بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هپاتیت C : نکاتی برای جلوگیری از آسیب

هپاتیت C : نکاتی برای جلوگیری از آسیب

از خود در برابر هپاتیت B و هپاتیت C محافظت کنید

هپاتیت C یک بیماری کبدی است که توسط ویروس ایجاد می شود: ویروس می تواند.در سطح جهان حدود 71 میلیون نفر مبتلا به عفونت مزمن ویروس هپاتیت C هستند.هپاتیت نوعی عفونت است که کبد را تحت تأثیر قرار می دهد. هپاتیت C عفونت کبدی ناشی از ویروس هپاتیت C است همچنین به عنوان HCV نامیده می شود

تشخیص عفونت هپاتیت C در بدن برای سیستم ایمنی بدن دشوار است و عفونت با هپاتیت C معمولا مزمن می شود. عفونت مزمن با هپاتیت C به کبد آسیب میرساند و میتواند باعث سیروز کبد شود. زمانیکه ویروس وارد بدن میشود،نشانه ها و علائم هپاتیت C در بدن بروز نمیدهد، بنابر این افراد تازه آلوده شده به ویروس بدون اطلاع باعث انتقال آن به دیگران می شوند.

هپاتیت B عفونت ناشی از ویروس هپاتیت B است. هپاتیت C عفونت ناشی از ویروس هپاتیت C است. هر دو بیماری مسری هستند و می توانند منجر به یک بیماری جدی و طولانی مدت شوند.

عفونت حاد یک بیماری کوتاه مدت است که در 6 ماه اول پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت B یا ویروس هپاتیت C اتفاق می افتد. عفونت حاد ممکن است فقط علائم خفیف ایجاد کند یا علائمی نداشته باشد.

علائم هپاتیت ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

خستگی

از دست دادن اشتها

تهوع و استفراغ

زردی زردی پوست و چشم

دل درد

درد در عضلات و مفاصل

در صورت باقی ماندن ویروس در بدن ، عفونت مزمن ایجاد می شود. عفونت مزمن با هر دو ویروس می تواند باعث بیماری جدی ، طولانی مدت کبد ، مانند سیروز شود. در این شرایط سلولهای کبد می میرند و با جایگزینی بافت اسکار جایگزین می شوند. با گذشت زمان ، کبد از کار می افتد. در بعضی موارد ، عفونت مزمن هپاتیت می تواند منجر به سرطان کبد شود. ناقل شخصی است که قادر به خلاص شدن از شر هپاتیت B یا ویروس هپاتیت C نیست. ناقلین ویروس را تا آخر عمر حفظ می کنند و می توانند آن را به دیگران بدهند.

تعداد کمی از بزرگسالان و بسیاری از کودکان زیر 5 سال آلوده به ویروس هپاتیت B به ناقل تبدیل می شوند. بیشتر ناقلان هپاتیت B علائمی ندارند. تعداد کمی به بیماری جدی کبد مبتلا می شوند که می تواند منجر به مرگ زودرس شود. بیشتر بزرگسالان آلوده به ویروس هپاتیت C - حدود 75-85٪ - ناقل می شوند. حدوداً دو سوم ناقلین هپاتیت C در نهایت به بیماری مزمن کبدی مبتلا می شوند

ویروس هپاتیت B در اثر تماس مستقیم با مایعات بدن (خون ، مایع منی یا مایعات واژن) فرد آلوده منتشر می شود.

اگر مادر ویروس هپاتیت B داشته باشد ، کودک می تواند در هنگام تولد آلوده شود. ویروس هپاتیت B همچنین در صورت زندگی با فرد آلوده و اشتراک وسایل خانه که ممکن است در تماس با مایعات بدن باشند ، مانند مسواک یا تیغ ، قابل انتقال است. ویروس هپاتیت B در اثر تماس غیررسمی با افراد و اشیا منتشر نمی شود. تماس گاه به گاه شامل دست دادن ، تقسیم غذا یا نوشیدنی ، یا سرفه و عطسه است. همچنین ویروس هپاتیت B با شیردهی شیوع پیدا نمی کند.

آزمایش خون متفاوتی برای ویروس هپاتیت B وجود دارد. این آزمایشات به دنبال آنتی بادی های ویروس است. آزمایش های انجام شده برای ویروس هپاتیت B می تواند تشخیص دهد که شما اخیراً آلوده شده اید یا ناقل هستید. آنها همچنین می توانند نشان دهند که آیا شما در گذشته به ویروس هپاتیت B مبتلا بوده اید و اکنون در برابر آن ایمن هستید یا اینکه واکسن هپاتیت B داشته اید.

هیچ درمانی برای عفونت ویروس هپاتیت B وجود ندارد ، اما علائم را می توان کنترل کرد. می توان برخی از بیماری های کبدی ناشی از عفونت را درمان کرد.

بهترین محافظت در برابر ویروس هپاتیت B تزریق واکسن است. این واکسن باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما هنگامی که در معرض ویروس هستید با آن مقابله کند. این دارو معمولاً در سه دوز در طی یک دوره 6 ماهه تجویز می شود.

خطر عفونت ویروس هپاتیت C شامل موارد زیر است:

افرادی که نتایج آنزیم کبدی غیرطبیعی دارند

دریافت خون یا پیوند عضو قبل از سال 1992

دریافت کننده فاکتورهای لخته شدن قبل از سال 1987

کارمند بیمارستان یا مراقبت های پزشکی

تزریق مواد مخدر

خالکوبی در جاهای نا امن

درمان های همودیالیز برای مدت زمان طولانی

در محیط های پر خطر از قبیل زندان بودن

افرادی که از شخصی که بعداً آزمایش ویروس هپاتیت C مثبت داشت ، خون دریافت کردند

راهای پيشگيری از هپاتيت C

هپاتيت C واكسن ندارد اما میتوان با اقداماتی از ابتلا به آن پيشگيری نمود:

عدم استفاده از سوزن تزريقی مشترک

استفاده از دستكش پلاستيكی جهت پرسـنل شاغل در مراكز بهداشتی-درمانی

اطمينان از تميز بودن وسـايل در صورت تاتوكردن يــا خــالكوبی، درمان بـا طـب سوزنی

پرهيز از بی بند و باری

استفاده از لوازم شخصی خصوصا در آرايشگاهها میتواند در جلوگيری از هپاتيت C موثر باشد.

از ابتلا به ویروس هپاتیت C جلوگیری کنید:

آنتی بادی: پروتئین های موجود در خون در واکنش به مواد خارجی مانند باکتری ها و ویروس هایی که باعث ایجاد عفونت می شوند.

ناقل: شخصی است که بدون نشان دادن علائم به ارگانیسم بیماری آلوده است و می تواند بیماری را به شخص دیگری منتقل کند.

سلولها: کوچکترین واحدهای یک ساختار در بدن است. بلوک های ساختمانی برای تمام قسمت های بدن.

سیروز: بیماری ناشی از از دست دادن سلولهای کبدی ، که جایگزین بافت اسکار می شود و عملکرد کبد را مختل می کند.

هپاتیت B ایمنی گلوبولین (HBIG): ماده ای است که برای محافظت موقتی در برابر عفونت با ویروس هپاتیت B استفاده می شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): ویروسی که به سلولهای خاصی از سیستم ایمنی بدن حمله می کند و باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی می شود

محافظت از کبد در برابر آسیب ها بسیار مهم است چون این بیماری یکی از عوامل ابتلا به سیروز کبدی یا سرطان کبد می تواند باشد که هر دو کشنده اند.

کودکانی که از زنان آلوده به هپاتیت C متولد می شوند

ترکیبی از داروهای ضد ویروس برای درمان عفونت ویروس هپاتیت C استفاده می شود. با پیشرفت های اخیر در رویکردهای درمانی ، بسیاری از افراد مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت C قابل درمان هستند. درمان همچنین عوارض طولانی مدت بیماری را کاهش می دهد.

هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ویروس هپاتیت C وجود ندارد. با جلوگیری از رفتارهای پرخطر که می تواند ویروس را منتقل کند ،

ویروس هپاتیت C با وارد شدن به بدن تمرکز خود را بر روی کبد آغاز کرده و می تواند به سلول های کبد آسیب برساند. تلاش بدن برای ترمیم این آسیب و خلاص شدن از شر ویروس می تواند منجر به بروز التهاب شود. در طول مدت زمان، این التهاب منجر به بروز سیروز شدید و یا حتی سرطان کبد خواهد شد.

برای حفظ کبد در شرایط سالم، درمان هپاتیت C مزمن با روش های دارویی ترکیبی است که به طور چشمگیری باعث توقف آسیب به کبد می شود.

مصرف استامینوفن مدیر مرکز بیماری های کبدی دانشگاه پزشکی شیکاگو توصیه می کند استفاده از داروهای ضد درد حاوی استامینوفن به کمتر از 2 هزار میلی گرم در روز باید کاهش یابد. استامینوفن خود خطر آسیب کبدی را افزایش می دهد.

داروها و مکمل ها با پزشک برخی از داروها توسط کبد متاب,لیز شده و ممکن است آسیب به آن را وخیم تر کند. حتی برخی مکمل های به اصطلاح طبیعی نیز در بازار با عملکرد کبد تداخل ایجاد می کنند و منجر به عوارض جانبی شدید می شوند. در مورد استفاده از داروها و مکملهای در دسترس، از پزشک خود مشورت بخواهید.

وزن مناسب با رژیم غذایی و ورزش اضافه وزن می تواند سبب ساخت چربی در کبد شده و مقاومت به انسولین و آسیب کبدی را ایجاد کند. حفظ وزن سالم از طریق ورزش و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار در مبتلایان به هپاتیت C مهم است.

تزریق واکسن مبتلایان به هپاتیت C در برابر هپاتیت A وB باید واکسینه شوند.

ملاقات با پزشک هر 3 تا 6 ماه یک بار، بسته به شدت بیماری و نوع درمان، باید تحت معاینات پزشک قرار بگیرید

Type of Liver Hepatitis, Acute Hepatitis, Chronic Hepatitis | Dr. Naimish  Mehta

تغذیه مبتلایان هپاتیت C

هیچ رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به هپاتیت C در نظر گرفته نشده است، اما به هر حال رژیم های خاصی ممکن است عملکرد کبد را در این بیماران بهبود بخشند و یا برای این عضو حیاتی بدن مضر باشند.

افراد مبتلا به هپاتیت C در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب هستند. بنابراین انتخاب هوشمند رژیم غذایی برای حفظ وزن طبیعی آنها را از این دو بیماری دور می کند. یک رژیم غذایی مناسب در واقع بخشی از فرایند درمان این بیماران محسوب می شود.

میوه ها و سبزیجات این خوراکی ها سرشار از فیبر هستند، کم کالری و کم چربی بوده و راه را برای رسیدن به وزن سالم هموار می کنند. مصرف مداوم میوه و سبزی در مبتلایان به هپاتیت C شانس ابتلا به کبد چرب و دیابت را کاهش می دهد.

پرهیز از مصرف الکل سرعت خطر ابتلا به نارسایی کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C را کاهش می دهد. ترک الکل در واقع بهترین راه برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری و سالم نگه داشتن کبد تا زمانی که ویروس ریش کن شده، است. الکل برای کبد یک سم است و نوشیدن آن بیماری کبد را وخیم تر می کند.مبتلایان به هپاتیت C پرهیز کامل از هر گونه نوشیدنی الکلی است.

غلات سبوس دار مانند میوه ها و سبزیجات، غلات منابع کامل بسیار خوبی از فیبر و مواد مغذی هستند و باید توسط این بیماران روزانه مصرف شوند. برنج قهوه ای، کینوا، ماکارونی سبوس دار، گندم کامل و نان جو برای صبحانه این بیماران توصیه می شود.

غذاهای دریایی عفونت های باکتریایی را وارد بدن کرده و سیر هپاتیت C را وخیم تر می کند. همچنین این بیماران باید از مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه اجتناب کنند.

پروتئین های سالم مانند ماهی، مرغ بدون پوست، لبنیات بدون چربی، گوشت لخم برای حفظ وزن سالم و محافظت از کبد در برابر ابتلا به بیماری مفید هستند.

جگر حاوی آهن بسیار بالایی است و جذب بیش از حد آن توسط کبد منجر به نارسایی کبد، سیروز یا سرطان کبد می شود. این خطرات در مبتلایان به هپاتیت C افزایش می یابد. دوری از غذاهای با آهن بالا یا مکمل های آهن و همچنین سبزیجات برگ سبز، در این بیماران باید رعایت شود.

قهوه اگر مبتلایان به هپاتیت C روزی سه فنجان یا بیشتر قهوه بنوشند، 2 برابر بیشتر به درمان پاسخ می دهند.

نمک می تواند منجر به احتباس مایعات در بدن شود. پرهیز از غذاهای نمک سود شده و فرآوری شده و همچنین سایر فرآورده های منجمد آماده در بیماران مبتلا به هپاتیت سی ضروری است.

NJ food handler worked with hepatitis A infection; 27 confirmed sick, 1  dead | Food Safety News

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده