بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا نوسانات خلقی من طبیعی است؟ آیا من دو قطبی هستم یا مرز ..

آیا نوسانات خلقی من طبیعی است؟ آیا من دو قطبی هستم یا مرز ..

چگونه با تغییرات خلقی روبرو می شوید؟

در بسیاری از موارد ، جابجایی در خلق و خوی نشانه علائم جدی تری برای سلامتی است. آنها می توانند به دلیل شرایط سلامت روان ، تغییرات هورمونی یا مشکلات استفاده از مواد ، از جمله موارد دیگر رخ دهند.

•   بیش فعالی

•   اختلال دو قطبی

•   اختلال شخصیت مرزی

•   دارو

•   بارداری

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

•   تغییرات هورمونی

•   مسائل قند خون

•   خستگی

•   خلاصه

تغییر حالت می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد و همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی در سلامتی نیست. با این حال ، تغییرات شدید خلقی می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و آنها باید کمک بگیرند.

بیشتر افراد هر از چند گاهی دچار تغییرات خلقی می شوند. با این حال ، هنگامی که تغییرات خلقی مزمن می شود ، می تواند بر سلامتی ، روابط و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. درمان مناسب می تواند کمک کند.

طیف گسترده ای از شرایط پزشکی می تواند باعث تغییر سریع خلق و خو شود. این مقاله برخی از علل بالقوه رایج را بررسی می کند.

اعتیاد

اعتیاد بیماری است که باعث میشود فرد از نظر جسمی و روانی به مواد خاصی از جمله الکل ، داروهای تجویز شده یا داروهای تفریحی مانند کوکائین وابسته شود.

اعتیاد غالباً فرد را به سمت یافتن مواد مخدر سوق می دهد علی رغم اثرات مضر این ماده بر بدن ، زندگی و روابط وی.

افرادی که دچار اعتیاد شده اند ممکن است دچار خلق و خو شوند که در هنگام ترک اعتیاد یا تمایل به مصرف مواد مخدر دچار مشکل شوند. خود داروها نیز ممکن است باعث تغییرات خلقی شوند.به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که ترکیب الکل و کراک کوکائین می تواند باعث خشم و پرخاشگری شود.

افرادی که دچار خلق و خوی مربوط به اعتیاد هستند ممکن است یک لحظه سرخوشی به نظر برسند و لحظه دیگر عصبانی یا مضطرب. آنها همچنین ممکن است علائم جسمی ترک مانند سردرد یا تعریق شبانه را تجربه کنند.

بیش فعالی

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) بیماری است که بر میزان توجه و عملکرد اجرایی فرد تأثیر می گذارد. آنها ممکن است در توجه توجه کنند در سازماندهی افکار خود با مشکل روبرو شوند یا در برخی فعالیتها تمرکز بیش از حد داشته باشند. این وضعیت همچنین ممکن است باعث بیش فعالی ، دشواری گوش دادن ، قطع شدن صحبت یا مکالمه بیش از حد شود.

افراد مبتلا به ADHD ممکن است خلق و خوی ناپایداری داشته باشند ممکن است یک لحظه مضطرب یا هیجان زده به نظر برسند ، سپس لحظه دیگر احساس عصبانیت یا بی قراری کنند. این نوسانات خلقی غالباً هنگامی رخ می دهد که فرد احساس حواس پرتی کند یا در تلاش برای توجه باشد. به عنوان مثال ، در وسط گفتگو ، مقاومت در برابر انگیزه قطع ، ممکن است باعث شود فرد مبتلا به بیش فعالی مضطرب شود.

بعضی از افراد مبتلا به ADHD وقتی احساس ناامیدی می کنند یا وقتی شخصی کاری را که انجام می دهد قطع می کند دچار تغییرات خلقی می شوند

درمان ADHD شامل دارو درمان و اقدامات حمایتی مانند آموزش خانواده و محل اقامت در مدرسه و محل کار است

همچنین توجه به این نکته مهم است که اگرچه ADHD چالش هایی را به همراه دارد اما با مداخلات پزشکی و درمانی به درستی و مداوم مدیریت می شود ، اما چشم انداز یک فرد مبتلا به ADHD مطلوب است

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی باعث می شود فرد بین شیدایی و افسردگی دور شود .

در طی دوره های شیدایی ، فرد ممکن است احساس سرخوشی شدیدی داشته باشد ، تصمیمات تکان دهنده ای بگیرد ، ریسک کند ، بسیار کم بخوابد یا پرخاشگر شود. افسردگی باعث می شود فرد احساس بی ارزشی ، بی انگیزه ، بی توجهی یا خواب آلودگی کند.

قبل از اینکه پزشک اختلال دو قطبی را تشخیص دهد ، فرد باید حداقل به مدت 1 هفته و با حداقل 2 هفته دوره افسردگی را تجربه کند ، مگر اینکه علائمی از دوچرخه سواری سریع نشان دهد . این شامل یک فرد حداقل چهار دوره شیدایی ، هیپومانیک یا افسردگی در طول یک سال است.

هیپومانیا نوع خفیف تری از شیدایی است. این نیاز به تشخیص اختلال دو قطبی II دارد . یک دوره هیپومانیا ممکن است چند روز طول بکشد. افراد مبتلا به هیپومانیا احساس خوبی دارند و عملکرد خوبی دارند. افراد دیگر ممکن است تغییراتی در خلق و خو یا فعالیت مشاهده کنند ، در حالی که ممکن است فرد مبتلا به هیپومانیا اینگونه نباشد.

هم شیدایی و هم افسردگی می تواند بر روابط فرد تأثیر بگذارد و ارتباط با عزیزان را دشوار کند. انواع مختلفی از اختلال دو قطبی وجود دارد و برخی از افراد در انتهای چرخه زمان بیشتری را نسبت به سر دیگر می گذرانند.

دارو برای دو قطبی ، مانند لیتیوم ، می تواند به ایجاد ثبات در خلق و خو کمک کند. افراد مبتلا به دو قطبی همچنین می توانند از طریق گروه های درمانی و پشتیبانی ، کنترل بهتر خلق و خو و انگیزه های خود را یاد بگیرند.

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی (BPD) نوعی اختلال شخصیت است که باعث خلق و خو و روابط ناپایدار می شود. یکی از مشخصه های بارز ، روند تقسیم است ، به این معنی که یک فرد به طور متناوب بین آنها قرار می گیردایده آل سازی و کاهش ارزش مردم در زندگی خود ، گاهی اوقات در طول هفته ، اما اغلب در طی چند لحظه.

برخی دیگر از علائم BPD شامل ترس شدید از ترک ، رفتار تکانشی ، مانند رفتار تکانشی پرخطر ، پوکی مزمن ، عصبانیت نامناسب ، احساس ناپایدار از خود ،الگوی روابط ناپایدار ، خودزنی یا عقاید خودکشی است.

افراد مبتلا به BPD ممکن است در برابر تصدیق تشخیص خود مقاومت نشان دهند و در عوض مشکل را ناشی از بدرفتاری دیگران بدانند.

دارو ممکن است به برخی از ویژگی های شخصیت مرزی مانند افسردگی کمک کند.با اینحال ، استاندارد طلایی درمان متناسب با چالش های منحصر به فرد زندگی با BPD است.

Myths and Facts about Bipolar Disorder: Latif Ziyar, MD: Psychiatrist

سه مورد ازموثرترین درمان ها عبارتند از:

•   روان درمانی متمرکز بر انتقال

•   رفتار درمانی دیالکتیکی

•   درمان مبتنی بر ذهنیت

دارو

هر دارویی که بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد ، می تواند باعث خلق و خوی فرد شود ، خصوصاً اگر شخصی از دارو سو استفاده کند یا بدون نسخه از آن استفاده کند. برخی از نمونه های داروهایی که ممکن است باعث ایجاد خلق و خو شوند ، عبارتند از:

  • بنزودیازپین ها (گروهی از داروهای ضد اضطراب)
  • محرک ها مانند Adderall و Ritalin
  • داروهای خواب آور

داروهای ضد افسردگی

بارداری

بسیاری از افراد در دوران بارداری دچار تغییرات خلقی می شوند . این یک پدیده پیچیده است و عوامل مختلفی ممکن است در آن نقش داشته باشد ، باردار می‌شوید، بیش از حد معمول هورمون تولید می‌کنید تا به بدن کمک کند تا جنین رشد کرده و از آن تغذیه کند. این افزایش میزان هورمون می‌تواند روحیه فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است بیشتر گریه کنید یا از درون احساس پوچی کند. ممکن است ناگهان از حالت خوشحال به غمگین تغییر کند و دوباره به حالت قبل برگردد. برخی از زنان در دوران بارداری یا پس از تولد نوزاد، هنگامی که سطح هورمون به سرعت کاهش می‌یابد، افسرده می‌شوند. اگر شما اینگونه هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا افسردگی‌تان درمان شود و روحیه شما بهبود پیدا کند.

از جمله:

استرس بارداری خود ، مانند نگرانی های مالی یا مشکل در گرفتن حمایت از شریک زندگی خواسته های جسمی حاملگی ، که می تواند فرد را بیمار کند و ممکن است کارهای روزمره را خسته کننده کند

   قند خون تغییر می کند

   مسائل مربوط به سلامت فیزیکی مانند فشار خون بالا الکترونیکی

   شیفت های هورمونی در طول بارداری و پس از زایمان

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

   سو رفتار با افراد باردار ، مانند تبعیض بارداری در محل کار

در بسیاری از موارد ،شیوه زندگی و راهکارهای مراقبت از خود ، مانند حمایت از شریک زندگی ، تمرینات آرام سازی و داشتن تیم پزشکی حامی می تواند به شما کمک کند.

با این حال ، اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی در دوران بارداری و پس از آن شایع است. در صورت عدم تغییر در شیوه زندگی ، درمان ، گروه های پشتیبانی و دارو ممکن است کمک کنند.

تغییرات هورمونی

هورمون ها پیام رسان های تغییرات شیمیایی بدن هستند و پیام های اساسی را در مورد همه چیز ، از گرسنگی گرفته تا بهزیستی روان شناختی ، انتقال می دهند. هر نوع بیماری یا دارویی که بر سطح هورمون ها تأثیر بگذاردممکن است باعث تغییرات خلقی شود. برای بیماری‌های مختلف هورمون‌ درمانی می‌کنید، ممکن است بدون دلیل احساس ناراحتی یا عصبانیت کنید. هر زمان که بدن مقادیر بیشتر یا کمتر از حد معمول هورمون می‌سازد، ممکن است روحیه فرد افزایش یا کاهش یابد. وقتی بدن به بلوغ می‌رسد، هورمون‌های جدیدی را تولید می‌کند.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

بلوغ

یائسگی

تستوسترون کم یا زیاد

استفاده از استروئید

بیماری تیرویید

درمان جایگزینی هورمون

اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD)

مسائل قند خون

قند خون پایینمی تواند توانایی عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این امر اغلب در هنگام گرسنگی اتفاق می افتد ، اما در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 یا استفاده از انسولین یا سایر داروهای کاهنده گلوکز در خون نیز ممکن است اتفاق بیفتد .

بطور مشابه ، گلوکز خون بالا نیز ممکن است بر خلق و خوی تأثیر بگذارد ، باعث افسردگی ، پرخاشگری یا مه مغزی شود. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده ممکن است بین قند خون بالا و پایین دوچرخه سواری کنند ، حالات روحی آنها به خصوص ناپایدار شود.

برای کاهش خطر ، افراد باید وعده های غذایی منظم بخورند و از رژیم های غذایی خراب ، چه دیابت داشته باشند و چه نداشته باشند ، خودداری کنند. افراد دیابتی باید در مورد رژیم غذایی و راهکارهای مربوط به تنظیم گلوکز خون با پزشک صحبت کنند. برخی ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

خستگی

خستگی حتی عملکردهای اساسی مانند تهیه غذا یا بازی با کودک را احساس طاقت فرسا می کند. بسیاری از افراد وقتی احساس خستگی می کنند دچار تغییرات خلقی می شوند.

به عنوان مثال ، یک والدین خسته ممکن است به دلیل سوال های زیاد به کودک ضربه بزند ، سپس سعی کند با بازیگوشی اضافی جبران کند.

در بیشتر موارد ، راه حل این است که بیشتر استراحت کنید. با این حال ، برخی از شرایط پزشکی ممکن است باعث خستگی شدید شود حتی زمانی که فرد به خوبی استراحت کرده باشد. افرادی که احساس فرسودگی می کنند هر چقدر هم که بخوابند باید به پزشک مراجعه کنند .

خلاصه

نوسانات خلقی غالباً در مورد یک بیماری زمینه ای قابل درمان هشدار می دهد. اگر علت نوسانات خلقی به یک بیماری مربوط باشد ، افراد باید به دنبال درمان علت اصلی آن باشند.

قابل درک است که بعضی از افراد وقتی دیگران به این نوسانات توجه می کنند ممکن است احساس ناراحتی یا توهین کنند. با این حال ، مهم است که به تغییر خلق و خوی به جای یک شکست شخصی ، به عنوان یک مسئله سلامتی نگاه کنید.خواب خوب شب می تواند بسیاری از بیماری ها از جمله تحریک پذیری و تغییرات ناگهانی و شدید خلقی و احساسات را درمان کند.

7 تا 8 ساعت خواب در شب نیاز شما را تامین میکند.نوسانات خلقی یکی دیگر از نشانه های شایع بیماری پارکینسون است. بنابر راهنمای نوسانات خلقی ارائه شده توسط بنیاد پارکینسون آمریکا، این به دلیل ارتباط بیماری با کمبود دوپامین، انتقال دهنده عصبی مسئول احساس خوب در انسان، است. زمانی که سلول های تولید کننده دوپامین در مغز می میرند، این شرایط بر حرکت و خلق و خوی بیمار تاثیر می گذارد.

در مورد بیماری پارکینسون، نوسانات خلقی علامتی از بیماری و نه واکنش بیمار به تشخیص ابتلا به این بیماری هستند.تغییرات خلقی از علائم مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام‌اس هستند. اگرچه غم، ترس، اضطراب و افسردگی شایع‌ترین علائم احساسی بیماری هستند، سرخوشی نیز می تواند رخ دهد.این ابراز شادی و خوشی شگفت انگیز در نتیجه اختلال شناختی ناشی از بیماری رخ می دهد. بیمارانی که سرخوشی را تجربه می کنند، به طور غیر واقعی خوشحال هستند و بی توجه به مشکلات به نظر می رسند.یافتن یک متخصص پزشکی آگاه و باتجربه و دریافت درمان صحیح به شما کمک خواهد کرد .

Adolescents' Mood Swings and Conflicts with Parents

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده