بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سوپ سیب زمینی با سبزیجات

سوپ سیب زمینی با سبزیجات

سرآشپزهای دنیا برای خود دستورهایی مربوط به آشپزی دارنند که سوپ سیب زمینی هم یکی از آن دستورهاست و مواد مختلف با توجه به اندازه آن متفاوت است!سوپ‌های گوشت دار در زمستان بیشتر مصرف می‌شوند. این به‌دلیل آن است كه در قدیم چون وسایل گرمایشی مناسبی وجود نداشته، بدن باید خودش را گرم می‌كرد و باید مواد‌غذایی بیشتری دریافت می‌كرد. به همین دلیل این سوپ در این فصل استفاده می‌شد. می توان اشاره كرد در فصل تابستان از‌ آش آبغوره و آش دوغ استفاده می‌شد تا دمای بدن پایین بیاید.

سوپ از غذاهای اولیه است که انسان تهیه آن را آموخته است. زیرا از همان روزهائی که بشر یادگرفت که ظرفی را روی آتش بگذارد و گوشت را پخته بخورد. یکی از اولین غذاها سوپ بود. ظاهراً او پس از اینکه گوشت را با آب پخته، برای اینکه بو و طعمی به آن بدهد نیز از سبزی‌های مختلف و البته خوشمزه استفاده کرده است.

100 گرم شهد

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

300 گرم هویج

200 گرم ساقه کرفس

70 گرم سیب زمینی

50 گرم بیکن گوشت گاو

20 گرم کره

15 گرم پودر آبگوشت مرغ

40 گرم آرد ، گندم

   2 لیترآب

   1 گرم نمک

 5 گرم پیاز

تهیه:

کره را در یک تابه ریخته و به ترتیب پیاز ، هویج و کرفس را اضافه و تفت داده تا نرم شود.

آرد را هم اضافه و کمی تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس آبرا اضافه کنید.

پودر آبگوشت ،پودر نمک استاک مرغ را به آن اضافه کنید ، 5-6 دقیقه بجوشانید و سیب زمینی را هم اضافه وبه مدت2-3 دقیقه بجوشانید.

1/2 از مخلوط را توی میکسر بریزید و هم زده تا صاف شود.

بیکن گوشت گوساله ای را که برش داده اید توی یک تابه کوچک بریزید و تفت داده تا ترد شود.

سوپ را درون کاسه ها بریزید و با بیکن ترد و ریز خرد شده روی سوپ را تزیین و سرو کنید.


تاریخچه سوپ


در قرن نوزدهم، پزشكان سوپ جوجه را برای مبارزه با سرماخوردگی تجویز می‌كردند. در میان انواع سوپ، خواص درمانی «سوپ جوجه» قابل توجه است. جوجه مانند سایر خوراكی‌های پروتئین‌دار، آمینواسید طبیعی به نام سیستئین دارد كه با پخته شدن از گوشت مرغ خارج می‌شود. سیستئین قدرت شیمیایی خارق‌العاده‌ای دارد زیرا شبیه داروی استیل سیستئین عمل می‌كند كه پزشكان آن را برای بیماران مبتلا به برونشیت و عفونت‌های تنفسی تجویز می‌كنند. همچنین در سوپ جوجه ماده خوشبویی وجود دارد كه باعث پاكیزگی راه‌های هوایی می‌شود.


فواید سوپ از نگاه طب مدرن


    با مصرف سوپ، چربی كمتری به‌صورت اشباع دریافت می‌كنید.

    سوپ برای بیمارانی كه مشكل جویدن یا هضم دارند، بسیار مفید است.

    سوپ یك غذای فوق‌العاده برای كاهش‌وزن در مدت زمان كوتاه است.


باید بدانید سوپ‌های سنگین، به‌خصوص آن‌هایی كه حاوی سبزی، پوره و تخم‌مرغ هستند، می‌توانند به‌عنوان غذای اصلی تلقی شوند و بهترین راه برای دریافت سبزی‌ها در رژیم‌غذایی است. درحال حاضر اغلب‌ سوپ‌ها كم چرب تهیه می‌شوند و گزینه مناسبی برای افرادی است كه می‌خواهند كنترل بیشتری بر محتوای تغذیه‌ای خود و رژیم غذایی‌شان داشته باشند. سوپ‌های گیاهی نیز به‌طور گسترده‌ای در دسترس هستند و می‌توانند برای آن‌هایی كه نگران چربی‌های اشباع شده هستند، مناسب باشند.


ظاهر سوپ مانند غذای كودك است و شاید این مهم‌ترین دلیل مصرف آن هنگام بیماری است، زیرا هر 2 به راحتی هضم می‌شوند و روش آماده كردن‌شان شبیه هم است. افراد از لحاظ روانی با مواد‌غذایی كه مادر در دوران كودكی تهیه كرده ارتباط برقرار می‌كنند؛ این ارتباط در بخش ناخودآگاه‌شان رشد می‌كند و برای همین زمانی كه می‌خواهید به احساس آرامش برسید به آنچه مادرتان تهیه می‌كرده، روی می‌آورید.


آنچه آلبالا در تحقیقاتش به آن رسیده نشان می‌دهد، از دوران باستان تهیه سوپ بسیار شبیه دستورات تهیه‌ای است كه در حال حاضر در كتاب‌های آشپزی می‌بینیم. دایانا هنری، نویسنده كتب آشپزی معتقد است بسیاری از غذاها مانند سابق تهیه نمی‌شوند اما سوپ یك استثناست. او عقیده دارد دلایل عاطفی پشت این قضیه است. او می‌گوید: «شما سوپ را برای افرادی تهیه می‌كنید كه دوران سختی را می‌گذرانند و این نشانه توجه شما به آن فرد است.»


در حقیقت سوپ تمام زمینه‌ها را پوشش می‌دهد، روانی، فیزیولوژی و تغذیه. زمانی كه شما از لحاظ روانی احساس ناخوشایندی دارید، نیاز به آرامش دارید. از لحاظ تغذیه‌ای هم احساس بهتری دارید زمانی‌كه چیزی مایع مانند سوپ می‌خورید.


پایه سفر خانواده ایرانی را سوپ یا به عبارتی آش تشكیل می‌داده و بیش از 100 نوعش در منابع طب سنتی توصیف شده است.


 از آنجا كه «سوپ» اصطلاحی فرانسوی است، در طب مكمل ایران به سوپ اصطلاح دیگری به نام «حسو» یا «آش» داده شده است. البته از عبارت دیگری به نام «با» یا «باج» نیز استفاده می‌شد كه «شورباج» و «زیره‌باج» هم از همین عبارت استخراج شده و به مرور زمان به شوربا و... تغییر كرده است. در ادامه، دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب مكمل در مورد نقش این ماده غذایی در درمان و تغذیه افراد توضیح می‌دهد.


سوپ ساده یا شوربا از سبزی (اسفناج و گشنیز)، آب و نمك تهیه شده اما گاهی برنج هم به آن اضافه می‌شود. براساس این‌كه مصرف‌كننده سوپ چه مشكلاتی داشته باشد، به این سوپ پایه موادی اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال برای پایین آوردن تب كمی آبغوره به سوپ اضافه می‌شود. در صورتی كه بخواهند فردی را تقویت كنند گوشت به سوپ اضافه می‌كنند. در خشكی مزاج و یبوست از آنجا كه فرد باید مایعات بیشتری مصرف كند، به این ماده غذایی گوشت اضافه می‌كنند چون به این ترتیب رطوبت بدن بالا می‌آید. در صورتی كه فردی بخواهد كاهش وزن پیدا كند به سوپ، سركه اضافه می‌كنند. به‌منظور تقویت معده سماق و برای رفع اسهال كشك به سوپ اضافه می‌شود تا فرد بتواند بر این مشكلات غلبه پیدا كند. تركیبات سوپ در طب سنتی بسیار زیاد است كه از سوپ ساده شروع می‌شود و تا تركیبات بسیار غلیظ پیش می‌رود. تركیبی كه از اسفیدباج و فكباج به دست می‌آید را زیر‌باج می‌گویند كه برای افرادی كه طبع گرمی دارند مناسب است. علاوه بر آن برای افرادی كه مشكلات قلبی- عروقی دارند مفید است.


در سرماخوردگی كه در طب مكمل به آن زكام می‌گویند، معمولا نباید از ترشی استفاده شود و سوپ‌تان كمی گوشت داشته باشد.


سوپ‌های گوشت دار در زمستان بیشتر مصرف می‌شوند. این به‌دلیل آن است كه در قدیم چون وسایل گرمایشی مناسبی وجود نداشته، بدن باید خودش را گرم می‌كرد و باید مواد‌غذایی بیشتری دریافت می‌كرد. به همین دلیل این سوپ در این فصل استفاده می‌شد. می توان اشاره كرد در فصل تابستان از‌ آش آبغوره و آش دوغ استفاده می‌شد تا دمای بدن پایین بیاید.


طب مكمل نگاه درمانی به غذاها دارد و معتقد است مواد‌غذایی علاوه بر خاصیت تغذیه‌ای، اثر درمانی نیز دارند. به همین دلیل از اثر درمانی سوپ‌ها یا آش‌ها استفاده می‌كند.


به‌طور کلی سوپ‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول آن‌هایی هستند كه گوشت دارند و به آن «اسفیدباج» می‌گویند كه ترشی هم ندارد. دسته دوم آن‌هایی را شامل می‌شود كه گوشت ندارند كه به آن‌ها آش ساده، شوربا یا مزوره می‌گویند.


سبزی‌های سوپ بنا به طبع، خاصیت و طعم‌دهندگی در سوپ استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال طبع نعنا گرم است، بنابراین وقتی در سوپ می‌ریزیم، طبع آن سوپ را گرم می‌كند. از سویی نعنا خواصی دارد كه برای مشكلات تنفسی مفید است.


ضمن آن‌كه حبس باد شكم می‌دهد و از اسهال جلوگیری می‌كند. طعم نعنا هم در رفع برخی مشكلات نقش مهمی دارد. به‌طور كلی طعم چند فاكتور را در برمی‌گیرد یكی این‌كه برای چه سنی سوپ استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال كودكان برخی طعم‌ها را نمی‌توانند تحمل كنند و در تهیه سوپ برای آن‌ها باید به این مورد توجه شود. فاكتور مهم دیگر مردمی هستند كه برای آن‌ها سوپ تهیه می‌شود. به‌عنوان مثال مردم آذربایجان فسنجان را شیرین‌تر میل می‌كنند و...


نقطه مقابل نعنا، اسفناج قرار دارد كه سرد است و مدر و برای بیماری‌های ریه مناسب نیست. بنابراین در تهیه‌اش به سبزی مورد استفاده در آن باید توجه لازم را داشت زیرا هر كدام خاصیتی دارد كه می‌تواند در حال بیمار تاثیر مستقیم داشته باشد. امروزه آشپزها یكسری مواد را به سوپ اضافه می‌كنند و تنها هدف‌شان دادن شكل مناسب به سوپ است. در گذشته دستور پخت سوپ را حكیم به آشپز می‌داد و به‌طور كلی در كنار دستور پخت این‌كه این ماده برای چه افرادی مفید و برای چه كسانی مضر است نیز می‌آمد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده