بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کیست های میلیا در بزرگسالان و نوزادان

کیست های میلیا در بزرگسالان و نوزادان

میلیا چیست؟

میلییا یک بیماری پوستی کاملاً رایج است که اکثر ما از آن آگاه هستیم. اگر از نام آن مطمئن نیستید ، در واقع همه آن برجستگی های ریز آزار دهنده ای است که در قسمت های مختلف صورت و حتی گاهی حتی روی بدن می بینید. صرف نظر از اینکه هر روز وقت خود را برای تمیز کردن پوست خود تمیز می کنید ، آنها دوباره ظاهر می شوند و شما با درماندگی تماشا می کنید. بنابراین ، اگر از آن خسته شده اید و فکر نمی کنید راه حل ممکن چیست ، این مقاله را تا انتها بخوانید. در اینجا ، ما در مورد علل و درمان های احتمالی برای بیماری میلیا همراه با بهترین نکات برای جلوگیری از آن صحبت خواهیم کرد.

میلیا که از نظر علمی کیست های میلیوم نامیده می شود ، خوشه ای از توده های کوچک (به اندازه 1-2 میلی متر) تاول مانند ، گنبدی شکل ، روی پوست است که به رنگ سفید یا زرد است. اگرچه باعث درد و خارش نمی شوند ، اما ممکن است به دلیل اصطکاک با لباس یا ملحفه های خشن ، قرمزی ، تحریک و ناراحتی داشته باشید.

برجستگی ها معمولاً در نوزادان تازه متولد شده مشاهده می شوند که طی چند هفته نیز به طور خودکار از بین می روند. مشخص شده است که آنها در طی یک ماه تولد تقریباً 50-40٪ از نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهند. اما افراد در تمام گروه های سنی بدون در نظر گرفتن جنس ، سن و نژاد ممکن است به آن مبتلا شوند.

میلیا بطور معمول ، در قسمت های مختلف صورت (پلک ها ، اطراف چشم ها ، بینی ، گونه ها ، لب ها چانه و غیره) ظاهر می شود. با این حال ، آنها ممکن است در بسیاری از قسمت های دیگر بدن از جمله تنه نیز ظاهر شوند.

میلیا بسیار شبیه آکنه است و به دلیل ظاهر شدن آن بر روی دهان و لثه نوزاد ، "آکنه کودک" نامیده می شود. اما این برجستگی ها نه توسط هورمون های مادران تحریک می شوند و نه باعث التهاب یا تورم می شوند. از این رو ، نباید آنها را آکنه نوزاد دانست. علاوه بر این ، بر خلاف آکنه ، میلیا از منافذ پوست ظاهر نمی شود. بنابراین ، مانند آکنه به راحتی نمی توان آن را فشرد.

پوست اولین قسمتی است که در زیبایی مورد توجه قرار میگیرد.میلیا یکی از عوامل آزار دهنده ایست که اغلب در پوست صورت دیده می شود.به دو گروه اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد. که نوع اولیه آن همان طور که گفته شد به دنبال به دام افتادن کراتین در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌شود و معمولا روی صورت بزرگسالان و نوزادان دیده می‌شود. نوع ثانویه میلیا نیز کیست‌های کوچک با شکل معمول میلیا هستندبه دلیل بسته شدن منافذ پوست در اثر یک عامل ثانویه مانند زخم، جراحت و سوختگی که مجاری پوست را مسدود می‌کند، ایجاد می‌شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

اگر لایه برداری وجود نداشته باشد ، سلول های مرده (پوسته پوسته) در زیر لایه سطحی پوست ما گیر می کنند. آنها تجمع می یابند ، کراتینه می شوند و در نهایت سخت می شوند تا منافذ را به عنوان میلیا مسدود کنند. نوزادان تازه متولد شده اغلب با بیماری میلیا متولد می شوند و هنوز علت آن مشخص نیست. برعکس ، در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ، بیشتر با برخی از آسیب های پوستی همراه است.

از دلایل احتمالی رایج در پشت این موارد عبارتند از:

ضربه به مجاری عرق

تاول زدن به دلیل بیماری های پوستی مانند اپیدرمولیز بولوزا (EB) ، پمفیگوئید سیکاتریکال ، یا پورفیریا کاتنه تاردا (PCT)

صدمات تاول زده ناشی از واکنشهای آلرژیک (از پیچک سمی و غیره)

می سوزد

سوختگی که در اثر تماس طولانی مدت با آفتاب ایجاد می شود

استفاده طولانی مدت از کرم های استروئیدی موضعی

روشهای ایجاد سطح پوست مانند میکرودرمابراژن و لیزر

پیری پوست که ظرفیت لایه برداری طبیعی خود را از دست می دهد

ژنودرماتوز (یک بیماری ژنتیکی پوستی ارثی)

استفاده منظم از پرتودرمانی

چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری

میلیا یا میلیوم کیست‌ها، توده‌ها یا غده‌های کوچک سفید و زردی هستند بر روی پوست شکل می‌گیرند و عموما حاوی پروتئینی به نام کراتین است.چند میلیا به صورت دسته‌ای امری رایج که در نوزادان تازه متولد شده که اغلب به آن‌ها نقاط شیری گفته می‌شود.

اولین قسمتی که در زیبایی مورد توجه قرار میگیردپوست است .میلیا یکی از عوامل آزار دهنده ایست که اغلب در پوست صورت دیده می شود

معمولا میلیوم‌ها قطر 1 الی 2 میلیمتر دارند. که اغلب روی صورت ایجاد می شوند و در هرکسی با هر سنی ممکن است ایجاد شود. این برجستگی ها بسیار سمج هستند و هفته ها یا ماه ها و حتی بیشتر ممکن است روی پوست باقی بمانند.

عارضه به هیچ عنوان مضر نیست که شما بخواهید به سرعت از آن ها خلاص شوید. راه های درست و غلط برای برداشتن آن ها وجود دارد که راه های غلط می تواند به پوست آسیب بزند.

میلیا اغلب بر روی پوست اطراف گونه‌ها، بینی، چشم‌ها و پلک‌ها، پیشانی و سینه قابل مشاهده هستند اما ممکن است در هرجایی از بدن اتفاق افتند. میلیا در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است اما می‌تواند برای هر فردی در هر سنی ایجاد شود.

در نوزادان، میلیا خود به خود رفع می‌شود و درمانی نیاز نیست. در افراد دیگر، از بین رفتن آنها به نظر طولانی‌تر است و در مواردی که پایدار شده باشند درمان پیشنهاد می‌شود.

میلیا جوش نیست

این نوعی جوش است. در حالی که بسیاری از افراد آن ها را با آکنه اشتباه می گیرند، این برجستگی ها با آکنه فرق دارد. از راه های تشخیص ببینید لمس کردن آن چه حسی ایجاد می کند. برخلاف آکنه، میلیا نسبتا محکم است و فشار دادن آن ها بی تأثیر است یا تأثیر جزئی دارد.

بر خلاف جوش یا لک دارای سختی بیشتری استریال تقریباً چیزی شبیه تکه‌ای از یک ریگ در زیر پوست که برخلاف جوش‌های سر سفید یا نقاط مرتبط با آکنه دارای هیچ‌گونه سرخی یا التهابی نیست.

به هیچ عنوان واگیردار و مضر نیست اما ممکن است برخی از افراد نسبت به آن‌ها حساس شوند مخصوصاً هنگامی که در نواحی آشکار پوست مانند صورت وجود داشته باشند که بسیار در دید است.

علت بروز

در افراد بالغ به دو صورت اولیه و ثانویه ایجاد می شودکه نوع اولیه آن در نوزادان دیده می شود. در نوزادان با ساخت سلول های پوستی، میلیا نیز ایجاد می شود، زیرا در نوزادان لایه برداری انجام نمی شود و سلول های پوستی هم مدام در حال رشد هستند.

منافذ پوست به دلیل ایجاد تاول در آن مناطق، آسیب دیده اند. سوختگی ها و جوش های شدید ممکن است تعداد سلول هایی که در زیر سطح پوست گیر می افتند را افزایش دهند.

میلیا زمانی اتفاق می افتاد که کراتین یک پروتئین طبیعی در زیر سطح پوست جمع می‌شود. برخی از متخصصان پوست می‌گویند که ایجاد میلیا به دلیل آسیبی است که از طریق زخم‌های پوستی به غدد عروق وارد می‌شود .

این پدیده زمانی ایجاد می شود که سلول های مرده پوست، زیر سطح پوست گیر می افتند و کیست های کوچک و سفتی ایجاد می کنند.

تخمین زده شده است که 50./. از نوزادان مبتلا به این عارضه می شوند که هر چه سن آنها بالاتر می‌رود و پوست کامل تر می شود این عارضه از بین می رود. این عارضه از دید پزشکان به عنوان یک بیماری پوستی نبوده و به ندرت درمانی برای آن تجویز می کنند.

این عارضه پوستی می تواند به علت آسیب هایی که به پوست وارد می شود مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، تاول و مواردی مشابه نیز اتفاق بیفتد،. بعضی از داروها نیز می توانند باعث بروز این آسیب شوند، اما این موارد، بسیار نادر هستند

میلیا دردناک نیست و هیچ ضرری ندارد. اگر میزان زیادی از میلیا بر روی پوست به وجود بیاید افراد نسبت به آن آگاه می‌شوند. فشردن و یا دستکاری میلیا می‌تواند موجب شود تا محدوده آن متورم، کبود و یا عفونی شود.

علت ایجاد میلیا در نوزادان شناخته شده نیست و اغلب این ضایعات به اشتباه آکنه نوزادی تشخیص داده می‌شود. آکنه نوزادی در اثر هورمون‌‌های بدن مادر ایجاد می‌شود و برخلاف میلیا سبب التهاب و تورم پوست نوزاد می‌شود. نوزادان مبتلا به میلیا با این ضایعات متولد می‌شوند در حالی که آکنه نوزادی دو تا چهار هفته پس از تولد ظاهر می‌شود.میلیا در بزرگسالان

میلیا اولیه در بزرگسالان معمولا بدون علت خاص ایجاد می‌شود اما نوع ثانویه آن با نوعی آسیب یا تروما می‌تواند شامل موارد زیر باشد

ایجاد تاول در پوست به دلیل بیماری‌های پوستی مانند

بیماری (E.B (Epidermolysis bullosa یا پروانه ای، ایجاد تاول در اثر زخم‌های مصنوعی که به منظور سم‌زدایی صورت می‌گیرد

سوختگی پوست

آسیب‌‌های خورشیدی در دراز مدت

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

استفاده طولانی مدت از کرم‌های حاوی استروئید

فرآیندهای نوسازی و لایه‌برداری از پوست مانند درم‌ابریژن و لایه‌برداری با استفاده از لیزر

کاهش توانایی پوست در لایه‌برداری طبیعی پوست که با افزایش سن اتفاق می‌افتد.

هنگامی که زخم‌ها و تاول‌های ایجاد شده در پوست بهبود می‌یابند مقداری از بقایای پوست یا کراتین پوست در آن قسمت محبوس شده و میلیا ایجاد می‌کند. هم‌چنین استفاده از برخی داروها مانند مهار کننده‌های تیروزین کیناز که در درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و داروهای کورتیکو استروئید به صورت خوراکی یا موضعی با میلیا در ارتباط‌ اند.

علاوه بر لایه‌برداری با استفاده از محصولات بیش از حد قوی برخی ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست نیز می‌تواند سبب ایجاد یا تشدید میلیا شود همه آن‌ها را در دسته روغن‌های معدنی یا مینرال اویل قرار داد.

این ترکیبات شامل پارافین مایع، پترولاتیوم مایع، روغن پترولاتیوم و ژلۀ پترولیوم یا وازلین و سایر روغن‌های معدنی می‌باشند. لانولین نیز که از غدد چربی پشم حیوانات به دست می‌آید دیگر ترکیب پرکاربرد در محصولات آرایشی و مراقبتی است که می‌تواند سبب ایجاد میلیا شود.

میلیا چگونه درمان می‌شود؟

در نوزادان هیچ گونه درمانی برای میلیا انجام نمی‌شود و کیست‌ها پس از چند هفته از بین می‌روند. درباره بزرگسالان و کودکان بزرگتر نیز کیست‌ها حداکثر پس از چند ماه برطرف خواهد شد. در نظر داشته باشید از دستکاری و تلاش برای تخلیه کیست‌ها به هر روش خودداری کنید و اگر به هر دلیل این کیست‌ها موجب ناراحتی شماست به متخصص پوست مراجعه کنید.

برخی افراد سعی می‌کنند با استفاده از درمان‌های خانگی مانند گلاب یا عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی این مشکل را حل کنند اما در رابطه با مفید بودن این ترکیبات در درمان میلیا موجود نیست.

درمان‌های میلیا توسط متخصصان پوست انجام می‌شود شامل موارد زیر

کرایوتراپی : در این روش با استفاده از نیتروژن مایع کیست‌های میلیا را خشک می‌کنند و این روش پرکاربردترین روش درمان میلیاست.

Deroofi : با استفاده از یک سوزن استریل کیست میلیا را تخلیه می‌کنند.

استفاده از رتینوئید موضعی : به لایه‌برداری از پوست کمک می‌کند.

لایه بردارهای شیمیایی این ترکیبات نیز همانند رتینوئید با لایه برداری و حذف سطحی‌ترین لایه پوست موجب پدیدار شدن لایه‌های زیرین می‌شود.

Diatherm این لیزر با تمرکز بر قسمت‌های درگیر سبب از بین رفتن کیست‌ها می‌شود.

Diather : از بین بردن کیست‌های میلیا به کمک گرمای شدید

Destruction curettag: با کمک روش‌های جراحی کیست‌ها تراشیده و در صورت لزوم بخیه زده می‌شود که این روش در موارد خاص و بسته به شرایط استفاده می‌شود.

خلاصه

میلیا سبب مشکل یا عارضه طولانی مدت نمی‌شود. در نوزادن کیست‌ها بدون نیاز به درمان چند هفته پس از تولد از بین می‌رود. در بزرگسالان و کودکان با سن بیشتر این زمان طولانی‌تر است اما در هر حال مضر یا خطرناک نیست و عارضه طولانی مدت به همراه ندارد. اما اگر به هر دلیل خواهان درمان سریع‌ تر هستند یا چنان‌چه کیست‌ها پس از این مدت برطرف نشد برای بررسی بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید و در هر حال از خوددرمانی و دستکاری کردن ضایعات خودداری کنید.

منبع مطلب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده