مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خانه تاریخی بروجردی ، کاشان |شاهکاری از هنر ایران ، معماری

خانه تاریخی بروجردی ، کاشان |شاهکاری از هنر ایران ، معماری

این خانه سنتی که به محلی معروف به Khaneh بروجردی-ها است ، هر روز میزبان ده ها مسافر خارجی و داخلی است.


این زیبایی به دلیل طرح و نقشه های غنی از معماری که شامل زیور آلات و قالب های تزئینی فراوان ، کارهای گچ کاری پیچیده ، نقاشی های دیواری ، شیشه سازی ، آینه کاری و کارهای چوبی است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


حیاط آن با زیبایی خاصی تزئین شده در اطراف استخر مرکزی چشمه واقع شده است که در زیر سطح زمین قرار دارد تا به منظور کاهش دمای محیط کمک کند.


این عمارت در ابتدا از دو بخش تشکیل شده بود ، یک قسمت داخلی که فقط به خانواده فوری و یک قسمت بیرونی اختصاص داده شده است که مهمانان در آن سرگرم می شوند اما امروز دومی معمولاً برای عموم آزاد است.


یک مقصد جذاب ، کاشان دارای یک دسته از شگفتی های معماری ، یک بازار سر پوشیده ، هتل ، بوتیک و یک باغ ثبت شده در یونسکو است.


بسیاری از مسافران تصمیم می گیرند که در سفر خود بین استان های تهران و اصفهان از شهر دلپذیر واحه ای که در حاشیه دشت کویر پراکنده است ، دور بزنند. خانه های فارسی بازتاب واقعی فرهنگ ، اعتقادات ، مذهب ، سبک زندگی و موقعیت جغرافیایی ایران است. این ممکن است دلیل اصلی خانه های قدیمی ایران باشدکه شهرت جهانی هم دارد.


با سفر به یک کشور تاریخی مانند ایران ، هر کسی انتظار دارد که احساس کند تاریخ به زمان های گذشته باز می گردد ، سنت ها را با قلب لمس می کند و این شانس را دارد که مانند یکی از محلی های ایرانی زندگی کند! در نتیجه ، اکثر افرادی که به ایران سفر می کنند ، ترجیح می دهند در یک محل اقامتی سنتی بمانند و از جوهای خانه های ایرانی لذت ببرند تا تور ایران خود را حتی هیجان انگیز تر کنند یا حداقل در طی مسیری که در ایران سفر می کنند از برخی خانه های تاریخی بازدید کنند.همانطور که می بینید خانه های سنتی و قدیمی در هر قسمت از ایران بر اساس موقعیت و سنن جغرافیایی آن طراحی شده است.


خانه بروجردی‌ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیراحمد واقع شده و توسط بازرگانی به نام سیدحسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است. در کتیبه بدنه حیاط‌های نورگیر سرپوشیده، تاریخ 1194هجری قمری که سال ساخت بنا می‌باشد، مشخص شده است. به دلیل اینکه مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می‌کرد و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، لذا به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردی‌ها موسوم شده است.


به کاشان شهر خانه های تاریخی ایران خوش آمدید. اینجا خانه بروجردی ها زیباترین خانه تاریخی کاشان است.

نقاشی های ارزنده و گچ بری های این خانه، زیر نظر صنیع الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال الملک اجرا شده است. صاحب این خانه، حاج سید مهدی نطنزی از بازرگان های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده است. وی به خاطر سفرهای زیادی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده است.


خانه بروجردی‌ها در زمینی به مساحت تقریبی 1700مترمربع ساخته شده و مساحت این بنا حدود 3000 مترمربع و شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است. خانه بروجردی‌ها متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده است، به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان هوای خنک و بسیار مطبوعی از طریق بادگیرهای واقع در بالای پشت بام به‌صورت طبیعی و دائمی به زیرزمین‌ها سرازیر شده و در آن‌ها جریان می‌یابد.


خانه بروجردی‌ها به‌طور کلی شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است که سردر اصلی و هشتی ورودی بین این دو بخش مشترک است. این بنا از نظر خصوصیات محلّی و عناصر معماری و تزیینات داخلی از اهمیّت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نقاشی‌های این بنا در شیوه‌های متنوع و با رنگ و روغن و آبرنگ و زیر نظر هنرمند نامدار، مرحوم میرزامحمد خان غفاری ملقب به کمال‌الملک طراحی و اجرا شده است. در بام تالار نیز نورگیرهای هلالی شکل و بادگیرهای قرینه‌ی بسیار جالب خودنمایی می‌کنند که از نظر طرح و اجرا در زمره آثار بدیع معماری سنتی ایران است.

وی عاشق دختر سید جعفر طباطبایی یکی از بزرگترین تاجران فرش آن زمان می شود و طباطبایی نیز برای رضایت دادن نسبت به ازدواجشان شرطی می گذارد. او که در خانهٔ بسیار زیبایی که اکنون با نام خانه طباطبایی ها شناخته می شود زندگی می کرده و به سید مهدی می گوید که باید خانه ای همچون خانهٔ من بسازی تا دخترم را به همسریت در بیاورم. سید مهدی نیز قبول می کند و بعد از 7 سال که ساخت حیاط اندرونی به پایان می رسد در خانه ساکن شده و بعد از 11 سال تالار اصلی نیز تکمیل می شود.


کاشان با خانه های تاریخی اش یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می شود. این شهر نزدیک به 700 خانه تاریخی دارد که بین آن ها خانه تاریخی بروجردی ها سمبل معماری کاشان است. تاریخ این خانه به 160 سال پیش یعنی دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد.


صاحب این خانه سید مهدی نطنزی معروف به آقای بروجردی بوده است. زیرا این خاندان با شهر بروجرد تجارت می کردند به بروجردی ها معروف شدند. بروجردی ها فرش را از کاشان به سمت بروجرد می فرستادند و از بروجردی ها سماور می خریدند.


خانه تاریخی بروجردی ها 3500 متر مساحت، 3 حیاط و 30 اتاق دارد و به خانه عشق معروف است. با آن که آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی از تجار فرش کاشان می شود، زمانی که به خواستگاری این دختر می رود شرط ازدواج ساخت خانه ای درخور این خانواده بوده است. به همین خاطر نیز بروجردی دستور به ساخت این خانه می دهد که نزدیک به 18 سال ساخت آن طول کشید.


کاشی ها و گچ بری های این خانه زیر نظر استاد صنیع الملک، عمو و استاد کمال الملک بزرگ کشیده می شود. کاشان معمارهای بزرگی داشته است، به همین خاطر یکی از زیباترین پشت بام های ایران را می توان در پشت بام خانه بروجردی ها دید که سمبل معماری کاشان است. این پشت بام زیبا که هم نقش نورگیر و هم نقش بادگیر را ایفا می کند باعث خنک شدن تالار تابستانی این خانه می شده است. بادگیرها در شهرهای کویری یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است، چون باعث خنکی خانه در فصل گرم تابستان می شده است.


کاشان به معمارهای چیره دستش باعث شده خانه هایی که شخصی ساخته شده است خیلی زیباتر از بسیاری از کاخ ها باشد. خانه های شخصی داخلش گچ بری های ریزی کار شده است. کاشان شهری بوده است که در گچ بری هایش تجارت صاحب خانه را هم نشان می دادند. سماور، قوری، شمعدانی، اقلام ورشویی که صاحب این خانه از بروجرد خریداری می کرده است می توان در قسمت تاج تابستان نشین این خانه دید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده