بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین نکات برای سم زدایی از بدن به طور طبیعی

 بهترین نکات برای سم زدایی از بدن به طور طبیعی

سم‌زدایی پا چگونه کار می‎کند؟

در طب سنتی سم‌زدایی پا را به عنوان راهی برای دفع مواد سمی و فلزات سنگین از بدن عرضه می‎کنند. به هر حال، هیچ شواهد علمی برای تأیید اثربخشی این روش‌ها در دست نیست.

خیلی از افراد این امکان وجود دارد که پاها را به روش‎های مختلفی شامل حمام پای ایونیک،خیساندن پاها ومالش پا سم‎زدایی کرد. 

سم‌زدایی پا چیست؟

انواع سم‌زدایی پا

ترکیبات سم‌زدایی پا

سم‌زدایی پا چیست؟

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

هواداران این عمل مدعی هستند که سم‌زدایی پا باعث زدودن سموم و فلزات سنگین سراسر بدن از طریق پا می‎شود.

حامیان این روش ادعا دارند که سم‌زدایی پا در عین حال ممکن است برای شخص از طرق زیر مفید باشد:

ایجاد تعادل در اسیدیته یا pH بدن

کاهش ورم

تقویت خلق و خو

کاهش استرس

افزایش ایمنی نسبت به بیماری

کمک به کاهش وزن

بهبود سلامت قلب

نابود کردن میکروارگانیسم‎های مضر

سم‌زدایی پا چگونه کار می‎کند

تولید کنندگان یون‎کلینز / IonCleanse، که یکـــی از محبوب‎ترین سیستم‎های سم‌زدایی پا محسوب می‎شود، مدعی‎اند که این روش از ذرات شارژ شده موسوم به یون‎ها برای ایجاد میدانی یونی استفاده می‎کند که باعث پاکسازی و خلوص بدن می‎شود. این سیستم مولکول‎های آب را یوینزه کرده آب (H2O) را به یون‎های H+ و OH- تجزیه می‎کند.

این یون‎ها سپس سموم و فلزات سنگین شارژ مثبت را جذب و خنثی می‎کنند که این کار علی‎الظاهر آنها را از کف پاها بیرون می‎کشد.

تئوری مزبور این است که کاربران پس از استفاده از این سیستم احساس ریلکس شدن و شادابی می‎کنند. سازندگان سیستم مزبور توصیه می‎کنند که مردم سم‌زدایی پا را هر هفته یک بار به مدت 30 تا 60 دقیقه انجام دهند.

امکان وجود دارد که آب درون تشتک در طول سم‎زدایی دچار تغییر رنگ شود که برخی مردم بر این باورند که این به معنی آن است که سموم در حال جمع شدن هستند. به هر حال، تغییرات رنگ آب اکثر مواقع به علت تعریق پا و چرک جدا شده از آن است. این تغییر رنگ در عین حال هنگامی بروز می‎کند که مردم نمک به درون تشتک آب اضافه می‎کنند یا ممکن است نتیجۀ زنگار بستن فلزات خود تشتک به مرور زمان باشد.

دیگر انواع سم‌زدایی پا مثل استفاده از ماسک پا و مالش دادن بر شارژ یونیک برای کارکرد خود متکی نیست. در عوض این روش‎ها صاف و ساده به زدودن ناخالصی‎ها از سطح پوست اکتفا می‎کنند.

سم‌زدایی پا فواید بسیاری در پی دارد اما قابل اعتمادترین ادعا در این مورد ایجاد تجربه ریلکس شدن است. بسیاری از مردم از خیساندن پا در آب گرم لذت می‎برند به ویژه هنگامی که نمک اضافی و روغن‎های ضروری نیز در آب ریخته شده باشد. خیس دادن پا می‎تواند جریان گردش خون را افزایش داده، پوست را تمیز کند و باعث کاهش رنجوری و درد شود.

سم‎زدایی پا

تحقیقات بسیار اندکی در مورد اثربخشی سم‌زدایی پا انجام شده است. در نتیجه اغلب شواهد در این مورد روایی هستند.

یک مطالعه کوچک مقیاس در سال 2012 که شامل شش نمونه بود توانایی یون‎کلینز را برای زدودن صفات سموم از بدن مورد بررسی قرار داد. محققان نمونه‎های آب مورد استفاده را قبل از سم‌زدایی پا و پس از آن در جریان جلسات 30 دقیقه‎ای جمع‎آوری کردند که شامل نمونه‌های آبی بود که هم پا در آنها قرار گرفته بود و نیز نمونه‎هایی از آب که پا در آن قرار نگرفته بود. محققان در عین حال نمونه‎های مو و ادرار مشارکت کنندگان در مطالعه را گردآوری کردند.

پس از تست کردن هر یک از نمونه‌ها محققان به این جمع‎بندی رسدند که سم‌زدایی پا باعث کاهش میزان سموم بدن نمی‎شود. سم‎ها بدن را از طریق پا ترک نکردند و سیستم مزبور باعث سم‎زدایی از طریق کبد، کلیه‎ها یا موی سر نشد.

نویسندگان این مطالعه در عین حال تحقیق قدیمی‎تر انجام شده توسط "مرکز استراتژی‎های پژوهشی" را رد کردند که به سازنده یون‎کلینز مرتبط بود. پژوهشگران عنوان کردند که تحقیق پیشین به علت کیفیت ضعیف گزارش‎ها، نادقیق بودن روش‎های علمی و وجود پتانسیل تعارض یا همسویی منافع ممکن است غیر قابل اعتماد باشد.

"مرکز استراتژی‎های پژوهشی" گزارش داده بود که استفاده از درمان تشتک یونیک به کاهش میزان آلومینیم و آرسنیک در خون نمونه‎ها منجر شده است. به هر حال، این تحقیق به هیچ تغییری در سطح جیوه، کادمیوم یا سرب دست نیافته بود.

انواع سم‎زدایی پا

حمام یونیک پا در مراکز مراقبت بهداشتی جایگزین در دسترس است. انواع خانگی نیز به فروش می‎رسند.

به هر حال بسیاری از مردم از روش‎های جایگزین برای سم‌زدایی پا استفاده می‎کنند. عامه‎پسندترین انواع سم‌زدایی پا شامل موارد زیر است:

خیس دادن پا. خیس دادن پا به شکل استاندارد شکل ساده‎ای از تشتک سم‎زدایی است. این روش شامل غوطه‌ور کردن پا در آب گرم است. برخی از مردم مقداری نمک اپسون یا چند قطره روغن ضروری نیز به آب اضافه می‎کنند.

ماسک پا. یک ماسک گلی برای پا می‏تواند به نظافت و نرم کردن پا کمک کند. مردم به طور معمول پا را پیش از شستشو برای زمانی مشخص در ماسک مزبور قرار می‎دهند.

سابیدن پا. مالش منظم پا می‎تواند آن را تمیز و سم‎زدایی کند. این کار در عین حال بوی پا را گرفته و سلول‎های پوست‎ مرده را از آن جدا می‎کند. مالش همراه سابیدن می‎تواند عضلات پا را ریلکس کرده و از میزان تنش آن کم کند.

پدهای مخصوص سم‎زدایی پا باعث تعریق پا می‎شوند. برخی از مردم باور دارند که این کار به دفع سموم یا بیرون کشیدن آنها از بدن منجر می‎شود.

تکنیک‎های بر پایه طب فشاری. استفاده از تکنیک‌‏های ماساژ برای ایجاد فشار بر برخی نقاط خاص در پا می‎تواند محرک بروز ریلکسیشن باشد. برخی از مردم نیز چنین فکر می‎کنند که طب فشاری به سم‎زدایی بدن کمک می‎کند

دستورالعمل سم‌زدایی پا

خیس کردن پا در نمک اپسون

برای تهیه این خیسانده 1 فنجان نمک اپسون را به یک تشتک حاوی آب گرم اضافه کنید. پا را در حدود 20 تا 30 دقیقه داخل تشتک قرار دهید.درصورت وجود هر گونه زخم باز در پا از استفاده از نمک اپسون خودداری کنید.

خیس کردن پا در سرکه سیب

برخی از مردم برای ایجاد سم‎زدایی اقدام به خوردن سرکه سیب می‎کنند. برای حمام سم‎زدایی پا با استفاده از سرکه سیب یک فنجان سرکه مزبور را به یک تشتک حاوی آب گرم اضافه کنید و پاها را 20 تا 30 دقیقه درون تشتک قرار دهید. سرکه در عین حال می‎تواند نقش دئودورانت را بازی کند.

جوش و نمک دریایی

یک فنجان نمک دریایی و یک فنجان جوش شیرین را در آب گرم تشتک مورد استفاده برای خیس دادن پا حل کنید. پاها را به مدت 30 دقیقه درون تشتک قرار دهید.

ماسک پای گل بنتونایت

برای یک ماسک گل مخلفات زیر را با هم مخلوط کنید

سه قاشق غذاخوری گل بنتونایت

سه قاشق غذاخوری سرکه سیب

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

سه قطره روغن ضروری درختچه چای

سه قطره روغن ضروری اسطوخودوس

در صورت لزوم و برای تهیه خمیر بیشتر گل یا سرکه بیشتری به کار ببرید. مخلوط به دست آمده را روی هر دو پا بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. پس از 30 دقیقه پاها را بشویید و خشک کنید.

این ماسک به وِیژه برای مردم دچار بوی بد پا و عفونت‎های قارچی مفید است.

ماساژ پا با روغن زیتون

برای مالش دادن پا با ترکیبی هیدراته موارد زیر با هم مخلوط کنید:

1 فنجان نمک اپسون

1/2 فنجان روغن زیتون

5 قطره روغن ضروری لیمو

2 قطره روغن ضروری نعناع

مقداری از مالیدنی ایجاد شده را به هر یک از پاها بمالید و به نرمی ماساژ دهید تا با پوست عجین شود، و به کف پا و فاصله بین انگشتان توجه کنید. پا را آب بکشید و به ملایمت با حوله خشک کنید.

سم‌زدایی پا جایگزین عامه‌پسند درمان‎های بهداشتی است باعث ریلکس شدن فرد، نرم شدن پوست، و درمان مشکلات جزئی پا شوند.

برخی از مردم باید از سم‌زدایی پا خودداری کنند یا پیش از اقدام به آن با پزشک مشورت نمایند.

شامل گروه‎های زیر می‎شود:

کودکان

زنان باردار

دارای پیس‎میکر یا ایمپلنت الکتریکی

مبتلاء به دیابت

دچار زخم‎های باز در ناحیه پا

جین لئونارد، دکتر دِبرا رُز ویلسون

ترجمه محمدقاسم رافعی

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده