بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ناخن جویدن اختلال روانی یا یک عادت بد؟

ناخن جویدن اختلال روانی یا یک عادت بد؟

برای کمک به شما در جلوگیری از گاز گرفتن یا جویدن ناخن های خود ، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می کنند:

ناخن های خود را کوتاه کنید.

لاک ناخن تلخ روی ناخن های خود بمالید.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

مانیکور منظم انجام دهید.

عادت ناخن جویدن را با یک عادت خوب جایگزین کنید.

محرک های خود را مشخص کنید.

سعی کنید به تدریج از گاز گرفتن یا جویدن ناخن های خود جلوگیری کنید.

جویدن ناخن ها نه تنها یم عادت بد و دردناک است ، حتی منجر به بیماری های گوارشی نیز می گردد.

عادت داشتن به جویدن ناخن‌ها علاوه بر خراب کردن ظاهر انگشتانتان، می‌تواند در دراز مدت پیامدهای بهداشتی هم برای شما ایجاد کند. این پیامدهای بهداشتی دلیل دیگری برای ترک کردن ناخن جویدن است.

ناخن‌ها حاوی میکروب‌های بسیاری هستند. جویدن ناخن این میکروب‌ها را وارد بدنتان می‌کنند و خطر دچار شدن به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

ایجاد پارونیشیا یا عفونت بافت‌های اطراف ناخن که باعث ایجاد درد و تورم در آنها می‌شود. اگر عفونت باکتریایی باشد، جوش‌های پر از چرک هم ممکن است ایجاد شود.

ناخن جویدن عادت ممکن است باعث شکستن یا لب‌پر شدن دندان شود. باکتری‌های روی انگشت‌ها هم ممکن است به عفونت یا تحریک لثه‌ها و در نهایت بوی بد دهان بینجامد.

ناخن جویدن احتمال بروز عارضه ناخن فرورفته (ingrow- nail) را افزایش می‌دهد که در آن ناخن به طور نابجا رشد می‌کند و به درون بافت‌های شیار ناخن فرو می‌رود و زخم‌هایی که ایجاد می‌شود، شما را دچار درد و عفونت می‌کند

از لحاظ روانشناسی افرادی که ناخن می‌جوند معمولا در حضور دیگران دست‌های خود را پنهان می‌کنند زیرا از این کار احساس شرم و خجالت دارند. کنترل این عادت بسیار مشکل است زیرا به‌طور ناخودآگاه به وجود می‌آید.

در بیشتر موارد استرس اصلی‌ترین عامل ناخن جویدن است. بعضی از گیاهان در کنترل اضطراب و حالات عصبی موثر هستند و به فرد کمک می‌کنند تا به تدریج ناخن جویدن را کنار بگذارد.

جویدن آدامس یا ریشه‌های گیاهی

اما تکنیک بسیار موثری برای مقابله با ناخن جویدن است زیرا اضطراب را کاهش می‌دهد. البته بهتر است آدامس بدون قند تا ریشه‌های زنجبیل و شیرین‌بیان جویده شود تا مانع از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری گردد.

حلقه یا گوی پلاستیکی

از روش‌های درمانی در مبتلایان به سندروم مجرای مچ دست استفاده از حلقه یا توپک است که معمولا از جنس پلاستیک فشرده یا کائوچوست که به خاطر سفت بودن عصب دست را تحریک می‌کند. این وسیله برای رهایی از اضطراب و نگرانی و درنتیجه ناخن جویدن مفید خواهد بود.

پوشیدن دستکش

هیچ یک از این روش‌ها موثر نبود و حتی هنگام خواب نیز ناخن می‌جوید، بهتر است در اوقاتی مانند تماشای تلویزیون، صحبت کردن، مطالعه که زمینه ناخن جویدن بیشتر می‌شود، دستکش بپوشید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

اگر ناخن جویدن منشا عصبی داشته باشد می‌توان اضطراب را از طریق تغذیه صحیح و گنجاندن خوراکی‌های سرشار از ویتامین B و اسیدهای چرب امگا 3 در برنامه روزانه کنترل کرد. این مواد غذایی احساس سیری طولانی‌تری در پی‌دارند که ازجمله می‌توان به شیر، خشکبار، ماهی آزاد و جو دوسر اشاره کرد.

روغن‌های تلخ

بسیاری از روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی مانند روغن درخت چای طعم نسبتا تلخی دارند و به همین دلیل راهکار خوبی برای جلوگیری از ناخن جویدن است.

سیر و لیمو

روغن‌های گیاهی در دسترس ندارید مهم نیست؛ می‌توانید از مواد موجود در منزل کمک بگیرید. مخلوط سیر، لیمو و پودر فلفل سیاه شما را به‌ کلی از ناخن جویدن منصرف می‌کند. البته مراقب تماس با دهان و سوزش‌های آن باشید.

جویدن ناخن فقط منحصر به کودکان نیست، بلکه نوجوانان، جوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان نیز دچار این عادت هستند .خوردن ناخن یکی از عادات غلط می باشد که علاوه بر این که زیبایی ظاهر ناخن از بین می‌برد، باعث ایجاد بیماری گوارشی نیز می‌شود.شیوع جویدن ناخن عادتی است که معمولاً از اواخر کودکی آغاز می‌شود.


روانشناسی جویدن ناخن مثل کشیدن مو، گرفتن بینی و سایر رفتارهای تکرارشونده عادتی بسیار شایع است اما معمولاً به درستی تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند.تئوری‌های مختلفی درمورد جویدن ناخن وجود دارد که متداول‌ترین توضیح برای این عادت نوعی روش تخلیه استرس می‌باشد برخی تئوری‌ها عنوان می‌کنند که این عادت با ژنتیک افراد مرتبط است درحالیکه تئوری‌های دیگر باور دارند که اختلالی وسواسی وجبری است.


در برخی کودکان، جویدن ناخن با مکیدن شست دست مرتبط است اما لزوماً تمامی کودکانی که شست دست‌هایشان را می‌مکند، به جویدن ناخن روی نمی‌آورند.با این وجود برخی دیگر از متخصصین سلامتی نیز بر این عقیده هستند که این عادات را نمی‌توان جزء اختلالات وسواسی و جبری تلقی کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده