بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دستگاه گوارش شما چگونه کار می کند؟

دستگاه گوارش شما چگونه کار می کند؟

رژیم و شیوه زندگی غربی با تعداد فزاینده ای از بیماری های گوارشی مرتبط است. سلامت دستگاه گوارش شما ارتباط زیادی با سبک زندگی دارد ، زیرا این امر به وسیله غذایی که می خورید ، میزان ورزش شما و میزان استرس شما در طول روز مشخص می شود.

با درک بهتر فرایند دستگاه گوارش و یادگیری نکات مفید ، نه تنها می توانید سلامت دستگاه گوارش خود را تقویت کنید ، بلکه می توانید به طور طبیعی به خودتان کمک کنید تا بر بسیاری از مشکلات گوارشی غلبه کنید.

دستگاه گوارش چیست؟

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

چهار نوع سیستم گوارش وجود دارد ونوع اصلی سیستم گوارشی در حیوانات به صورت تک ماده مرغی ، نشخوار کننده و شبه نشخوار کننده است.

دستگاه گوارش جانوران با استفاده از فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مکانیکی و بیوشیمیایی خود، مواد غذایی را در طول عبور از اجزای گوارشی می‌شکند و انرژی و مواد مورد نیاز بدن را از آن‌ها دریافت می‌کند. دستگاه گوارش انسان نیز وظیفه هضم و جذب مواد غذایی و دریافت انرژی مورد نیاز بدن از آن ‌ها را بر عهده دارد. سیستم گوارشی از لوله‌ های کوتاه و بلند گوارشی و ساختارهایی ساخته شده است که مایعات و مواد غذایی را در هنگام عبور به مواد قابل جذب برای بدن تبدیل کرده و به گردش خون و سلول‌ ها ارسال می‌کند. این دستگاه همچنین وظیفه جمع‌آوری و حذف مواد زائد حاصل از گوارش و سایر فعالیت‌های بدنی را بر عهده دارد.


در دستگاه گوارش انسان قسمت‌های زیادی وجود دارد که با هم کار می‌کنند. غذای ورودی به بدن دارای مولکول‌ های زیستی بزرگ یا بیوماکرو مولکول‌هایی است که شامل کربوهیدرات‌ها (مانند قندها)، پروتئین‌ها، لیپیدها (مانند تری‌گلیسیریدها) و اسیدهای نوکلئیک هستند. این‌ مولکولهای پیچیده باید به اشکال ساده‌ تر تبدیل شوند تا بدن بتواند آنها را جذب کند. بیوماکرو مولکولهای مورد اشاره واحدهای ساختاری هستند که برای بدن انسان حیاتی محسوب می‌شوند. این واحدها از مولکول‌ های زیستی به همراه آب ساخته می‌شوند.


فرآیند تبدیل مواد غذایی پیچیده (بیوماکرومولکولها) به اشکال سادهتر برای تسهیل جذب، هضم نامیده می‌شود. در انسان، این سیستم از بخش‌ها و ارگان‌های زیادی از جمله لوله های گوارشی، غدد گوارشی و چند اندام جانبی مانند دندان، غدد بزاقی، زبان، لوزالمعده، کبد، کیسه صفرا و غیره تشکیل شده است.


لوله‌های گوارشی در دستگاه گوارش انسان از دهان شروع شده و به مخرج منتهی می‌شوند. دهان شامل دو بخش است: «حفره دهانی» (Oral Cavity) به همراه دندان‌ها که غذا را خرد می‌کند و زبان که آن را با «ترشحات بزاقی» (Saliva) مخلوط و نرم می‌کند. پس از دهان، غذا از راه «گلو» (Throat) وارد «حلق» (Pharynx) شده و از آنجا به «مری» (Esophagus) و «معده» (Stomach) می‌رود. غذا از معده راهی «روده باریک» (Small Intestine) می‌شود که خود دارای سه بخش دوازدهه یا دئودنوم (Duodenum)، «تهی روده» (Jejunum) و «دراز‌روده» (Ileum) است. هر بخش وظیفه خاصی در هضم و جذب غذا بر عهده دارد.

روده کوچک

مسیر بعدی غذا، «روده بزرگ» (Large Intestine) است که خود چندین قسمت دارد. کور‌روده (Cecum) اولین قسمت روده بزرگ است که به کیسه‌ای با انتهای بسته شباهت دارد و با بخش دراز‌رودهِ روده باریک در ارتباط است. بعد از آن «کولون بالارو» (Ascending Colon)، «کولون افقی» (Transverse Colon) و «کولون پایین رو» (Descending Colon) وجود دارند که به راست‌روده ختم می‌شود. محل اتصال روده بزرگ به راست‌روده بخشی به نام «خم ‌‌‌‌‌‌‌روده» (Sigmoid Colon) است.


در ناحیه روده بزرگ ساختاری کیسه مانند از جنس بافت روده به نام آپاندیس (Appendix) جای گرفته است. محل دقیق آپاندیس در پایین روده بزرگ و سمت راست بدن است. بافت لنفاوی آپاندیس نشان دهنده نقشی است که این بخش در واکنش‌های ایمنی بدن دارد. این عضو در بدن انسان «بازمانده ژنتیکی» (وسنجیال) است و به از بین بردن آلودگی و عفونت در بدن کمک می‌کند. در واقع عوامل آلودگی و عفونت در آپاندیس به دام می‌افتند.

روده بزرگ

غدد فراوانی در مسیر دستگاه گوارش انسان، در هضم غذا به این دستگاه کمک می‌کنند. از جمله این غدد می‌توان به غده‌های بزاقی و گوارشی اشاره کرد. غدد گوارشی در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش مانند معده، «پانکراس یا لوزالمعده» (Pancreas)، «کبد» (Liver) و بخش‌های وابسته به کبد نظیر «کیسه صفرا» (Gallbladder) و لوله‌های صفراوی قرار دارند. تمام این اندام‌ها و غدد گوارشی در هضم مکانیکی و شیمیایی مواد غذایی ورودی به بدن شرکت دارند. این بخش‌ها همچنین در حذف و دفع مواد غیرقابل هضم و جذب همکاری می‌کنند. 


بخش‌های تحتانی دستگاه گوارش

معده ابتدای بخش تحتانی دستگاه گوارش است و مهم‌ترین فرایندهای گوارش و تجزیه مواد غذایی در معده صورت می‌گیرد. مواد غذایی که با شیره معده ترکیب شده و به کیموس تبدیل شده‌اند از دریچه پیلور معده وارد روده کوچک می‌شود. روده کوچک محل اصلی جذب مواد مغذی از کیموس است. غذا پس از عبور از لوله‌های طویل روده کوچک وارد روده بزرگ شده و در آن جا با جذب آب فشرده شده و آماده دفع می‌شود. در انتهای روده بزرگ توده مواد دفعی وارد راست‌روده و از آنجا به مخرج می‌روند و طی مکانیسم دفع که شامل انقباض و انبساط در ماهیچه‌های این ناحیه است مواد دفعی حذف می‌شوند.


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

معده: مری توده غذایی آماده گوارش را از دریچه کاردیا خود به معده وارد می‌کند. معده ماهیچه‌ای تو خالی است و ظرفیت آن در حالت عادی به اندازه یک لیتر است. در معده غذا برای مدتی باقی می‌ماند تا فرایندهای گوارشی بر روی آن اعمال شود. با توجه به وجود شیره معده که سرشار از آنزیم‌ها و اسید معده است، اولین محلی که غذا به طور کامل تحت گوارش شیمیایی قرار می‌گیرد، این قسمت است. سلول‌های سطح درونی معده به گونه‌ای تخصص یافته هستند که می‌توانند آنزیم‌ها و اسیدهای قوی نظیر بی‌کربنات را تولید کرده و به درون فضای معده انتقال دهند و به روند تجزیه مواد غذایی نیز کمک کنند. در معده با انقباضات و حرکات ماهیچه‌های آن غذا با شیره معده مخلوط شده و توده کیموس بوجود می‌آید.

روده کوچک: روده کوچک، لوله طویلی است که در ناحیه شکم به صورت پیچ خورده قرار دارد. آنزیم‌ ها و نمک‌های صفراوی که در کبد و کیسه صفرا تولید شده، به این بخش از دستگاه گوارش منتقل می‌شوند که نقش اصلی در تجزیه و گوارش مواد کیموس را برعهده دارند. روده کوچک دارای سه بخش به نام‌های دوازدهه، تهی‌روده و دراز‌روده است. کیموس به وسیله انقباضات روده کوچک با فرکانسی مشخص در طول روده به سمت جلو می‌رود تا جایی که در انتهای دراز‌روده توسط دریچه‌ای به قسمت ابتدایی روده بزرگ به نام کور‌روده می‌رسد.


لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا: این اندام‌ها نقش مهمی در دستگاه گوارش انسان دارند. لوزالمعده آنزیم‌هایی را ترشح می‌کند که به تجزیه پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کند. کبد صفرا را ترشح کرده و از طریق مجاری صفراوی آن را به روده کوچک می‌رساند. کیسه صفرا، صفرایی که توسط کبد تولیده شده است را در خود ذخیره می‌کند.

روده بزرگ یک لوله عضلانی با طول 150 سانتمتر است که دارای قسمت‌های مختلفی از جمله کور‌روده، کولون و راست‌روده است. موادی که بعد از اعمال فرایندهای گوارشی غیر قابل هضم باقی می‌مانند، وارد روده بزرگ می‌شوند. در این بخش آب این ترکیبات به همراه آب مصرفی بدن جذب شده و توده جامدی برای دفع شکل می‌گیرد. این توده با حرکات و انقباضات روده بزرگ در طول آن حرکت کرده و به سمت راست‌ روده و مخرج هدایت می‌شوند.

دستگاه گوارشی انسان یکپارچه است. 

دستگاه گوارش یکی از 11 سیستم اصلی بدن انسان است. دستگاه گوارش یک گروه از اندام هایی که با هم کار کنند برای تبدیل غذا به انرژی و مواد مغذی اساسی که روی تمام بدن تغذیه است. این پایه و اساس سلامتی است. این سیستم شگفت انگیز شامل ترکیبی از اعصاب ، هورمون ها ، باکتری ها ، خون و اندام دستگاه گوارش است که با هم کار می کنند تا وظیفه پیچیده هضم غذاها و مایعاتی را که هر روز مصرف می کنیم انجام شود.


کار دستگاه گوارش چیست؟ روند هضم چیست؟ دستگاه گوارش با سایر سیستم های بدن در تعامل است - این شامل سیستم های عصبی ، غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن است. آیا می دانستید که هضم در واقع در مغز شروع می شود؟ هیپوتالاموس ، که در فرآیندهای متابولیک نقش دارد ، اشتها را تحریک می کند. وقتی غذا می خورید ، مغز شما تصمیم می گیرد که چگونه آن غذا را هضم می کنید - بسته به سلامت اعضای بدن و وضعیت روحی شما ، با استرس یا سهولت پاسخ می دهد.


چه مدت طول می کشد تا بدن شما هضم مواد غذایی را انجام دهد؟ چهارچوب زمانی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ، اما به طور معمول حدود شش تا هشت ساعت طول می کشد تا غذایی که می خورید از معده و روده کوچک خود به روده بزرگ (روده بزرگ) منتقل شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که این زمان حمل و نقل برای آقایان کوتاه تر و برای خانم ها طولانی تر است. 


در دستگاه گوارش عوامل زیادی وجود دارد. ما آبهای گوارشی داریم که حاوی آنزیم هایی هستند که واکنش های شیمیایی موجود در بدن را سرعت بخشیده و مواد غذایی را به مواد مغذی تجزیه می کنند. سلول هایی نیز وجود دارد که در معده و روده کوچک وجود دارد. این سلول ها هورمون هایی را تولید می کنند که باعث تحریک آب گوارشی و تنظیم اشتها ما می شوند.


همچنین اعصابی داریم که دستگاه گوارش را کنترل می کنند. آنها اعضای بدن دستگاه گوارش ما را به مغز و نخاع متصل می کنند و همچنین مواد شیمیایی آزاد می کنند که باعث تحریک عضلات آرامش یا منقبض می شوند. ما اعصاب موجود در دستگاه گوارش را داریم که هنگام وجود مواد غذایی برانگیخته می شوند و این به دستگاه گوارش ما اجازه می دهد تا به درستی کار کند.


نقش ارگان های هضم شده

قسمتهای بدن در دستگاه گوارش چیست؟ اگر به نمودار سیستم گوارش نگاه کنید ، خواهید دید که بخش های کلیدی زیادی وجود دارد. 


بگذارید نگاهی به اندامها و عملکردهای دستگاه گوارش بیاندازیم:

دهان عمل ساده جویدن غذا را به تکه هایی که راحت تر هضم می شوند ، می شکند و بزاق با غذا مخلوط می شود تا روند تجزیه آن به شکلی شروع شود که بدن ما بتواند جذب و استفاده کنید. هنگام بلع ، غذای شما به مری فشار می یابد ، لوله عضلانی که از دهان به معده مواد غذایی و مایعات منتقل می کند. پس از شروع بلع ، غیر ارادی می شود و تحت کنترل مری و مغز ادامه می یابد.


طحال ارگان لنفاوی قهوه ای ، مسطح و بیضی شکل است که خون را محافظت می کند و بدن را در برابر عفونت ها و ریزش خون محافظت می کند. طحال وظیفه تمیز کردن ناخالصی ها از خون ، از بین بردن گلبول های قرمز قدیمی و ذخیره خون در مواقع اضطراری مانند آسیب را دارد.


معده به عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی عمل می کند بنابراین بدن باید زمان لازم را برای هضم وعده های غذایی بزرگ به درستی انجام دهد. این ارگان مرکزی نه تنها مواد غذایی را در خود نگه می دارد بلکه به عنوان میکسر و چرخ کننده نیز کار می کند. معده حاوی اسید هیدروکلریک و آنزیم های گوارشی است که هضم غذا را که از دهان شروع شده است ، ادامه می دهد.


آنزیم ها و اسیدها با غذایی که از قبل شروع به تجزیه شدن در دهان و مری می کند ، مخلوط می شوند و به مایع تبدیل می شوند که به آن "کیم" گفته می شود. کلمه "chyme" از معنای یونانی آب میوه گرفته شده است. این یک توده نیمه مایع است که توسط معده خارج می شود و در هنگام هضم به روده ها ارسال می شود. در معده ، هیدروکلریک اسید باکتری های مضر را از بین می برد و آنزیم ها را برای شروع هضم پروتئین تغییر می دهد. 


اسید هیدروکلریک یک محلول شفاف ، بی رنگ و بسیار تند از کلرید هیدروژن در آب است. این یک اسید معدنی خورنده است که به عنوان یک مایع گوارشی عمل می کند و باکتری های ناخواسته را تجزیه می کند. بعد از اینکه کار خود را انجام داد ، غذای ما قوام یک مایع یا رب است و برای مرحله بعدی این روند پیچیده آماده انتقال به روده کوچک است.

کبد چه می کند؟ کبد دومین عضو بزرگ بدن است و عملکردهای مختلفی دارد. اما کارکرد اصلی کبد در هضم ، تولید صفرا و ترشح آن در روده کوچک است. کبد صفرا را ترشح و ترشح می کند ، که به آنزیم های بدن کمک می کند چربی ها را در اسیدهای چرب تجزیه کنند. کبد همچنین خون حاصل از روده کوچک را پاک و تصفیه می کند.


بعد از جذب مواد مغذی از طریق روده کوچک خود ، سپس وارد جریان خون می شود. این خون برای فیلتر و سم زدایی به کبد فرستاده می شود. کبد توانایی شگفت انگیز در تجزیه و ذخیره اسیدهای آمینه ، سنتز و متابولیزه کردن چربی ها و کلسترول ، ذخیره گلوکز ، سم زدایی از خون و تنظیم عملکردهای داخلی ما دارد.


 کیسه صفرا اندام کوچک و گلابی شکل است که برای ذخیره و بازیافت صفراوی اضافی از روده کوچک استفاده می شود بنابراین می توان از آن برای هضم وعده های غذایی آینده استفاده کرد. کیسه صفرا دقیقاً زیر کبد می نشیند و صفراوی ساخته شده در کبد را ذخیره می کند ، که از طریق مجاری به نام مجرای کیستیک به کیسه صفرا می رود. کیسه صفرا بین وعده های غذایی صفرا را ذخیره می کند ، و هنگام غذا خوردن ، کیسه صفرا صفرا را از طریق مجاری صفراوی ، که کیسه صفرا و کبد را به روده کوچک متصل می کند ، فشار می دهد.


لوزالمعده اندام اسفنجی و لوله ای شکل است و طول آن تقریباً شش اینچ است. آنزیم های گوارشی را درون روده کوچک ترشح می کند و این باعث هضم شیمیایی غذاها می شود. آب لوزالمعده قادر به هضم لیپیدها ، کربوهیدرات ها (ایجاد انرژی) ، پروتئین ها (ایجاد اسیدهای آمینه برای ساختمان) و اسیدهای نوکلئیک است. انسولین یکی از هورمونی است که توسط لوزالمعده ایجاد می شود. انسولین میزان قند خون را کنترل می کند. هر دو آنزیم و هورمون مورد نیاز هستند تا بدن و دستگاه گوارش به درستی کار کنند.

پانکراس با مجرای صفراوی مشترک به کبد و کیسه صفرا متصل می شود. با ساختن آبهای لوزالمعده ، آنها به مجرای اصلی لوزالمعده سرازیر می شوند و سپس به مجرای مشترک می پیوندند ، که اجازه می دهد تا صفرا (که به هضم چربی کمک می کند) قبل از رسیدن به روده کوچک ، مواد غذایی را تجزیه کند.


روده کوچک - روده کوچک یک لوله باریک و باریک به قطر یک اینچ و حدود 20 پا طول دارد. عملکرد روده کوچک چگونه است؟ هنگامی که کیم (آبهای ما که هضم می شوند) معده را ترک می کند ، از طریق اسفنکتر پیلوریک وارد روده کوچک می شود - ماهیچه ای که به عنوان دریچه عمل می کند و از برگشت مجدد مواد غذایی از روده به معده جلوگیری می کند.

هضم و جذب چیست؟

كل روده كوچك است و سطح داخل آن مملو از پوسته و پشته هاي زيادي است. بیشتر هضم و همچنین جذب مواد مغذی در روده کوچک رخ می دهد. از محیط اسیدی به محیطی قلیایی تبدیل می شود و این بدان معنی است که اسیدها خنثی می شوند.

روده کوچک با برآمدگی های بسیار ریز پوشانده شده است که باعث افزایش سطح دیواره روده می شود و باعث ایجاد منطقه جذب بیشتری میشود.هر برآمدگی ویلی نامیده می شود ، در ساختارهای کوچکتر مانند مو پوشیده شده است ، که به آنها میکروویلی گفته می شود. آنزیم ها در ویلی ها وجود دارند ، و به تجزیه بیشتر مواد مغذی به شکلی قابل جذب کمک می کنند. این کار ویلی ها برای جلوگیری از لکه های روده است.


روده نشتی هنگام آسیب دیدن روده است. این امر به دلیل رژیم غذایی ضعیف ، انگل ، عفونت یا داروها ایجاد می شود و به مواد - از جمله سموم ، میکروب ها ، مواد غذایی غلیظ یا زباله - اجازه می دهد تا از روده کوچک نشت کنند. 

از چین های روده کوچک برای به حداکثر رساندن هضم غذا و جذب مواد مغذی استفاده می شود. تا زمان خروج غذا از روده کوچک ، حدود 90 درصد از تمام مواد مغذی از مواد غذایی که وارد آن شده است استخراج شده است. پس از جذب مواد مغذی ، مایع باقی مانده از روده کوچک عبور کرده و به روده بزرگ یا روده بزرگ می رود.


روده بزرگ - روده بزرگ ، یا روده بزرگ ، لوله ای ضخیم و دراز است که قطر آن دو و نیم و نیم اینچ و پنج پا طول دارد. در اطراف روده کوچک پیچیده می شود. عملکرد روده بزرگ یا روده بزرگ آخرین مرحله از روند هضم است. هنگامی که آب میوه ها (که قبلاً غذای شما بوده) روده کوچک شما را ترک می کنند ، وارد روده بزرگ شما می شوند. در این مرحله ، بیشتر جذب مواد مغذی اتفاق افتاده است ، اما آب ، ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی نیز در روده بزرگ قابل جذب است.

باکتریهای موجود در روده بزرگ شما به هضم غذا کمک می کنند. به این باکتری های روده فلور گفته می شود. فلور زباله ها را تجزیه می کند و مقادیر کمی از مواد مغذی (هر چه باقی مانده است) استخراج می کند. زباله هایی که باقیمانده اند با استفاده از پریستالالیس بدن را از روده بزرگ خارج می کنند (تعریف peristalsis: انقباضاتی که زباله ها را به کانال مقعد منتقل می کنند). در ابتدا زباله ها در حالت مایع قرار دارند اما با حرکت در روده بزرگ ، آب برداشته می شود و به شکل جامد مدفوع در می آید.


مدفوع بیشتر مواد غذایی باکتری و باکتری است. باکتری ها ویتامین ها را ذوب کرده ، مواد زائد و ذرات مواد غذایی را پردازش کرده و از ما در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند. چه مدت زمان لازم است تا روده بزرگ شما پاک شود؟ حدود 36 ساعت طول می کشد تا مدفوع از روده بزرگ خارج شود و هنگامی که روده بزرگ پر شد ، محتویات آن را درون روده خالی می کند ، که این روند از بین می رود.


طب غربی در مقابل طب شرقی

در طب غربی ، طحال به دلیل تولید و از بین بردن گلبول های قرمز و ذخیره خون شناخته می شود. با این حال ، در فیزیولوژی سنتی چین ، طحال نقش اصلی را در جذب مواد مغذی و حفظ قدرت جسمی ایفا می کند. این غذا هضم شده از معده را به مواد مغذی قابل استفاده و چی تبدیل می کند ، که این نیروی انرژی زندگی ما است.

در چین ، کل مدارس پزشکی در اطراف این ارگان تشکیل شده است زیرا اعتقاد بر این است که تمام جنبه های زندگی به عملکرد این اندام اساسی بستگی دارد ، که به بدن اجازه می دهد مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

در طب شرقی ، خستگی و کم خونی اغلب به عنوان شکستی در توانایی طحال در تبدیل مواد غذایی به خون و انرژی شناخته می شود. اگر طحال ضعیف باشد ، می توان روده بزرگ ، رحم ، روده یا معده را آویز یا تضعیف کرد. طبق عقاید طب شرقی ، ورزش و رژیم سالم می تواند به نفع بدن باشد تنها در صورتی که طحال قادر به انتقال تغذیه و انرژی به ماهیچه ها باشد و فرد با عملکرد نادرست طحال غالباً ضعف و خستگی را تجربه خواهد کرد.


علاوه بر نقش خود در تغذیه و تولید خون ، طحال را مسئول تحول مایعات می دانند ، زیرا در متابولیسم آب یاری می کند ، به بدن کمک می کند تا از شر مایعات اضافی خلاص شود و مناطقی که به آن نیاز دارند را مرطوب کند. مفاصل مایعات قابل استفاده و غیرقابل استفاده را که روزانه مصرف می کنیم جدا می کند.

طحال قدرت تبدیل مواد غذایی و مایعات به انرژی را دارد ، که سپس به اندامهای ما منتقل می شود و عملکرد مناسب کل بدن ما را ممکن می کند. به همین دلیل طحال به عنوان نقش اصلی در تغذیه بدن ما و ترویج توسعه دیده می شود.

اندامهای دستگاه گوارش مانند طحال و معده با هم کار می کنند و عملکرد دیگران را تضمین می کنند. از آنجا که طحال در جایی است که انرژی غذا و مایعات دگرگون می شود ، ضروری ترین جفت است.

در طب سنتی چین ، طحال برای بهبودی ضروری به حساب می آید زیرا نه تنها بر ایمنی بدن بلکه در توانایی حفظ و بهبود خود نیز تأثیر دارد. همچنین اعتقاد بر این است که طحال بر ظرفیت ما برای تفکر ، تمرکز ، تمرکز و حفظ کردن تأثیر می گذارد .


10 نکته برتر سلامتی برای بهبود دستگاه گوارش شما

نحوه زندگی و خوردن ما تأثیر مستقیمی بر دستگاه گوارش ما و عملکرد آن دارد. با انجام اقدامات لازم جهت بهبود سلامت دستگاه گوارش ، دستگاه گوارش شما با عملکردی بهتر عمل می کند و این باعث بهبود سلامت کلی شما می شود.


1. جویدن را ادامه دهید

نکته ساده ای که می تواند تأثیر زیادی بر دستگاه گوارش شما بگذارد ، عمل ساده جویدن است! جویدن اغلب دست کم گرفته می شود ، اما برای هضم مناسب آن بسیار مهم است. هرچه بیشتر غذا را در دهان خود خرد کنید بعداً کار کمتری نیز انجام می شود. مغز شما همچنین برای دریافت سیگنال پر بودن به مدتی نیاز دارد ، بنابراین وقت خود را بگیرید و قبل از بلع 20 تا 30 بار جویدن. به معده خود اجازه دهید غذای مورد نظر خود را آماده کند.


2. مقدار زیادی فیبر بخورید

 که به اندازه کافی فیبر بخورید تا مواد غذایی به راحتی از طریق روده خود حرکت کند. دو نوع فیبر وجود دارد - محلول و نامحلول. فیبر محلول مانند سبزیجات و غلات کامل در آب جذب می شود و به جلوگیری از آب زیاد مدفوع کمک می کند. فیبر نامحلول به اضافه کردن فله به مدفوع کمک می کند. با جفت کردن غذاهای چرب با فیبر ، بدن شما قادر است مواد غذایی چرب (که معمولاً هضم آنها سخت است) را به راحتی از بین ببرد.


3. آب بنوشید

اضافه کردن مقدار زیادی آب به رژیم غذایی شما با حل کردن چربی ها و فیبر محلول به هضم غذا کمک می کند. این اجازه می دهد تا غذا راحت تر از روده شما عبور کند. این یک نکته ساده است که تأثیر بزرگی خواهد داشت؛ آب بسیار کمی به مدفوع سخت تر منجر می شود که عبور از روده بزرگ دشوارتر است. با این حال ، برای ارتقاء سلامت بهینه در دستگاه گوارش ، برخی از افراد دریافتند که بهتر از نوشیدن آب وعده های غذایی بهتر عمل می کنند.


4- ورزش

جابجایی بدن - راه رفتن یا پیاده روی ، وزنه برداری یا انجام یوگا - باعث می شود غذا از طریق دستگاه گوارش شما در حرکت باشد. ورزش باعث افزایش جریان خون به اندام های شما و عضلات در دستگاه گوارش می شود. این مهم است زیرا دیواره های روده بزرگ هنگام عبور زباله ها منقبض می شوند و ورزش می تواند آن عضلات را تن کند.


5- استرس را کاهش دهید

احساس استرس یا اضطراب می تواند باعث اختلال در دستگاه گوارش شود زیرا مغز و دستگاه گوارش شما به هم متصل هستند. استرس می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و زخم شود. برای کمک به کنترل این مسائل مربوط به سلامت گوارشی ، تمرین های کاهش استرس ، خواب بیشتر یا تکنیک های آرامش مانند تنفس مداوم یا مراقبه و دعا را امتحان کنید . چه چیزی برای هضم بعد از غذا مفید است؟ استراحت بعد از خوردن غذا برای تقویت هضم بهینه غذایی که تازه خورده اید بسیار مفید است.


6. غذاهای گرم بخورید

طحال به بهترین وجه با گرما کار می کند و از سرماخوردگی خوشش نمی آید و آنزیم های گوارشی ما برای تجزیه مناسب مواد غذایی نیاز به گرما دارند. غذاهای بسیار سرد و نوشیدنی ها می توانند عملکرد طحال ما را مختل کنند ، بنابراین خوردن غذاهایی که گرم هستند ، آسانتر هضم می شوند. سعی کنید سوپ ها ، سبزیجات پخته شده یا چای ها را در رژیم خود بگنجانید.


7. ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند تأثیر جدی منفی بر دستگاه گوارش شما داشته باشد زیرا دریچه را در انتهای مری تضعیف می کند و این منجر به ریفلاکس اسید و سوزش قلب می شود . همچنین خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد.


8- کمتر الکل بنوشید

آیا تاکنون توجه کرده اید که هضم غذا پس از یک شب نوشیدن کمی کم است؟ الکل در ترشح اسید ، ماهیچه های معده و جذب مواد مغذی دخالت می کند ، بنابراین مراقب باشید زیاد نوشیده نشوید. مصرف الکل همچنین منجر به سوزش سر دل ، مشکلات کبدی و اسهال می شود . این می تواند عملکرد دستگاه ها و موفقیت دستگاه گوارش شما را خراب کند.


9 . کاهش وزن

حتی داشتن چند پوند وزن بیشتر می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. به عنوان مثال ، دریچه بین معده و مری گاهی به طور کامل بسته نمی شود و این باعث می شود اسید معده به داخل مری برگردد. با کاهش وزن ، فشار را کاهش داده و به دستگاه گوارش خود اجازه می دهید تا به درستی ادامه یابد.


10. پروبیوتیک ها را امتحان کنید

علاوه بر فیبر ، یکی از مواردی که در رژیم غذایی غربی از بین رفته است ، دوزهای سالم پروبیوتیک ها ، باکتری های مفیدی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. پروبیوتیک ها برای فضای با باکتری های بد رقابت می کنند ، باعث آزاد شدن آنتی بادی های طبیعی در دستگاه گوارش می شوند و حتی می توانند در بعضی موارد به باکتری های ناسالم حمله کنند. تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک ها می توانند سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهند ، از بروز آلرژی و عفونت جلوگیری کنند و حتی مدت سرماخوردگی را کوتاه کنند. لبنیات کشت شده یکی از بهترین منابع پروبیوتیک است. همچنین می توانید نان ترش ، کلم ترشی و سویا تخمیر شده را امتحان کنید. آنزیم های گوارشی یکی دیگر از مکمل های عالی روزانه است که می تواند سلامت گوارش را تقویت کند.

نشانه های مشکلات سیستم گوارش و علل

بیماری های دستگاه گوارش اختلالات دستگاه گوارش است که به دستگاه گوارش نیز معروف است (که به آن دستگاه گوارش نیز گفته می شود).

علائم هشدار دهنده اولیه و علائم مربوط به دستگاه گوارش اغلب شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است: 

خون ریزی

نفخ

یبوست

اسهال

سوزش سردل

بی اختیاری

تهوع و استفراغ

درد در شکم

مشکلات بلع

افزایش وزن یا از دست دادن

بیماری های گوارشی که می توانند برخی از علائم ذکر شده در آنها را شامل شوند عبارتند از: 

سنگ کیسه صفرا ، کوله سیستیت و کولانژیت

مشکلات رکتوم مانند شکاف مقعد ، بواسیر ، پروکتیت و پرولاپس رکتال

مشکلات مری مانند تنگی (باریک شدن) و آکالازی و مری

مشکلات معده ، از جمله گاستریت ، زخم معده معمولاً در اثر عفونت H. پیلوری و سرطان ایجاد می شود

مشکلات کبدی مانند هپاتیت B یا هپاتیت C ، سیروز ، نارسایی کبد و هپاتیت خود ایمنی و الکلی

پانکراتیت و شبه لوزالمعده

مشکلات روده مانند پولیپ و سرطان ، عفونت ، بیماری سلیاک ، بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، دیورتیکولیت ، سوء جذب ، سندرم روده کوتاه و ایسکمی روده

بیماری ریفلاکس معده به معده (GERD) ، بیماری زخم معده و فتق هیاتال

غذاهای برتر برای هضم

آیا نمی دانید ، "چگونه می توانم هضم را بهبود ببخشم؟" با انتخاب غذاهای مناسب برای خوردن روزانه شروع کنید:

آب قلم، آبگوشت استخوان

لبنیات خام کشت شده

سبزیجات تخمیر شده و سایر غذاهای پروبیوتیکی. پروبیوتیک ها با تقویت تولید پروتئین های اتصالی محکم که از نفوذپذیری روده دفاع می کنند ، می توانند به تخلیه روده نشتی کمک کنند.

دانه های جوانه زده (مانند دانه های چیا ، تخم کتان و دانه های شاهدانه)

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی های صید شده وحشی

گیاهان و ادویه جات ترشی جات

محصولات نارگیل

غذاهای غلیظ و ضد التهاب مانند مواد غذایی مانند گوشت گاو پر از چمن ، گوسفند ، سایر سبزیجات تازه و بیشتر میوه ها ، سرکه سیب ، سبزیجات دریایی و سایر غذاهای فوق العاده

بدترین مواد غذایی و مواد برای هضم

رژیم غذایی ضعیف تا حدودی یکی از دلایل اصلی اختلال در سیستم گوارش است. رژیم بد چیست؟ یکی از این مواد شامل آلرژن ها و غذاهای التهابی مانند دانه های بدون جوانه زده ، شکر اضافه شده ، GMO ، روغنهای تصفیه شده ، گوشتهای دارای کارخانه ، غذاهای فرآوری شده ، فست فودها ، مواد افزودنی غذایی مصنوعی و لبنیات معمولی است.

همچنین هفت ماده افزودنی غذایی وجود دارد که روده نشتی و سایر مشکلات گوارشی را شامل می شود ، از جمله قند ، گلوتن ، امولسیفایر ، سدیم

نکته دیگری که می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود ، اضافه بار سموم است که شامل مصرف زیاد الکل و مواد مخدر است. متأسفانه هزاران ماده شیمیایی و سمی وجود دارد که با آنها تماس می گیریم ، اما متاسفانه برخی از بدترین متخلفان شامل آنتی بیوتیک ها ، سموم دفع آفات ، شیر آب ، آسپرین و NSAIDS هستند


دستور العمل های هضم سالم

در اینجا چند دستور العمل سالم وجود دارد که می تواند به تقویت هضم غذا کمک کند

آبگوشت خانگی استخوان مرغ

آب نارگیل کفیر

دستور العمل نوشابه سم زدایی

مرکبات خانگی و رزماری کامبوچا

قاصدک و کاسنی

دستور العمل سالاد خیار

همچنین می توانید از روغنهای اساسی مانند زنجبیل ، نعناع و لیمو برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش استفاده کنید. تا زمانی که شما یک روغن 100 درصد خالص ، درمانی ، روغنهای ضروری ارگانیک داشته باشید ، می توانید یک یا دو قطره آن را به چای اسموتی ها و دستور العمل های دیگر اضافه کنید. البته اگر به دنبال استفاده از روغنهای اساسی برای تقویت دستگاه گوارش برای بچه ها هستید ، با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. قبل از استفاده از روغنهای اساسی در داخل کشور ، اگر به دلیل شرایط پزشکی تحت درمان قرار گرفته اید یا در حال حاضر دارو مصرف می کنید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود نیز مشورت کنید.


موارد احتیاط

اگر علائمی از اختلال سیستم گوارشی دارید ، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید. اگر باردار هستید ، پرستار هستید ، وضعیت پزشکی مداوم دارید یا در حال مصرف دارو هستید ، قبل از انجام هرگونه تغییر رژیم غذایی یا اضافه کردن هرگونه داروی طبیعی به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ، اگر گمان می کنید فرزند شما قبل از انجام هرگونه درمان طبیعی مشکلی در دستگاه گوارش ندارد ، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.


افکار نهایی

برای اینکه در سلامت کاملاً خوبی قرار داشته باشید ، سلامت دستگاه گوارش شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسیاری از قسمتها و کارکردهای دستگاه گوارش انسان وجود دارد که همه آنها باید در وضعیت بهینه قرار بگیرند تا کل دستگاه گوارش همانطور که باید عمل کند.

علائم زیادی وجود دارد که می تواند نشانگر سلامتی دستگاه گوارش باشد ، از جمله نفخ ، سوء هاضمه ، اسهال و درد معده.

علائم هضم ناخواسته را نباید نادیده گرفت و می تواند نتیجه ی نشت روده ، عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا یکی دیگر از بیماریهای گوارشی دیگر باشد.

عملکرد دستگاه گوارش شما توسط:

خوردن یک رژیم غذایی سالم شامل بسیاری از غذاهای کامل و فیبر سالم

غذای خود را به خوبی جوید

کاهش استرس

نوشیدن آب کافی

عدم خوردن غذاهای مشکل ساز مانند گوشت های کارخانه دار ، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سریع

جلوگیری از مصرف بیش از حد الکل و داروهایی مانند NSAIDS

ورزش روزانه

در صورت لزوم کاهش وزن

مصرف مکمل های آنزیمی پروبیوتیک و هضم روزانه

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده