بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید و کاربردهای جوش شیرین درمصارف خانگی و بهداشتی

فواید و کاربردهای جوش شیرین درمصارف خانگی و بهداشتی

جوش شیرین ، که به عنوان بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود ، در پخت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.در پخت و پز استفاده‌های زیادی دارد. جوش شیرین دارای خواص تخمیری است، به این معنی که با تولید کربن دی‌اکسید، موجب افزایش حجم خمیر و پُف کردن آن می‌شود. جوش شیرین علاوه بر آشپزی، در مصارف خانگی و بهداشتی، کاربردهای فراوانی دارد.

در این مقاله مزیت و کاربرد جوش شیرین آورده شده است.جوش شیرین یک ماده غذایی همه کاره است که علاوه بر پخت و پز ، کاربردهای بسیاری نیز دارد.هنگام خنثی کردن بو و تمیز کردن ، می درخشد.

درمان سوزش معده

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

سوزش معده (سوزش سر دل)، احساس سوزش دردناکی است از ناحیه فوقانی شکم به وجود می‌آید و می‌تواند تا گلوی انسان نیز سرایت کند که این اتفاق ناشی از رفلکس اسید از معده به مری است. عوامل شایع رفلکس عبارتند از پرخوری، استرس و خوردن غذاهای تند و چرب جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش سر دل کمک کند. لذا با حل کردن یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین در یک لیوان آب سرد و نوشیدن آن، می‌توان سوزش معده را درمان نمود.

دهان‌شویه

یک ترکیب عالی برای رعایت بهداشت دهان است. دهان‌شویه به راحتی می‌تواند به نواحی انتهایی دهان، شکاف‌ های دندان، لثه‌ها و زبان که ممکن است در هنگام مسواک‌ زدن به طور کامل تمیز نشده‌اند، نفوذ کند.

معمولاً جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای دهان‌شویه استفاده می‌شود که باعث خوش‌بو شدن تنفس انسان می‌شود و همچنین خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی را پدیدار می‌شود. استفاده از جوش شیرین به عنوان دهان‌شویه 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین را در نصف یک لیوان آب گرم ریخته و دهان خود را با آن شست و شو دهید.

تسکین‌دهنده زخم‌های دهانی (آفت‌ها)

زخم‌های دهانی، زخم‌های کوچکی هستند که در ناحیه داخلی دهان ایجاد می‌شوند. برخلاف تبخال‌ها، آفت‌ها بر روی لب پدیدار نمی‌شوند و مسری (واگیر) نیستند. دهان‌شویه حاصل از جوش شیرین، برای تسکین دردهای ناشی از زخم‌های دهانی بسیار مفید است با شست و شوی روزانه دهان توسط این دهان‌شویه، زخم‌های ناشی از آفت را درمان کرد.

سفیدکردن دندان‌

استفاده از جوش شیرین یک راه‌ حل متداول برای سفیدکردن دندان‌ها است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین، درسفیدکردن دندان‌ها و از بین بردن پلاک‌های (محل رشد باکتری‌ها) موجود در دندان، عملکرد بهتری نسبت به خمیردندان‌های فاقد جوش شیرین دارند.جوش شیرین دارای خواص ساینده خفیفی است که می‌تواند مولکول‌های چسبیده شده به دندان را از بین ‌برد. همچنین جوش شیرین دارای خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مضر داخل دهان کمک کند.

بو زدایی

عرق انسان، بی‌بو است. هنگامی عرق دچار بو می‌شود کهباکتری‌های زیربغل انسان به جنبش درآیند. این باکتری‌ها، در طی فرایندی، عرق انسان را به مواد زائد اسیدی تبدیل می‌کنند که موجب بوی بد می‌شوند. جوش شیرین می‌تواند با کم کردن ترشح مواد اسیدی، بوی بد عرق انسان را از بین ‌‌برد.

بهبود عملکرد ورزشی

جوش شیرین، یک مکمل شناخته ‌شده برای ورزشکاران است.جوش شیرین، موجب افزایش مدت زمان اوج سطح آمادگی در ورزش‌های بی‌هوازی که با شدت و با سرعت بالا صورت می‌گیرند، می‌شود. شایان ذکر است که در طول تمرینات شدید، سلول‌های عضلانی شروع به تولید اسید لاکتیک می‌کنند. اسید لاکتیک، PH درون سلول‌ها را کاهش میدهدعضلات را خسته کند. از آن‌جایی که PH جوش شیرین بالا است؛مصرف آن خستگی را کاهش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود تا ورزشکار، مدت زمان بیشتری را به تمرین بپردازد.

رفع خارش پوست وآفتاب سوختگی

استحمام با جوش شیرین معمولاَ برای خارش پوست توصیه و برای تسکین نیش حشرات و زنبورها مفید است. بعلاوه، ترکیب جوش شیرین با نشاسته ذرت و بلغور جو، برای تسکین زخم‌های ناشی از آفتاب سوختگی مؤثر است. با اضافه کردن آب به جوش شیرین و مالیدن خمیر حاصل از آن به ناحیه زخمی، می‌توان تأثیر مثبت آن را مشاهده نمود.

درمان پینه‌

پینه‌ها، زخمهای پوستی ضخیمی هستند که از اصطکاک یا فشار طولانی مدت ایجاد می‌شوند. فعالیت‌هایی که بطور معمول سبب پینه بستن پوست می‌شوند، پیاده‌ روی، باغبانی و انجام حرکات ورزشی هستند. با وجود اینکه معمولاَ پینه‌ها خطری برای انسان ندارند، اما هنگام فشار، باعث درد زیادی می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که با خیساندن پینه و مالیدن خمیری از ترکیب جوش شیرین با آب به روی آن، ضخامت پینه کم و درد ناشی از آن کاسته می‌شود.

کاهش پیشرفت بیماری مزمن کلیوی

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، به آرامی کلیه‌های خود را از دست می‌دهند. کلیه‌ها، اعضای بسیار مهمی در بدن انسان هستند، زیرا به خروج مواد زائد و خروج آب از خون کمک می‌کنند. در ضمن، به ذخیره‌سازی مواد مهم معدنی مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم کمک شایانی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که جوش شیرین باعث تقلیل36./. در پیشرفت بیماری مزمن کلیوی می‌شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

بهبود بیماری‌های سرطانی

سرطان، دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. سرطان اغلب با شیمی درمانی که با کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی تحقق می‌یابد، درمان می‌شود رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی با سرعت زیادی صورت می‌پذیرد. برخی تحقیقات بر روی جانوران آزمایشگاهی نشان می‌دهد که جوش شیرین می‌تواند به عملکرد شیمی درمانی کمک مناسبی کند. زیرا جوش شیرین، محیطی با خصلت اسیدی کمتر را برای تومورها ایجاد می‌کند که باعث بهبود در روند شیمی درمانی می‌شود.

رفع بوی نامطبوع یخچال

گاهی به علت زیاد ماندن برخی از غذاها درون یخچال، مواد موجود بوی نامطبوعی را تولید می‌کنند که حتی با شست و شوی کامل نیز از بین نمی‌رود. با قرار دادن یک فنجان جوش شیرین در انتهای یخچال، می‌توان بوی بد را خنثی نمود. علت این امر به سبب قرار گیری جوش شیرین، بر روی ذرات نامطبوع موجود در یخچال است.

خوشبو کننده هوا

خوشبو کننده‌های تجاری غالباً حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که شاید برای برخی مضر باشند. در عوض، جوش شیرین یک جایگزین عالی و مطمئن برای خوشبو کننده‌های تجاری است.

خوشبو کردن هوا با استفاده از جوش شیرین زیر لازم است:

10– 15قطره از اسانس مورد علاقه

1عدد ظرف 1/3 فنجان جوش شیرین 1 تکه پارچه

جوش شیرین و اسانس مورد نظر را درون ظرفی ریخته و روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید تا عطر آن در فضا پخش شود. هر زمان که از میزان رایحه موجود کاسته شد، ظرف را تکان داده تا مجدداً فضای اتاق خوشبو گردد.

سفیدکردن لباس‌های کثیف

جوش شیرین یک روش ارزان قیمت، برای تمیز نمودن و سفید کردن لباس‌های کثیف است. جوش شیرین یک ماده قلیایی (بازی) است که وقتی در آب حل می‌شود، موجب پاک شدن لکه‌ها می‌شود.

تمیز کننده آشپزخانه

با ترکیب جوش شیرین و مقدار کمی آب، می‌توان سطح مورد نظر را با تکه پارچه‌ای تمیز نمود. چند نمونه از وسایل آشپزخانه که می‌توان با استفاده ازجوش شیرین آن‌ها را تمیز نمود، در قسمت ذیل به آن‌ها اشاره شده است:

اجاق گاز فنجان قهوه کاشی‌های آشپزخانه ظروف نقره مایکروفر

تمیز نمودن لکه‌های قالی

ترکیبی از جوش شیرین به همراه سرکه می‌تواند اغلب لکه‌های روی قالی را ازبین برد. مخلوط این دو ماده با هم، کربنیک اسید را حاصل می‌شود که یکی از عناصر اصلی محصولات پاک کنندگی است.

نحوه تمیز کردن لکه‌ قالی از ترکیب جوش شیرین و سرکه

ابتدا لکه روی قالی را با لایه نازکی از جوش شیرین بپوشانید.سپس با استفاده از ترکیب برابر آب و سرکه، منطقه مورد نظر را اسپری کنید.به مدت یک ساعت یا تا زمانی که آن ناحیه خشک شود، صبر نمایید.باقی‌مانده مواد را پاک کنید و روی آن را جارو برقی نمایید.اکنون لکه‌ها تمیز شدند؛ و جوش شیرین‌های اضافی را با دستمال مرطوب پاک نمایید.

پاک کننده چندمنظوره حمام

همانند آشپزخانه، حمام هم از قسمت‌های مهم منزل است که باید به‌طور مرتبو مداوم تمیز گردد. علی رغم پاک کننده‌های متنوع در بازار، اغلب مردم به پاک کننده‌ای ارزان قیمت و در دسترس نیاز دارند. جوش شیرین ماده‌ای مفید است که سطوح مختلف حمام از جمله دوش، کاشی‌ها و وان را سفید و ضد عفونی می‌کند. استفاده از خمیر حاصل از جوش شیرین، در مدت 15 – 20 دقیقه سطوح حمام را تمیز می‌کند.

براق کننده ظروف مسی

جوش شیرین، جایگزین مناسبی برای براق کردن ظروف مسی است.

1عدد تابه آلومینیومی که کف آن با فویل آلومینیوم پوشانده شود 1 فنجان آب جوش 1قاشق غذاخوری جوش شیرین 1/2 فنجان سرکه سفید

جوش شیرین را در تابه ریخته و به آرامی در سرکه قرار دهید. سپس آب جوش را به آن اضافه کرده و ظرف نقره را در تابه قرار دهید. در مدت زمان 30 ثانیه، تیرگی ظرف نقره محو شده و از بین می‌رود. در انجام این کار، نقره با تابه آلومینیومی و جوش شیرین وارد واکنش شیمیایی می‌شود و تیرگی‌های روی ظرف نقره به کف تابه آلومینیومی منتقل می‌شوند.

خاموش کردن آتش سوزی‌های نفتی

برخی از خاموش کننده‌های آتش، حاوی مقداری جوش شیرینهستند. آن‌ها به عنوان خاموش کننده‌های شیمیایی خشک شناخته می‌شوند که به منظور خاموش کردن آتش‌های نفتی و برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. واکنش جوش شیرین با حرارت، موجب تولید کربن دی‌اکسید می‌شود که باعث خاموش شدن آتش می‌شود. البته در آتش سوزی‌های گسترده، اکسیژن بیشتری جذب می‌شود کهمی‌تواند در برابر اثرات جوش شیرین مقابله نماید.

نابودی علف‌ هرز خانگی

علف‌های هرز، گیاهان بیهوده‌ و غیر مفیدی هستند که در لابه‌لای موزاییک‌های حیاط و راهروها رشد می‌کنند. آن‌ها اغلب دارای ریشه‌های عمیقی هستند که با سم‌های شیمیایی به سختی نابود می‌شوند. لذا می‌توان با پاشیدن مقداری جوش شیرین که حاوی مقدار زیادی سدیم است، ریشه این علف‌ها را خشکاند و نابود کرد. ذکر این نکته الزامی است که از پاشیدن جوش شیرین در باغچه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است ریشه بقیه درختان را نیز خشک کند.

Healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده