مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مزایای زعفران برای سلامتی بدن و شادابی مو

مزایای زعفران برای سلامتی بدن و شادابی مو

زعفران ، افسانه ای ترین ادویه جهان چیست؟

زعفران ادویه ای است که از گل گیاه Crocus sativus یا کروکوس پاییزی بدست میاید. این پیاز چند ساله گلدار پاییزه هر کدام چهار گل دارد که حاوی سه کلاله قرمز زرشکی است. زعفران ایرانی که به عنوان "طلای سرخ" شناخته می شود ، یک ماده جادویی در فرهنگ ایرانی است ،


برای ریزش مو ، جوش صورت ، دندان درد

گل زعفران دارای فواید زیادی در رابطه با سلامتی انسان و همچنین کاربردهای متنوعی در زمینه دارویی دارد. از این گیاه برای ریزش مو ، جوش صورت ، دندان درد و سلامتی بدن در طب سنتی استفاده زیادی شده است

زعفران، گرانترین ادویه‌ جهان است ، زیرا زمان فرایند تولید آن، با دست انجام میشود و بدلیل عطر و طعم متمایز، و خواص دارویی و بهداشتی، ادویه ای بسیار ارزشمند است. همچنین، به دلیل طعم در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از زعفران در درمان بیماری‌هایی مانند آسم، سرفه و سردی، درد معده، بیخوابی، خونریزی رحم، سرطان، بیماری آلزایمر، ناباروری، افسردگی، کلسترول و نفخ شکم مؤثر است.زعفران حاوی بیش از 150 ترکیب قابل هضم که برای وضعیت عمومی بدن مفید است ودر ایران، ترکیه، یونان، فرانسه، ایتالیا و هند کشت می‌شود.


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

جلوگیری از ریزش مو

بر روی سر، برای درمان طاسی مفید و از ترکیب زعفران، شیر و شیرین‌بیان بر روی سر، موجب جلوگیری از ریزش مو و در نتیجه افزایش رشد مو می‌شود.

درخشان کننده پوست

4 تا 5 رشته از زعفران را به مدت 2 تا 3 ساعت در یک ظرف آب قرار دهید. سپس این ترکیب را بر روی صورت خود قرار داده و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 5 دقیقه صورت خود را بشویید. برای داشتن پوستی زیبا و روشن، می‌توان هفته‌ای دو تا سه بار از این ترکیب استفاده نمود.


درمان جوش صورت

خمیری از زعفران 10رشته و برگ‌های ریحان 6-7 برگ تهیه نمایید. خمیر را به صورت خود بمالید و بعد از 10دقیقه، صورت را شستشو دهید.در درمان آکنه، لکه‌ها، جوش‌ها و چین و چروک‌های صورت مؤثر است.


کنترل کننده ضربان قلب

پتاسیم موجود در زعفران، با کاهش دادن تپش قلب، برای کنترل ضربان قلب مناسب است.


تنظیم فشار خون

زعفران حاوی مواد معدنی زیادی مانند مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم و برای تنظیم فشار خون و همچنین تشکیل هموگلوبین خون مفید هستند.


پیشگیری از سرطان

زعفران از ترکیبات زیست شیمیایی نظیر زئاکسانتین و لیکوپن تشکیل شده که همگی در حفاظت از سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند و بدن انسان را از ابتلا به سرطان محافظت می‌کنند.


ضد افسردگی

زعفران حاوی سافرانال و آلفاکروکین است که در کنترل افسردگی مفید و مؤثر است.


سم زدایی

زعفران کاربردهای زیادی در معالجه بیماری‌ها و سم زدایی از بدن دارد و برای گرفتگی عضلات و درمان تشنج، مناسب است.


کمک به هضم غذا

وجود ترکیبات دارویی و ضد انعقادی متعدد، با تحریک معده برای هضم غذا مفیدوبرای تقویت عملکرد معده، ترکیبی از آب 1لیتر و زعفران 1گرم پیشنهاد می‌شود.


عملکرد سلولی

وجود مواد مغذی متنوع در زعفران همانند پتاسیم و منیزیم، زعفران باعث رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌شود و همچنین به ترمیم سلول‌های بدن کمک شایانی می‌کند و استحمام 20 تا 30 دقیقه‌ای با رشته‌های زعفران در آب، باعث درخشندگی رنگ چهره می‌شود.


تسکین دهنده درد

زعفران به عنوان تسکین دهنده درد استفاده می‌شود.نوشیدن چای یا شیر به همراه زعفران، دردهای مربوط به قاعدگی را کاهش داده و استفاده از زعفران، خون ریزی ناشی از قاعدگی زنان را کنترل می‌کند.


بهبود دندان درد

ماساژ دندان با زعفران و عسل، از درد لثه‌ها می‌کاهد. همچنین ترکیب زعفران با عسل و گلیسیرین، تسکین دهنده درد ناشی از قسمت‌های ماهیچه‌ای دهان است.


لب‌های سالم

یکی از محصولات گیاهی کمیاب زعفران است که بزرگترین منبع ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است. که مصرف زعفران در پیشگیری از درد گلو، تورم زبان، ترک خوردگی لب‌ها، ترک خوردگی و سوزش پوست، مؤثر است.


درمان سرماخوردگی

نوشیدن مخلوط زعفران 5/. تا 1 گرم با آب گرم 1 لیتر، در درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند.


افزایش ایمنی بدن

دارای درصد قابل توجهی ویتامین C است که باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود و همچنین برای مقابله با انواع بیماری‌های مزمن مفید است.


رفع خستگی

بسیاری از دستورهای آشپزی به سبب طعم خوشایندش، برای رفع خستگی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بهبود مشکلات عصبی

زعفران را بر روی پیشانی قرار می‌دادند تا اختلالات عصبی را رفع کند.


کاهش ورم مفاصل

زعفران را برای بیماران آرتروزی تجویز وهمچنین زعفران برای کنترل آسم و سهولت در تنفس، مفید است.


تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

مناسب برای بارداری

ترکیب زعفران با شیر برای زمان بارداری خوب است و باعث افزایش گردش خون در لگن و کاهش گرفتگی عضلات می‌شود. مصرف این ترکیب، باعث تولید بیشتر سروتونین که سبب کاهش استرس و افسردگی در مادر باردار می‌شود.


پوستی زیبا و سالم

حمام کردن با چند شاخه زعفران تاثیر بسیار زیادی در ایجاد صورتی زیبا و درخشنده دارد.


منبع غنی B2

زعفران جزو معدود مواد گیاهی است که سرشار از ریبوفلاوین یا همان B2 است. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. این گیاه می‌تواند از ترک خوردن لب‌ها، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست مخصوصا در نواحی حساس، تورم و سوزش‌های پوستی جلوگیری کند.


کاهش دهنده‌ استرس

استرس و عوارض جبران‌ناپذیر آن بر سلامت، مخصوصا سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. زعفران که به عنوان گیاه شادی آور نیز شناخته می‌شود موجب کاهش استرس شده و به این ترتیب کمک زیادی به جلوگیری از ریزش مو، چروک شدن پوست، ایجاد حلقه‌های سیاه اطراف چشم و به طور کلی طراوت و شادابی پوست می‌شود.


تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی

در اثر زیاد ماندن در معرض آفتاب یا برنزه کردن، فرد دچار آفتاب سوختگی شود ترکیب زعفران با شیر و قرار دادن آن بر روی پوست و اندکی ماساژ دادن پوست با آن به سرعت سبب از بین رفتن آثار سوختگی می‌گردد.


تقویت و افزایش رشد مو

مخلوط شیر و زعفران و قرار دادن آن بر روی پوست سر به مدت 30 دقیقه تاثیر بسیار زیادی در تقویت موها داشته و از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید.

خانم‌های باردار نباید بیش از حد از زعفران استفاده کنند برای آنها خطرناک بوده و احتمالاباعث سقط جنین میشود و چون میزان تولید و آزادسازی سروتونین را افزایش میدهد در خانم‌های بارداری تاثیر عکس گذاشته و سبب ایجاد افسردگی و استرس در آنها می‌شود. مقادیر استفاده شده این ماده در مقیاس درمانی با برخی داروها مانند داروی وارفارین یا انواع داروهای ضد فشار خون تداخل داشته در نتیجه برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند.

ممکن است مثل هر ماده‌ دیگری، افرادی به این داروی گیاهی حساسیت داشته باشند در این صورت، اگر آن را به صورت درمانی و کمی بیشتر از میزان مصرف همیشگی مصرف کنند دچار عوارض آلرژی مانند تهوع، سرگیجه و سردردبشوند.

کسانیکه مشکل تعریق بیش از حد در کف دستشان دارند؛ بطوریکه این موضوع برایشان تبدیل به امری آزاردهنده شده نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنند زیرا زعفران اندکی تعریق کف دست را افزایش می‌دهد.

مصرف روزانه زعفران نباید از 3 گرم در روز بیشتر شود و در طبخ غذایتان از زعفران استفاده کرده‌اید، نباید آن روز از ماسک‌های زعفران استفاده کنید.

منابع: stylecraze _ webmd

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده