بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استان کرمان ، شهر تاریخی ایران

استان کرمان ، شهر تاریخی ایران

استان کرمان با 7000جاذبه تاریخی


بازدید از کرمان این امکان را به مسافران می دهد تا زندگی واقعی در ایران را تجربه کنند. منظورم این است که کرمان یکی از تاریخی ترین شهرها به شمار می رود که در جنوب شرقی ایران واقع شده است.


جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

کرمان مرکز استان کرمان است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این شهر در نزدیکی کویر لوت قرار دارد و با کوه ها احاطه شده است ، ارتفاع این شهر از سطح دریا 1750 متر ارتفاع دارد ، اما آب و هوای آن در نزدیکی بیابان ها و متاثر از بیابان لوت است. به دلیل قدمت طولانی و میراث فرهنگی قوی بسیار مشهور است.


کرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر در یک دشت شنی بالاتر از سطح دریا ، در زیر تپه های صخره ای بی تاب قرار دارد. با کوه هایی که در شمال و شرق واقع شده اند ، دارای آب و هوای خنک و طوفان ماسه ای مکرر در پاییز و بهار است. جمعیت مسلمانان و دارای اقلیت زرتشتی هستند. کرمان بزرگترین مرکز صادرات فرش ایران و این شهرشهرت صنعتی خود را مدیون ساخت شال بود ، 


استان کرمان با استانهای فارس در غرب ، یزد در شمال ، کرستان جنوبی در شمال شرقی ، سیستان و بلوچستان در شرق و هرمزگان در جنوب محدود می شود. این بخش شامل قسمت جنوبی کویر مرکزی ایران ، دشت لوت است. Lūt جنوبی نسبتاً خشک و غیر شور است ، در حالی که در شرق تپه های ماسه ای و در غرب ، تپه های حک شده با باد 180 تا 4040 پا (55-70 متر) ارتفاع ، به نام کلوت وجود دارد. در جاهای دیگر کوستاهای بادی فرسایش ، شهر گفته می شود زنجیره ای از کوهها در شمال غربی - جنوب شرقی در قسمت اعظم کشیده شده است. تنها رودخانه دارای اهمیت است.


تپه ها اکنون تقریباً برهنه هستند. شهرک و زراعت به دلیل کمبود آب لکه دار است و در واحه های پراکنده و در کوهپایه های زنجیره ای کوه های داخلی کم رخ می دهد. مناطق مرتفع غلات ، پنبه ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، میوه و سبزیجات تولید می کنند. در منطقه گرم زیر 3400-500 فوت (1100-1370 متر) برنج ، ذرت ، حنا و میوه رشد می کند. کرمان درصد زیادی از پسته های جهان را صادر می کند. محصولات حیوانی به طور عمده پشم و چوب پنبه ، نوعی پشم نرم است که در شال کرمان استفاده می شود.


این استان سرشار از مواد معدنی مانند مس ، ذغال سنگ ، کروم ، سرب ، روی ، اورانیوم و آلومینیوم است ، اما مشکل دسترسی داشتن معدن را در مقیاس بزرگ محدود کرده است. چشمه های نفت خام در منطقه کرمان یافت شده است. خط لوله انتقال گاز از بندرعباس به کرمان و شبکه انتقال برق به توسعه صنعت در استان کمک کرده است. علاوه بر کرمان ، شهرهای دیگر یادبود عبارتند از: بافت ، بم ، رفسنجان ، شهربابک و سیرجان. استان منطقه ، 69،821 مایل مربع (180836 کیلومتر مربع) (2006) شهر ، 515،114؛ استان ، 2،652،413.

همچنین بزرگترین تولید کننده فرش دستباف ایران و صادر کننده عمده آجیل پسته است. کرمان به تاریخ معروف است. خرما میوه های شیرین و خوشمزه ای از واحه گرمسیری وجود انواع خرما (چهل نوع) در کشور نشانه قدمت این درخت در کرمان است.


مورفاتی از ایران ، جایی که بیشتر در استان کرمان رشد می کند ، قدمت دارد. اغلب به نام "تاریخ بم" ، پس از شهر بم در این استان نامگذاری شده است. به جز خرما و پسته در کرمان ، آن را به عنوان سوغات دیگری مانند: فرش ، شیرین محلی کلومپه ، گیاه زیره و معطر ، قاووت که از 40 گیاه و صنایع دستی مس تشکیل شده است


کویر لوت

بیابان لوت به سربخش شمالی لوت مركزی ولوت جنوبی تقسیم می شود. وسیعترین بخش بیابان لوت، لوت مركزی است كه پست ترین بخش بیابان رانیز شامل می شود. لوت مركزی مشخص ترین واحد جغرافیایی است كه درآن نمونه های كامل انواع مختلف عوارض بیابانی دیده می شود. یكی از مهمترین عوارضی كه ازمركزلوت تاغرب آن كشیده شده كلوت هاست. کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که در بین شیارهای U قرار گرفته اند. در راس این برجستگی ها یک صافی به چشم می خورد اما در طرف روبه باد این برجستگی یک سطح پر شیب قرار گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات و فرسایش های قدیمی تر و نرم دریاچه ها شکل گرفته و به صورت تپه های فرسایشی رخ می نماید. عده ای نیز معتقدند که کلوت از دو واژه کل به معنای آبادی و لوت اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

کلوت شهداد کرمان به عنوان یک جاذبه ی منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا ایالات متحده وجود دارد. چشم انداز ماورایی و وهم آلود کلوت های شهداد سالانه توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می کند.


در این منطقه امکان تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری، کمپ های کویری و کویرنوردی به خصوص در فصل پاییز بسیار رواج دارد.


نکته حائر اهمیت در خصوص کلوت شهداد کرمان که آن را در سراسر جهان بر سرزبان ها انداخته است، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین می باشد. به عبارت ساده تر منطقه شهداد در کرمان به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است،


ارگ رین

یک قلعه خشت در 100 کیلومتر است. جنوب استان کرمان. راین که تمام عناصر معماری یک ارگ متروک را به نمایش می گذارد بسیار خوب حفظ شده و یکی از جالب ترین مکان های ایران است. قلعه رین تا 150 سال پیش سکونت داشته و اگرچه تصور می شود حداقل هزار سال قدمت داشته باشد ، ممکن است از دوران قبل از اسلام ساسانی بنیاد داشته باشد ، اما هنوز سن دقیق آن مشخص نیست. دیوارهای بیرونی تحمیل شده در پایه 3 متر ضخامت دارند و در بالای آن 1 متر ضخامت دارند و اکثر 15 برج موجود را پشتیبانی می کنند. طبق اسناد قدیمی این شهر در مسیر تجارت واقع شده بود و یکی از مراکز تجارت کالاهای با ارزش و منسوجات با کیفیت بود


حمام گنجعلی خان

این حمام در مرکز کرمان در مجتمع گنجعلی خان قرار دارد که ورودی آن با زیور آلات دوره صفوی نقاشی شده است. این مجموعه شامل یک مدرسه ، یک مربع ، کاروانسرا ، یک حمام ، یک آب انبار ، یک نعناع ، یک مسجد و یک بازار است. حمام از دو بخش اصلی تشکیل شده است. اتاق گرم و اتاق رختکن. اتاق رختکن حمام دارای شش اتاق است که هرکدام به یک طبقه خاص اجتماعی اختصاص داده شده است. یکی از ویژگی های جالب معماری آن این است که سنگ های مجسمه ای سقف همزمان با کفپوش است. این اتاق از اتاق خنثی کننده ، اتاق سرد و اتاق گرم تشکیل شده است ، همه پوشیده از گنبدهای حمل شده بر روی Squinches. حمام در سال 1971 به موزه مردم شناسی تبدیل شد. معمار این مجموعه محمد سلطانی از یزد بود.


ارگ بم

بزرگترین ساختمان خشتی جهان است که در شهر بم در استان کرمان واقع شده است. منشأ این ارگ عظیم در جاده ابریشم را می توان به دوره هخامنشی (قرنهای 6 تا 4 قبل از میلاد) و حتی فراتر از آن پی برد. اوج ارگ از قرن هفتم تا یازدهم بود که در چهارراه مسیرهای مهم تجاری قرار داشت و به تولید پوشاک ابریشم و پنبه معروف بود. کل بنا در همان محل ارگ قلعه بزرگی بود اما به دلیل نمای چشمگیر ارگ که مرتفع ترین نقطه را تشکیل می دهد ، کل قلعه را ارگ بم نامیده می شود. منابع معتبر از قرن 10 میلادی نشان می دهد که حدود 2000 سال پیش تأسیس شده است ، و پس از آن بارها تعمیر شده است. در تاریخ 26 دسامبر سال 2003 ، ارگ تقریباً به طور کامل در اثر زلزله ویران شد ، به همراه بخش اعظم بم و مناطق اطراف آن.


حرم شاه نعمت الله ولی

مقبره شاه نعمت الله ولی که یکی از فیلسوفان مشهور و صوفیان بود در ماهان قرار دارد. این بنا شاهکاری از معماری 6 قرن اخیر با ترکیبی از یک معماری فضایی قابل قبول و ساخت باغ دلپذیر و کمبود عرفانی است. یکی از مشهورترین فضاهای این مجموعه ، فضاهای اتاق انزوا است. چلهله نشینی از نظر صوفی نوعی مراقبه است که برای انزوا و سفرهای معنوی مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه دارای دو درب ورودی ، برخی از اتاق های کوچک و بزرگ ، یک بنای یادبود ، 4 مناره کاشی کاری ، 2 پرتوی و 4 حیاط است. هسته اصلی این بنا توسط مقبره با یک گنبد زیبا شکل گرفته است. قدیمی ترین آنها گنبد خانه ای است که گاوصندوق شاه نعمت الله ولی در آن قرار دارد و مربوط به سلسله تیموری است و بیشتر ساختمانهای دیگر مربوط به دوره صفویه با برخی از اضافات سلسله قاجار است.


بازار بزرگ

این بازارچه با جلوه ای زیبا یادبودی از دوره های باستان است. ویژگی های معماری آن چشم هر بیننده ای را متحیر می کند.یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری در ایران است. این گذرگاه اصلی از چهار بازار کوچکتر ساخته شده است و یک شعبه 20 یا بیشتر در شمال و جنوب آن قرار دارد. با این حال ، به راحتی می توانید پیمایش کنید و سرزندگی زیادی دارد که باید شما را به خصوص در صبح و اواخر بعد از ظهر علاقه مند کند.


باغ شازده

این باغ ایرانی که در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده است ، در دوره قاجار در زمان حاکمیت 11 ساله عبدالحمید میرزا ناصرالدوله ساخته شده است. طراحی خاص درختکاری باغ و انتخاب مناسب گیاهان نقش اساسی در ساخت سایه ها و همچنین رنگ آمیزی مناسب در فصول مختلف سال داشته است.


آبی که منبع حیات حیات این باغ است از قسمت فوقانی آن وارد می شود. باغ شازده یک باغ با دیوار 5/5 هکتار با شکل مستطیل و یک دیوار در اطراف آن است. از یک ساختمان ورودی و دروازه در انتهای پایین و یک سازه مسکونی دو طبقه در انتهای فوق تشکیل شده است.


فاصله این دو با چشمه های آب تزئین شده است که توسط شیب طبیعی زمین حرکت می کنند. این باغ در ابتدا برای محمدحسن خان قاجار سرداری ایروانی ساخته شده و توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله در طی یازده سال فرمانداری خود در سلسله قاجار تمدید شد


 باغ فتح آباد

 یکی از زیباترین باغ های ایران ، باغ فتح آباد تا همین اواخر سال ها غفلت را متحمل شده بود - بسیاری از درختان آن خشک شده و درگذشت و فقط به زیبایی احیا شده است و چیزی از شکوه و جلال قبلی خود را پس گرفته است. یک مکان مهم تاریخی از دوره قاجار (ساخته شده در سال 1870) به دلیل استخر بازتابی طولانی و معماری زینت بخش مشهور است.


احاطه شده در باغ های پسته ، باغ فتح آباد کرمان را به بهترین وجه از غروب خورشید بازدید می کنید تا از رنگهای متغیر آن و نورهای زیبا که در شب انجام می شود ، نفس بکشد.


ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی قرار گرفته و دارای دو طبقه‌ی اصلی است. این ساختمان با اتاق‌های سه دری و پنج دری در طاق نماها دو طرف عمارت و در میان مجموعه، شکوه خاصی را به وجود آورده است. مصالحی که در این ساختمان به کار رفته است تمام از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه‌ای از گچ پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز گچ بری های بسیار زیبایی را دارد. اتاق‌های این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق‌های سنتی قجری آراسته و به شکل بی‌نظیری نورپردازی شده که معروف‌ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.


موزه حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است زیرا تاریخ کرمان را در آن با جزئیات می توان یافت که در آن مجموعه‌ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان به نمایش در آمده است.

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم الایام در آن حاکم کرمان اقامت داشته است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار ارزنده وجود دارد. علاوه بر نقاشی تزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آن‌ها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره‌ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه‌هایی بر روی نقاشی ها بسته است.


از عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آن‌ها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده