بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» منگنز چیست و چه نقشی در بدن شما دارد

منگنز چیست و چه نقشی در بدن شما دارد

منگنز چیست و چه نقشی در بدن شما بازی می کند

منگنز عنصری کمیاب است که بدن ما به مقدار کم به آن نیاز دارد تا بتواند در سطوح بهینه فعالیت کند. بیشتر منگنز در کلیه ها ، استخوان ها ، لوزالمعده و کبد شما متمرکز است و هنگامی که به عملکرد استخوان می رسد ، نقش مهمی دارد و از التهاب جلوگیری می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان در کل بدن عمل می کند. این ماده مغذی ارزشمند در انواع محصولات غذایی وجود دارد و به شما امکان می دهد تمام منگنز مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود تأمین کنید.

منگنز عنصری کمیاب است که بدن ما به مقدار کم به آن نیاز دارد تا بتواند. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و از سلولهای شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

بدون منگنز و رژیم غذایی کافی ، بسیاری از فرآیندهای شیمیایی در بدن شما ممکن است به درستی کار نکند. این ماده معدنی نقش های مختلفی مانند کمک به متابولیسم ، کمک به تنظیم قند خون ، کمک به کاهش التهاب ، کاهش گرفتگی های قبل از قاعدگی و غیره را دارد. کمبود منگنز نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و رشد استخوان‌ها دارد و از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

منابع عمده منگنز حبوبات، غلات کامل، آجیل، چای، شیر، شاه‌توت، لوبیا سبز، محصولات لبنی و سبزیجات با برگ سبز پررنگ هستند؛ خوراکی‌هایی که تقریبا در همه خانه‌ها یافت می‌شود. به همین دلیل کمبود این عنصر چندان شایع نیست، اما در موارد معدودی با علائمی مثل اضطراب، افسردگی، رماتیسم مفصلی، تورم جلدی، لخته نشدن خون و افزایش قند خون بروز می‌کند.

منگنز چیست؟

یک عنصر طبیعی و یک ماده مغذی ضروری است. برای حفظ سلامتی مهم است ، اگرچه منگنز در سطوح بالا می تواند سمی یا باعث مسمومیت شود.کمبود منگنز نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد به ویژه با برخی شرایط پزشکی ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید منگنز چه کاری انجام می دهد و در صورت کمبود به چه معناست.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

منگنز چه کاری انجام می دهد؟

منگنز برای چندین عملکرد در بدن شما مهم است.

متابولیسم

بدن شما حاوی پروتئین های زیادی به نام آنزیم است. آنزیم ها به تسریع واکنش های شیمیایی کمک می کنند. منگنز یک جز ضروری از چندین آنزیم مهم در بدن شما است که برای پردازش کربوهیدرات ها ، اسیدهای آمینه و کلسترول کار می کنند.

خواص آنتی اکسیدانی

یک آنتی اکسیدان از آسیب رساندن رادیکال های آزاد مضر به سلول های شما جلوگیری می کند. یک آنزیم حاوی منگنز در سلول های شما سم زدایی کننده اصلی رادیکال های آزاد است.

سلامت و رشد استخوان

منگنز برای آنزیم هایی که به تشکیل استخوان و غضروف کمک می کنند ضروری است.

التیام زخم ها

منگنز در آنزیمی‌ وجود دارد که اسید آمینه‌ای به نام پرولین را فراهم و تامین می‌کنند. پرولین برای تولید کلاژن در سلول‌های پوست شما لازم و ضروری است. تشکیل کلاژن برای بترمیم زخم ضروری است

علائم کمبود منگنز چیست؟

از آنجا که منگنز در بسیاری از غذاهای رژیم های روزانه ما یافت می شود ، گزارش کمبود منگنز نادر است.

فردی که کمبود منگنز دارد می تواند علائم زیر را تجربه کند

رشد ضعیف استخوان‌ها یا نقص اسکلت

رشد کند یا مختل شدن در رشد

ضعف در باروری

اختلال در تحمل گلوکز، وضعیت بین نگهداری طبیعی گلوکز و دیابت

متابولیسم غیر طبیعی کربوهیدرات و چربی‌ها

علل شایع

کمبود منگنز می تواند به دلیل کمبود منگنز در رژیم غذایی شما باشد. با این حال ، طبق بررسی موسسه پزشکی در مورد ریز مغذی های رژیم غذایی ، کمبود بالینی منگنز به دلیل رژیم غذایی در افراد سالم دیگر مشاهده نشده است.

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می توانند در معرض خطر پایین تر از حد ایده آل منگنز باشند:

صرع

پوکی استخوان

دیابت

نارسایی پانکراس برون ریز (عدم توانایی هضم غذا به دلیل کمبود آنزیم های گوارشی تولید شده توسط لوزالمعده)

افرادی که تحت همودیالیز هستند

کودکان مبتلا به بیماری پرتس (شرایط نادری که جریان خون در استخوان ران مختل می شود)

کودکان مبتلا به فنیل کتونوریا (یک اختلال ارثی که در آن سطح خون فنیل آلانین افزایش می یابد)

منابع سلامتی

ارزیابی رایگان ما بر اساس پاسخ شما به 3 سوال سریع بهترین رژیم های غذایی را برای شما رتبه بندی می کند.

کمبود چگونه تشخیص داده می شود

سطح منگنز در خون شما با استفاده از یک آزمایش خون ساده قابل ارزیابی است. برای انجام آزمایش ، پزشک شما نیاز به گرفتن نمونه خون از ورید بازو دارد.

طبق آزمایشگاه های کلینیک مایو ، محدوده مرجع طبیعی منگنز در بزرگسالان بین 4.7 تا 18.3 نانوگرم در میلی لیتر (ng / mL) است. هنگام تفسیر نتایج ، همیشه باید از محدوده های مرجعی که با گزارش آزمایشگاهی شما ارائه می شود استفاده کنید. اگر سوالی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه درمان می شود

در مطالعات کاهش منگنز ، وقتی به افراد مکمل منگنز داده شد ، علائم کم شد.

اگر کمبود منگنز دارید ، پزشک احتمالاً مکمل منگنز را برای شما تجویز می کند. آنها همچنین به شما پیشنهاد می کنند که سعی کنید غذاهای غنی از منگنز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

براساس موسسه لینوس پائولینگ ، میزان دریافت روزانه مناسب منگنز در مردان بالغ 2.3 میلی گرم در روز و در زنان بالغ 1.8 میلی گرم در روز است.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

کمبود منگنز چه عوارضی دارد؟

اثرات کمبود منگنز در انسان به خوبی بررسی نشده است.

با این وجود مشخص شده است که کمبود منگنز در حیوانات نقایص اسکلتی مانند:

ستون فقرات منحنی

اندام کوتاهتر و ضخیم تر

مفاصل بزرگ شده

علاوه بر این ، حیوانات بارداری که دارای کمبود منگنز بودند فرزندانی به دنیا آوردند که دارای مشکلات حرکتی قابل توجهی بودند. این موارد شامل عدم هماهنگی و ثبات بود.

منگنز یک ماده معدنی که بدن شما به آن نیاز دارد اما قادر به ساخت آن نیست، بنابراین باید آن را از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید. این کوفاکتور برای آنزیم‌های بیشماری است که برای عملکردهای بدن مورد نیاز است. بدن شما حاوی حدود 10 تا 20 میلیگرم منگنز است که در استخوان‌ ها، کبد، لوزالمعده، کلیه‌ها و مغز شما قرار دارد.

منگنز برای سیستم ایمنی بدن، تشکیل استخوان و سیستم تولید مثل شما مفید است. برای متابولیسم پروتئین، کلسترول و کربوهیدرات‌ها ضروری است. علاوه بر این، همراه با ویتامین K، منگنز در لخته شدن خون نقش دارد.

رژیم‌ های غذایی

مقدار روزانه منگنز مورد نیاز برای سلامتی خوب است

مقادیر منگنز که باید مصرف کنید عبارت‌اند از

کودکان 9 تا 13 سال: 1.9 میلی‌گرم

نوجوانان 14 تا 18 سال: 2.2 میلی‌گرم برای مردان؛ 1.6 میلی‌گرم برای خانم‌ها

بزرگسالان در سن 19 سال و بالاتر: 2.3 میلی‌گرم برای مردان؛ 1.8 میلی‌گرم برای خانم‌ها

زنان باردار و شیرده: 2 تا 2.6 میلی‌گرم

چه غذاهایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؟

میزان نیاز بدن به منگنز حدود دو میلیگرم در روز می‌باشد. مصرف بیش از اندازه و مسمومیت حاصل از این ماده‌ معدنی نیز به ندرت دیده می‌شود اما مصرف بیش از نیاز آن اثرات منفی روی سیستم عصبی می‌گذارد.

ادویه‌ها و گیاهان معطر خشک

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ما می‌باشند. باید بدانید که چوب میخک آسیاب شده حاوی بیشترین میزان منگنز است. هر 100 گرم از این ادویه 30 میلیگرم منگنز دارد.

زعفران

حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای ماده‌ معدنی می‌باشد. هر یک قاشق چایخوری زعفران حدود 0.3 میلیگرم از این ماده می‌باشد. منگنز بدنتان را با مصرف هل، زنجبیل آسیاب شده، دارچین، نعنای خشک، جعفری، برگ بو، ترخون، زردچوبه، گشنیز خشک و مرزنگوش خشک تأمین کنید. هر یک قاشق چایخوری از این ادویه‌ها و سبزیجات معطر حدود 0.05 میلیگرم منگنز نصیبتان می‌کنند.

جوانه‌ گندم و سبوس

ارزش نان یا غلات صبحانه هیچ چیز بهتر از افزودن سبوس برنج، سبوس گندم یا جو دو سر نیست.جوانه‌ گندم حاوی میزان زیادی منگنز می‌باشد یعنی 20 میلیگرم در هر 100 گرم. سبوس گندم، سبوس برنج و سبوس جو دو سر نیز دارای همین ارزش هستند

آجیل‌ها

جزو منابع فوق‌العاده‌ منگنز محسوب می‌شوند. فندق حاوی بیشترین میزان این ماده‌ معدنی است یعنی 12.7 میلیگرم منگنز در هر 100 گرم فندق. دانه‌ها و مغزهای روغنی حدود 2.6 میلیگرم منگنز نصیبتان خواهد کرد.

پودر کاکائو و شکلات سیاه

100 گرم شکلات سیاه تلخ حاوی 4.2 میلیگرم منگنز است. در مورد پودر کاکائو هم باید بگوییم که هر 100 گرم از آن 3.8 میلیگرم منگنز دارد. صد گرم از شکلات‌های سفید و شیری نیز حاوی حدود 0.5 میلیگرم از این ماده‌ معدنی می‌باشند.

تخمه‌ کدو

حاوی منگنز بوده و مغذی است. در واقع هر 100 گرم تخمه‌ کدو 0.5 میلی‌گرم منگنز دارد. در مصرف تخمه زیاده‌ روی نکنید، یک مشت تخمه‌ میان وعده‌ فوق‌العاده محسوب می‌شود.

تخم کتان، کنجد و کره‌ کنجد

جزو منابع فوق‌العاده‌ روغن‌های مفید محسوب میشوند که برای سلامت قلب مفیدند و در عین حال نیز حاوی میزان قابل توجهی منگنز می‌باشند. هر 100 گرم کره‌ کنجد 2.54 میلیگرم از این ماده‌ معدنی را به بدنتان می‌رساند. بدانید که 100 گرم کنجد و تخم کتان نیز 2.5 میلی گرم منگنز نصیبتان می‌کند.

پودر فلفل

به سوپ‌ها و خورش‌هایتان پودر فلفل بزنید. 100 گرم پودر فلفل حاوی 2.2 میلیگرم منگنز می‌باشد.

تخمه‌ آفتابگردان

نیز سرشار از مواد مغذی مختلفی مانند منگنز، ویتامین E، آهن، ویتامین B1، ویتامین B6، پروتئین، منیزیم، سلنیوم، پتاسیم و مس می‌باشد.

هر 100 گرم از این تخمه‌های خوشمزه و پرطرفدار حاوی 2.11 میلی گرم منگنز می‌باشد. از تخمه‌ آفتاب گردان به عنوان میان وعده و یا در سالادهایتان استفاده کنید و از طعم و خواص آن بهره‌مند شوید.

منگنز یک ماده مغذی ضروری است که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن لازم است. به طور کلی ، بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی منظم خود قادر به مصرف منگنز کافی هستند.

چرا به منگنز نیاز داریم؟

منگنز یک ماده معدنی کمیاب است ، به این معنی که ما فقط به مقدار بسیار کمی به آن نیاز داریم و معمولاً ماده مغذی در اطراف کلیه ها ، کبد ، استخوان ها و لوزالمعده متمرکز می شود.

با این وجود ، علیرغم این واقعیت که فقط به مقدار کمی از آن نیاز داریم ، منگنز هنگام تشکیل توده استخوانی ، کمک به بازی در جذب کلسیم ، کار در کنار این ماده معدنی و همچنین روی و مس برای تشویق استخوان سالم ، ضروری است.

در مورد سنتز کلسترول ، کربوهیدرات و پروتئین نیز به منگنز نیاز داریم و این ماده معدنی برای سیستم هضم بسیار مهم است ، به تولید آنزیم های گوارشی کمک می کند و حتی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

منابع طبیعی منگنز

در مورد مقدار منگنز که باید هر روز به دنبال آن باشید ، دستورالعمل خاصی وجود ندارد زیرا ما فقط به مقدار کمی به آن نیاز داریم. با این حال ، یک تقریب خوب ممکن است این باشد که اگر بیش از 18 سال ندارید از 10 میلی گرم در روز بیشتر نکنید. غذاهای سرشار از منگنز شامل آناناس ، برنج قهوه ای و بادام است.

منبع غذایی محتوای منگنز (میلی گرم)

آناناس ، 165 گرم 1.5 میلی گرم

برنج قهوه ای ، 195 گرم 1.8 میلی گرم

سیر ، 136 گرم 2.3 میلی گرم

بادام ، 95 گرم 2.2 میلی گرم

سیب زمینی شیرین ، 200 گرم 1 میلی گرم

اسفناج ، 30 گرم 0.3 میلی گرم

لوبیا چیتی ، 171 گرم 0.8 میلی گرم

کمبود منگنز

از آنجا که ما فقط به مقادیر کمی منگنز نیاز داریم ، ایجاد کمبود باید نسبتاً ناشناخته باشد ، با این حال طبق گفته دانشگاه مریلند ، تصور می شود که حدود یک سوم آمریکایی ها مقدار کمی منگنز دارند. 1 این می تواند بر نحوه سوخت و ساز چربی ها و کربوهیدرات ها و همچنین سطح کلسیم و فسفر خون شما را بالا می برد. همچنین ممکن است گاهی باعث بدشکلی استخوان ، حالت تهوع ، ضعف مو و ناخن و کم خونی شود.

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، بیش از 10 میلی گرم منگنز در روز بیش از حد در نظر گرفته می شود. اگرچه موارد مسمومیت با منگنز نادر است ، اما سطح بالای منگنز گاهی اوقات با گرفتگی پا و علائم عصبی مانند توهم ، تغییرات شدید خلق و خو و سردرد همراه است. به همین دلیل است که از مکمل های منگنز اغلب اجتناب می شود - در حالت ایده آل ، شما باید تمام منگنز مورد نیاز خود را فقط از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

منابع: healthline و avogel.co


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده