بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بانکداری خون بند ناف و موافقان و مخالفان

 بانکداری خون بند ناف و موافقان و مخالفان

بانکداری خون بند ناف ، اهمیت آن

خون بند ناف ، خونی از نوزاد است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی می ماند. بانک های خون بند ناف یخ زده را ذخیره می کنند تا زمانی که فردی که مطابقت ژنتیکی دارد به پیوند نیاز داشته باشد. خون بند ناف نوزاد را به جای دور ریختن ذخیره کرده و در آینده برای خود او یا دیگر بیماران استفاده می‌کنند. والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت‌نام در این بانک می‌کنند. بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و با یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع ‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود. سپس خون بند‌ناف نوزاد که غنی از سلول‌های بنیادی و سلول‌های خونساز است منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون شد برای درمان استفاده شود.

خون قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها هنگام جراحت است.‌ منشأ سلول‌های خونی موجود در بند‌ناف، سلول‌های بنیادی جنینی بوده و از نظر سلولی، نابالغ‌تر از سلول‌های خونی موجود در یک فرد بزرگسال است، بنابراین، به همان نسبت سلول‌های بنیادی آن توانایی بیشتری در تمایز به دیگر سلول‌ها و از جمله سلول‌های خونی دارند.

خون بند ناف حاوی سلولهای خاصی به نام سلولهای بنیادی خون ساز است. سلول های بنیادی خون ساز ، سلول های نابالغی هستند که می توانند به انواع سلول های خونی مانند سلول های قرمز خون ، گلبول های سفید و پلاکت ها تبدیل شوند.

سلولهای بنیادی خونساز همان نوع سلولهای بنیادی خون ساز هستند که در پیوند مغز استخوان وجود دارند. آنها ممکن است به درمان بیش از 70 نوع بیماری کمک کنند.

در دوران بارداری ، افراد می توانند پس از زایمان تصمیم بگیرند که آیا خون بند ناف داشته باشند یا خیر. جمع آوری خون بند ناف هم برای فرد زایمان و هم برای نوزاد بی ضرر است .

بانک های خون بند ناف پس از جمع آوری ، نمونه های خون بند ناف را یخ زده و ذخیره می کنند ، آماده استفاده در آینده. گزینه های بانکی دولتی و خصوصی وجود دارد.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

در این مقاله جوانب مثبت و منفی بانکداری خون بند ناف بررسی می شود. همچنین تفاوت بین بانکهای خون بند ناف خصوصی و عمومی ، هزینه ها و روش کار را بررسی خواهد کرد.

جمع‌آوری آسان بدون درد برای مادر یا نوزاد، افزایش شانس یافتن دهنده پیوند و نیز افزایش تعداد دهندگان به علت تحمل دو آلل نامنطبق(بر مبنای نوع بیماری سازگاری متفاوت است) به هنگام پیوند نسبت به پیوند مغزاستخوان که باید تطابق کامل وجود داشته باشد.

مزایا و معایب

سلولهای بنیادی خون بند ناف و مغز استخوان هر دو سلولهای خونی دیگر را بوجود می آورند. با این حال ، گاهی اوقات ، سلول های بنیادی خون بند ناف می توانند از نظر پزشکی از سلول های مغز استخوان مفیدتر باشند.

طرفداران

برخی از مزایای بانکداری بند ناف شامل موارد زیر است:

افراد بیشتری می توانند سلول های بنیادی را از خون بند ناف دریافت کنند تا مغز استخوان. دلیل این امر آنست که لازم نیست خون بند ناف همانند پیوند مغز استخوان با شخصی که پیوند دریافت می کند مطابقت داشته باشد.

است وجود دارد شانس کمتراز بدن یک فرد را رد سلول های بنیادی از خون بند ناف از از مغز استخوان.

سلول های بنیادی خون بند ناف ممکن است از سیستم ایمنی بدن در طی درمان های سرطان پشتیبانی کنند. مردم نمی توانند از این طریق از سلولهای بنیادی مغز استخوان استفاده کنند.

جمع آوری خون بند ناف نسبت به جمع آوری مغز استخوان برای اهدا کننده پیچیده ، دردناک و خطرناک نیست.

جمع آوری خون بند ناف هیچ خطری برای نوزاد تازه متولد شده یا شخص زایمان ندارد.

بانک های خون بند ناف می توانند خون بند ناف را یخ زده و ذخیره کنند ، به این معنی که در صورت لزوم برای استفاده آماده است.

کمک به بانک خون بند ناف عمومی رایگان است.

کمک به بانک های خون خونی بند ناف ممکن است به نجات جان دیگران کمک کند.

منفی ها

برخی از معایب بانکداری بند ناف شامل موارد زیر است:

خون بند ناف حاوی سلولهای بنیادی زیادی نیست ، به این معنی که بزرگسالانی که نیاز به پیوند دارند به سلولهای بنیادی خون بند ناف از چندین اهدا کننده نیاز دارند.

افراد برای ذخیره خون بند ناف در یک بانک خصوصی باید هزینه ای بپردازند ، که این می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

بعضی از بیمارستان ها ممکن است هزینه کمی برای یک مجموعه عمومی دریافت کنند.

افراد باید قبل از شروع زایمان برای اهدای خون بند ناف تصمیم بگیرند و برنامه ریزی کنند و رضایت خود را ارائه دهند.

خون بند ناف بانکی به صورت خصوصی نمیتواند موثرتر از پیوند سلول های بنیادی از یک غریبه باشد.

همه بیمارستان ها خون بند ناف را برای ذخیره عمومی جمع نمی کنند.

همه افراد قادر به اهدای خون بند ناف نیستند.

 بانک‌های خون بندناف

با توجه به کاربردی بودن سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف و نیز توجه به این مساله که در بیمارستان‌ها این خون به عنوان یک زباله بیولوژیک در نظر گرفته و دور ریخته می‌شود، تفکر استفاده و بازیافت این خون شکل گرفت و به این ترتیب اولین بانک خون بندناف با هدف ذخیره‌سازی و تامین سلول‌های بنیادی بند‌ناف جهت پیوند در فرانسه و سپس در سراسر جهان تاسیس شد.

بانک خون بند‌ناف عمومی موظف به پاسخگویی به نیاز جمعیت مردم است. انگیزه‌ها برای ذخیره خون بند‌ناف از فردی به فرد دیگر متغیر است. گاهی پدر و مادر یک نیاز فوری به پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری یکی از افراد خانواده، خواهر و برادر یا اقوام نزدیک دارند و این انگیزه‌ای برای ذخیره‌سازی است و عده‌ای نیز خون بند‌‌ناف را برای استفاده عموم مردم و افراد دیگر برای پیوند اهدا می‌کنند و دسته‌ای نیز برای کار‌های تحقیقاتی همکاری می‌کنند.

بر این اساس بانک‌های خونی بند‌ناف به سه دسته تقسیم می‌شود:

1 ـ بانک خون بند‌ناف عمومی: نمونه‌هایی که به طور خیر‌خواهانه برای اهدا به دیگران یا برای تحقیقات کاربرد دارند، نگهداری می‌کند. البته گاهی ممکن است بعضی بانک‌های عمومی برای خانواده‌هایی که یک بیماری شناخته شده قابل درمان با سلول بنیادی دارند، خون نوزاد را برای مدت کوتاهی فقط برای همان خانواده نگهداری کنند. در بین نمونه‌ها آنهایی که استاندارد‌ها را دارا نباشد برای کارهای تحقیقاتی به کار گرفته می‌شود.

بانکهای عمومی

بانک های خون عمومی بند ناف خون بند ناف اهدایی را برای استفاده توسط هر کسی که به آن نیاز دارد جمع می کنند. آنها ممکن است از خون بند ناف برای اهداف تحقیقاتی استفاده کنند یا اهدا را کنار بگذارند. همچنین بانک های دولتی ممکن است کمک های مالی مستقیم را ارائه دهند.

نوع پیوند از بانک عمومی پیوند آلوژنیک است. در پیوندهای آلوژنیک از سلولهای بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری دیگری غیر از اهدا کننده استفاده می شود. پیوندهای آلوژنیک بیشتر از پیوندهای اتولوگ است.

پیوندهای آلوژنیک نیاز به تطابق خوبی بین اهدا کننده و فرد دریافت کننده پیوند دارد. مطابقت خوب به این معنی است که بین سلولهای هر دو نفر شباهتهای خاصی وجود دارد.

اگر تطابق کافی وجود نداشته باشد ، ممکن است سیستم ایمنی بدن شخص پیوند دهنده سلول ها را رد کند ، به این معنی که پیوند کار نخواهد کرد.

کمک های مردمی به انبارهای شخصی ترجیح داده می شود. این به دلیل موارد نادری است که در آن افراد می توانند از سلول های بنیادی که در یک بانک خصوصی ذخیره می کنند استفاده کنند. استثنا در صورتی است که یکی از اعضای خانواده به بیماری پیوند سلول بنیادی مبتلا باشد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


2 ـ بانک خون بند‌ناف خصوصی: را برای استفاده توسط کودک یا خانواده در یک روش پیوند اتولوگ از سلولهای بنیادی خون بند ناف شخص در پیوند استفاده می شودو در قبال مراحل نگهداری، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی هزینه از خانواده نوزاد دریافت می‌کند.

اهدا مستقیم سلولهای بنیادی است که بانک خون بند ناف برای یکی از بستگان اهدا کننده ذخیره می کند تا در صورت داشتن بیماری که سلول های بنیادی به درمان آن کمک می کند، از آنها استفاده کند. در این موارد ، گاهی اوقات یک بانک خصوصی خون بند ناف را به صورت رایگان ذخیره می کند.


3 ـ بانک خون بند‌ناف ترکیبی: هر دو نوع فعالیت را دارد و از هزینه‌های دریافتی در قسمت خصوصی نیاز‌های مالی خود در بانک عمومی را رفع می‌کند. در آینده در صورت انصراف والدین در بخش خصوصی نمونه خون آن خانواده با رضایت شخصی آنها برای استفاده عموم به بخش عمومی انتقال می‌یابد.

استفاده می کند

سلول های بنیادی حاصل از خون بند ناف ممکن است قادر به درمان انواع مختلفی از بیماری باشند ، مانند:

اختلالات سیستم ایمنی

اختلالات ژنتیکی

اختلالات عصبی

برخی از انواع سرطان ، مانند سرطان خون و لنفوم

اگر کسی تصمیم به اهدای خون بند ناف داشته باشد ، می تواند پس از 28 هفته بارداری با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کند .

فرد باید:

با دستورالعملهای تنظیم شده مطابقت داشته باشید

بررسی کنید که کدام بیمارستان ها کمک های مردمی جمع آوری می کنند یا به بانک های خصوصی مراجعه می کنند

رضایت آنها را ارائه دهید

قبل از اهدا به بانک عمومی ، اهداکنندگان باید مراحل غربالگری را برای بررسی هرگونه عفونت یا اختلالات ژنتیکی ، خونی یا سیستم ایمنی بدن انجام دهند.

در دوران بارداری ، فرد آزمایش خون می دهد و خون بند ناف پس از جمع آوری آزمایش می شود.

جمع آوری خون بند ناف پس از زایمان انجام می شود. یک متخصص مراقبت های بهداشتی بند ناف را گرفت و برش می دهد. سپس آنها از یک سوزن برای برداشتن خون از بند ناف و جفت برای ذخیره در یک کیسه مهر و موم شده استریل استفاده می کنند.

این روش بدون درد و سرراست است و ممکن است حدود 10 دقیقه طول خواهد کشید. در برخی موارد ، ممکن است متخصص مراقبت های بهداشتی نتواند به اندازه کافی خون بند ناف برای کمک مالی جمع کند.

همچنین ، در صورت اضطراری هنگام زایمان ، متخصصان مراقبت های بهداشتی ایمنی فرد باردار و نوزاد را نسبت به جمع آوری خون بند ناف در اولویت قرار می دهند.

هنگامی که خون بند ناف به بانک می رسد ، کسی یک شماره شناسایی به آن می دهد و آن را "تایپ" می کند ، به این معنی که کامپیوتر می تواند به راحتی آن را ردیابی کند تا مطابقت پیدا کند.

بانک ها خون بند ناف را در یک فریزر نیتروژن مایع منجمد می کنند و آن را ذخیره می کنند تا زمانی که کسی به پیوند نیاز داشته باشد.

خلاصه

بانک خون بند ناف می تواند سلول های بنیادی را فراهم کند که ممکن است چندین بیماری را درمان کند ، به ویژه در کودکان و بزرگسالان.با وجود سلول‌های بنیادی بندناف که از خون باقی مانده در بندناف انسان تهیه می‌شود و ویژگی آن‌ها این است که از لنفوسیت‌های نابالغ تشکیل شده‌اند، می‌توان با پیوند زدن آن‌ها به تامین سلول‌های خونی جدید دست یافت.

افراد باید در دوران بارداری تصمیم بگیرند که آیا می خواهند خون بند ناف را از کودک خود اهدا یا ذخیره کنند یا خیر ، و باید معیارهای خاصی را داشته باشند.

افراد می توانند نکات مثبت و منفی بانکداری دولتی یا خصوصی را با پزشک خود در میان بگذارند ، خصوصاً اگر عضوی از خانواده موجود را داشته باشند که از درمان سلول های بنیادی بهره مند شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده