بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آب مرواریدچشم سالمندان و تاثیر آن بر زندگی بیماران

آب مرواریدچشم سالمندان و تاثیر آن بر زندگی بیماران

علائم ، نشانه ها و تشخیص آب مروارید در سالمندان

آب مروارید یک نتیجه شایع از پیری است و به طور مکرر در افراد مسن رخ می دهد. تقریباً از هر پنج بزرگسال بالای 65 سال یک نفر آب مروارید دارد. آب مروارید نوعی تیرگی لنز چشم است که مانع دید می شود. نور قوی تر و تنظیمات عینک می توانند در هنگام کوچک بودن آب مروارید کمک کنند. با رشد آب مروارید ، بسیاری از افراد نیاز به جراحی دارند.

بیشتر آب مروارید وقتی پیری یا آسیب دیدگی باعث تغییر بافتی می شود که لنز چشم شما را تشکیل می دهد. آب مروارید در افراد مسن به آرامی و در یک دوره طولانی مدت ظاهر می شود. عدسی چشم به طور معمول شفاف است.

چه عواملی باعث بروز آب مروارید در افراد مسن می شوند؟

افزایش سن در هر فردی بیماری‌هایی را همراه خود دارد. از شایع‌ترین علل افت بینایی در افراد بالای 40 سال آب‌مروارید است و اثرات متفاوت و متعددی بر دستگاه بینایی گذاشته و در صورت درمان نکردن گاها منجر به نابینایی نیز خواهد شد. مبتلا شدن به بیماری آب‌مروارید با افزایش سن ارتباطی مستقیم دارد. با توجه به اینکه سن سالمندان بالای 65 سال محسوب می‌شود پس اکثر سالمندان بیماری آب‌ مروارید را در خود تجربه کرده و به درمان می‌پردازند.

بیماری آب‌ مروارید برای سالمندان 65 تا 70سال 50./.پیش‌بینی‌شده و احتمال مبتلا شدن به این بیماری در سالمندان بالای 70سال به بیش از 75./. خواهد رسید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

آب‌ مروارید چیست؟

آب مروارید یا کاتاراکت نوعی لنز در چشم است که بینایی افراد سالخورده را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر آب مروارید درمان نشود ، می تواند تا حد زیادی بر بینایی تأثیر بگذارد و کدر شدن عدسی چشم که به‌صورت طبیعی شفاف است و به دلیل کم کردن عبور نور باعث خواهد شد که تصاویر را به‌صورت واضح نبینیم. سیر این بیماری به این صورت است که ابتدا عدسی چشم تار شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی به‌مرور زمان باعث مختل شدن بینایی چشم خواهد شد و باعث آسیب رسیدن به عدسی چشم می‌شود. عدسی چشم اگر تحت عمل جراحی قرار نگیرد، باعث بروز نابینایی در فرد خواهد شد که تبعات سنگین‌تری برای فرد خواهد داشت.

این بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آسیب اکسیداتیو، عفونت‌های ویروسی، مواد سمی و اختلالات ژنتیکی در آن‌ها ظاهر می‌شود.

به طور معمول ، برای تعیین وجود آب مروارید و تاثیری که بر بینایی بیمار دارد ، معاینه چشم ضروری است. پزشک چشم آزمایش بینایی میدهد که میزان دید بیمار در سطوح مختلف را اندازه گیری می کند. علاوه بر این ، ممکن است معاینه گشادی چشم نیز انجام شود. گشاد شدن مردمک چشم به پزشک اجازه می دهد تا عصب بینایی و شبکیه را بهتر ببیند.

علائم آب‌ مروارید

دید کدر و تار، دشواری دید در شب یا نور کم، حساسیت به نورهای مستقیم و خیره‌کننده، دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها، محو شدن یا زرد شدن رنگ‌ها، احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه، تغییر مکرر نمره عینک، دوبینی در یک‌چشم اشاره کرد.

از توصیه‌های مهم پزشکان به افراد بعد از سن چهل‌سالگی معاینه چشم به‌صورت دوره و منظم است.

راه‌های پیشگیری از آب‌مروارید

برای مبتلا نشدن به این بیماری باید مصرف داروهایی از قبیل کورتون که تأثیرگذار روی عدسی چشم است را کاهش داده و زیر نظر پزشک مصرف کنید. بیماری‌های چشمی همانند دیابت که در سالمندان بسیار شایع است را به‌سرعت درمان کنید تا باعث ایجاد بیماری آب‌ مروارید در فرد نشود.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری می‌توان از عینک‌های آفتابی و کلاه‌ های نقاب‌ دار استفاده کرد. در رژیم غذایی خود مقدار بسیار زیادی از ویتامین A  مانند میوه سبزی‌ها و مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید. استفاده از سیگار یکی دیگر از دلایل عمده بیماری آب‌مروارید به شمار می‌رود.

The Dangers of Ignoring Cataract Symptoms - Caregiver.com

تنها راه درمان این بیماری جراحی و خارج کردن عدسی کدر شده از چشم خواهد بود. اگر علائم آب‌ مروارید به‌ صورت خفیف است تغییر نمره عینک یک راهکار موقتی برای حل این مشکل خواهد بود. اما هیچ‌گونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسایل نوری وجود ندارد که باعث درمان یا جلوگیری از آب‌ مروارید شوند. برخی از بیماران نیز پس از گذشت زمان لنز داخل چشم کدر شده و نیاز به شفاف‌ سازی مجدد به‌ وسیله لیزر خواهد داشت. سالمندان و افراد بیماری که چشم خود را تحت عمل جراحی آب‌ مروارید قرار داده‌اند باید به مدت یک‌ ماه از چشم خود به‌ خوبی مراقبت کرده و از مالش دادن آن پرهیز نمایند.

مراقبت‌های بعد از جراحی آب‌ مروارید

بعد از عمل جراحی و یک استراحت کوتاه‌ مدت زیر نظر پزشکان، مرخص خواهید شد. برای تسریع در زمان بهبودی و درمان کامل به توصیه‌های پزشک و از داروهای تجویزشده استفاده کنید.قطره‌هایی که برای شما تجویز شده است را سر موقع استفاده کرده و آنها را در چشم خود بریزید. افراد سالمند و کسانی که چشم خود را عمل کرده‌اید توجه داشته باشید که هنگام خوابیدن به پشت خوابیده و از خوابیدن به سمت چشم عمل شده و یا به‌طرف شکم خودداری کنید.

در نور زیاد و مکان‌هایی که احساس می‌کنید باعث اذیت شدن چشم شما خواهد شد از عینک‌های آفتابی بهره ببرید. در هفته اولی که چشم خود را عمل کرده‌اید از انجام فعالیت‌های شدید از قبیل ورزش کردن، سجده کردن و … و همچنین از ورود آب، گردوخاک و یا چیزهای دیگر به چشم جلوگیری کنید تا به‌صورت ناخواسته باعث عفونت چشم نشوید. در چند روز اول بعد از عمل، دید تار داشته و به‌تدریج بهتر خواهد شد. اگر درد یا کاهش دید دارید، با چشم‌پزشکتان ارتباط بگیرید.

امروز به دلیل پیشرفت جامعه چشم‌پزشکی در ایران و جهان، عمل چشم به‌سادگی انجام‌شده و هرگونه استرس و نگرانی بی‌مورد خواهد بود.

خلاصه

وقتی جوان هستید ، لنز چشم شما شفاف است. در حدود 40 سالگی ، پروتئین های موجود در عدسی چشم شما تجزیه می شوند و به هم می پیوندند. این توده باعث ایجاد نواحی ابری روی لنز شما می شود - یا آب مروارید. با گذشت زمان ، آب مروارید شدیدتر می شود و بیشتر لنز را کدر می کند.

متداول ترین روش درمان آب مروارید در بیماران مسن جراحی است. جراحی آب مروارید یک عمل سریع و آسان است که در محیط سرپایی انجام می شود. در حین جراحی ، لنز ابری از طریق برش کوچکی که در چشم ایجاد شده برداشته می شود و لنز ساخته شده توسط انسان جایگزین می شود. جراحی آب مروارید را می توان به روش های مختلفی انجام داد - از جمله استفاده از ابزارهای ویژه ، انرژی اولتراسونیک برای شکستن لنز و مکش برای برداشتن قطعات. مشهورترین روش جراحی آب مروارید ، از اواخر زمان ، جراحی لیزر است که درجه دقت بیشتری را امکان پذیر می کند.

به طور معمول ، اگر بیمار در هر دو چشم آب مروارید داشته باشد ، هر بار یک چشم اصلاح می شود.در حالی که آب مروارید بخشی آزار دهنده از روند پیری است ، اما با استفاده از فن آوری های مدرن ، برداشتن و ادامه زندگی طبیعی شما نسبتاً آسان است.

Congenital Cataracts News: Stem Cells Help Infants Affected By Congenital  Cataracts See Clearly | Cataract surgery, Cataract, Cataract symptoms

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده