بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سکته مغزی: علائم ، علل ، تشخیص و درمان

سکته مغزی: علائم ، علل ، تشخیص و درمان

سکته چیست؟

سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که رگ در مغز پاره و خونریزی می کند ، یا انسداد خون در مغز وجود دارد. پارگی یا انسداد از رسیدن خون و اکسیژن به بافتهای مغز جلوگیری می کند.


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، سکته مغزی پنجمین منبع مرگ معتبر در ایالات متحده است. هر ساله بیش از 795،000 دچار سکته مغزی می شوند. بدون اکسیژن ، سلولهای مغزی و بافت آسیب می بینند و در عرض چند دقیقه می میرند.


انواع سکته مغزی:

– سکته مغزی ایسکمیک: اگر سرخرگی که خون را به مغز می رساند، بسته شود، این نوع سکته مغزی رخ می دهد. علل متعددی باعث بسته شدن رگ خونی می شوند، مثلا رسوب چربی ها در شریان ها باعث تشکیل لخته خونی می شود.

گاهی در اثر بی نظمی ضربان قلب، یک لخته خونی در قلب ایجاد می شود. سپس این لخته خونی به جای دیگری از بدن می رود که در آنجا سرخرگ رساننده خون به مغز را می بندد.


– سکته مغزی هموراژیک: وقتی یک رگ خونی در مغز پاره شود و باعث خونریزی در مغز شود، این نوع سکته رخ می دهد که آن هم دلایل متعددی دارد.


 – حمله ایسکمیک گذرا: در واقع یک سکته مغزی ناقص است که در اثر گرفتگی رگ خونی رخ می دهد. اگرچه حمله ایسکمی گذرا باعث آسیب دائمی مغز نمی شود، ولی باعث بروز علائم سکته مغزی می شود که چند دقیقه و یا حتی چند ساعت طول می کشند. شما به عنوان علامت سکته مغزی نباید از این حالت چشم پوشی کنید.


موقع بروز علائم سکته مغزی چه باید کرد؟

علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید، حتی اگر فقط یک علامت داشتید و یا علائم خفیف بودند و یا برطرف شدند.

 معطل نکنید. هر یک دقیقه حیاتی است، پس فورا خودتان را به پزشک برسانید.


 اگر یکی یا چند تا از علائم سکته مغزی را برای بیش از چند دقیقه داشتید، به اورژانس زنگ بزنید. آمبولانس شما را سریعا به بیمارستان می رساند. اگرعلائم سکته مغزی شروع شد، بررسی کنید. این نکته مهمی است که باید به پزشک در بیمارستان بگویید.


علائم سکته مغزی

از دست رفتن جریان خون به مغز باعث آسیب به بافتهای درون مغز می شود. علائم سكته مغزی در قسمتهای بدن مشاهده می شود كه توسط نواحی آسیب دیده مغز کنترل می شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


سکته مغزی زمانیکه یک لخته خونی باعث انسداد شریان‌ خون‌رسان به مغز می‌شود و یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خون رسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود .


در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند. دلیل سکته مغزی هر کدام از این موارد که باشد، باید دقت داشت که با وقوع سکته مغزی بیمار در خطر مرگ قرار خواهد گرفت. علائم سکته مغزی بر اساس نوع سکته، محل بروز آن در مغز و شدت آن، مختلف هستند.


مهم ترین علائم سکته مغزی عبارتند از:

 – احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن

– کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن ، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران

– تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم

– سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود

– بیهوش شدن فرد

– سرگیجه بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین

اگر شما و یا کسی که پیش شماست، دچار هر یک از علائم سکته مغزی شد، باید سریعا خودتان را به پزشک برسانید ، زیرا درمان فوری سکته مغزی باعث زنده ماندن فرد و بهبود سریع تر او می شود.


برخی روش های درمانی بایستی در طی ساعات اولیه بعد از شروع علائم سکته مغزی، انجام شوند. تأخیر در درمان سکته مغزی باعث مرگ فرد و یا معلولیت دائمی (مثل فلج شدن دست و پا) او می شود. وقتی شما دچار علائم سکته مغزی می شوید، نشان می دهد خون کافی به مغز نمی رسد.

آسیب ناشی از سکته مغزی می تواند موقتی و یا دائمی باشد، به عنوان مثال ممکن است دیگر نتوانید حرف بزنید و یا بعد از مدتی قدرت صحبت کردن شما بر گردد. ممکن است دچار فلج جزئی یا کامل در دست ها و یا پاها شوید

مسئله مهم این است که وقتی دچار علائم سکته مغزی گشتید، هر چه سریع تر نزد پزشک بروید. شروع زودتر درمان باعث آسیب کمتر مغز می شود و کمتر دچار فلج دائمی می شوید.


علت بروز سکته مغزی چیست؟

یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود.


عوامل خطر زا: بیماری های مزمن

بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری های مزمن عبارتند از:

– فشار خون بالا

– کلسترول بالا

– دیابت

– چاقی

کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.

عوامل خطر زا: رفتارها

– دود کردن سیگار

– ورزش نکردن


عوامل خطر زا: تغذیه

پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می تواند سبب ضخیم شدن رگ های خونی شود. مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون شود. مصرف بیش از اندازه کالری سبب بروز اضافه وزن و چاقی می شود. با پیروی کردن از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.


عوامل خطر زایی که در کنترل شما نیست

برخی از عوامل خطر زا – کهنسالی و وجود سابقه سکته مغزی در خانواده – که در بروز سکته مغزی موثرند خارج از کنترل انسان قرار دارند. جنسیت نقش مهمی ایفاء می کند. سکته مغزی مردان را بسیار بیشتر از زنان تهدید می کند. با این وجود، زنان در اکثر مواردی که سکته مغزی بروز می کند جان شان را از دست می دهند. سکته مغزی، آفریقایی آمریکایی تبارها، سرخ پوست ها و اسکیموها را بیشتر از سایر نژاد ها تهدید می کند.


پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی:

افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:

– پرهیز از دخانیات

– ورزش کردن و کنترل وزن

– پرهیز کردن از نمک

– مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات


پیشگیری کردن از سکته مغزی: داروها

پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.


پیشگیری کردن از سکته مغزی: جراحی

در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

سکته مغزی یک وضعیت پزشکی است که در آن جریان خون ضعیف به مغز منجر به مرگ سلولی می شود. دو نوع سکته مغزی وجود دارد: ایسکمیک ، به دلیل عدم جریان خون و بواسیر ناشی از خونریزی. هر دو باعث می شوند قسمت هایی از مغز به درستی کار نکنند.

عوامل خطر: فشار خون بالا ، مصرف دخانیات

نامهای دیگر: تصادف مغزی (CVA)

تخصص: عصب شناسی ، داروهای سکته مغزی

علل: ایسکمیک (انسداد) و خونریزی

healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده