر به مرگ شده در حالی که در برخی از افراد بیماری خفیفی را ایجاد کرده است. هر سه ویروس مطرح شده در بیماری‌های انسانی از طریق تماس نزدیک انتقال می‌یابند.


حیوان انتقال دهنده ویروس

سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس از تماس انسان با شتر (گوشت و شیر آن) اولین با در سال 2012 به انسان انتقال یافت.بیماری سارس اولین بار در سال 2002 در جنوب چین و از طریق خفاش‌هایی که نوعی گربه را آلوده کردند به انسان انتقال پیدا کرد.

   ویروس جدید از طریق تماس یا خوردن حیوانات آلوده به ویروس در ووهان چین به انسان منتقل شد (حیوانی که ویروس را به انسان منتقل می‌کند، با توجه به مطالعات کنونی نوعی مار است).


در طول شیوع بیماری سارس، ویروس SARS-CoV یک نفر از هر ۱۰ نفر فرد مبتلا به سارس را از پای در آورد. نرخ مرگ و میر ویروس کرونای جدید هنوز مشخص نشده است اما براساس گزارشات، اکثر افرادی که در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، بالای 60 سال سن داشته‌اند. علیرغم این یافته‌ها با فوت مرد جوان مبتلا به بیماری ویروس جدید در روزهای اخیر، نگرانی به دلیل خطرناک بودن این ویروس افزایش یافته است.


تاکنون راه‌های درمانی مشخصی برای مبتلایان به این بیماری به دست نیامده است و اکثر کسانی که بیماریشان بهبود پیدا می‌کند، بدون هیچ درمان و داروی خاصی درمان می‌شوند. تنها کاری پزشکان در این مورد می‌توانند انجام دهند، این است که استراحت و مصرف داروهایی که علائم بیماری را بهبود می‌بخشند را تجویز می‌کنند. برای ویروس کرونای جدید تاکنون هیچ واکسنی نیز ساخته نشده است.


علائم بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. این علائم مشابه علائمی است که بیماران مبتلا به سارس از خود بروز می‌دادند.علاوه بر شباهت‌هایی که این علائم با هم دارند، تفاوت‌هایی نیز در بین علائم این دو بیماری مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، در بیماران مبتلا به ویروس جدید، التهاب دستگاه تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلو درد و همچنین مشکلات گوارشی که در مبتلایان به سارس وجود داشت، مشاهده نمی‌شود.

faradars

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده