بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چه تفاوتی بین تخم های سفید و قهوه ای وجود دارد

چه تفاوتی بین تخم های سفید و قهوه ای وجود دارد

برخی افراد معتقدند تخم مرغهای قهوه ای سالم تر یا طبیعی تر هستند ، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند تخم های سفید تمیز تر هستند یا به سادگی طعم بیشتری دارند.

تخم مرغ می تواند به رنگ های مختلفی باشد ولی تخم مرغ های قهوه ای و سفید بیشتر از سایر رنگهای دیگر یافت می شود.

با این حال ، بسیاری از مردم نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد رنگ های مختلف تخم می شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

پاسخ بسیار ساده است - رنگ تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. به عنوان مثال ، مرغهای سفید Leghorn تخم هایی با پوسته سفید می گذارند ، در حالی که Plymouth Rocks و Rhode Island Reds تخمهای پوسته قهوه ای دارند

بعضی از نژادهای مرغ ، مانند آراوسانا ، Ameraucana ، Dongxiang و Lushi ، حتی تخم های آبی یا سبز مایل به آبی دارند

رنگ های مختلف پوسته تخم مرغ از رنگدانه هایی که مرغ ها تولید می کنند ناشی می شود. رنگدانه اصلی موجود در پوسته های تخم قهوه ای پروتوپورفیرین IX نام دارد. ترکیبی که رنگ قرمز خود را به خون می دهد

رنگدانه اصلی در پوسته تخم های آبی رنگ به نام بیلیوردین شناخته می شود، که این مورد نیز از هِم ناشی می شود. این همان رنگدانه ای است که رنگی زرد به صفرا، مایع گوارشی، می بخشد.

تخم مرغ می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، اما در فروشگاه ها بیشتر با دو رنگ سفید و قهوه ای مواجه می شوید. با این وجود، بسیاری از مردم نمی دانند دلایل رنگ های متفاوت پوسته تخم مرغ چیست.

پاسخ ساده است؛ رنگ تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. به عنوان مثال، مرغ های لگ هورن سفید تخم هایی با پوسته سفید می گذارند، در شرایطی که مرغ های پلیموث راکس و رود آیلند ردز تخم مرغ هایی قهوه ای می گذارند. برخی نژادهای مرغ مانند آراکانا، آمراکانا، دونگسیانگ و لوشی حتی تخم هایی آبی یا سبز آبی نیز می گذارند.

در شرایطی که ژنتیک عاملی کلیدی در تعیین رنگ تخم مرغ است، عوامل دیگری نیز می توانند بر آن تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال، با افزایش سن مرغ هایی که تخم قهوه ای می گذارند، آنها به سمت گذاشتن تخم های بزرگتر و کمرنگ‌تر تمایل دارند. محیط زندگی، رژیم غذایی و سطوح استرس نیز ممکن است بر رنگ پوسته تخم مرغ تاثیرگذار باشند.این عوامل می توانند سایه تیره‌تر یا روشن‌تر به پوسته تخم مرغ ببخشند، اما لزوما خود رنگ را تغییر نمی دهند. عامل کلیدی در تعیین رنگ پوسته تخم مرغ همچنان نژاد مرغ است.

آیا تخم مرغ های قهوه ای سالم‌تر از همتایان سفید رنگ خود هستند؟اغلب، مردم تخم مرغ های قهوه ای را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند که آنها طبیعی‌تر و سالم‌تر از تخم مرغ های سفید هستند.

اما حقیقت این است که تمامی تخم مرغ ها، بدون در نظر گرفتن اندازه یا رنگ، از نظر مواد مغذی مشابه یکدیگر هستند. هم تخم مرغ های سفید و هم تخم مرغ های قهوه ای مواد غذایی سالم محسوب می شوند. یک تخم مرغ معمولی حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین کیفیت بالا است، که همگی در مجموعه ای با کمتر از 80 کالری گرد هم آمده اند.

دانشمندان تخم مرغ های قهوه ای را با تخم مرغ های سفید مقایسه کرده اند تا ببینند آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد یا خیر. چندین مطالعه نشان داده اند که رنگ پوسته تخم مرغ هیچ اثر چشمگیری بر کیفیت و محتوای تخم مرغ ندارد. این به معنای آن است که رنگ پوسته تخم مرغ تاثیری بر سالم بودن یا نبودن آن ندارد. تنها تفاوت در این زمینه رنگدانه پوسته است.

با این وجود، عوامل دیگری می توانند بر ترکیب تغذیه ای یک تخم مرغ تاثیرگذار باشند. محیط زندگی مرغ می تواند اثری چشمگیر به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، تخم های تولیدی از مرغ هایی که اجازه داشتند زیر نور خورشید پرسه بزنند، سه تا چهار برابر ویتامین D بیشتری نسبت به تخم های تولیدی از مرغ هایی داشته اند که در محیط های بسته پرورش داده شده بودند.

نوع غذایی که مرغ مصرف می کند نیز می تواند بر محتوای مواد مغذی تخم آن نیز تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، مرغ هایی که با یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 تغذیه می شوند، تخم هایی با سطوح بالاتر از اسیدهای چرب امگا-3 نسبت به حالت عادی می گذارند. زمانی که مرغ ها از رژیم غذایی سرشار از ویتامین D برخوردار بودند نیز اثری مشابه درباره ویتامین D مشاهده شده است.

برخی افراد بر این باورند که تخم مرغ های قهوه ای طعم بهتری نسبت به تخم مرغ های سفید دارند، در شرایطی که دیگران طعم تخم مرغ های سفید را بهتر می دانند. اما همانند محتوای تغذیه ای، تفاوت خاصی بین طعم تخم مرغ های سفید و قهوه ای وجود ندارد. با این وجود، این به معنای آن نیست که تمامی تخم مرغ ها طعمی مشابه دارند.

اگرچه رنگ پوسته تخم مرغ تغییری در مزه آن ایجاد نمی کند، عوامل دیگر مانند نوع خوراک، تازگی و چگونگی پخت تخم مرغ ممکن است بر طعم آن تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال، مرغ هایی که با یک رژیم غذایی سرشار از چربی تغذیه شده اند، تخم هایی خوشمزه‌تر نسبت به مرغ هایی که با رژیم غذایی کم چربی تغذیه شده بودند، تولید کردند. همچنین، احتمال تولید تخم هایی با مزه ماهی در میان مرغ هایی که با مقادیر زیاد روغن ماهی، انواع مشخصی از چربی ها یا حتی ویتامین های A و D تغذیه شده اند، بیشتر است.

رژیم غذایی مرغ هایی که در خانه پرورش یافته اند با مرغ هایی که به طور مرسوم در مرغداری پرورش می یابند، مشابه نیست که ممکن است بر عطر و طعم تخم های آنها تاثیرگذار باشد.

هرچه تخم مرغ مدت زمان بیشتری نگهداری شده باشد، احتمال تغییر مزه آن نیز بیشتر می شود. نگهداری تخم مرغ در مکانی با دمای ثابت و پایین مانند یخچال می تواند به حفظ عطر و طعم آن برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک کند.

برخی معتقدند تخم مرغ های خانگی طعم بهتری نسبت به تخم مرغ هایی که به طور مرسوم تهیه شده اند، دارند. تخم مرغ های خانگی روند پردازش و حمل را تجربه نمی کنند وممکن است سریع‌تر و تازه‌تر از تخم مرغ هایی که از مغازه خریداری می کنید، راهی بشقاب غذای شما شوند.

روش پخت تخم مرغ نیز می تواند بر عطر و طعم آن تاثیرگذار باشد. طی یک مطالعه پژوهشگران به بررسی چگونگی تاثیر روغن ماهی، که برای افزایش سطوح امگا-3 به کار گرفته می شود، در تغذیه مرغ ها و تغییر عطر و طعم تخم مرغ ها پرداختند. در همین راستا، مشخص شد تخم مرغ های عادی و نمونه های به دست آمده از مرغ هایی که روغن ماهی تغذیه شده بودند، هنگامی که به صورت نیمروی همزده درست می شوند، عطر و طعم مشابهی دارند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

ارزش غذایی تخم مرغ چقدر است؟یک عدد تخم مرغ حدود 50 گرم وزند دارد و حدود 75 کالری انرژی دارد و این یک عدد تخم مرغ با 30 گرم گوشت (مرغ و ماهی و انواع گوشت های قرمز) برابری می کند. در جدول ریز مواد معدنی و ویتامین های موجود در 100 گرم تخم مرغ (2 عدد) آورده شده است.

تخم مرغ حاوی یک ماده غذایی بنام " کولاین" می باشد. وجود این ماده پر خاصیت باعث افزایش طول عمر سلول های مغزی شده و پیری آن را به تعویق می اندازد. هم چنین وجود ویتامین های گروه B در تخم مرغ باعث شادابی سلول های مغزی میشود. به همین دلیل است که مصرف روزانه تخم مرغ برای دانش آموزان به عنوان یک صبحانه مغذی پیشنهاد شده است.

هم چنین پروتئین موجود در تخم مرغ خالص ترین نوع پروتئین است که برای هضم و جذب شدن به زمان زیادی نیاز دارد بنابراین با مصرف تخم مرغ در صبحانه دیرتر احساس گرسنگی می کنیم و ذهن ما برای مدت طولانی تری آماده دریافت اطلاعات جدید خواهد بود.

چاقی در اثر جمع شدن چربی ها به وجود می آید ولی با توجه به خاصیتی که تخم مرغ دارد دیر تر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نتیجه نیاز به خوردن میان وعده در شما از بین می رود. و مواد معدنی و انتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ باعث از بین رفتن کلسترول های بد بدن و افزایش متابولیسم بدن می شود. لطفا توجه فرمایید که کلسترول موجود در تخم مرغ از نوع کلسترول خوب بوده و هرگز کلسترول خون را افزایش نمی دهد و از همه مهم تر باعث از بین رفتن کلسترول بد خون می شود.

پس بر خلاف عقیده عمومی تخم مرغ نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه از لاغری نیز جلوگیری می کند و وزن بدن را در سطح ایده الی حفظ می کند.

مضرات مصرف

معمولا تخم مرغ بیشتر از آنکه ضرر داشته باشد فواید دارد ولی مصرف روزانه 2-3 عدد تخم مرغ به صورت نیمرو یا املت باعث افزایش چربی خون و درنتیجه افزایش وزن و سایر مشکلات قلبی می شود. دومین مشکل در مصرف زیاد تخم مرغ ایجاد یبوست و نفخ در بدن است.

کسانی که بدنشان به پروتئین حساسیت دارد، مصرف زیاد تخم مرغ به صورت حساسیت های پوستی مانند کهیر، اگزما، خارش و قرمز شدن پوست ظاهر می شود.

هشدار جدی به کسانی که تخم مرغ را به صورت خام مصرف می کنند یا به اصطلاح به خام خواری عادت دارند باید گفته شود که متاسفانه به دلیل وجود باکتری " سالمونلا " در تخم مرغ عوارض جانبی مانند تب، اسهال و درد شکم را به دنبال دارد وبرای چند روز شما را بستری خواهد کرد. با توجه به گفته های بالا مصرف روزانه حداقل یک عدد تخم مرغ آب پز را در برنامه غذایی خود بگنجانید

بر رنگ های قهوه ای و سفید، تخم مرغ هایی به رنگ آبی آسمانی، آبی مایل به سبز و مشکی نیز وجود دارد که هر یک مربوط به یک نژاد خاص از مرغ ها می باشد و بیشتر تخم مرغ هایی که در فروشگاه ها به چشم می خورد سفید و قهوه ای هستند و رنگ های آبی یا مشکی آن کمتر به فروش می رود، البته شاید در مناطقی این نوع تخم ها نیز مرسوم باشد.

دلیل اصلی تفاوت در رنگ تخم مرغ ها رنگدانه های خاص پوسته هر تخم مرغ می باشد که از مرغ تولید کننده خود به ارث می برد، یعنی مرغ های قهوه ای تخم مرغ قهوه ای و مرغ های مشکی تخم مرغ مشکی تولید میکند و عامل دیگری را نمی توان در این قضیه دخیل دانست، و همگی این تخم مرغ ها نیز در یک وزن مشخصی حدود 50 گرم هستند و هر کدام نیز فارغ از اینکه چه رنگی دارند حدود 70 کالری انرژی دارد

در برخی مواقع ممکن است تخم مرغ های قهوه ای یا آبی و یا مشکی پر رنگ تر و یا کم رنگ تر باشند، عوامل مختلفی در میزان تولید رنگ در تخم ها و اندازه ها موثر می باشد که از جمله آنها میتوان به استرس، تغذیه، شرایط زندگی اشاره کرد. مرغ هایی که در یک محیط بی خطر و با تغذیه فراوان رشد کنند، تخم مرغ هایی پر رنگ تر و بزرگتر خواهند داشت. برعکس مرغ هایی که در یک محیط پر سر و صدا و با جیره غذایی کم کالری تغذیه شوند، تخم مرغ هایی کم رنگ و با اندازه کوچکتر از حد واقعی تولید خواهند نمود.

کسانی که تخم مرغ محلی مصرف می کنند آن را به رنگ قهوه ای می شناسند و تخم مرغ های سفید را صنعتی می دانند، در حالی که اگر مرغی با نژاد سفید نیز در روستا پرورش یابد تخمش همان مزه تخم مرغ های قهوه ای محلی را خواهد داشت، بنابراین دلایل میتوان گفت که رنگ تخم مرغ ها در مزه آنها تاثیری ندارد و عوامل دیگری در مزه آنها دخالت دارد، و این عوامل همان تغذیه و محیط زندگی می باشد.

اگر مرغی از انواع حشرات و کرم ها و جانوران و گیاهان اطراف تغذیه کند، مسلما تخمش میزان پروتئین و چربی بیشتری خواهد داشت و در مقابل اگر مرغی بی حرکت در یک قفس شبانه روز دان بخورد و تخم بگذارد، تخمش نیز همانند خودش بی انرژی خواهد بود. علاوه برآن آفتاب نیز در میزان مغذی بودن یک تخم مرغ موثر است. مثلا مرغی که روزانه در زیر آفتاب پرسه می زند و به دنبال غذا می گردد مسلما ویتامین D بیشتری در تخمش وجود خواهد داشت. یا مثلا اگر به مرغی گوشت و پروتئین بیشتری داده شود، تخمش نیز از پروتئین بیشتری برخوردار خواهد بود.

تمامی موارد بالا مثالهایی بود که نشان میدهد چرا تخم مرغ های محلی از تخم مرغ های ماشینی یا صنعتی خوشمزه تر است. البته دلیل دیگری نیز در طعم تخم مرغ ها تاثیر گذار است،رنگ یک تخم مرغ نشانگر کیفیت نیست. وقتی صحبت از طعم و تغذیه می شود ، هیچ تفاوتی بین تخم های سفید و قهوه ای وجود ندارد.

بسته به نژاد مرغ ، تخم مرغ ها به رنگ های زیادی می آیند.با این حال ، هیچ تفاوتی در تغذیه بین تخم های قهوه ای و سفید وجود ندارد. در پایان ، تنها تفاوت واقعی رنگ پوسته و شاید قیمت است.

با این وجود ، سایر عوامل در طعم و تغذیه تخم مرغ ها ، از جمله رژیم غذایی مرغ و شرایط مسکن تأثیر می گذارد.بنابراین دفعه بعد که به یک کارتن تخم مرغ رسیدید ، مطمئن شوید که این عوامل دیگر را نیز در نظر می گیرید. رنگ پوسته کل داستان را برای شما بازگو نخواهد کرد.

Healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده