بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه در زمان ویروس کرونا

تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه در زمان ویروس کرونا

نحوه تمیز کردن: نکاتی برای یک خانه سالم

تمیز کردن قبل از ضد عفونی کردن مهم است زیرا آلودگی و آلودگی باعث کاهش ویروس کرونا ویروس (COVID-19) اصول تمیز کردن و ضد عفونی محیط زیست برای امکانات شستشوی دست یا ضد عفونی کننده دست در نقاط ورود و خروج در صورت امکان

تمیز کردن و ضد عفونی مکرر به جلوگیری از انتشار میکروب هایی که ممکن است باعث بیماری شوند کمک می کند. چیه؟ تمیز کردن اولین قدم مهم است زیرا به طور فیزیکی آلودگی ها و مواد آلی را از بین می برد ... سفید کننده خانگی می تواند با آب رقیق شود

این ویروس از طریق ارتباط مستقیم به مانند قطرات تنفسی فرد مبتلا (ناشی از سرفه یا عطسه)، و نیز لمس سطوحی که با ویروس آلوده شده‌اند، منتقل می‌شود. ویروس می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده بماند. اما خبر خوب این است که ضدعفونی‌کننده‌های معمولی می‌توانند ویروس را از بین ببرند.

همیشه نظافت را رعایت کنید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

دستها مهمترین راه انتقال میکروارگانیسم‌های خطرناک باکتری‌ها، ویروس‌ها از مکانی به مکان دیگر هستند. استفاده از دستکش‌های یکبارمصرف در هنگام آماده‌ سازی و طبخ غذا برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توصیه می‌شود.

در صورت ابتلا به بیماری تا 48 ساعت پس از پایان یافتن علائم بیماری از آماده‌سازی و تهیه مواد غذایی خودداری شود.

 با وجود بیمار بودن مجبور به تهیه غذا هستید، دستان خود را در ابتدای کار و به صورت مکرر در طول تهیه غذا با آب و صابون بشویید.

 ویروس کرونا روی دست، پارچه‌ های تنظیف و تجهیزات آشپزخانه به ویژه تخته برش باقی می‌ماند و کوچک‌ترین تماس می‌تواند آن را به مواد غذایی منتقل کند. بنابراین پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده‌سازی مواد خام حیوانی نظیر شیر خام، گوشت، مرغ، ماهی یا سایر فراورده‌های حیوانی برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست‌های خود را کاملا بشویید.

برای شست‌ وشوی دست‌ها ابتدا دستان خود را زیر آب روان خیس کنید. سپس حداقل به مدت 20 ثانیه دستان خود را با صابون به یکدیگر مالش دهید، در مرحله بعد دستان خود را زیر آب روان آبکشی کنید و بعد با یک حوله تمیز ترجیحا حوله کاغذی خشک کنید. ترکیب آب گرم و صابون به حذف ویروس کرونا کمک می‌کند.

تمام سطوح و تجهیزاتی را که برای آماده‌ سازی مواد غذایی به کار می‌روند بشویید و گندزدایی کنید. مهم است که بین تمیز کردن و ضد عفونی کردن تمایز قائل شوید. باید توجه کرد که تمیز کردن فرایند فیزیکی حذف خرده‌های غذاست، اما ضد عفونی کردن فرایند گندزدایی با نابودی میکروب‌ها و ویروس‌هاست.

پارچه‌ها و حوله‌ها را تمیز نگه دارید و روزانه تعویض کنید.

استفاده از اسفنج برای تمیز کردن توصیه نمی‌شود. برای تمیز کردن ظروف و سطوح از پارچه‌ های جداگانه استفاده کنید تا از منتشر شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها جلوگیری شود. توجه کنید برای ساخت محلول ضدعفونی کننده 5 میلیلیتر 1قاشق چایخوری از محلول سفیدکننده خانگی را در 750میلیلیتر آب حدود 4 لیوان حل کنید.

از این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح، ظروف و پارچه‌های تنظیف استفاده کنید. از آب جوش نیز می‌توان برای ضد عفونی کردن ظروف استفاده کرد، اما مراقب باشید دچار سوختگی نشوید.

بهداشت شخصی

تمهیدات بهداشتی شخصی می‌تواند در حفظ سلامت خانواده‌تان و افراد دیگر مفید باشد.

به صورتتان دست نزنید

از لمس چشمان، بینی و دهان پرهیز کنید.

توی دست‌ها سرفه یا عطسه نکنید

دهان و بینی خود را در زمان سرفه یا عطسه با آرنج یا یک دستمال بپوشانید. فورا دستمال استفاده شده را دور بیندازید.

فاصله را حفظ کنید

حدقل یک متر فاصله از هر فردی که سرفه یا عطسه می‌کند داشته باشید.

دست‌ها را بشویید

بله، همه جا این جمله را می‌شنوید، زیرا این کار بهترین خط دفاعی ما است. دست‌ها را به صورت مداوم و حدقل به مدت 20 الی 30 ثانیه با آب و صابون بشویید.

یک راه آسان برای انجام این کار با کودکان این است که در تمام مدت شستشو یکی از سرودهای مورد علاقه آنها را با هم بخوانید.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

بعد از اینکه عطسه کرده و یا بینی خود را پاک کردید، به توالت رفتید، زمانی که از خانه بیرون رفته یا وارد آن می‌شوید، قبل از آماده کردن غذا، ‌قبل از آرایش کردن، قراردادن لنزهای چشمی دست‌ها را بشویید.

از ماده ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنید؟اطمینان یابید که حداقل 60./. الکل دارد، اطمینان یابید که تمام قسمت‌های دست آغشته شده و سپس دست‌ها را به مدت 20 الی 30 ثانیه به هم بمالید تا زمانی که خشک شوند. آب سرد و آب گرم نیز در کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها به همان اندازه مؤثر است و البته تا زمانی که از صابون استفاده می‌کنید و دست‌ها را به شیوه درست می‌شویید!

نظافت خانه

نظافت و ضدعفونی سطوحی در خانه که تماس زیادی با آنها دارید یکی از اقدامات احتیاطی مهم برای کاهش ریسک ابتلا است. در محصولات نظافتی برای استفاده صحیح و ایمن پیروی کنید، این دستورالعمل‌ها شامل اقدامات احتیاطی هستند که در زمان استفاده باید انجام دهید به مانند پوشیدن دستکش و یا اطمینان از اینکه جریان هوای خوبی در خانه برقرار باشد.

نظافت و ضدعفونی سطوحی که در معرض تماس زیاد

هر خانه‌ای متفاوت است اما مکانهایی که معمولا تماس بسیاری با آنها داریم عبارتند از: دستگیره درب‌ها، میزها، صندلی‌ ها، نرده‌ پله‌ ها، سطوح آشپزخانه و حمام، شیر آب، توالت، کلیدهای برق، تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت‌ها، صفحه کلیدها، کنترل‌ها، دسته‌های بازی و نیز اسباب‌ بازیهای مورد علاقه

نظافت و ضدعفونی از چه موادی باید استفاده کرد؟

اگر سطح مورد نظر کثیف است ابتدا با صابون یا مواد شوینده و آب پاک کنید. سپس از یک ماده ضدعفونی کننده که حاوی الکل حدود70./. یا سفید کننده است استفاده کنید. سرکه و دیگر محصولات طبیعی توصیه نمی‌شوند.

در بسیاری مناطق یافتن اسپری‌ها یا دستمال‌های ضدعفونی کننده کار سختی است. در چنین مواردی، نظافت را با آب و صابون ادامه دهید. راه‌حل‌هایی چون سفیدکننده‌های خانگی رقیق شده نیز می‌توانند برای پاک کردن برخی سطوح به کار روند.

چگونه ضدعفونی کنید

مواد نظافتی را که روی یک سطح استفاده کرده‌اید، نباید بلافاصله پاک کنید. بسیاری محصولات ضدعفونی کننده، مانند اسپری‌ها یا دستمال‌های مرطوب، باید چند دقیقه بر روی سطوح بمانند تا تأثیر گذارند. همیشه دستورالعمل‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که از محصولات آن گونه که توصیه شده استفاده می‌کنید و از آسیب زدن به کالاهای حساس به مانند تلفن‌های همراه یا دیگر دستگاه‌های الکترونیک جلوگیری کنید. استفاده از کاورهای قابل نظافت را برای دستگاه‌های الکترونیکی مدنظر قرار دهید.

نظافت لباس‌ها

ویروس کرونا تا چه مدتی بر روی پارچه زنده می‌ماند اما بر روی لباس‌هایی که حاوی پلاستیک یا فلز هستند می‌تواند چند ساعت تا چند روز به بقا ادامه دهد.

احتیاط و عقل سلیم خود را به کار گیرید. اقدامات مناسب شامل درآوردن کفش‌ها، وقتی وارد منزل می‌شوید و عوض کردن لباس‌های بیرون با لباس تمیز در زمان بازگشت از اماکن شلوغ و همچنین شستن دست‌ها با آب و صابون بلافاصله پس از تعویض لباس را انجام دهید.

شستشوی لباس‌ها در خانه

ملحفه‌ها، حوله‌ها و لباس‌ها را به طور مداوم تمیز کنید.

لباس‌ها و سایر اقلام را تکان ندهید تا احتمال پخش ویروس از طریق هوا را به حداقل برسانید.

اقلام را با صابون یا مواد شوینده و با استفاده از آب با بیشترین دمای توصیه شده بشویید و سپس آنها را به طور کامل خشک کنید – این دو اقدام در کشتن ویروس‌ها مفید هستند.

بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا از ژل‌های الکل‌دار استفاده کنید.

سطل یا کیسه لباس‌های کثیف را نیز شسته یا ضدعفونی کنید. بهتر است اقلام کثیف را در کیسه‌های یکبار مصرف نگهداری کنید.

شستشوی لباس‌ها بیرون از خانه

آماده کردن اقلام کثیف پیش از ترک خانه می‌تواند زمان بیرون ماندن را به حداقل برساند.

زمانی بروید که افراد کمتری بیرون هستند.

از دیگر افراد فاصله فیزیکی داشته باشید.

در صورت امکان دستکش یکبار مصرف بپوشید، سطوح تمام ماشین‌هایی که استفاده می‌کنید را ضدعفونی کنید و به صورتتان دست نزنید.

بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا از یک ژل ضدعفونی الکل‌دار استفاده کنید.

کیسه یا سطل حاوی اقلام کثیف را شسته یا ضدعفونی کنید. بهتر است اقلام کثیف را در کیسه‌های یکبار مصرف حمل کنید.

اگر به خشکشویی یا لباسشویی دسترسی ندارید، لباس‌ها را در خانه با صابون یا مواد شوینده و با گرم‌ترین آبی که مناسب اقلام است.

آماده کردن غذا

ویروس از طریق غذا یا بسته‌ بندی به افراد منتقل شده، ارائه نشده است، اما ممکن است که افراد ابتدا یک سطح یا شیء که آلوده به ویروس بوده را لمس کرده، سپس به صورت خود دست زنند و دچار بیماری شوند.

خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد بیرون از منزل و در فروشگاه مواد غذایی یا در زمان دریافت غذا (مثلا دریافت غذا در مناطقی که غذای آماده می‌فروشند) در فاصله نزدیک با افراد دیگر قرار می‌گیرند. مانند هر زمان دیگری، بهداشت فردی مناسب در زمان آماده کردن غذا برای جلوگیری از هر نوع بیماری ناشی از غذا مهم است.

موارد احتیاطی با بسته‌بندی مواد غذایی و آماده کردن

تمام مواد غیرضروری بسته‌بندی را جدا کرده و در سطل زباله درب‌دار بیندازید.

غذا را از جعبه بیرون‌بر برداشته، در یک بشقاب قرار داده و جعبه را دوربیندازید.

بسته‌بندی‌هایی مانند قوطی را می‌توان قبل از بازکردن و نگهداری با مواد ضدعفونی تمیز کرد.

مواد بسته‌ بندی نشده مانند میوه یا سبزیجات را با آب و مواد ضدعفونی کننده بشویید.

بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون شسته و یا از ژل‌های الکل‌دار استفاده کنید.

نکات کلی بهداشت غذا

غذا را در دمای توصیه شده بپزید.

در صورت امکان، مواد فاسد شدنی را در یخچال و یا فریزر نگهداری کرده و به تاریخ انقضا توجه کنید.

سعی کنید غذای دورریز و بسته‌بندی را به صورت مناسب و با رعایت اصول بهداشتی دور ریخته و از انباشته کردن باقیمانده‌ ها که می‌تواند حشرات را جذب کند، پرهیز کنید.

پیش از غذا خوردن دست‌ها را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شسته و مطمئن شوید که کودکان نیز همین کار را انجام می‌دهند.

همیشه از ظروف و بشقاب‌های تمیز استفاده کنید.

مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است.

این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی می‌شوند. باید توجه کرد که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی‌های ترجیحاً سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران، باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و طیور، انواع حبوبات مانند لوبیا، ماش، عدس، نخود و باقالا، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه مانند پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسید های چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی، باید به صورت روزانه از روغن‌ ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد ف کلزا است. البته باید توجه کرد که روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب‌ترند. در ضمن این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی که دارند، ‌مانند ترکیبات پلی‌فنلی و ویتامین E و بتاکاروتن، دارای ارزش غذایی تغذیه‌ ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته توجه داشته باشید که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی پیه، دنبه باید محدود شود.

مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود که ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و تخلیه شوند. بر همین اساس مصرف شش تا هشت لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

مصرف شش الی چهار وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس فرد می‌شود، ‌ مصرف آن را کاهش دهید.

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها، شوریجات و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد که مصرف آن‌ها باید محدود شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده