بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مواد غذایی که سوخت و ساز بدن شما را بالا می برد

مواد غذایی که سوخت و ساز بدن شما را بالا می برد

غذای برتر برای افزایش متابولیسم

غذاهای خاص می توانند متابولیسم شما را افزایش دهند.هر چه متابولیسم شما بیشتر باشد ، کالری بیشتری را می سوزانید و حفظ وزن خود یا خلاص شدن از چربی های ناخواسته بدن آسان تر است.با افزایش متابولیسم وزن اضافی شما از دست رفته و خطر ابتلا به چاقی و مشکلات مرتبط با آن کاهش‌ مییابد.

متابولیسم فرآیندی است که در طی آن غذا تبدیل به انرژی می‌شود و بدین ترتیب کالری سوزانده می‌شود.با افزایش متابولیسم وزن اضافی شما از دست رفته و خطر ابتلا به چاقی و مشکلات مرتبط با آن کاهش‌ مییابد.

تخم مرغ

 سرشار از پروتئین است. یک عدد تخم مرغ بزرگ پخته شده حاوی ۶ و نیم گرم پروتئین است و برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، یک انتخاب غذایی عالی محسوب میشود. پروتئین یکی از موثرترین مواد مغذی برای افزایش سوخت و ساز بدن است زیرا برای هضم آن بدن باید انرژی بیشتری نسبت به چربیها و کربوهیدراتها مصرف کند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

دانه‌های کتان

حاوی پروتئین، ویتامینها، و سایر مواد مغذی مهم هستند. مصرف دانههای کتان باعث افزایش متابولیسم شده و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش میدهد. سندرم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا است که با هم رخ میدهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش میدهند.

بذر کتان و مواد مغذی موجود به درمان یا محافظت در برابر بیماریها

بیماری قلب و عروقی

بیماریهای خود ایمنی

اختلالات عصبی

پوکی استخوان

سرطان

دیابت

آرتروز

عدس

مصرف این گزینه غذایی نیز خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش میدهد. عدس همچنین ممکن است سوخت و ساز بدن را افزایش دهد زیرا سرشار از پروتئین است. عدس همچنین حاوی مقادیر خوبی فیبر برای تغذیه باکتریهای مفید در روده است.

فلفل‌های تند

 این نوع فلفل ها به افزایش سوخت و ساز بدن کمک میکنند چون حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند. این ترکیب با افزایش سرعت سوزاندن چربی و کاهش اشتها، میتواند در مدیریت وزن نیز نقش داشته باشد.کپسایسین همچنین ممکن است باعث کاهش درد و التهاب شود. این ترکیب ممکن است به درمان شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و آلزایمر کمک کند.

زنجبیل

 اضافه کردن به وعده های غذایی میتواند درجه حرارت بدن و میزان متابولیسم را افزایش داده و به کنترل اشتها کمک کند. زنجبیل همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و ممکن است به کاهش حالت تهوع در دوران بارداری و بعد از شیمی درمانی کمک کند.

چای سبز

متابولیسم چربی را هم در استراحت و هم در هنگام ورزش افزایش دهد.

سایر مزایای سلامتی چای سبز

اثرات ضد التهابی

خاصیت آنتی اکسیدانی  

فعالیت ضد میکروبی

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

اثرات ضد سرطان

 قهوه

به دلیل داشتن کافئین می تواند متابولیسم را تحریک کند. فراموش نکنید که قهوه بدون کافئین همان فواید افزایش متابولیسم را ندارد. همچنین، اضافه کردن خامه یا شکر باعث افزایش کالری آن می شود و آن را تبدیل به یک نوشیدنی مضر می کند.  کافئین موجود در قهوه ممکن است به افزایش مقدار کالری و چربی سوزی بدن شما کمک کند. با این حال ، اثرات آن ممکن است به تنهایی متفاوت باشد.

آجیل برزیلی

یکی از غنی ترین منابع سلنیم است، ماده معدنی که برای متابولیسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. این نوع آجیل همچنین حاوی پروتئین و چربی های سالم است.سلنیوم به ویژه برای غده تیروئید مهم است، غده ای که عملکرد سوخت و ساز بدن را تنظیم و چندین هورمون حیاتی تولید می کند. با این وجود باید از خوردن بیش از حد این نوع آجیل خودداری کرد، زیرا می تواند باعث مسمومیت با سلنیوم شود.

کلم بروکلی

حاوی ماده ای به نام گلوکورافانین است. گلوکورافانین به افزایش متابولیسم، کاهش سطح چربی خون و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماریهای مرتبط با سن کمک می کند.

سبزیجات سبز تیره و برگدار

 اسفناج، کلم و سایر سبزیجات تیره رنگ نیز ممکن است به دلیل وجود آهن باعث افزایش متابولیسم شوند. آهن ماده معدنی اساسی برای متابولیسم، رشد و نمو است. این سبزیجات منبع آهن غیر هیم یا غیر حیوانی هستند. سعی کنید سبزیجات برگ دار را با ویتامین سی مصرف کنید تا میزان جذب آهن آنها بیشتر شود. بسیاری از سبزیجات برگ دار نیز مقادیر خوبی از منیزیم هستند، ماده معدنی دیگری که باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

غذاهای غنی از پروتئین

غذاهای سرشار از پروتئین ، مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، لبنیات ، حبوبات ، آجیل و دانه ، می توانند برای چند ساعت به افزایش متابولیسم شما کمک کنند.

آنها این کار را با نیاز بدن شما به انرژی بیشتری برای هضم انجام می دهند.

این به عنوان اثر ترمیکی مواد غذایی (TEF) شناخته می شود. TEF به تعداد کالری مورد نیاز بدن برای هضم ، جذب و فرآوری مواد مغذی موجود در وعده های غذایی شما اشاره دارد.

تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از پروتئین بیشتر TEF را افزایش می دهند. به عنوان مثال آنها میزان متابولیسم شما را 15 تا 30٪ افزایش می دهند ، در مقایسه با 5-10٪ برای کربوهیدراتها و 0-3٪ برای چربی ها

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین همچنین با کمک به بدن در نگه داشتن توده عضلانی ، افت متابولیسم را که اغلب در هنگام کاهش وزن مشاهده می شود ،کاهش می دهد

علاوه بر این ، پروتئین همچنین ممکن است شما را طولانی تر کند ، که می تواند از پرخوری جلوگیری کند

غذاهای سرشار از پروتئین می توانند به تقویت سوخت و ساز بدن ، حفظ توده عضلانی و جلوگیری از پرخوری شما کمک کنند.

غذاهای غنی از آهن ، روی و سلنیوم

آهن ، روی و سلنیوم هر یک نقش مهمی در عملکرد مناسب بدن شما دارند اما به همان اندازه مهم هستند.هر سه مورد برای عملکرد مناسب غده تیروئید شما ، که سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می کند لازم است.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی بسیار کم آهن ، روی یا سلنیوم ممکن است توانایی غده تیروئید شما در تولید مقادیر کافی هورمون را کاهش دهد. این می تواند متابولیسم شما را کند کند

برای کمک به عملکرد تیروئید خود به بهترین شکل ممکن ، غذاهای حاوی روی ، سلنیوم و غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت ، غذاهای دریایی ، حبوبات ، آجیل و دانه ها را در فهرست روزانه خود قرار دهید.

غذاهای سرشار از آهن ، روی و سلنیوم عملکرد مناسب تیروئید شما را تقویت می کنند و این به حفظ سوخت و ساز سالم کمک می کند.

چای

طبق تحقیقات ، ترکیب کافئین و کاتچین موجود در چای ممکن است برای تقویت متابولیسم شما مؤثر باشد.

به طور خاص ، چای اولونگ و چای سبز ممکن است متابولیسم را بین 4-10٪ افزایش دهند. این می تواند به سوزاندن 100 کالری اضافی در روز اضافه کند

بعلاوه ، چایهای سبزی و سبز ممکن است به بدن شما کمک کند تا از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی بیشتری استفاده کند ، و توانایی چربی سوزی شما را تا 17٪ افزایش می دهد

با این وجود ، مانند قهوه ، تأثیرات ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

ترکیب کافئین و کاتچین موجود در چای ممکن است به بدن شما کمک کند هر روز کمی کالری و چربی سوزی کند.

 حبوبات

حبوبات و پالس ها مانند عدس ، نخود فرنگی ، نخود ، لوبیا و بادام زمینی از نظر پروتئین در مقایسه با سایر غذاهای گیاهی به ویژه پروتئین بالایی دارند.

مطالعات حاکی از آن است که پروتئین زیاد آنها به بدن شما نیاز دارد که در مقایسه با غذاهای دارای پروتئین پایین ، کالری بیشتری را برای هضم آنها سوزاند

حبوبات همچنین حاوی مقادیر خوبی از فیبر غذایی مانند نشاسته مقاوم و فیبر محلول است که بدن شما می تواند از آنها برای تغذیه باکتری های خوب در روده شما استفاده کند

به نوبه خود ، این باکتریهای دوستانه اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند ، که ممکن است به بدن شما کمک کند از چربی های ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده کند و سطح طبیعی قند خون را حفظ کند .

در یک مطالعه ، انسانهایی که به مدت هشت هفته رژیم غذایی غنی از حبوبات را تجربه کرده اند تغییرات متابولیکی را تغییر داده و 1.5 برابر وزن بیشتری نسبت به گروه کنترل از دست داده اند .

همچنین حبوبات از نظر آرژنین زیاد هستند ، یک اسید آمینه که باعث افزایش میزان کربوهیدرات و چربی بدن می شود که می تواند انرژی خود را بسوزاند .

علاوه بر این ، نخود فرنگی ، حبوبات و عدس نیز حاوی مقادیر قابل توجهی اسید آمینه گلوتامین هستند که ممکن است به افزایش تعداد کالری های سوخته شده هنگام هضم کمک کند

 حبوبات و پالس ها دارای پروتئین ، فیبر و اسیدهای آمینه خاصی هستند که تصور می شود خاصیت تقویت کننده متابولیسم را دارند.

ادویه جات ترشی جات و متابولیسم

تصور می شود که برخی ادویه ها خاصیت تقویت کنندگی متابولیسم دارند.

به عنوان مثال ، تحقیقات نشان می دهد که حل کردن 2 گرم پودر زنجبیل در آب داغ و نوشیدن آن با وعده غذایی ممکن است به شما کمک کند تا 43 کالری بیشتر از نوشیدن آب داغ به تنهایی بسوزانید

به نظر می رسد این نوشیدنی زنجبیل گرم گرسنگی را کاهش داده و احساس سیری را نیز تقویت می کند ،غلات بهشت ​​، ادویه دیگری در خانواده زنجبیل ، ممکن است تأثیرات مشابهی داشته باشد.

یک مطالعه جدید نشان داد که به شرکت کنندگان عصاره 40 میلی گرم دانه بهشت ​​43 کالری بیشتر در مدت دو ساعت نسبت به آن که دارونما داده می شد سوزاند.

محققان همچنین خاطرنشان كردند كه بخشی از مشاركت كنندگان غیر پاسخگو بودند ، بنابراین اثرات ممكن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

به همین ترتیب ، افزودن فلفل کاین به وعده غذایی شما ممکن است میزان چربی بدن شما را برای انرژی سوزاند ، به ویژه پس از وعده غذایی پر چرب افزایش دهد. با این حال ، این اثر چربی سوزی فقط ممکن است در مورد افرادی که عادت به مصرف غذاهای تند ندارندغیرقانونی باشد.

زنجبیل ، دانه های بهشت ​​و فلفل کاین ممکن است به بدن شما کمک کند کالری یا چربی بیشتری بسوزاند. با این حال ، اثرات می توانند در افراد مختلف متفاوت باشند.

کاکائو

درمان های خوشمزه ای هستند که ممکن است به نفع متابولیسم شما نیز باشند.

به عنوان مثال ، مطالعات روی موش ها نشان داد كه عصاره های كاكائو و كاكائو ممكن است بیان ژن هایی را كه باعث تحریک استفاده از چربی برای انرژی می شوند ، تقویت كنند. به نظر می رسد این امر به ویژه در موش هایی که رژیم های غذایی پرچرب یا پر کالری دارند تغذیه می شوند.


جالب است که ، یک مطالعه نشان می دهد که کاکائو ممکن است از فعالیت آنزیم های لازم برای تجزیه چربی و کربوهیدرات در هنگام هضم جلوگیری کند، کاکائو از نظر تئوری می تواند با کاهش جذب برخی کالری ها ، مانع از افزایش وزن شود

با این حال ، مطالعات انسانی که اثرات کاکائو ، کاکائو یا محصولات کاکائو مانند شکلات تیره را بررسی می کند نادر است. قبل از نتیجه گیری های قوی ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است

اگر می خواهید کاکائو را امتحان کنید ، نسخه های خام را انتخاب کنید ، زیرا پردازش تمایل دارد که مقدار ترکیبات مفید را کاهش دهد

کاکائو ممکن است خاصیت تقویت کنندگی متابولیسم داشته باشد ، خصوصاً برای افرادی که رژیم های غذایی کم کالری و پرچرب دارند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده