بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شیوع بیماری‌های همه‌گیر | طاعون سیاه تا کرونادر طول تاریخ

شیوع بیماری‌های همه‌گیر | طاعون سیاه تا کرونادر طول تاریخ

تاکنون نزدیک به 120 هزار نفر در بیش از 110 کشور جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد بیش از 4300 نفر جان خود را از دست داده اند.


 دانشمندان در حال تلاش برای کنترل کروناویروس و یافتن راه های جدیدی برای مقابله با این عفونت ویروسی هستند. اگرچه این بیماری طی2 ماه گذشته به یک مشکل جهانی تبدیل شده است اما اقدامات بسیاری وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از کروناویروس در خانه از آنها استفاده کنید.


علاوه بر رعایت نکات بهداشتی در آداب معاشرت، سرفه کردن، شستن مرتب دستها و فاصله گرفتن از کسانی که مریض هستند؛ برای پیشگیری از کروناویروس و آلوده شدن به این ویروس، چندین درمان طبیعی نیز وجود دارد که ممکن است مفید باشند.


نگاهی دقیق تر به روش های پیشگیری از کروناویروس و آنچه که دانشمندان برای کمک به مهار و مقابله با این ویروس روی آنها تاکید دارند؛ خواهیم انداخت.


کروناویروس یا همان COVID-19 چیست؟


کروناویروس (CoV) یک خانواده بزرگ از ویروس هاست که در بدن انواع پستانداران و پرندگان یافت می شود. این ویروس ها می توانند در بدن انسان برخی از بیماری ها را ایجاد کنند. از عفونت های خفیف تنفسی گرفته تا بیماری های جدی تر مانند سندرم حاد تنفسی (سارس) یا سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) از جمله بیماری هایی هستند که عامل آنها همین ویروس است. بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) نوعی از کروناویروس است که اخیراً در بدن انسان شناسایی شده است.


کروناویروس یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. این به این معنی است که از حیوان به انسان منتقل می شود. برای مثال اعتقاد بر این است که سارس از گربه زباد به انسان منتقل شده است. در حالی که مرس اولین بار از شتر به انسان ها منتقل شد. مانند سایر عفونت های تنفسی، کروناویروس ها نیز می توانند از طریق تماس با مایعات بدن مانند بزاق، خون یا ادرار از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند. در حال حاضر دانشمندان هنوز ردیابی نکرده اند که دقیقاً منشاء COVID-19 کجاست؟


در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست که COVID-19 چقدر مسری است. اما تا زمان کشف واکسن یا درمانی برای این ویروس، انجام چند اقدام محافظتی اساسی می تواند به شما و اطرافیانتان کمک کند.


روش های پیشگیری از کروناویروس


استفاده از چند اقدام محافظتی اساسی در برابر عفونت، یک راهکار ساده است که می تواند به جلوگیری از شیوع کرونا کمک کند.


دست ها را مرتبا بشویید


دستان خود را به طور مرتب با استفاده از صابون و آب یا محلول ضد عفونی کننده حاوی الکل بشویید. این مواد به از بین بردن هرگونه ویروس کمک کرده و از شیوع میکروب ها جلوگیری می کنند. حتما حداقل ۲۰ ثانیه قبل از غذا و بعد از سرفه، عطسه و استفاده از سرویس بهداشتی، دست ها را بشویید.


فاصله خود را با دیگران حفظ کنید


در حالت ایده آل سعی کنید حداقل از کسانی که سرفه یا عطسه می کنند، ۲ متر فاصله بگیرید. این کار می تواند به جلوگیری از ورود قطرات تنفسی آن فرد آلوده به ریه ها کمک کند. این قطرات معمولا از طریق سرفه و عطسه از بینی یا دهان به بیرون پاشیده می شوند.


سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید


ویروس ها می توانند تا 48 ساعت روی سطوح زندگی کنند. شستشو و ضد عفونی کردن سطحی که مرتباً از آنها استفاده می کنید می تواند به جلوگیری از انتشار میکروب ها کمک کند.


از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید


دستان شما می توانند ویروس ها را از سطحی که لمس می کنید، جذب کنند. لمس صورت با دست های آلوده ممکن است این میکروب ها را به غشاهای مخاطی منتقل کرده و باعث عفونت شود.

در زمان عطسه و سرفه نکات بهداشتی را رعایت کنید


سرفه یا عطسه کردن در آرنج یا استفاده از دستمال کاغذی برای پوشاندن دهان می تواند به جلوگیری از شیوع میکروب ها و ویروس ها کمک کند. حتماً دستمال های استفاده شده را بلافاصله دور انداخته و بعد از قرار گرفتن در معرض هرگونه ترشحات تنفسی، دستان خود را کاملاً بشویید.


از ماسک استفاده کنید


اگرچه مقامات بهداشتی استفاده همه افراد از ماسک را توصیه نمی کنند اما اگر واقعاً بیمار هستید یا در تماس مستقیم با افراد آلوده هستید، باید حتما ماسک بپوشید. در حالت ایده آل باید 30 روز پس از بیماری از ملزومات مورد نیاز از جمله مواد شوینده و ضد عفونی کننده، صابون و ماسک کنید.

داروهای طبیعی چه نقشی در پیشگیری از کروناویروس دارند؟


علاوه بر استفاده از راهکارهای فوق، استفاده از چند داروی طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است برای پیشگیری از کروناویروس مفید باشد. به خاطر داشته باشید که از این روش های درمانی هرگز به عنوان جایگزین شستشوی دست استفاده نکنید و در صورت بروز هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید.


ویتامین C و D3

نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و می تواند یک ابزار مفید برای کمک به دفاع از بدن در برابر کروناویروس باشد. اگرچه اثرات ویتامین C بر روی کو وید 19به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ اما یک کارآزمایی که در سال 2006در Annals of Nutrition & Metabolism منتشر شد نشان داد که دریافت مقدار کافی ویتامین C از طریق رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم و کوتاه کردن مدت زمان عفونت های تنفسی کمک کند.


نیاز روزانه بدن به ویتامین C برای پیشگیری از ایجاد عفونت، روزانه بین ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی گرم است. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین C میوه ها و سبزیجات از جمله مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل و انواع توت ها هستند.


 ویتامین D3 نیز برای تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر عفونت مفید است. کمبود این ریز مغذی مهم در واقع می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. از طرفی ویتامین D3 برای عملکرد سلول های ایمنی بدن مفید است. توصیه روزانه به مصرف این ویتامین بین 400 تا 5000 واحد بین المللی متفاوت است.


چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی و فرانسه در صف اول کشورهایی هستند که با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

 

بیماری های همه گیر در سطح جهان پیش از این نیز سابقه داشته است. در این گزارش شیوع تعدادی از بیماری های همه گیر در طول تاریخ را که تلفات زیادی برجای گذاشتند


طاعون ژوستینین


شیوع طاعون در امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و امپراتوری ساسانی که در سال های 541 یا 542 پس از میلاد مسیح آغاز شد تا دو قرن ادامه یافت. این بیماری همه گیر در این مدت جان دست‌کم 25میلیون نفر را در گرفت. این رقم معادل 13 تا 2 درصد جمعیت جهان در آن زمان بود.

 

تخمین زده می شود که طاعون ژوستینین جمعیت قاره اروپا را ظرف تنها ۱۲ ماه به نصف کاهش داد.

 

این بیماری همه گیر در زمان اوج شیوع خود روزانه جان پنج هزار نفر را می گرفت.

 

طاعون ژوستینین همچنین باعث شد که 40 درصد از جمعیت شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.


طاعون سیاه

شیوع دوباره طاعون که این بار به طاعون سیاه یا «مرگ سیاه» مشهور شد از سال 1334میلادی آغاز شد. این بیماری همه گیر که در اروپا، آفریقا و آسیا شیوع یافت بین 75 تا 200 میلیون کشته بر جای گذاشت.

 

موش ها نقش مهمی در انتقال این بیماری و شیوع آن داشتند.

 

بیماری طاعون سیاه ابتدا همانند ویروس جدید کرونا در استان هوبی چین شیوع یافت. پس از شیوع این بیماری در استان هوبی در سال 1334 این بیماری به سرعت به استان های دیگر چین سرایت کرد. تاتارها در سال 1346 میلادی طاعون سیاه را به اروپای شرقی منتقل کردند.

 

تخمین زده می شود که بین 30 تا 60 درصد جمعیت اروپا به دلیل ابتلا به طاعون سیاه تلف شدند.


آنفلوانزای اسپانیایی


شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شد. از این بیماری به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌های همه گیر تاریخ یاد می شود. آنفلوانزای اسپانیایی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حتی قطب شمال و برخی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام فراگیر شد.

 

بیش از نیم میلیارد نفر به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شدند که از این تعداد بین 20 تا 50 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

 

یکی از تفاوت های آنفلوانزای اسپانیایی با آنفلوانزاهای قبلی این بود که بسیاری از مبتلایان بزرگسال و جوان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در آنفلوانزاهای قبلی اغلب افراد مسن و کودکان کشته می شدند.

 

شیوع این بیماری همه گیر تا ماه دسامبر سال 1920 ادامه یافت.


آنفلوانزای آسیایی

شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال 1956میلادی آغاز شد در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت. نزدیک به 70هزار نفر از قربانیان آمریکایی بودند.

 

تخمین زده می شود که در مجموع بین 250 میلیون تا یک میلیارد نفر تا سال 1958به این بیماری مبتلا شدند. اغلب قربانیان افراد مسن بودند. ویروس آنفلوانزای آسیایی نوعی از آنفلوانزای پرندگان بود.


شیوع اچ آی وی

ویروسی که عامل بیماری ایدز است اولین بار در سال 1976در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. شیوع ای ویروس از سال 1981 تاکنون جان 36 میلیون نفر را گرفته است.


تخمین زده می شود که هم اکنون حدود 38 میلیون نفر در جهان به «اچ آی وی» مبتلا هستند. پیشرفت های پزشکی باعث شده که امید به زندگی مبتلایان به این ویروس اکنون با مصرف دارو به اندازه افراد عادی است. این در حالی است که مبتلایان در کشورهای توسعه نیافته به دلیل هزینه بالا همچنان برای دسترسی به داروها با مشکل روبرو هستند. در همین راستا در سال 2018حدود 770 هزار نفر به دلیل ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند.

 

دوره اوج ابتلا به «اچ آی وی» در فاصله بین سال های 2005 تا 2012 بود.


آنفلوانزای خوکی


شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال 2009 از مکزیک آغاز شد و تا پایان سال 2010 ادامه یافت. نتیجه یک تحقیق دانشمندان که در سال 2011 منتشر شد نشان می دهد که بین 11 تا 21درصد جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باور هستند که حدود 284 هزار و 500 نفر از مبتلایان در سطح جهان جان خود را از دست دادند.

 

سازمان جهانی بهداشت در نوامبر سال 2009 اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی در 199کشور یا منطقه جهان گزارش شده است.

euronews

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده