بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هیپوکسی یا کمبود اکسیژن : علائم ، عوارض ، درمان

هیپوکسی یا کمبود اکسیژن : علائم ، عوارض ، درمان

اولین نشانه هیپوکسی چیست؟

ناتوانی در دریافت اکسیژن کافی به ریه ، خطر ایجاد را افزایش می دهد، هیپوکسی می تواند منجر به بسیاری از عوارض جدی ، گاهی اوقات تهدید کننده زندگی شود.هیپوکسمی یک بیماری جدی است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب به اندام یا حتی مرگ شود. اگر تنگی نفس دارید که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و توانایی عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، همیشه باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) گروهی از بیماری های ریوی است که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. جریان محدود هوا مشخصه همه این شرایط است و COPD هنگام تنفس مشکل ایجاد می کند

عدم توانایی ورود اکسیژن کافی به ریه ، خطر ابتلا به هیپوکسی را افزایش می دهد. هیپوکسی شرایطی است که اکسیژن کافی به سلولها و بافتهای بدن منتقل نمی کند. این ممکن است اتفاق بیفتد حتی اگر جریان خون طبیعی باشد.

هیپوکسی می تواند منجر به بسیاری از عوارض جدی ، گاهی تهدید کننده زندگی شود. با این حال ، اگر می دانید به دنبال چه چیزی باشید ، می توانید قبل از بروز عوارض خطرناک ، شرایط را مدیریت کنید.

اکسیژن نقش مهمی در سلول ها و بافت های بدن شما دارد. تنها راه دریافت اکسیژن در بدن از طریق ریه ها است.

نتایج COPD در التهاب و تورم مجاری تنفسی شما است. همچنین باعث تخریب بافت ریه به نام آلوئول می شود. COPD باعث جریان محدود اکسیژن در بدن شما نیز می شود

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

علائم هیپوکسی اغلب شامل موارد زیر است

تنگی نفس در هنگام استراحت

تنگی نفس شدید پس از فعالیت بدنی

تحمل به فعالیت بدنی کاهش می یابد

بیدار شدن از نفس

احساس خفگی

خس خس سینه

سرفه مکرر

تغییر رنگ مایل به آبی

COPD یک بیماری مزمن است ، بنابراین ممکن است هر یک از این علائم را به طور مداوم تجربه کنید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کنید ، این یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

در صورت تغییر در خط پایه یا تشدید علائم ، باید با 911 یا خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. این امر به ویژه اگر علائم همراه با درد قفسه سینه ، تب ، خستگی یا گیجی باشد بسیار مهم است

هیپوکسی یا کمبود اکسیژن : علائم ، عوارض ، درمان

عوارض هیپوکسی COPD تنفس را دشوار می کند و بیش از ریه ها تأثیر می گذارد.

وقتی نمی توانید اکسیژن کافی تنفس کنید ، خون شما از این جز component حیاتی محروم است. اکسیژن برای بدن شما لازم است تا بتواند عملکردهای اساسی را انجام دهد. به عنوان مثال ، کمبود اکسیژن می تواند تأثیرات جدی بر سلامت قلب و مغز شما بگذارد.

هیپوکسی همچنین می تواند منجر به بیماری به نام هایپرکاپنیا شود. این امر هنگامی اتفاق می افتد که ریه ها به دلیل مشکلات تنفسی بیش از حد دی اکسید کربن را در خود نگه دارند.

وقتی نمی توانید نفس بکشید ، احتمالاً نمی توانید آنطور که باید نفس بکشید. این ممکن است سطح دی اکسید کربن را در جریان خون افزایش دهد ، که می تواند کشنده باشد. عدم تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن با پیشرفت COPD بیشتر محتمل است.

نشانه‌های کاهش اکسیژن در خون چیست؟ | شهرآرانیوز

شایعترین عوارض و علائم کمبود اکسیژن

می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد،نشانه‌های هشداردهنده سطوح کم اکسیژن خون که به نام هیپوکسمی شناخته می‌شود، اهمیت دارد.

تغییر رنگ پوست از آبی تا قرمز گیلاسی

گیجی

سرفه

افزایش سرعت ضربان قلب

تنفس سریع و پی در پی

تنگی نفس

ضربان قلب کند

تعریق

خس خس سینه

مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان

دلایل کمبود اکسیژن

تفس و ضربان سریع ضربان قلب در طول فعالیت بدنی، افزایش ضربان قلب اتفاقی طبیعی است اما در حالت استراحت می تواند شرایطی مانند هیپوکسی را یادآور شود. زمانی که بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند، قلب شروع به پمپاژ سریع برای کمک به گردش خون و رساندن اکسیژن به سراسر بدن می کند. در این هنگام تنفس سریع تر می شود. تعداد تنفس در شرایط عادی 12 تا تا 16 بار در دقیقه است اما در حالت هیپوکسی به 24 بار یا بیشتر می رسد.

احساس خفگی یا ضعف تنفس از واضح ترین علائم هیپوکسی ضعف تنفس است و البته بی ارتباط با افزایش ضربان قلب نیست. ضعف تنفس در حالت استراحت رخ می دهد و می تواند آنقدر شدید باشد که شما احساس خفگی کنید. ضعف تنفس در حین فعالیت های خانگی یا در هنگام خواب نیز ممکن است رخ دهد و شما را از خواب بیدار کند. در برخی موارد تنگی نفس همراه با خس خس نیز مشاهده می شود.

تغییر در رنگ پوست بدن مقادیر ناکافی گلبول های قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را بر عهده دارند، می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود. پوست افرادی که دچار کمبود اکسیژن در خون شده اند معمولا به کبودی گرایش دارد. در مورد افراد تیره رنگ، تغییر رنگ پوست در لب ها، لثه ها و اطراف چشم ها و ناخن ها بیشتر دیده می وشد.

سردرگمی فرد توان تفکر روشن یا سریع را ندارد و قادر به تصمیم گیری و به یادآوردن چیزها نیست. اگر خود یا شخص دیگری دچار این حالت شدید، بدانید که ممکن است دچار هیپوکسی شده باشید.

سرفه از شایع ترین علل هیپوکسی حملات شدید در مبتلایان به آسم است که طی آن به سختی می توان هوا را در ریه ها افزایش داد. در این شرایط سرفه رخ می دهد. ریه ها در طی سرفه اکسیژن بیشتری مصرف می کنند و این شرایط می تواند با بدتر شدن علائم آسم، خطرناک باشد.

Premium Photo | Portrait of a boy using an asthma inhaler to treat  inflammatory diseases, shortness of breath. the concept of treatment for  cough, allergies, respiratory tract disease.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

حمله‌ شدید آسم باعث ایجاد هیپوکسی در بزرگسالان و کودکان می‌شود. در طی حمله، مسیرهای هوایی تنگ و باریک می‌شوند و رسیدن هوا به ریه‌ها را مشکل می‌سازد.

سرفه یک مکانیسم دفاعی است که باعث پاک سازی ریه‌ها می‌شود، جالب است بدانید که این مکانیسم دفاعی نیازمند میزان اکسیژن بیشتری است، به همین دلیل سرفه می‌تواند علائم هیپوکسی را بدتر کند.هیپوکسی همچنین می‌توانید ناشی از آسیب ریه به علت تروما و ضربه ایجاد شود.

موارد دیگری که می‌تواند موجب هیپوکسی شود

بیماری‌های ریه مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آمفیزم، برونشیت، ذات الریه و ادم ریوی تجمع مایع در ریه

داروهای ضد درد قوی و داروهای دیگری که وقفه‌ی تنفسی ایجاد می‌کنند.

مشکلات قلبی

کم خونی کاهش تعداد گلبول‌های قرمز که اکسیژن را حمل می‌کنند.

مسمومیت با سیانید یک ماده شیمیایی است که برای تولید پلاستیک و سایر محصولات از آن استفاده می‌شود.

درمان کمبود اکسیژن

 درمان هیپوکسی نیاز به مراجعه به بیمارستان و سنجش سطح اکسیژن خون است. و درمان فقط تحت نظر پزشک ریه و صلاحدید وی امکان پذیر است.

درمان هیپوکسی رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن است. برای درمان، شما اکسیژن مورد نیازرا از طریق کانولای بینی یا از طریق یک ماسک که بینی و دهان شما را می‌پوشاند دریافت می‌کنید. در اکثر موارد این کارها برای رساندن سطح اکسیژن به حالت طبیعی کافی است.

اسپری استنشاقی یا داروی آسم ممکن است تنفس را آسانتر کند. انجام این کارها کمک کننده نبود پزشک ممکن است داروی وریدی (IV) به شما تزریق کند.برای کوتاه مدت داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب در ریه‌ها و یا آنتی بیوتیک برای درمان عفونت زمینه‌ای نیاز داشته باشید.

زندگی شما در معرض خطر است و این درمان‌ها دیگر جوابگو نیستند، ممکن است به تنفس مکانیکال استفاده از یک دستگاه برای کمک به تنفس نیاز داشته باشید.

راه پیشگیری از هیپوکسی کنترل روزانه‌ آسم است. برنامه ی درمان آسم خود را جدی بگیرید. داروی خود را برای جلوگیری از عود و تشدید حملات آسم به موقع استفاده کنید و در صورت نیاز از اسپری استنشاقی استفاده کنید. تغذیه‌ مناسب و تحرک کافی داشته باشید. آگاهی از محرک‌های آسم خود و برای اجتناب از آن راه‌هایی را پیدا کنید.

ابتلا به سردرد سردرد‌های مرتبط با بیماری مزمن انسدادی ریه به واسطه کمبود اکسیژن در مغز در ترکیب با دی اکسید کربن بیش از حد شکل می‌گیرند. این سردرد‌ها بیشتر هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب به واسطه انباشت دی اکسید کربن در خون هنگام خواب رخ می‌دهند.

تاری در چشم ها با پزشک خود برای پیدا کردن یک طرح عملی برای حملات آسم، مشورت کنید بنابراین شما می‌دانید هنگامی که مشکل تنفسی دارید چه باید بکنید.

علائم کمبود اکسیژن در چشم‌ها شامل تاری دید، سوزش، آبریزش بیش از حد و احساس خراشیدگی، شبیه به وجود شن می‌شوند. موارد خفیف به طور معمول به تورم در لایه اپیتلیال قرنیه و تاری دید موقت منجر می‌شوند.

علائم هیپوکسی خفیف شامل کم توجهی، قضاوت ضعیف، افت حافظه، و کاهش در هماهنگی حرکتی می‌شوند. سلول‌های مغزی به شدت نسبت به کمبود اکسیژن حساس هستند و طی پنج دقیقه پس از قطع اکسیژن مرگ آن‌ها آغاز می‌شود.

سرگیجه یا سبکی سر و یا غش یک نشانه شایع است که بدن اکسیژن مورد نیاز خود را به میزان کافی دریافت نمی‌کند. همچنین، ممکن است احساس شناوری یا نیاز مکرر به خمیازه کشیدن رخ دهند.

اکسیژن درمانی

برگشت هیپوکسی شامل افزایش اکسیژن دریافتی شما است. یک روش معمول برای تأمین اکسیژن اضافی ، اکسیژن درمانی است. اکسیژن درمانی به اکسیژن مکمل یا تجویز شده نیز گفته می شود. این شامل استفاده از دستگاه مکانیکی است که اکسیژن ریه های شما را تأمین می کند.

اکسیژن اضافی می تواند تنگی نفس را کاهش دهد ، اکسیژن خون را افزایش دهد و میزان کار قلب و ریه های شما را راحت کند. همچنین می تواند هیپرکاپنیا را کاهش دهد. قبل از تجویز اکسیژن ، پزشک آزمایشاتی را برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون شما انجام می دهد.

مخازن اکسیژن

در اکسیژن درمانی از اکسیژن فشرده استفاده می شود. گاز اکسیژن فشرده شده در یک مخزن قابل حمل ذخیره می شود.

این مخزن از طریق لوله های بینی ، ماسک صورت یا لوله ای که در لوله تنفسی شما قرار دارد ، اکسیژن را به بدن شما می رساند. یک متر روی مخزن میزان اکسیژن تنفسی شما را کنترل می کند.

غلظت اکسیژن

اکسیژن درمانی به صورت متمرکز کننده نیز موجود است. یک کنسانتره اکسیژن هوا را از محیط می گیرد ، سایر گازها را فیلتر می کند و اکسیژن را برای استفاده ذخیره می کند. برخلاف اکسیژن فشرده ، مجبور نیستید از ظروف اکسیژن پر شده استفاده کنید.

غلظت دهنده ها برای افرادی که به طور مداوم به اکسیژن درمانی نیاز دارند مفید است. اما متمرکز کننده ها برای کار به برق نیاز دارند ، بنابراین ممکن است به اندازه اکسیژن فشرده همه کاره نباشند.

اکسیژن مایع

گزینه دیگر اکسیژن مایع است. اکسیژن مایع وقتی از ظرف خارج می شود به گاز تبدیل می شود.

اگرچه اکسیژن مایع می تواند فضای کمتری نسبت به اکسیژن فشرده اشغال کند ، اما همچنین می تواند تبخیر شود. این بدان معناست که ممکن است عرضه به اندازه سایر اشکال ادامه نداشته باشد.

داروها

علاوه بر درمان های اکسیژن برای درمان کمبود اکسیژن و داروهای منظم COPD ، ممکن است به داروهایی برای کنترل مشکلات تنفسی ناشی از سایر شرایط نیز نیاز داشته باشید. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای فشار خون که تورم را کاهش می دهند

داروهای قلبی که نارسایی قلبی را کنترل می کنند

داروهای قلبی که درد قفسه سینه را کنترل می کنند

داروهایی که سو ind هاضمه یا ریفلاکس معده (GERD) را کنترل می کنند

داروهای آلرژی

جدا از درمان های پزشکی ، مهم است که از عوامل محیطی که شامل موارد زیر است دور بمانید:

سیگار کشیدن

دود سیگار

آلودگی هوا

مواد شیمیایی یا گرد و غبار موجود در هوا

COPD قابل درمان نیست. با این حال ، مهم است که برای جلوگیری از عوارض ، بیماری را درمان کنید. یک عارضه احتمالی ، نارسایی تنفسی ، علت شایع مرگ COPD است

اگر دچار هیپوکسی COPD هستید ، برای جلوگیری از عوارض کمبود اکسیژن به درمان مادام العمر نیاز دارید. درمان اکسیژن کم به شما کمک می کند تا راحت نفس بکشید و به شما امکان می دهد کارهای روزمره را انجام دهید. اکسیژن درمانی ممکن است به شما کمک کند شب بهتر بخوابید

منبع مطلب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده