بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» برای کاهش خطر سرطان ریه چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای کاهش خطر سرطان ریه چه کاری می توانم انجام دهم؟

بهترین راه پیشگیری از سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه وضعیتی است که باعث می شود سلولها به طور غیرقابل کنترل در ریه ها تقسیم شوند. این امر باعث رشد تومورهایی می شود که توانایی تنفس فرد را کاهش می دهد.

طبق مراکز کنترل بیماری ، 218،527 نفر در ایالات متحده در سال 2015 تشخیص سرطان ریه را دریافت کردند . تشخیص به موقع می تواند به فرد کمک کند در اسرع وقت ، در دوره بیماری ، به دنبال درمان باشد.

شناسایی سرطان ریه در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد ، زیرا علائم ممکن است شبیه علائم عفونت تنفسی باشد ، یا ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد.

در این مقاله ، ما ماهیت سرطان ریه ، چگونگی تشخیص علائم و روشهای درمان پزشکان سرطان ریه را قبل از اینکه تهدید کننده زندگی باشد ، توضیح می دهیم.

سرطان ریه چیست؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

سرطان ریه باعث جهش در سلول ها می شود و باعث جهش های خاصی در سلولهای سالم می شود.

به طور معمول ، بدن برنامه ریزی می کند تا سلول ها در یک مرحله مشخص از چرخه زندگی خود بمیرند تا از رشد بیش از حد جلوگیری کنند. سرطان این دستورالعمل را نادیده می گیرد و باعث رشد و تکثیر سلول ها در صورت عدم رشد می شود.

رشد بیش از حد سلول ها منجر به ایجاد تومورها و اثرات مضر سرطان می شود.

در سرطان ریه ، این الگوی رشد بیش از حد سلول در ریه ها رخ می دهد که اندام های حیاتی برای تنفس و تبادل گاز هستند.

پزشکان به طور معمول دو نوع سرطان ریه ، سلول کوچک و سلول غیر کوچک را تشخیص می دهند ، بسته به نوع ظاهر شدن آنها در زیر میکروسکوپ. یک فرد بیشتر از سلول کوچک به سرطان ریه سلول غیر کوچک مبتلا می شود.

در حالی که هرکسی می تواند به سرطان ریه مبتلا شود ، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود می تواند احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش دهد. اگر شخصی سابقه تماس با مواد شیمیایی استنشاق شده یا سموم دیگر را داشته باشد ، سرطان ریه می تواند ایجاد شود.

حتی اگر مدت ها قبل این قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم دیگر باشد ، می تواند باعث تغییراتی در سلول های ریه شود که منجر به سرطان شود.

علائم

در افراد مبتلا به سرطان ریه ، علائم همیشه تا رسیدن مرحله به مرحله بعدی بروز نمی کند.

با این حال ، برخی از افراد ممکن است علائمی را مشاهده کنند ، که ممکن است فکر کنند مربوط به بیماری حاد کمتر جدی است.

بهترین پیشگیری برای سرطان ریه ، ترک سیگار است - یا هرگز شروع نکنید. در حقیقت ... اقدامات ممکن است خطر شما را کاهش دهد ، هیچ راهی قطعی برای جلوگیری از سرطان ریه وجود ندارد.

نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

کاهش اشتها

تغییر در صدای فرد ، مانند گرفتگی صدا

عفونت های مکرر قفسه سینه ، مانند برونشیت یا ذات الریه

سرفه طولانی مدت که ممکن است بدتر شود

تنگی نفس

سردردهای غیر قابل توضیح

کاهش وزن

خس خس سینه

همچنین ممکن است فرد علائم شدیدتری را در ارتباط با سرطان ریه تجربه کند. اینها شامل درد شدید قفسه سینه یا استخوان یا سرفه خون است.

تشخیص

اگر یک پزشک ضایعه مشکوکی را در غربالگری سرطان ریه شناسایی کند ، یا شخصی علائمی را تجربه کند که می تواند سرطان ریه را نشان دهد ، چندین آزمایش تشخیصی برای تأیید مراحل بعدی در دسترس است.

نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

مطالعات تصویربرداری: اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ممکن است مناطقی از بافت ریه را که دارای سرطان هستند ، نشان دهد. اسکن استخوان همچنین می تواند رشد سرطانی را نشان دهد. پزشکان همچنین ممکن است به دنبال یک دوره درمانی ، از این اسکن ها برای پیگیری پیشرفت درمان یا اطمینان از عدم بازگشت سرطان استفاده کنند.

تصویر برداری می تواند به نمایش تومور ریه یا پیگیری روند درمان کمک کند.

نمونه برداری از بافت: اگر پزشک در مطالعه تصویربرداری ضایعه مشکوکی را شناسایی کند ، ممکن است نمونه برداری از بافت ریه را برای آزمایش سلولهای بالقوه سرطانی توصیه کند.

روش های مختلفی برای نمونه برداری از بافت وجود دارد و این روش اغلب به محل ضایعه بستگی دارد.

یک مثال این است که وقتی پزشک یک برونکوسکوپی را انجام می دهد ، که شامل قرار دادن یک محدوده نازک و روشن با یک دوربین در انتها است. این به پزشک کمک می کند تا ضایعه را ببیند و سپس نمونه هایی را بدست آورد.

ضایعات کمتر قابل دسترسی در ریه ها ممکن است به یک روش جراحی تهاجمی تر برای از بین بردن بافت ریه ، مانند توراکوسکوپی یا جراحی قفسه سینه با کمک فیلم نیاز داشته باشد.

تست آزمایشگاهی: همچنین ممکن است پزشک آزمایش خلط یا آزمایش خون را برای بررسی وجود سرطان ریه تجویز کند.

پزشک از این اطلاعات برای تعیین نوع سرطان ریه و میزان پیشرفت بیماری استفاده خواهد کرد.

اجتناب از عوامل خطر سرطان ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک کند. عوامل خطر شامل سیگار کشیدن ، اضافه وزن و ورزش نکردن کافی است.

اهمیت تشخیص به موقع

تشخیص به موقع سرطان ریه می تواند نجات دهنده باشد. این بدان دلیل است که سلولهای سرطانی ریه می توانند قبل از اینکه پزشک آنها را در ریه ها تشخیص دهد ، به مناطق دیگر بدن سفر کنند. اگر این گسترش یا متاستاز اتفاق افتاده باشد ، درمان بیماری بسیار دشوارتر می شود.

گاهی اوقات ، پزشک به فرد توصیه می کند که غربالگری سرطان ریه انجام دهد. این موارد با استفاده از CT اسکنر با دوز کم انجام می شود. همه افراد کاندید این غربالگری نیستند ، اما می تواند به پزشکان کمک کند تا سرطان ریه را در برخی افراد زودتر شناسایی کنند.

طبق انجمن ریه آمریکا ، افرادی که ممکن است کاندید غربالگری سرطان ریه شوند ، کسانی هستند که:

بین 55 تا 80 سال سن دارند

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

30سال سابقه سیگار کشیدن دارند ، به این معنی که آنها یک بسته در روز به مدت 30 سال یا دو بسته در روز به مدت 15 سال سیگار می کشند

سیگاری یا سیگاری فعلی هستند که در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده است

اگر فردی تمام این معیارها را داشته باشد ، بیمه اغلب این غربالگری را پوشش می دهد. با این حال ، افراد همیشه باید قبل از ثبت نام در غربالگری سرطان ریه ، با شرکت بیمه خود مشورت کنند.

رویکردهای پیشگیری از سرطان ریه شامل جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل خطر مانند دود تنباکو ، رادون ، تشعشع ، آزبست و سایر موارد

مرحله بندی سرطان نشان دهنده میزان گسترش آن در بدن و شدت آن است. این طبقه بندی به پزشکان کمک می کند تا برای بهترین نتیجه از درمان و پشتیبانی مستقیم برخوردار شوند.

هر مرحله تعیین می کند که آیا سرطان گسترش یافته یا گسترش نیافته یا به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است. همچنین ممکن است تعداد و اندازه تومورها را در نظر بگیرد.

غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی است که به بقیه بدن متصل می شود. اگر سرطان به این موارد برسد ، می تواند متاستاز کند ، یا گسترش یابد و خطرناک تر شود.

مرحله بندی برای سرطان ریه با چندین زیر گروه در هر مرحله بسیار پیچیده و گسترده است.

در ابتدا ، پزشکان آن را به سلولهای کوچک و طبقه بندی سلولهای غیر کوچک تقسیم می کنند.

تعاریف مرحله بندی ممکن است متفاوت باشد ، اما پزشکان معمولاً سرطان ریه سلول کوچک را با استفاده از اندازه تومور و گسترش برای هدایت آنها به روش زیر مرحله بندی می کنند:

سرطان در اسکن تصویربرداری نشان داده نمی شود ، اما سلول های سرطانی ممکن است در بلغم یا مخاط ظاهر شوند و به سایر قسمت های بدن رسیده باشند.

مرحله 0: پزشک سلولهای غیر طبیعی را فقط در لایه های بالا یی سلول های مجاری تنفسی پیدا می کند.

مرحله I: توموری در ریه ایجاد شده است امازیر 5 سانتی متر است و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکرده است.

مرحله دوم: تومور کوچکتر از 5 سانتی متر است و ممکن است به غدد لنفاوی ناحیه ریه یا کوچکتر از 7 سانتی متر گسترش یافته و به بافت های مجاور و نه غدد لنفاوی گسترش یابد.

مرحله III: سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته و به سایر قسمت های ریه و اطراف آن رسیده است.

مرحله چهارم: سرطان به قسمت های دوردست بدن مانند استخوان ها یا مغز گسترش یافته است.

سرطان ریه سلول های کوچک ، دسته بندی های خاص خود را دارد ، محدود و گسترده ، به اینکه سرطان در داخل یا خارج ریه ها گسترش یافته است.

هنوز هم ، هزاران نفر با موفقیت ترک کردند و احتمال سرطان ریه را کمتر می کنند. با پزشک خود در مورد موثرترین راههای ترک صحبت کنید.

رفتار

درمان های سرطان ریه به محل و مرحله آن و همچنین سلامت کلی فرد بستگی دارد.

جراحی و پرتودرمانی رایج ترین روش برای درمان سرطان ریه است ، اما سایر درمان ها نیز در دسترس هستند. به عنوان مثال ، پزشکان اغلب سرطان ریه سلول کوچک را با شیمی درمانی درمان می کنند

 درمان های احتمالی عبارتند از:

جراحی: یک پزشک ممکن است برای از بین بردن بافت و ریه سرطانی ریه در مناطق اطراف آن که سرطان گسترش یافته است ، عمل کند. این گاهی اوقات شامل برداشتن لوب یا قسمت بزرگی از ریه در روشی به نام لوبکتومی است.

در موارد شدید ، جراح ممکن است یک ریه را به طور کامل خارج کند. فرد می تواند بدون ریه زندگی کند ، اما داشتن سلامتی قبل از جراحی به بهبود نتایج پس از برداشتن ریه کمک می کند.

شیمی درمانی: در این روش درمانی از داروهایی برای کوچک یا ریشه کن کردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. این داروها سلولهای تقسیم کننده سریع را هدف قرار می دهند ، که آنها را برای درمان سرطان ایده آل می کند.

درمان شیمی درمانی تأثیر قابل توجهی در سرطان هایی دارد که به قسمت های مختلف بدن گسترش یافته و نیاز به حمله در سراسر بدن دارند.

با این حال ، شیمی درمانی یک مداخله قدرتمند است و می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع شدید و کاهش وزن داشته باشد.

پرتودرمانی: در این روش از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک قبل از برداشتن تومور از طریق جراحی ، از اشعه برای کوچک سازی آن استفاده کند.

پرتو درمانی عمدتاً در سرطانهایی که در یک مکان اتفاق می افتند و گسترش نیافته اند ، مفید است.

درمان هدفمند: این استفاده از داروهای خاص است که به طور خاص رفتار خاصی را در سلولهای سرطانی هدف قرار می دهد. به عنوان مثال می توان به داروهایی اشاره کرد که سلولهای سرطانی را از تکثیر متوقف می کنند.

درمان سرطان ریه اغلب شامل همکاری متخصصان پزشکی در بسیاری از زمینه ها است. این متخصصان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

جراحان

انکولوژیست های پرتوی

متخصصان در درمان ریه به نام متخصص ریه

درمانگران ریه

استعمال دخانیات علت اول سرطان ریه است و ترک سیگار راهی عالی برای کاهش خطر است.

طبق انجمن سرطان آمریكا ، سرطان ریه علت اصلی مرگ سرطان است. پیش بینی می شود154،050 نفردر سال 2018 بر اثر سرطان ریه بمیرند.

این بیماری در مقایسه با ترکیب سرطان پستان ، روده بزرگ و پروستات بیشتر در معرض خطر مرگ است . همچنین از طریق عدم سیگار کشیدن تا حد زیادی قابل پیشگیری است. سرطان ریه در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان تر است.

پیش آگهی و چشم انداز سرطان ریه به نوع سرطان و شیوع آن بستگی دارد. افراد باید با در نظر گرفتن سلامت کلی فرد و میزان سرطان آنها با پزشک خود صحبت کنند که می تواند پیش آگهی دقیق تری را ارائه دهد.

سرطان ریه یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که بر توانایی تنفس فرد تأثیر می گذارد.

با این وجود ، غربالگری زود هنگام تشخیص افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند ، می تواند به آنها کمک کند تا در مراحل زودتر و قابل درمان ، تحت درمان قرار گیرند. اندازه و شیوع سرطان چشم انداز افراد را تعیین می کند.

گزینه های درمانی شامل جراحی برای برداشتن قسمت ها یا کل ریه ، شیمی درمانی و پرتودرمانی و همچنین دارودرمانی هدفمند است. اگر فردی نگرانی از خطر ابتلا به سرطان ریه دارد ، باید با پزشک خود صحبت کند.

Lung cancer - symptoms and prevention

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده