بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا عدم تحمل هیستامین باعث آلرژی ، سردرد و نفخ می شود؟

 آیا عدم تحمل هیستامین باعث آلرژی ، سردرد و نفخ می شود؟

بسیاری از افراد برای کاهش علائم آلرژی به دنبال داروهای طبیعی هستند، که با این وجود افراد همچنان علائم سخت را تجربه می کنند. تا همین اواخر ، بیشتر پزشکان با مراقبت های بهداشتی بعد از خوردن وعده های غذایی به " حساسیت غذایی " با پرهیز غذایی و تجویز دارو کمی سردرد و خارش پوست و قرمزی بینی را می توانستند کاهش دهند ، برای از بین بردن علائم آلرژی مانند بسیاری از افراد به دنبال داروهای طبیعی هستید؟ تا همین اواخر بیشتر متخصصان تنها آبریزش بینی، خارش پوست و سردرد پس از مصرف مواد غذایی آلرژی زا را به عنوان علائم حساسیت می دانستند. این در حالی است که تعداد کمی از متخصصان هستند که می دانند اختلالی به نام عدم تحمل هیستامین نیز وجود دارد.


البته با توجه به افزایش تعداد بیماران، در مورد این موضوع که عدم تحمل هیستامین به زودی به یکی از موضوعات داغ در این حرفه تبدیل شود، تردید وجود دارد. در حال حاضر، نظر کارشناسان نشان می دهد که حداقل 1./. از افراد در سراسر جهان از عدم تحمل هیستامین رنج می برند، که اکثر آنها 80./. را زنان میانسال تشکیل می دهندو اساسا، بیماران حساسیت به هیستامین را متوجه نشده و این موضوع باعث می شود که تجمع این ماده در بدنشان روز به روز بیشتر شود. چندین عامل باعث افزایش هیستامین در بدن می شود و بیشتر به مولکول های بدن آسیب می رساند. در این بیماری هیستامین تجمع یافته در بدن به طور طبیعی دفع نمی شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

نقش آنزیم ها در عدم تحمل هیستامین

دو آنزیم اصلی در بدن وجود دارد که باعث کاهش هیستامین می شود یکی N-methyltransferase یا (HMT) است که با هیستامین در سیستم عصبی مرکزی (CNS) مقابله می کند دیگری دیامین اکسیداز (DAO) است که مسئول تجزیه هیستامین مصرف شده در مواد غذایی است

ناتوانی DAO برای کاهش هیستامین، مهمترین عامل مسئول ایجاد تعداد زیادی از موارد عدم تحمل هیستامین استناتوانی DAO در از بین بردن بیش فعالی هیستامین موجب افزایش فشارهای هیستامین و علائم ناخوشایند می شود

DAO ممکن است به دلایل مختلف زیر که مربوط به عوامل داخلی و خارجی هستند تحت تاثیر قرار بگیرد


DAO می تواند به علت بیماری های دستگاه گوارش کاهش یابد

بعضی از داروهای بدون نسخه و تجویز شده، به مسدود کردن DAO و جلوگیری از تولید این آنزیم کمک می کنند

بسیاری از غذاهای به طور معمول دارای سطوح بالایی از هیستامین هستند و به اختلال عملکرد فعلی این آنزیم کمک می کنند

برخی از غذاها توانایی جلوگیری از عملکرد DAO را دارند

غذاهای دیگری نیز وجود دارند که باعث بیشتر شدن مشکل می شوند. زیرا آنها توانایی انتشار هیستامین در بدن را دارند. هر چقدر تولید هیستامین ادامه پیدا کند و غذاهای غنی از هیستامین بیشتر مصرف شود، DAO بیشتر مسدود می شود و واکنش های بدن بیمار بدتر خواهد شد.

علائم عدم تحمل هیستامین

هنگامی که بدن با میزان غیر طبیعی هیستامین که فراتر از توانایی اش برای دفع است مواجه می شود، طیف گسترده ای از علائم رخ می دهد. بسیاری از این علائم ذکر شده در زیر، شبیه به علائم آلرژی هستند. بنابراین هنگام ظهور چنین واکنشی، باید بیمار از نظر عدم تحمل هیستامین نیز کنترل شود.

   گرفتگی و درد شکم

   چرخه غیر طبیعی قاعدگی

   اضطراب

   مشکلات تنفسی

   ورم ملتحمه (چشم صورتی)

   مشکل در خوابیدن و تحریک پذیری بیش از حد

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

   اختلالات گوارشی

   سرگیجه

   خستگی

   گرگرفتگی

   سر درد یا میگرن

   رفلکس اسید

   فشار خون بالا

   افت فشار خون (فشار خون پایین)

   خارش

   تهوع و استفراغ

   گرفتگی بینی

   مشکلات سینوسی

   عطسه

   تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)

   اختلال در تنظیم دما

   تورم بافتی یا التهاب

   کهیر

واضح است که طیف وسیعی از علائم می تواند در شرایط مشابه با عدم تحمل هیستامین نیز رخ دهند. در بسیاری از موارد، این مشکل تشخیص داده نمی شوند.

چه عواملی باعث عدم تحمل هیستامین می شود؟

هنگامی که عدم تحمل هیستامین به علل اکتسابی مانند استفاده از داروهای خاصی ایجاد شده باشد، تشخیص و حل مشکل نسبتا آسان است. با این حال، تشخیص علل ناشناخته و مدیریت واکنش های پس از آن ممکن است خیلی ساده نباشد. برخی از بیماران باید آزمایش سطح DAO را انجام دهند. اما این آزمایش به سادگی در دسترس همه نیست.

در صورت مشکوک بودن به عدم تحمل هیستامین می توانید از آن ها استفاده کنید:

رژیم غذایی حذف

یکی از اولین گام ها برای بسیاری از بیماران، رژیم حذف است. تمام مواد غذایی حاوی هیستامین زیاد را از رژیم غذایی خود برای مدت یک تا سه ماه حذف کنید تا ببینند علائمتان بهبود می یابند یا نه. سپس این غذاها را به تدریج به رژیمتان اضافه کرده و بر روی واکنش های بدنتان نظارت کنید.

مکمل DAO

از گزینه های بسیاری مفید برای بیماران، افزایش سطح DAO بدن با مصرف مکمل روزانه این آنزیم است. با این حال، معمولا این مکمل ها گران هستند و بسیاری از آنها نمی تواند کیفیت زندگی را بدون حذف مواد غذایی حاوی هیستامین زیاد بهبود ببخشند

رژیم کم پروتئین

هیستامین از اسیدهای آمینه ساخته شده است و اسیدهای آمینه از پروتئین ها تولید می شوند، این موضوع نشان می دهد که غذاهایی حاوی پروتئین زیاد (که طول می کشد تا هضم شوند) در نهایت بر میزان هیستامین بدن تأثیر می گذارند

اختلالات دستگاه گوارش

بیماری های مختلف دستگاه گوارش نیز می توانند باعث عدم تحمل هیستامین شوند. این اختلالات عبارتند از:

   حساسیت به گلوتن

   سندرم روده تحریک پذیر

   بیماری کرون

   کولیت اولسراتیو

   بیماری التهابی روده (IBS)

   رشد باکتری های روده کوچک (SIBO)

رشد بیش از حد باکتری

یک نظریه در حال توسعه وجود دارد که معتقد است عدم تحمل هیستامین به وسیله رشد بیش از اندازه باکتری هایی که هیستامین را از غذاهای هضم نشده تولید می کنند، ایجاد می شود. به دلیل تولید بیش از حد هیستامین، که توسط DAO قابل تجزیه نیست، بیشتر افراد مبتلا به آلرژی، علائم عدم تحمل هیستامین را تجربه می کنند

نور فرابنفش

تحقیقات دیگر نشان می دهد که نور UV ممکن است باعث انتشار هیستامین شود. یک مطالعه نشان داد که این واکنش خاص ممکن است با برخی از ترکیبات فنوتیازین که در داروهای تجویزی مربوط به درمان های روانپزشکی که برای بیماری های مختلف روانی از اضطراب و افسردگی گرفته تا اسکیزوفرنی استفاده می شود وجود دارد؛ افزایش یابد. با این حال، داروهای بدون نسخه و تجویزی متعدد وجود دارند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر DAO تأثیر می گذارند بنابراین اگر مصرف کننده داروهای زیر هستید ممکن است به عدم تحمل هیستامین مبتلا باشید

   داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند آسپرین و ایبوپروفن

   تعدیل کننده های سیستم ایمنی بدن

   داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد سایکوز مانند پروزاک، سرترالین، افکسور، سیمبالتا

   آنتی هیستامین ها مانند بنادریل، آلگرا، زیرتک

   آنتی آریتمیک مانند نورواسک، پروپرانولول، متوپرولول

   مسدود کننده های هیستامین H2 مانند پپسید، زانتاک، تاگامت

رحم (کهیر)

واضح است كه طیف گسترده ای از علائم می تواند منجر به تشخیص بیماری در بیماران شود كه قبل از عدم تحمل هیستامین حتی در نظر گرفته می شوند. در بسیاری از موارد ، مسئله تشخیص بیشتر مطرح شده است زیرا مردم همچنان به مصرف رژیم غذایی سالم و مغذی ادامه می دهند و هرگونه کاستی در شیوه زندگی بلافاصله آشکار نمی شود.

در واقع ، برای بسیاری از افراد ، تشخیص دقیق می تواند مدت زیادی طول بکشد ، که یک روند ناامید کننده هم برای بیمار و هم برای پزشک است.

علل

چندین عامل ظاهراً نامربوط می توانند منجر به عدم تحمل هیستامین شوند. این موارد شامل انسداد DAO ، اختلالات GI ، رشد باکتریها و حتی نور UV است

مسدود کردنDAO

همانطور که قبلاً بحث شد ، انسدادDAO به مقدار کمی از آنزیم برای مقابله با مقدار هیستامین که در بدن سنتز می شود یا از طریق غذا خورده می شود ، نتیجه می دهد. بسیاری از غذاها از نظر هیستامین سرشار هستند و اگر کسی مقدار DAO کمتری داشته باشد ، علائم عدم تحمل فوران می کند

اختلالات دستگاه گوارش

بیماریهای مختلف دستگاه گوارش همچنین می تواند منجر به عدم تحمل هیستامین شود

حساسیت به گلوتن

سندرم روده نشتی

بیماری کرون

کولیت زخمی

بیماری التهابی روده (IBS )

رشد باکتریایی روده کوچک(SIBO)

رشد بیش از حد باکتریایی

یک مکتب فکری در حال توسعه وجود دارد که عدم تحمل هیستامین را ناشی از رشد زیاد باکتری هایی است که هیستامین را از غذاهای کم مصرف تولید می کنند. با توجه به تولید بیش از حد هیستامین که توسط DAO قابل تخریب نیست ، این توضیح می دهد که چرا بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی مداوم اغلب از شرایط GI ذکر شده در بالا رنج می برند.

نور فرابنفش

تحقیقات دیگر نشان می دهد نور UV ممکن است باعث آزاد شدن هیستامین شود. یک مطالعه نشان داد که ممکن است این واکنش خاص توسط برخی ترکیبات فنوتیازین تقویت شود ، که در داروهای تجویز شده مربوط به درمانهای روانپزشکی برای شرایطی از اضطراب و افسردگی تا اسکیزوفرنی رخ می دهد. با این وجود ، داروهای ضد نسخه و بدون نسخه بسیاری وجود دارد کهDAO را مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می دهند. هر بیمار دارویی برای شرایط زیر و از عود علائم "آلرژی" رنج می برد ، باید عدم تحمل هیستامین را بررسی کند: ( 8 )

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAIDS) - آسپرین و ایبوپروفن

تعدیل کننده ایمنی - Enbrel، Plaquenil، Humira

داروهای ضد افسردگی و ضد روانگردان - Prozac، Zoloft، Effexor، Cymbalta

آنتی هیستامین ها - بنادریل ، Allegra ، Zyrtec

ضد آریتمیک - کاردیزم ، نورواسک ، پروپرانولول ، metoprolol

مسدود کننده های هیستامین H2 - Pepcid ، Zantac ، Tagamet

اگر عدم تحمل هیستامین دارید چه کاری باید انجام دهید

هنگامی که عدم تحمل هیستامین به دلیل علت اکتسابی - به عنوان مثال از برخی داروهای خاص - ایجاد می شود ، مشکل از نظر تشخیص و معکوس نسبتاً آسان است. با این حال ، علل دیگر و مدیریت بعدی واکنش ها ، ممکن است چندان ساده نباشد. برخی از بیماران برای آزمایش سطح DAO تصمیم می گیرند ، اما آزمایش به طور گسترده ای در دسترس نیست.

در اینجا چهار استراتژی وجود دارد که اگر فکر می کنید از عدم تحمل هیستامین رنج می برید ، می توانید دنبال کنید:

1. رژیم غذایی حذف

یکی از اولین قدم ها برای بسیاری از افراد ، رفتن به رژیم غذایی حذف است . تمام غذاهای سرشار از هیستامین به مدت یک تا سه ماه از رژیم غذایی حذف می شوند تا ببینند آیا علائم بهبود یافته است یا خیر. این مواد غذایی به تدریج برای نظارت بر واکنش ها دوباره وارد می شوند.

2. مکمل DAO

گزینه دیگری که بسیاری از بیماران نه تنها قابل قبول ، بلکه مطلوب تر می دانند ، صرفاً بالا بردن سطح DAO با مصرف مکمل های روزانه است. با این حال ، دامنه محصول فعلی ، در بهترین حالت ، پراکنده است ، و این گزینه ارزان نیست. با این وجود ، برای بسیاری از افراد می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد بدون اینکه دچار اختلال بیشتر حذف یا آزمایش مواد غذایی شود.

برای عدم تحمل هیستامین همچنین می توانید آنزیم های گوارشی مصرف کنید .

3. رژیم غذایی کم پروتئین

از آنجا که هیستامین از اسیدهای آمینه ساخته می شود و اسیدهای آمینه از پروتئین ها تشکیل می شوند ، نتیجه می گیرد که غذاهای پر پروتئین (که هضم آنها بیشتر طول می کشد) درنهایت بر میزان هیستامین تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، با افزایش سن غذا در روده ، سطح هیستامین بالا می رود که می تواند باکتری هایی را که می توانند به چرخه خود ادامه دهند تغذیه کند.

4- رژیم غذایی کم هیستامین

نه تنها باید از غذاهای سرشار از پروتئین اجتناب کرد بلکه این غذاها ممکن است عدم تحمل هیستامین را تشدید کنند:

الکل و سایر نوشیدنی های تخمیر شده

تمام مرکبات - پرتقال ، لیمو ، لیموترش و گریپ فروت

هر نوع مواد غذایی حاوی رنگ آمیزی مصنوعی یا مواد نگهدارنده

انواع توت ها - تازه ، منجمد یا کنسرو شده است

شکلات و کاکائو

میوه خشک شده

فرآورده های لبنی از جمله پنیر ، ماست و کره

غذاهای تخمیر شده مانند ترشی ، شیرینی ، سوسیس

گوشت باقیمانده

گوشت هایی که فرآوری ، درمان ، دودی یا تخمیر می شوند

قارچ

غذاهای دریایی - پوسته یا ماهی باله ، منجمد ، تازه ، کنسرو شده یا دودی

اسفناج

ادویه جات ترشی جات - از جمله پودر کاری ، کاین ، چیلی ، میخک ، دارچین ، جوز هندی

چای

گوجه فرنگی - تازه ، کنسرو شده ، پوره شده یا سس ها

سرکه و محصولات مرتبط - به عنوان مثال ، سس گوجه فرنگی و خردل

مخمر

اما قبل از اینکه کودک را با آب حمام بیرون ریزیم ، باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که انسان قرنهاست که بدون ایجاد عوارض جانبی جانبی ، چنین غذاهایی مصرف می کند! این غذاها ، که بسیاری از آنها طبیعی و مغذی هستند ، عمدتاً توسط غذاهای ترشی و تخمیر شده یا پیر مشاهده می شوند. این شیوه ها ، که قبل از اختراع یخچال آغاز شد ، روش های معمول نگهداری در اکثر خانه ها بودند.

غذاهای رژیمی کم هیستامین

از نظر بسیاری ، تنها جایگزین از بین بردن نه تنها غذاهای سرشار از هیستامین ، بلکه غذاهایی که DAO را به همراه غذاهایی که شروع به سنتز هیستامین می کنند ، مسدود می کنند. اگر این مسیر را طی کنید ، گزینه های فهرست شما کاملاً محدود است.

ماهی تازه

گوشت و مرغ ، اما فقط در صورتی که تازه پخته شوند

تخم مرغ (اگرچه سفیده ها می توانند باعث آزاد شدن هیستامین در برخی از افراد شوند)

برنج و کوینوا فاقد گلوتن

میوه های تازه - سیب ، طالبی ، انگور ، کیوی ، انبه ، گلابی ، هندوانه

سبزیجات تازه ، به استثنای آووکادو ، بادمجان ، اسفناج ، گوجه فرنگی

کره بادام زمینی خالص

جایگزین های لبنی - شیرهای بادام ، نارگیل ، کنف و برنج

روغن زیتون و روغن نارگیل برای پخت و پز

گیاهان برگدار

چای گیاهی

این لیست بسیار کوتاه است - با این وجود ، هنوز راه حل های قابل قبولی برای عدم تحمل هیستامین وجود دارد. ممکن است برای رفع برخی مشکلات بیماران زمان لازم باشد ، اما به محض تشخیص ، اولین مانع بزرگ برطرف می شود و درمان های طبیعی می توانند شروع به پرداختن به دلایل اصلی عدم تحمل هیستامین کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده