بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خواص و فوائد زرد آلو و تاثیر آن بر بدن

خواص و فوائد زرد آلو و تاثیر آن بر بدن

مهم ترین خواص زردآلو

مزایای زردآلو برای سلامتی بدن، به خاطر محتوای ارزشمند آن همچون ویتامین‌های A، C، K ، E و نیاسین است. مواد دیگری همچون پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و فسفر در زردآلو یافت می‌شود. همچنین این میوه خوشمزه سرشار از فیبر غذایی است که می تواند برای بدن بسیار مفید باشد میوه‌های تابستانی خوش‌رنگتر و خوشمزه‌تر از میوه های سایر فصول هستند و معمولا در تابستان به دلیل تنوع در انواع میوه‌ها سعی می‌کنیم میوه بیشتری مصرف کنیم. یکی از این میوه‌ها که در تابستان فراوانی زیادی دارد زردآلو است.

درخت زردآلو بومی نواحی چین و ایران است و ارتفاع آن تا 6 متر هم میرسد. برگهای این درخت همانند شکل قلب، نوک تیز و گلهای آن درشت و سفید و متمایل به قرمز است. میوه زردآلو گوشتی و شیرین بوده، عموما زرد و گاهی زرد مایل به قرمز است. مغز هسته زردآلو نیز مصرف خوراکی دارد و دارای خواص درمانی فراوان بوده در طب سنتی برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر رفع مشکلات تنفسی، سوء هاضمه، فشار خون بالا، تسیکن درد، تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت و همچنین کمک به درمان آرتریت استفاده می شده است. از نظر متخصصان تغذیه، خواص هسته زردآلو شبیه خواص بادام درختی است و به همان مقدار مغذی و دارای مواد معدنی مفید برای بدن است. سایر بخشهای این گیاه نیزعلاوه بر میوه و مغز دانه نظیر گل، پوست، تنه و ریشه در طب کاربرد دارد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

طبع زردآلو سرد و تر است و نوع شیرین آن کمی گرم می‌باشد.

برخی از مهمترین خواص درمانی زردآلو

 زردآلو حاوی آنتی اکسیدان های فراوان بوده و دارای خاصیت ضد سرطانی بسیار بالایی است.

زردآلو سرشار از ویتامین A است که به رشد اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایی در آن‌ها می‌شود.

 زردآلو دارای خواص بسیاری برای سلامت پوست است. استفاده از ماسک زردآلو برای رفع چروک، افزایش رطوبت و نرمی پوستهای خیلی خشک بسیار موثر بوده ولطیف کننده پوست صورت و گردن می‌باشد.

خیس کرده برگه زردآلـو صفرا آور و ملین است، و برای درمان یبوست مفید میباشد.

 از خواص زردآلو رفع بد بویی دهان است، همچنین وجود فلوئور در زردآلو از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

خوردن زردآلو آرامبخش بوده و مصرف آن به کسانی که فعالیت فکری زیاد دارند، توصیه میگردد.

 زردآلو کمک به حفظ سلامت چشمها است. زردآلو سرشار از ویتامین آ بوده و خوردن آن برای درمان شب کوریبسیار مفید است.

وجود آهن و مس، زردآلو می‌تواند در درمان کم خونی مفید باشد. این خاصیت به افرادی که از کم خونی رنج می‌برند بسیار کمک خواهد کرد. کم خونی در اصل کمبود آهن است و می‌تواند به مواردی همچون ضعف، خستگی، سبکی سر، مشکلات گوارشی و عملکرد ضعیف متابولیسم منجر شود. بدون گلبول‌های قرمز خون، بدن نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کند. اندام‌های بدن نیز در چنین شرایطی به درستی کار نخواهند کرد.

آهن بخش کلیدی تشکیل گلبول‌های قرمز است و مس نیز در این فرایند کمک می‌کند. هردوی این مواد معدنی در زردالو موجودند و می‌توانند تشکیل گلبول‌های قرمز را تسریع کنند.

 زردآلو می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، سطح کلسترول خون را کاهش دهد، از کاهش بینایی جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک نماید، شرایط و بیماری‌های تنفسی را درمان کند، به تقویت استخوان‌ها کمک کند و تعادل الکترولیت‌ها در بدن را حفظ نماید.

می‌توانید زردآلو را به صورت خام میل کنید یا آن را خشک نمایید. همچنین این میوه خوشمزه در تهیه مربا، آب میوه و ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 روغن زردآلو را نیز استخراج کرد. این روغن مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. نام علمی زردآلو از زبان ارمنی گرفته شده است. به همین خاطر بیشتر دانشمندان بر این باورند که منشا پیدایش زردآلو از این کشور است.زردآلو در کشورهایی همچون یونان و رم باستان نیز یافت می‌شد و بیشتر متخصصان ادعا می‌کنند که اولین کشت این میوه خوشمزه حدود 3000 سال قبل در هند رخ داده است.

منشا پیدایش زردآلو کدام کشور است زیاد مهم نیست. تاثیری که این میوه بر روی سلامت بدن دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مدنظر قرار گیرد.

زردآلو شبیه هلو یا آلو است. این میوه‌ها دارای پوست خارجی نرم و خوشمزه ای هستند. در وسط زردآلو هسته ای قرار دارد که به هنگام خوردن آن باید مراقب دندان‌های خود باشید. این هسته بسیار سفت و محکم است. معمولا زردآلو به رنگ زرد و نارنجی است که رنگ قرمزی بر روی یک طرف آن وجود دارد.

 این میوه را به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. به خاطر مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی این میوه خوشمزه سال‌هاست که در میان افراد محبوب است.

ارزش غذایی زردآلو

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

زرد آلو تصفیه‌کننده خون است و باعث باز شدن عروق می‌شود.

این میوه برای کسانی که تب دارند مفید است به طوری که تب را قطع می‌کند.

بدلیل وجود کبالت در زردآلو برای بچه‌ها و کسانی که مشکل کم خونی دارند نیز مفید است.

مواد مغذی موجود در این میوه ازچشم و قلب شما حفاظت می‌کند و فیبر موجود در آن علیه بیماری‌ها مبارزه می‌کند.

زردآلو منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است. زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاکاروتن باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آب مروارید و بعضی سرطان‌ها می‌شوند. مقادیر بالای بتاکاروتن ولیکوپن موجود در زردآلو باعث می‌شود غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب باشد. این دو ماده به عنوان آنتی اکسیدان، از اکسیداسیون LDL- کلسترول و بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کنند. بتاکاروتن در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود. پس می‌توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم موثر است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد.

این میوه می‌تواند ورم مفاصل را برطرف کند و به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک برای کسانی که رماتیسم و درد مفاصل دارند مفید است.

این میوه برای رفع عطش و تشنگی هم بسیار عالی است.

مغز هسته زردآلو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک بوده و برگ و گل آن نیز سرد و خشک است. به همین جهت مغز شیرین هسته آن است و برای ورزشکاران مفید است(مغز تلخ هسته زردآلو برای سلامتی مضر است.)

روغن مغز هسته آن برای نرم کردن پوست مفید است و می‌توان از این داروی طبیعی برای لطافت و نرم کردن پوست استفاده کرد. همچنین روغن مغز هسته آن اگر تلخ باشد می‌تواند کرم‌های معده و روده انسان را از بین ببرد.دم کرده‌ برگ زردآلو برای رفع مشکل کسانی که اسهال دارند موثر است.


خواص هسته زردآلو

زرد آلو از سری میوه های پرخاصیت است.کسانی قصد اضافه کردن وزن خود را دارند استفاده از جوشانده برگ زرد آلو توصیه میشود. این جوشانده اشتها آور بسیار خوبی است .

زردآلو بازكننده گرفتگیهای مجاری عروق و نرم كننده سفتیها میباشد. 10 صبح و 5 عصر ميل شود.

زردآلوی شيرين، ملين است.

زردآلو بدبويی دهان را از بين میبرد.

خيس كرده برگه زردآلو صفراآور و ملين است، آخر شب ميل شود.

خيس كرده برگه زردآلو تشنگي را فرو مي‌نشاند. 10 صبح و 5 عصر يا هنگامي كه عطش دارد از همه بهتر است.

زردآلو برای سردمزاجان و كساني كه معده ضعيف دارند و اشخاص كهنسال مضر است.

هيچگاه بالای زردآلو آب سرد نخوريد.

هيچگاه بعد از غذا زردآلو نخوريد.

خوردن زردآلو صبح ناشتا خوب نيست ممكن است باعث دل درد شود. اگر چنين شد كمی از كوبيده انسيون با شكر ميل شود.

مغزهسته زردآلو اگر تلخ باشد طبع آن گرم و خشک است.

دانه شيرين آن مقوی نيروبدن است و چون ديرهضم است بايد با نمک بو داده و خورده شود.

برای از بين بردن كرم معده 5 گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود.

برای خرد كردن سنگ مثانه 5 گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود. سپس هر 4 ساعت يک ليوان عرق خارشتر

برای تسكين بيشتر دردگوش و رفع سنگينی شنوايی چند قطره از روغن دانة تلخ زردآلو در گوش بچكانيد. البته بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود. زيرا گوش مجرای خارجی برای بيرون راندن روغن ندارد در نتيجه بايد شستشو شود.

دم كرده برگ زردآلو كشندة كرم معده است.

شكوفه‌های خشک شده زردآلو خونريزی داخلی و بيرونی را بند مي‌آورد.

 زردآلو ضد سرطان است (مخصوصاً سرطان ريه و لوزالمعده)

سعي كنيد از دانة تلخ زردآلو حدالامكان استفاده نكنيد چون سمی است.

برای كساني كه لاغر هستند خوردن زردآلو در فواصل غذا مفيد است.

زردآلو درمان كننده كم خونی است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده