بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نحوه ضد عفونی کردن مواد غذایی و آشپزخانه شما

نحوه ضد عفونی کردن مواد غذایی و آشپزخانه شما

ضد عفونی کننده تقریباً همه باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها

تمیز کردن و ضد عفونی کردن (ضد عفونی کننده) معمولاً 2 فرآیند جداگانه هستند.

تمیز کردن مؤثر باید قبل از ضدعفونی شدن انجام شود ، زیرا ممکن است بهداشتی کار نکند اگر سطح تماس با مواد غذایی یا ظروف هنوز آلودگی قابل مشاهده نداشته باشد.

تمیز کردن اغلب با استفاده از مواد شوینده ، آب و آشفتگی حاصل می شود و خاک و مواد شوینده قابل مشاهده سپس با آب تمیز شستشو داده می شوند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

مواد شوینده مواد شیمیایی هستند که خاک و گریس را از بین می برند ، اما مواد شوینده باکتری ها و میکروارگانیسم های دیگر را از بین نمی برند.

میکروارگانیسم ها ممکن است در طی فرآیند تمیز کردن از بین بروند ، اما تمیز کردن برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در نظر گرفته نشده است ، برای این منظور ضد عفونی کردن لازم است.

در تمام خریدهایی که داخل بسته بندی کارخانه‌ای هستند، مانند بسته ماکارونی، سطل ماست، قوطی پنیر، کنسروها، قوطی رب گوجه فقط سطح بیرونی عامل انتقال دهنده ویروس است! کافی است دستمال تمیزی را انتخاب کنید و آن را با مواد ضد‌عفونی مثل الکل آغشته کنید یا به کمک پدهای الکلی، کل محتویات محصول را ضد عفونی کنید و سپس آنها را آبکشی کنید.

مراقب گوشه، لبه و درزهای بسته بندی ظروف باشید. این ها نقاطی هستند که معمولا خوب تمیز نمیشوند؛ این قسمت‌ها را با دقت و حوصله بیشتری تمیز کنید.

ضد عفونی کردن، 10 دقیقه صبر کنید؛ قبل از آبکشی محصولات حتما مدتی صبر کنید تا الکل روی محصول خشک شود.

 بعد از ضدعفونی و آبکشی کردن محصولات، آن‌ها را با آب و صابون هم بشویید و پس از آن با خیال راحت در یخچال یا کابینت قرار دهید.

به جای شستن محصولات با آب و صابون، بسته بندی آن‌ها را باز کنید و محتویات را در ظرف دیگری بریزید و همراه با آن ظرف در خانه نگهدارید.

الکل، می‌توانید مقدار کمی وایتکس را با آب مخلوط کنید و دستمال را به آن آغشته و روی سطح لوازم بکشید.

 چنانچه میوه و سبزیجات خریداری کرده‌اید، بهتر است مشما یا پلاستیکی را که میوه‌ها در آن قرار گرفته اند را در زباله سربسته و خیلی سریع به بیرون از منزل خارج کنید.

ضد عفونی میوه و سبزیجات

با مواد ضد عفونی مخصوص سبزی و میوه بشویید. در صورتی که به این ضدعفونی کننده ها دسترسی ندارید، میتوانید از مخلوط آب و جوش شیرین یا آب و سرکه سفید استفاده کنید و بگذارید میوه و سبزی چند دقیقه در آن بمانند. سپس آبکشی کنید و بعد از خشک شدن داخل یخچال قرار دهید.

 آن‌ها را درون یک پارچه تمیز بپیچید و بعد در یخچال قرار دهید.بعد از شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات، حتما اجازه دهید خشک شوند و سپس در یخچال قرار دهید.

میوه جات و سبزیجات نشسته را روی سطوح آشپزخانه قرار ندهید.

از سرکه و آب استفاده میکنید، بهتر است آب ولرم باشد و مواد 30 دقیقه در محلول بمانند.

 روش های دیگری هم برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی به کمک آب ژاول و سایر موادی که در منزل پیدا میشوند، وجود دارد. ویدئو زیر را طبق توصیه دکتر یارقلی ببینید و با توجه به امکانات موجود در خانه یکی از این روش ها را انتخاب و اجرا کنید.

وسواس و دقت بیشتری در ضدعفونی کردن این موارد نسبت به به مواد غذایی که پخته میشوند وجود دارد، ولی با استفاده از این راهکارها میتوانید از سالم بودن میوه و سبزی اطمینان کامل داشته باشید. حذف کردن این موارد از برنامه غذایی اصلا توصیه نمیشود. زیرا بدن برای بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی خود نیاز شدیدی به ویتامین ها دارد.

ضدعفونی کردن گوشت و مرغ

به تحقیقات انجام شده در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گوشت و مرغ در صورت آلوده بودن میتوانند به سرعت ویروس را به بدن انسان منتقل کنند. با توجه به روش هایی زیر میتوانید از صحت و سلامت گوشت و مرغ های مصرفی خود اطمینان حاصل کنید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

بعد از خرید گوشت، حتما آن را با آب خوب بشویید و در حین این کار حتما از دستکش لاتکس یا دستکش مخصوص ظرف شستن استفاده کنید.

استفاده بیشتر از آب و یا حتی مواد شوینده در ضدعفونی کردن مرغ و گوشت توصیه نمیشود. بهترین راه خلاص شدن از شر ویروس کرونا در گوشت و مرغ، پخت کامل آن‌هاست.

 در مدت زمان شیوع کرونا، از خوردن گوشت و مرغ نیم پز و کبابی پرهیز کنید.

ضدعفونی کردن نان

 در این مدت از نان‎های بسته بندی شده مانند نان تست استفاده کنید. البته درباره پاکت و بسته بندی این نوع نان ها، حتما موارد گفته شده در قسمت اول را رعایت کنید.

از نان های‌ صنعتی و بسته بندی شده هم بهتر است قبل از مصرف، نان ها را در تستر، فر یا مایکروویو گرم کنید و سپس میل کنید.

اگر از نانوایی‌ها نان تهیه می‌کنید، در هنگام خرید و مصرف نان حتما نکات زیر را رعایت کنید:

در زمان خرید نان حتما یک پلاستیک مخصوص خرید نان یا یک ساک کاغذی همراه داشته باشید و نان ها را درون آن قرار دهید.

نان ها را برای مرتب کردن یا برش دادن روی سکوی مخصوص نانوایی قرار ندهید.

از قرار گرفتن در صف‌های شلوغ نانوایی خودداری کنید.

بعد از خرید نان، آنها را در فریزر قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت بمانند.

قبل از مصرف حتما با یکی از روش های گرمایشی مانند تستر یا فر، نان را داغ و سپس مصرف کنید.

 ضدعفونی کردن لباس

لباس و پارچه سطوحی هستند که ویروس کرونا مدت زمان کمی در آنها زنده میماند! با این وجود احتیاط لازم است. اگراز وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی کردن لباس و پارچه را ندارید، به روش زیر عمل کنید

لباس های بیرون خود را به محض ورود به خانه داخل یک کیسه زباله بیندازید و از تماس این لباس ها با لباس های خانگی و سایر سطوح جلوگیری کنید.

لباس ها چند روز در کیسه زباله باقی بمانن و سپس آنها را بشویید.

بالاترین دمای ممکن برای شست و شو استفاده کنید؛ لباس‌های سفید 60 تا 90 درجه و برای لباس‌های رنگی 30 تا 40 درجه

در روزهای آفتابی میتوانید لباس‌ها را در جایی که مقابل نور مستقیم خورشید باشند، پهن کنید.

بعد از شستن، لباس‌ها را حتما اتو کنید یا روی آن‌ها سشوار بگیرید تا حرارت ناشی از این باعث نابودی کامل ویروس کرونا شود

این شایعات را درباره کرونا باور نکنید!

ضدعفونی کردن لباس‌ها به روش شیمیایی و خانگی

بوراکس و آب اکسیژنه را به ترتیب به نسبت 1 به 4 مخلوط کنید. این مخلوط را در محفظه مخصوص ماشین لباس شویی بریزید آن را روشن کنید. ( این محلول ممکن است در برخورد با برخی جنس های پارچه باعث تغییر رنگ و خرابی لباس شود.)

از سرکه هم برای ضدعفونی کردن لباس ها استفاده کنید؛ سرکه باعث ایجاد لک یا هرگونه مشکلی بر لباس های شما نمیشود.

سرکه سیب استفاده نکنید. سرکه سفید تقطیر شده مناسب ترین نوع سرکه برای ضدعفونی کردن لباس است.

می توانید از سرکه هم برای ضدعفونی کردن لباس ها استفاده کنید؛ سرکه باعث ایجاد لک یا هرگونه مشکلی بر لباس های شما نمیشود.

از سرکه سیب استفاده نکنید. سرکه سفید تقطیر شده مناسب ترین نوع سرکه برای ضدعفونی کردن لباس است. نحوه ضدعفونی کردن لباس ها با سرکه: 1- ماشین لباس‌شویی را در حالت آب گرم قرار داده و یک و نیم فنجان سرکه را به آن اضافه کنید.

ضدعفونی کردن سطوح و وسایل منزل:

در مورد سطوح منزل بهتر است از مواد ضد عفونی کننده دتول یا آب و وایتکس استفاده کنید.

یک استکان وایتکس را با پنج لیوان آب مخلوط کنید و محلول بدست آمده را روی سطح اسپری یا با دستمال تمیز بکشید.

 بعد از هر بار ضدعفونی سطح، دستمال را بشویید و در هوایی آزاد خشک کنید( بهتر است مقابل آفتاب قرار بگیرد)

سطحی را که با دستمال آغشته به مواد ضد عفونی کشیده‌اید، اصلا خشک نکنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

محلول آب و وایتکس با آب خنک تهیه می‌شود. هرگز از آب گرم استفاده نکنید.

آلوده ترین وسایل خانه

   تخته گوشت

   وان شیر حمام

   یخچال

   نمکدان

   سینگ ظرفشویی

   کلید برق

   کنترل تلویزیون

   خوشخواب

   اپن آشپزخانه

   مسواک

   سطل زباله

   دستگیره در

   لوازم آرایش

   دکمه های مایکروفر

   توالت

خانه و بخش های مختلف آن را فراموش نکنید.

آشپزخانه: قلب منزل به حساب می آید. فراموش نکنید محل تجمع این ویروس آشپزخانه است. پس ضد عفونی این محل را فراموش نکنید. همه سطوح از جمله گاز خوراک پزی، ظروف خوراکی ( قاشق ، بشقاب ، لیوان و ….) مهمتر از همه میز و سفره ای است که دائم استفاده می‌کنید. روی آن را مرتب با محلول و مواد ضد عفونی دستمال بکشید تا این ویروس نتواند در همه جا ماندگار شود.

سطل زباله: را هر روز از منزل خارج کنید.

روبا لشتی‌ها، ملحفه و حوله‌ها : با همان مایع لباسشویی، پودر ماشین کفایت می‌کند. ( داخل ماشین لباسشویی دو قطره وایتکس بهترین ضدعفونی کننده البسه است). حوله آشپزخانه را دائم شستشو دهید؛ زیرا در صورت مرطوب بودن، محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها هستند.

سرویس بهداشتی: شستشو و ضد عفونی کردن دستشویی و توالت فرنگی، دیوار‌ ها و سطح دستشویی بسیار مهم است، چون این قسمت در معرض تماس مستقیم و دسترس افراد خانواده هست و لازم است ضد عفونی آن فراموش نشود. برای ضد عفونی کردن حمام و دسشویی می‌توانید از شوینده‌ها یا جرمگیرهای متفاوت استفاده کنید. تمام قسمت‌های استیل مانند دوش و سر دوش و شیر آلات را فراموش نکنید.

صابون ها: بهتر است برای شستشو دست، از قالب صابون استفاده نکنید. زمانی که همه افراد خانواده از یک قالب صابون استفاده می‌کنند انتقال این ویروس احتمال بالاتری پیدا می‌کند. برای اینکه این مشکل حل شود بهتر است از مایع دستشویی استفاده کنید.

توصیه : دستمال توالت را داخل دستشویی قرار ندهید، خیلی زود میکروب و ویروس را به خود جذب خواهد کرد و حتما از وسایل یا کیفهای زیپ دار برای قرار گرفتن دستمال داخل آن استفاده کنید.

پنجره‌ها : بیشترین جایی که در معرض و کمین ویروس است، دستگیره‌های در، پنجره‌ها، کمد و کلیدهای برق و تماس دست تک تک افراد خانواده با آن است. پس دقت کنید این قسمتها بیشتر از جاهای دیگر تمیز و ضد عفونی شود.

تلفن و کامپیوتر و موبایل: دقت کنید زمان ضدعفونی کامپیوتر و لپ تاپتان، آن‌ها را خاموش کنید و از پریز برق جدا کنید. ضد عفونی کردن تلفن منزل بسیار مهم است. پنبه الکی را به تمام قسمت تلفن بکشید. همچنین منبع تجمع ویروس، روی سطح گوشی همراه شما هست. بهتر است گوشی را خاموش کنید و پنبه آغشته به الکل را روی سطح و پشت گوشی بکشید.

برای در امان ماندن از کرونا، خانه نشینی و حذف ترددهای غیر ضروری است.

اولین کار جدی بعد از ورود به خانه شستن دست و صورت است.

حمام و شست و شوی بدن با صابون در صورت حضور در اماکن آلوده نیز واجب است.

کفش ها و جوراب ها را بیرون از خانه در بیاورید و بیرون بگذارید.

کیسه های نایلونی خرید را قبل از ورود به خانه دور بیاندازید.

بسته بندی اقلام خریدها داخل کیسه را تا جایی که می توانید ضد عفونی کنید.

غذاهای آماده بیخطر است اما سعی کنید از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

برای کاهش رفت و آمد به صورت غیر حضوری خرید کنید.

ضد عفونی کردن کارت بانکی ، کلیدها ، سوییچ خودرو و موبایل را هم فراموش نکنید.

ضد آب

اصطلاح بهداشتی در قانون به وضعیت سطح تماس با مواد غذایی یا ظروف اشاره دارد که در آن حاوی میکروارگانیسم هایی در سطحی نباشد که امکان انتقال بیماری عفونی یا به خطر انداختن ایمنی مواد غذایی را داشته باشد.

ضد عفونی کننده ها موادی هستند که قادر به از بین بردن میکروارگانیسم ها از جمله آن دسته از باکتری هایی هستند که باعث مسمومیت غذایی و سایر بیماری ها می شوند.

در صورت استفاده صحیح ، آنها می توانند آلودگی سطحی توسط باکتری ها را به حد مطمئن کاهش دهند. خواندن و پیروی از دستورالعمل های ضد عفونی کننده حائز اهمیت است.


ضد عفونی کردن معمولاً با استفاده از گرما و آب یا مواد شیمیایی یا ترکیبی از هر دو روش حاصل می شود. یک جایگزین موثر برای ضد عفونی کننده های شیمیایی ، آب گرم است که در (75 درجه سانتیگراد یا گرمتر) استفاده می شود تا وسایل را به مدت 2 دقیقه یا بیشتر خیس کنید.

نکاتی را که باید در مورد ضد عفونی کردن به یاد داشته باشید

برای استفاده موثر و ایمن از یک ضد عفونی کننده ، دستورالعمل های سازنده ارائه شده در برچسب را دنبال کنید.

   بعضی از ضد عفونی کننده ها برای افراد سمی هستند و باید باقیمانده مواد شستشو داده شود ، در حالی که سایر ضد عفونی کننده ها از نظر مواد غذایی ایمن هستند و نیازی به شستشو ندارند. همیشه از دستورالعمل های سازنده در مورد ضد عفونی کننده پیروی کنید تا از استفاده بی خطر اطمینان حاصل شود.

   ضد عفونی کننده ها همه در رقیق سازی صحیح عمل می کنند. اگر خیلی ضعیف باشند ، به طور مؤثر کار نمی کنند ، اگر خیلی قوی باشند ، پول خود را هدر می دهید.

   برای ضد عفونی کننده ها زمان کار لازم است. زمان تماس متفاوت است و بسته به کار ممکن است ثانیه یا دقیقه باشد.

   محلول ضد عفونی را می توان در صورت لزوم تهیه کرد و در بطری های اسپری دارای برچسب برای استفاده در میله های نیمکت ، یخچال ها ، دستگیره درها و سایر سطوح قرار داد.

   رقت ، زمان تماس ، نکات ایمنی ، ماندگاری و ذخیره مواد شیمیایی را قبل از استفاده بررسی کنید.

نظافت و ضد عفونی مؤثر

کلیه مواردی که با مواد غذایی در تماس هستند باید به طور موثری تمیز و ضد عفونی شوند. این یک فرایند 4 مرحله ای است که باعث حذف زباله های مواد غذایی ، خاک ، چربی و از بین رفتن عوامل بیماری زا ناشی از مواد غذایی می شود.

این قانون مشخص نمی کند که چه روشی باید برای اطمینان از نگهداری وسایل و تجهیزات در شرایط تمیز و بهداشتی استفاده شود. مشاغل غذایی ممکن است ترکیبی از رویه ها و روش ها را برای برآورده کردن الزامات کد استفاده کنند.

مرحله 1 - آماده سازی

   کثیفی و ذرات مواد غذایی را از بین ببرید.

   با آب گرم و قابل شستشو بشویید.

مرحله 2 - تمیز کردن

   با آب داغ (60 درجه سانتیگراد) و مواد شوینده بشویید.

   با آب آشامیدنی تمیز بشویید.

مرحله 3 - ضد عفونی (مرحله کشتن باکتری ها)

   حداقل با آب گرم و تمیز و قابل شرب (75 درجه سانتیگراد) حداقل 2 دقیقه درمان کنید.

   مطابق برچسب ، از ضدعفونی کننده استفاده کنید.

مرحله 4 - خشک کردن هوا

   نیمکت ها ، پیشخوان ها و تجهیزات را بگذارید تا هوا خشک شود. بهداشتی ترین روش برای خشک کردن تجهیزات در قفسه زهکشی است.

تمیز کردن مقرون به صرفه

تمیز کردن زمان می برد و هزینه دارد.

با برنامه ریزی ، مشاغل غذایی با طراحی مناسب و سازمان یافته می توانند مدت زمان لازم برای تمیز کردن کامل را کاهش دهند.

   همه موارد باید در کف انبار شوند. اجازه ترخیص از کف فضای کافی برای تمیز کردن زیر قفسه بندی و تجهیزات فراهم می کند.

   تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهید ، به عنوان مثال پر کردن سوراخ ها و جایگزینی کاشی های آسیب دیده.

   فقط آنچه را که می خواهید در محل تجارت غذا نگه دارید.

   برنامه تمیز کردن را اجرا و نمایش دهید تا همه کارکنان وظایف نظافت خود را بدانند.

   چوب را از آشپزخانه دور نگه دارید. چوب رطوبت را جذب می کند ، زمینه پرورش پاتوژن های ناشی از بیماری ناشی از مواد غذایی را فراهم می کند و به راحتی نمی توان آنها را تمیز و ضد عفونی کرد.

   ظروف و سطوح را با حوله های کاغذی پاک کنید. پارچه های ظرف (حوله های چای) می توانند باکتری ها را گسترش دهند.

   اگر تجهیزات و سطوح پایین را شلیک می کنید ، از شیلنگ فشار کم فشار استفاده کنید. شیلنگهای فشار قوی می توانند چربی را روی سطوح پاشیده و پاشیده و آئروسل هایی را ایجاد کنند که ممکن است عوامل بیماری زا را شامل و گسترش دهند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده