بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اگزما چیست و بهترین درمان برای آن کدام است

اگزما چیست و بهترین درمان برای آن کدام است

 اگزما یک بیماری ژنتیکی است و در کودکان نیز بروز پیدا می‌کند. اختلال در سد محافظ پوستی، رطوبت را از پوست خارج و میکروب‌ها را وارد پوست می‌کند و به این ترتیب اگزما ایجاد می‌شود. ممکن است چند ماه اول بر روی پوست نوزادتان، لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شده ببینید که طبیعی است و جای نگرانی نیست

علائم و دلایل اگزما پوست در نوزادان و کودکان

اگزما به صورت لکه‌های قرمز و خشک ظاهر می‌شود و خارش ایجاد می‌کند. اگزما می‌تواند در هرجایی از بدن نوزادان و کودکان تشکیل شود؛ اما می‌توان گفت که بیشتر روی گونه‌ها، مفاصل بازو و پا دیده می‌شود. اما دلایل اگزما در پوست نوزاد و کودک چیست؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


اگزمای پوست سر در کودکان و نوزادان

بیشتر کودکان و نوزادانی که دچار خارش پوست سر می‎شوند اگزما دارند. اگزما پوست سر را خشک و حساس می‎کند و یک پوست خشک به راحتی دچار شوره می‏شود، بنابراین در کودکانی که اگزمای سر دارند شوره هم دیده می‎شود. اگزمای کف سر یا سبورئیک درماتیت در نقاطی از بدن اتفاق می‏افتد که غدد چربی زیادی دارند، نقاطی مثل کف سر، بینی و پشت کمر. در نوزادان این عارضه بیشتر در سر دیده می‎‏شود. وقتی سن نوزاد بالاتر برود، علائم اگزمای سر معمولا به شوره خلاصه می‎شوند. دلیل دقیق اگزمای کف سر در نوزادان و کودکان مشخص نیست اما خیلی از متخصصان می‎گویند که ترکیبی از ژنتیک، مخمرهای طبیعی بدن، عوامل محرک شیمیایی مثل شامپو یا صابون و هوای سرد و خشک باعث ایجاد این بیماری (در پی ترشح بیش از اندازه غدد چربی) می‏شود. در نوزادان خیلی کم سن و سال، ممکن است هورمون‎‏های بدن مادر موجب ایجاد اگزما روی پوست سر بشوند.


این عارضه که معمولا در شش ماه دوم زندگی نوزاد از بین می‏رود،

علائم پوستی

پوسته پوسته شدن کف سر

قرمزی پوست یا تکه‏ های جداشده آن به رنگ زرد

مشاهده نواحی صورتی روی پوست سر

التهاب پوست سر

خارش شدید

درمان اگزمای

در کودکان

دلایل اگزما ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، شامل : قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی زا ، آلودگی هوا و عفونت ها است. مشکل بزرگ این ناهنجاری، تاثیر آن بر سد پوستی است که باعث از دست دادن رطوبت ، بروز عوامل حساسیت زا و سپس عفونت می‌شود.


این مشکل ممکن است به علت عامل حساسیت زا یا عامل ژنتیکی به وجود آید که باعث آسیب به سد پوستی میشود . التهاب حساسیتی دو تا سه برابر در کشور های صنعتی افزایش یافته است ،که15 تا 20./. کودکان و 1 تا 3درصد بزرگسالان را در جهان در بر گرفته است.


حساسیت غذایی تا حدی با التهاب حساسیتی ارتباط دارد. حدود یک سوم کودکان دارای التهاب حساسیتی شدید نیمه شدید و حساسیت غذایی هستند. عوامل خوراکی تحریک کننده التهاب حساسیتی شامل: لبنیات، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل ها، آرد، سویا و ماهی می باشد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

نشانه ها و علائم اگزما

اگزما به صورت لکه های قرمز یا خشکی پوست نمایان می‌شود که اغلب با خارش همراه است.

علائم اگزما در کودکان معمولا از خوش خیم به بد خیم، تغییر می‌کند و از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می یابد. با گذشت زمان، ممکن است پوست ضخیم تر شده و با خارش شدید همراه باشد.

این بیماری معمولا در صورت و پوست سر کودکان، همچنین بر روی زانو و بازوی کودکان بزرگتر، ایجاد می‌شود. درمان های سنتی برای اگزما شامل : مرطوب کننده های قوی و کرم‌های استروئید موضعی هستند.

اولین قدم در کنترل التهاب حساسیتی، دوری کردن از عوامل ایجاد کننده است. این عوامل شامل: غذا یا عوامل حساسیت زای محیطی می باشند ؛ به عنوان مثال: پشم، پوست کودکان دارای اگزما را تحریک می‌کند. استفاده از پارچه های ساده ، مانند : کتان و ابریشم باعث کم شدن خارش و افزایش جذب مرطوب کننده ها می شود.

راه های درمان طبیعی برای اگزمای کودکان

مرطوب کننده ها

در هر وقت از سال ،برای کودکان دچار اگزما، ضروری هستند؛ مخصوصا در طی زمستان که پوست بدن خشک تر می شود. از مرطوب کننده‌های با کیفیت استفاده کنید. پماد از کرم بهتر است . می‌توانید آن را برای جلوگیری از خشکی ،بر روی پوست کودکان خود بمالید. پمادی تهیه کنید که فاقد رنگ ، مواد صنعتی و شیمیائی باشد. بهتر است وقتی که پوستتان مرطوب است و بعد از حمام و دوش گرفتن از مرطوب‌کننده ها و روغن‌ها استفاده کنید. روغن های طبیعی مانند: روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان نیز می توانند موثر باشند.

روغن آفتابگردان

عملکرد سد پوستی را بهبود می بخشد که موجب جلوگیری از خشکی پوست میشود. به علاوه، استفاده از آن به عنوان روغن ماساژ کودکان نیز مناسب است. تحقیقی در سال 2013 ، در مجله Pediatric dermatology گزارش داده است :«روغن آفتابگردان رطوبت پوست در بزرگسالان را افزایش می دهد که موجب حفاظت از پوست آن‌ها نیز می شود.».

روغن نارگیل

درمان موثر دیگری برای اگزما محسوب می‌شود؛ چه اگزمای کودکان باشد چه بزرگسالان. این روغن حاوی مواد ضد قارچ ،آنتی باکتریال،ضد میکروب و آنتی اکسیدان است. روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده خوبی، برای جلوگیری از خشک شدن پوست کودکان ، استفاده می‌شود. تحقیقی در مجلهComplementary Alternative medicine، حاکی از این است « روغن خالص نارگیل به عنوان عامل نرم کننده و آنتی باکتریال عمل میکند که همچنین عاملی ضد التهاب به شمار می‌آید».

برای درمان موضعی

روغن نارگیل را بر روی ناحیه مورد نظر ،چندین بار در روز ، بمالید تا خارش آن کم شود. این عمل را تا زمانی که نشانه های بیماری از بین برود ،ادامه دهید.

مراقبت از پوست باید مراقبت از پوست را در نظر گرفت، چرا که این اقدامات به ترمیم لایه‌ محافظتی پوست کمک کرده و از ایجاد اگزمای شدیدتر جلوگیری می‌کند.داروهای ضدالتهاباین داروها به کاهش التهاب اگزما کمک می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که هر دارویی برای کودکان مناسب نیست و ممکن است شرایط را وخیم‌تر کند.کنترل خارشافراد مبتلا به اگزما نباید لکه‌ها را خارش دهند؛ چرا که این عمل باعث تشدید خارش می‌شود.


کاهش محرک‌ ها قرار نگرفتن در معرض محرک‌های حساسیت‌زا می‌تواند به کاهش التهاب و بهبودی سریع‌تر کمک کند.برای درمان خانگی اگزما کودک لازم است روش‌های زیر را امتحان کنیداستفاده از حمام آب گرم و مرطوب‌ کننده حمام گرم یکی از موثرترین راهکارهایی است که می‌توانید برای درمان اگزما نوزاد و کودک در خانه انجام دهید. کودکتان را روزانه با آب گرم حمام کنید و بلافاصله بعد از آن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. به دو نکته توجه کنید، آب حتما گرم باشد و از صابون و مواد شوینده معطر که حساسیت ایجاد می‌کنند، استفاده نکنید.


استفاده از حمام آبگرم برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک ،در هر نوزاد متفاوت است؛ بنابراین باید به واکنش کودک خود بعد از چند بار حمام متوالی دقت کنید و اگر علائم رو به کاهش بود، به این روند ادامه دهید. حتما بدن کودک‌تان را بعد از حمام کاملا خشک کنید و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

امتحان پمادهای مخصوص بیشتر از مرطوب‌‌کننده، به رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند؛ اما با این حال احساس چربی بیشتری ایجاد می‌کند. شما باید از پمادهایی که فرمول طبیعی دارند و همچنین هیچگونه مواد معطر و نگهدارنده ندارند، استفاده کنید.استفاده از پماد برای درمان اگزما پوست نوزاد و کودک رفع مواد حساسیت‌ زا یکی از مهم‌ ترین کارهایی که شما باید برای رهایی کودک خود از اگزما انجام دهید، جستجو و بررسی محیط اطراف او است. سعی کنید وسایل و موادی که حدس می‌زنید ممکن است اگزما را تشدید کنند، از دسترس کودک‌تان خارج کنید.آنچه والدین باید درباره “گرمازدگی کودکان” بدانند! رفع مواد حساسیت زا برای درمان اگزما پوست نوزاد عوامل حساسیت‌زای محیطی مثل گرده‌ها باعث تشدید اگزما می‌شوند.

عواملی که شرایط را بدتر می‌کنند،

صابون و مواد شوینده قوی

عطرها و مواد خوشبو‌کننده

لباس‌ با پارچه‌های غیرقابل تنفس

عرق کردن (درمان عرق کردن کودکان و بزرگسالان)

بزاق دهان (اگر با پوست در تماس قرار گیرد)

از پانسمان مرطوب استفاده کنیداگر کودک شما دچار اگزما شدید است، با پزشک متخصص اطفال در مورد انجام پانسمان مرطوب مشورت کنید. این روش درمانی با کمک کرم‌های استروئیدی انجام می‌شود. پانسمان کردن به همراه استفاده از کرم و پماد مناسب، باعث می‌شود پوست مرطوب بماند و این رطوبت به داخل نفوذ کند و جذب شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده