بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» علائم و نشانه های دندان درآوردن نوزادان

علائم و نشانه های دندان درآوردن نوزادان

نوزادان چه موقع دندان درآوردن را شروع می کنند؟

دندان درآوردن کودک موقعی اتفاق می افتد که دندان ها برای اولین بار از لثه کودک شروع به رویش می کند . این مقطع زمانی ممکن است برای بعضی از نوزادان و والدین همراه با بروز مشکلاتی باشد . بنابر این مطلع بودن از اینکه در طول دندان درآوردن کودک چه مسائلی ممکن است برای کودک پیش بیاید می تواند برای والدین کمک کننده باشد .

علائم دندان درآوردن کودک

وقتی نوبت به دندان درآوردن می رسد ،در همه نوزادان متفاوت هستند. اما کودک شما احتمالاً در اولین سال خود اولین دندان خود را بدست خواهد آورد.

نوزادان چه موقع دندان درآوردن را شروع می کنند؟

برخی از نوزادان با اولین دندان های خود متولد می شوند. برخی دیگر قبل از 4 ماهگی دندان درآوردن و برخی بعد از 12 ماه شروع به دندان درآوردن می کنند. اما بیشتر نوزادان در حدود 6 ماهگی دندان درآوردن را شروع می کنند.

علائم دندان درآوردن

لثه کودک شما در جایی که دندان از بین می رود زخم و قرمز است

برخی از افراد فکر می کنند که دندان درآوردن علائم دیگری مانند اسهال و تب ایجاد می کند ، اما هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله وجود ندارد

در ماه‌های ابتدایی سن نوزاد فرآیند دندان درآوردن آغاز می‌شود، ابتدا انتظار ظاهر شدن دندان جلویی او را داشته باشید، و اغلب از حدود 5 روز قبل از نمایان شدن دندان، علائم آن مشاهده می‌شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

علائم رایج دندان درآوردن در نوزادان

افزایش موارد گاز گرفتن نوزاد با گاز گرفتن اسباب بازی یا حتی انگشتان خود باعث کاهش درد فشاری که روی لثه‌های خود احساس می‌کند می‌شود.

افزایش در میزان مکیدن مکیدن هم به کودک کمک می‌کند تا درد ناشی از فشار وارد شده به لثه‌ها در اثر خارج شدن دندان‌ها را کمتر احساس کند.

کم شدن اشتها کودک به دلیل دردی که در دهان و دندان خود احساس می‌کند از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کند.

افزایش موارد خارج شدن بزاق از نشانه‌های رایج دندان درآوردن، افزایش بزاق دهان و آبریزش دهانی می‌باشد.

التهاب پوست و جوش اطراف دهان بیش از حد آبریزش دهانی باعث خارش، حساسیت و قرمز شدن پوست اطراف دهان، چانه و گونه‌ها می‌شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که دائما چشم به کودک خود داشته باشید و بزاق بیرون ریخته از دهان او را تمیز کنید. مراقب باشید که تمیز کردن خیلی زیاد صورت باعث ساییده شدن پوست شده و به پوست او آسیب وارد می‌کند.

تورم لثه‌ها قرمز شدن، ورم کردن و درد لثه‌ها که در اثر شکافته شدن لثه و خارج شدن دندان بوجود می‌آیند یکی دیگر از علائم دندان درآوردن می‌باشد.

کشیدن گوش‌ها گاهی نوزادان برای کاهش درد لثه‌های خود، گوش‌های خود را می‌کشند یا ممکن است چانه و گونه‌های خود را بمالند.

بد خوابی و بی خوابی ناراحتی ناشی از درد و تورم لثه‌ها، مانع خواب راحت نوزاد در طی شبانه روز یا در طول روز (چرت زدن او) می‌شود.

کج خلقی کودک شما حساس و زودرنج شده تعجب نکنید. جراحات لثه که در اثر بیرون آمدن دندان ایجاد می‌شود، باعث احساس ناراحتی در او شده و در نتیجه بد خلقی او را به همراه دارد. سعی کنید با مشغول کردن کودک حواس او را پرت کنید یا او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا باعث آرامش او شوید.

تب کردن کودک در زمان دندان درآوردن

در زمان بیرون آمدن دندان احتمال دارد دمای بدن او اندکی افزایش یابد که اصطلاحا تب ناشی از دندان درآوردن گفته می‌شود. البته در مواقع تب واقعی (در اثر بیماری) دمای بدن بیش از 38 درجه خواهد بود که نشانه بیماری یا عفونت می‌باشد. اگر کودک شما بی‌قراری می‌کند و افزایش دمای بدن او طولانی شده یا دمای بدن او بالاتر از 38 درجه شده یا سایر علائم بیماری را دارد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.


علائمی که نشانه دندان درآوردن نمی‌باشد

اگر کودک شما اسهال، تب یا آبریزش بینی دارد این علائم را جزء علائم دندان درآوردن به حساب نیاورده و آنها را نادیده نگیرید به خصوص اگر این علائم بیش از مدت 24 ساعت مشاهده شود.

بسیاری از والدین این علائم را به طور مستقیم به دندان درآوردن ارتباط می‌دهند اما هیچ اثبات علمی در این خصوص وجود ندارد. متخصصین این حوزه به خصوص آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics)، تب کردن یا اسهال را جزء علائم معمول دندان درآوردن نمی‌دانند.

چرا بعضی از کودکان در زمان رویش دندان‌ها دچار اسهال و تب می‌شوند این است که آنها بارها اشیاء مختلف را داخل دهان خود می‌برند و به لثه‌ها می‌مالند تا باعث تسکین درد لثه‌ها شود. می‌تواند باعث ورود میکروب و آلودگی به دهان او شده و او را مریض کند.

اگر دمای بدن بیش از 38 درجه سانتیگراد همراه با علائمی چون بی حالی، بی اشتهایی، سرفه، استفراغ و اسهال در کودک مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

کج خلی و بهانه گیری طولانی مدت یا وجود جوش و تحریکات پوستی در بدن نیز جزء علائم دندان درآوردن به حساب نمی‌آید و در صورت مشاهده حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

دندانهای شیری به چه ترتیب ظاهر می شوند؟

در اینجا یک راهنمای دقیق برای چگونگی پیدایش دندان های نوزادان وجود دارد:

دندانهای شکافی پایین (دندانهای جلویی پایین) معمولاً در حدود 5 تا 7 ماهگی هستند

دندانهای ثنایای بالا (دندانهای جلویی بالا) - اینها در حدود 6 تا 8 ماهگی ظاهر می شوند

دندانهای برش جانبی فوقانی (هر دو طرف دندانهای جلویی جلویی) - اینها در حدود 9 تا 11 ماهگی بروز می کنند

دندانهای برش جانبی پایین (هر دو طرف دندانهای جلویی پایین) - اینها در حدود 10 تا 12 ماهگی بروز می کنند

دندان های مولر اول (دندان های پشتی) - این ها در حدود 12 تا 16 ماهگی بروز می کنند

دندان های نیش (به سمت پشت دهان) - اینها حدوداً در 16 تا 20 ماهگی اتفاق می افتد

دندان های مولر دوم - این ها در حدود 20 تا 30 ماهگی بروز می کنند

اکثر کودکان تا سن 2/2 سالگی تمام دندانهای شیری خود را دارند.

دندان درآوردن کودک از چه زمانی شروع می شود؟

با اینکه فرآیند دندان درآوردن از 3 ماهگی شروع می شود ، به احتمال زیاد هنگامی که کودک شما بین 4 تا 7 ماه دارد ، اولین دندان شروع به ظاهر شدن بر روی لثه می نماید.

اولین دندان هایی که معمولاً ظاهر می شوند دو دندان جلویی پایین هستند که به آن دندان های مرکزی نیز می گویند. پس از این دندان ها معمولاً 4 تا 8 هفته بعد چهار دندان فوقانی جلویی (دندانهای مرکزی و جانبی) نیز شروع به رویش می نمایند. حدود یک ماه بعد ، دندانهای جانبی تحتانی (دو دندان کنار دندانهای جلویی پایین) ظاهر می شوند.

پس از آن دندانهای آسیایی (دندانهای پشتی که برای ساییدن غذا استفاده می شود) رشد نموده و در آخر دندانهای نوک تیز در فک بالا ظاهر می شوند . اکثر بچه ها تا سومین سال تولد همه 20 دندان اصلی خود دارند.

(اگر رشد دندان های کودک شما خیلی کندتر از این روند در حال رشد است ، با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.)

در برخی موارد نادر ، بچه ها با یک یا دو دندان به دنیا می آیند یا در چند هفته اول زندگی علایم رشد دندان دارند. معمولاً این دندان ها جای نگرانی ندارند مگر اینکه در تغذیه کودک ایجاد اختلال کنند یا به اندازه ای شل باشند که احتمال افتادن و خطر خفگی ایجاد کنند.

3 Tips To Soothe Teething Babies Gums | by Select Dental | Medium

علائم دندان درآوردن چیست؟

با شروع دندان درآوردن بچه ها ، ممکن است دهان کودک آبریزش زیادی پیدا کند و بخواهند چیزهای مختلف را به دهان ببرند . برای برخی از نوزادان دندان درآوردن بدون درد است. سایر کودکان ممکن است دوره های کوتاه تحریک پذیری داشته باشند. علایمی که در این کودکان ظاهر می شود شامل تغییر در خلقیات کودک ، گریه های مداوم ، اختلال در خواب و مشکل در غذا خوردن همراه است.

دندان درآوردن ممکن است تجربه ناخوشایندی برای کودک باشد ، اما اگر کودک بسیار کلافه و ناراحت است بهتر است با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

اگرچه لثه های حساس و متورم کودک می تواند منجر به افزایش درجه حرارت کودک کمی بالاتر از حد طبیعی باشد ، اما دندان درآوردن معمولاً باعث تب شدید یا اسهال نمی شود.

اگر کودکی در مرحله دندان درآوردن تب داشته باشد ، احتمالاً چیز دیگری باعث تب او شده است و شما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

چگونه می توان دندان درآوردن را برای کودک آسان تر نمود؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام دندان درآوردن کودک به خاطر داشته باشید:

آب دهان کودک را به صورت مداوم به آرامی با دستمالی پاک کنید تا ریزش آن از بین برود و از ایجاد بثورات پوستی جلوگیری کند.

با انگشت تمیز لثه کودک خود را مالش دهید.

به کودک خود چیزی برای جویدن بدهید. اطمینان حاصل کنید که جسم مورد نظر به اندازه کافی بزرگ باشد که قابل بلع یاباعث خفگی کودک نشود و به قطعات کوچک تبدیل نگردد.

یک حوله مرطوب که به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار می گیرد ، کمک خوبی به تسکین دندان درآوردن کودک است. حتماً آن را قبل از سخت شدن از فریزر خارج کنید – زیرا نباید لثه هایی حساس کودک را بیشتر تحریک کنیم – و حتماً بعد از هر بار استفاده آن را بشویید.

حلقه های دندان درآوردن که از جنس پلاستیک است برای این مواقع کمک کننده است ، اما از استفاده از حلقه هایی که درون آنها مایع است خودداری کنید زیرا ممکن است شکسته شوند یا مایع درون آنها نشت کند. اگر از حلقه دندان درآوردن استفاده می کنید ، آن را در یخچال سرد کنید ،نه در فریزر

بیسکویت دندان درآوردن و غذای منجمد یا سرد فقط برای کودکانی که قبلا غذاهای جامد می خورند بسیار مناسب است. اگر کودک شما هنوز مواد جامد را شروع نکرده است از آنها استفاده نکنید. و مطمئن شوید که کاملا بر کودک نظارت می نمایید که مطمئن شوید هیچ قطعه ای از غذا جدا نمی شود یا خطر خفگی برای کودک وجود ندارد.

اگر کودک تحریک پذیر به نظر میرسد ، برای تسکین ناراحتی او از پزشک بپرسید که آیا دادن استامینوفن یا ایبوپروفن (برای نوزادان بالای 6 ماه) کار درستی است یا خیر؟

هرگز آسپرین را روی دندان کودک قرار ندهید و روی لثه کودک خود الکل نزنید.

از گردنبندهای کهربا استفاده نکنید. زیرا ممکن است منجر به خفگی کودک شود.

از ژل و قرص استفاده نکنید زیرا ممکن است برای نوزادان خطرناک باشد

Safely Soothing Teething Pain and Sensory Needs in Babies and Older  Children | FDA

چگونه باید از دندان های کودک خود مراقبت کنم؟

مراقبت و تمیز کردن دندان های کودک برای حفظ سلامت دندان ها در دراز مدت مهم است. اگر دندانهای شیری خراب شود ، پوسیدگی دندان باعث افتادگی سریعتر آنها می شود و قبل از آماده شدن دندان های دائمی ، شکاف هایی در فک ایجاد می شود.

دندان های شیری که هنوز در لثه باقی مانده باشند ممکن است به یک سمت جمع شوند و سعی کنند شکاف های موجود روی فک را پر کنند. این شرایط سبب می شود که دندان های دائمی کج و بی جا رشد نمایند و ظاهر دندان های کودک دچار آسیب می شود .

مراقبت از دندان به صورت روزانه باید حتی قبل از رویش اولین دندان کودک آغاز شود. لثه های کودک را روزانه با یک دستمال تمیز یا گاز استریل تمیز و مرطوب پاک کنید یا آنها را با مسواک نرم و (بدون خمیر دندان!) مسواک بزنید.

به محض ظهور اولین دندان و دندان درآوردن کودک ، آنها را با آب و خمیر دندانهای حاوی فلورید مسواک بزنید ، فقط از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید.

بهتر است برای کودکان کوچکتر از سه سال از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید اما بعد از اینکه کودک به اندازه کافی بزرک شد می توانید مقدار بیشتری خمیر دندان استفاده نمایید زیرا کودک می تواند مقدار اضافه ان را از دهان بیرون بربزد و از بلعیدن آن خودداری نماید .

در بچه های کوچکتر از مقدار یک نخود یا کمتر از خمیر دندان استفاده کنید. اجازه ندهید کودک خمیردندان را قورت دهد یا آن را از لوله سر تیوپ بخورد زیرا مصرف بیش از حد فلوراید برای کودکان مضر است.

سعی کنید حداقل دو بار در روز و به خصوص بعد از غذا دندان های کودک را مسواک بزنید.

دندان درآوردن کودک و استفاده از نخ دندان :

مهم است که بچه ها زود به نخ دندان کشیدن عادت کنند. زمان مناسب برای شروع استفاده از نخ دندان ، زمانی است که دو دندان در کنار هم شروع به رشد می نمایند . با دندانپزشک کودک خود مشورت کنید تا در مورد نخ دندان های نازک که مناسب دهان کودک باشد شما را راهنمایی کند. همچنین با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان همراه با کودک می توانید بآنها را به این کار علاقه مند کنید .

نکته مهم دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان:

اجازه ندهید بعد از دندان درآوردن ،کودک با بطری شیر در دهانش بخوابد. شیر یا آب قند می تواند در دهان کودک جمع شده و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک های دندانی شود.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) به کودکان توصیه می کند تا 1 سالگی یا در عرض 6 ماه پس از ظهور اولین دندان ، به دندانپزشک مراجعه کنند تا مشکلات احتمالی موجود در دهان کودک مورد تشخیص واقع شود و در مورد مراقبت های پیشگیرانه به والدین مشاوره داده شود.

Is your baby teething? Here's all you need to know | Parenting News,The  Indian Express

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده