بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» توانبخشی عبارت است از اقدام ، روند یا نتیجه بازتوانی

 توانبخشی عبارت است از اقدام ، روند یا نتیجه بازتوانی

توانبخشی : همه آنچه شما باید بدانید

توانبخشی نوعی مراقبت است که می تواند به شما در بازگشت ، حفظ یا بهبود توانایی هایی که برای زندگی روزمره نیاز دارید ، کمک کند. این توانایی ها ممکن است جسمی ، ذهنی و / یا شناختی (تفکر و یادگیری) باشد. ممکن است شما آنها را به دلیل بیماری یا جراحت ، یا به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از یک درمان پزشکی از دست داده باشید.

تعریف توانبخشی: 1. روند بازگشت به یک زندگی سالم یا خوب ، یا روند کمک یگران.... بیشتر بدانید :

توانبخشی می تواند پس از برخی آسیب ها یا جراحی ها بسیار مهم باشد زیرا به بیمار کمک می کند عملکرد ناحیه آسیب دیده را بازیابی کند.

توانبخشی فرایندی است که به فرد در دستیابی به بالاترین سطح عملکرد ، استقلال و کیفیت زندگی ممکن کمک می کند.

توانبخشی: روند کمک به فردی که دچار بیماری یا جراحت شده است مهارت های از دست رفته را بازیابی کند و بنابراین حداکثر خودکفایی را بازیابد

به دلایل زیادی مانند آسیب های ناشی از کار ، آسیب های ناشی از جنگ ، تصادفات ، بیماری ها و موارد دیگر ، ممکن است از درد بزرگی رنج ببرید و حتی عملکرد پروب ارگان خاصی را نیز از دست دهید. خوشبختانه نیازی نیست که برای همیشه رنج بکشید زیرا توان بخشی می تواند به بهتر شدن شما کمک کند

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟


تا


کجا را برای توانبخشی انتخاب می کنیم؟

به دلایل زیادی ، ایران گزینه بسیار خوبی برای داشتن خدمات توان بخشی پزشکی است. برای شروع ، بسیاری از فیزیوتراپیست های باتجربه در ایران وجود دارند. جنگ طولانی که به مدت 8 سال به طول انجامید تعداد زیادی از مجروحان را در ایران برجای گذاشته است که نقش بسزایی در پیشرفت توانبخشی در ایران داشته و به تجربیات پزشکان ایرانی در این زمینه بسیار افزوده است. قیمت پایین نقش مهمی دارد زیرا به بسیاری از افراد کمک می کند درمانی را که با هزینه کم در ایران نیاز دارند انجام دهند. علاوه بر این ، ایران یک کشور زیبا است بنابراین شما می توانید از اوقات خود در ایران لذت ببرید و یک تعطیلات عالی داشته باشید و همزمان درمان های پروب را داشته باشید.

توانبخشی پزشکی یا فیزیوتراپی نوعی درمان است که برای بازگرداندن عملکرد خاصی پس از آسیب یا تسریع در روند بهبودی استفاده می شود. از فیزیوتراپی برای بالا بردن کیفیت زندگی بیمار استفاده می شود و به وی اجازه می دهد احساس راحتی بیشتری در حرکت و انجام فعالیتهای معمول زندگی داشته باشد.

مزایای توان بخشی

توانبخشی فواید زیادی دارد ، اما این فواید بسته به نوع درمان و شرایط متفاوت است. به طور کلی ، توانبخشی به بیماران کمک می کند عملکرد طبیعی خود را بازیابند و درد را تسکین دهند.

انواع فیزیوتراپی

شاخه های کمی در فیزیوتراپی وجود دارد که هر یک از آنها در شاخه های مختلف متفاوت است. شاخه های اصلی فیزیوتراپی عبارتند از:

فیزیوتراپی عصبی

فیزیوتراپی ارتوپدی

فیزیوتراپی قلبی ریوی

فیزیوتراپی کودکان

فیزیوتراپی ارتوپدی

فیزیوتراپی ارتوپدی به طور کلی با ترمیم ناهنجاری های سیستم اسکلتی - عضلانی انسان سروکار دارد. توانبخشی ارتوپدی برای اصلاح عضلات ، رباط ها ، استخوان ها و مفاصل استفاده می شود.

بسیاری از موارد مختلف وجود دارد که می تواند توسط فیزیوتراپی ارتوپدی درمان شود ،

از جمله:

کشیدگی رباط

توانبخشی شکستگی ها

التهاب تاندون ها یا بورسا

آرتروز

روماتیسم مفصلی

پوکی استخوان

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسکولیوز

اسپوندیلولیستیز

اسپوندیلولیز

توانبخشی جراحی مفصل ران

توانبخشی جراحی شانه

توانبخشی جراحی زانوها و پا / مچ پا

دست درمانی (توان بخشی دست)

همه ما می دانیم که برای انجام بسیاری از کارهای پیچیده به دست نیاز داریم. از آنجا که دست ها دارای بسیاری از استخوان ها ، مفاصل ، عضلات و تاندون ها هستند ، بیماری های زیادی وجود دارد که می تواند روی آنها تأثیر بگذارد مانند آرتروز ، شکستگی استخوان و بسیاری دیگر.

دست درمانی نوعی رایج از فیزیوتراپی ارتوپدی است که برای درمان بیماری های مرتبط با دست ، تسکین درد و کمک به شما در بازیابی حرکات طبیعی دست استفاده می شود.

شانه درمانی

به دلیل وضعیت بد بدن ، امروزه بسیاری از افراد از درد شانه رنج می برند. دیگران ممکن است به دلیل صدمات روتاتور کاف از درد رنج ببرند. فیزیوتراپیست شرایط شما را ارزیابی می کند و بهترین دوره توان بخشی را برای شما انتخاب می کند تا حرکت شانه خود را بهبود بخشد و از درد خلاص شوید

تمرینات توان بخشی شانه

چندین تمرین وجود دارد که فیزیوتراپیست می تواند برای شانه درمانی توصیه کند:

در حالی که نوارهای توان بخشی یا نوار مقاومتی به پشت پیچیده شده اند تا هر انتهای آن را در دستان خود بگیرید ، باید شانه ها را حدود 60 درجه برده و در حالی که آرنج ها را حدود 45 درجه خم کنید و شانه ها را بالا ببرید. شروع به هل دادن بازوها به سمت داخل و جلو مثل وقتی که به شخصی آغوش می دهید.

زانو درمانی

زانوها از مهمترین مفاصل بدن انسان هستند. آنها هنگام ایستادن یا راه رفتن بیشتر وزن شما را تحمل می کنند. نقش آنها گاهی اوقات باعث برخی آسیب های جدی می شود که ممکن است از راه رفتن شما جلوگیری کرده و یا هنگام انجام کار احساس درد کنید.

از توانبخشی زانو برای درمان آسیب های زانو استفاده می شود و به شما در تسکین درد و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. این روش درمانی به شما کمک می کند تا حرکات طبیعی زانوها را بازیابی کنید.

ممکن است فیزیوتراپیست به شما توصیه کند که برای تسکین درد و راحتی در هنگام حرکت ، از زانوبند استفاده کنید.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان

تمرینات توانبخشی زانو

چندین تمرین زانو وجود دارد که می تواند برای توان بخشی زانو استفاده شود مانند:

بالا بردن پای زانو

ابتدا با دراز کشیدن به پشت در حالی که یک زانو را خم کرده و پای دیگر را روی زمین قرار داده اید شروع می کنید و سپس زانو را محکم کرده و پا را تا ارتفاع زانوی خم شده بالا می آورید.

اسکوات دیواری

پشت خود را بر روی دیوار قرار دهید و در حدود 2 قدم جلوتر از پاها قرار بگیرید. پشت خود را به سمت پایین بلغزانید تا ران های شما موازی زمین شوند. 5 تا 10 ثانیه در آن وضعیت بمانید.

فیزیوتراپی بارداری

اگرچه به عنوان یک دوره زمانی دوست داشتنی به تصویر کشیده شده است ، اما بارداری می تواند درد زیادی را برای زنان ایجاد کند. زنان باردار چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان ممکن است درد زیادی را احساس کنند.

توانبخشی پزشکی می تواند به زن باردار کمک کند تا درد را کاهش دهد ، درد را کاهش دهد و عضلات خود را تقویت کند.

فیزیوتراپی عصبی

برای حرکت یک عضو ، باید سیگنالی از سیستم عصبی به آن عضو ارسال شود. برخی از آسیب ها و شرایط می توانند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارند و مانع از ارسال آن سیگنال ها شوند یا فقط باعث ایجاد مزاحمت در آنها شوند که باعث ایجاد چندین علائم مانند از دست دادن احساس ، عدم تعادل ، ضعف عضلات و موارد دیگر می شود.

فیزیوتراپی عصب شناختی بر روی بازگرداندن عملکردهای از دست رفته از طریق ایجاد مسیری برای انتقال سیگنال یا فقط ترمیم مسیر متمرکز است.

توانبخشی عصبی به نوعی با فیزیوتراپی معمولی متفاوت است. فیزیوتراپیست به جای درمان منبع درد به دنبال قسمت آسیب دیده سیستم عصبی است. پس از آن ، او سعی خواهد کرد راه مناسب برای ایجاد ارتباط بین سیستم عصبی و منبع درد را پیدا کند.

فیزیوتراپی عصبی برای درمان چندین بیماری عصبی مانند:

سکته

آسیب سر

آسیب نخاعی

بیماری پارکینسون

اسکلروز چندگانه

سیاتیک

آنوریسم

تومورهای مغز و نخاع

فواید فیزیوتراپی عصبی

بسیاری از مزایای مربوط به توانبخشی مجدد مغز و اعصاب است ، از جمله:

بازیابی حرکات طبیعی

بازیابی توانایی انجام کارهای روزمره

تقویت عضلات

تقویت وضعیت بدن

کاهش درد

کاهش خطرات عفونت قفسه سینه

کاهش مشکلات تنفسی

افزایش تعادل

افزایش آمادگی جسمانی بیمار

توانبخشی قلبی ریوی

فیزیوتراپی قلبی ریوی یا فیزیوتراپی قلبی تنفسی فوق تخصص فیزیوتراپی است که برای معالجه یا توان بخشی بیماران با مشکلات ریه ها و قلب استفاده می شود.

درمان توان بخشی قلبی-ریوی معمولاً برای درمان بیماری هایی مانند:

آسم

برونشیت

آنژین

حمله قلبی (MI)

آسیب قلبی یا ریوی یا جراحی

نارسایی احتقانی قلب (CCF)

آمفیزم

بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری عروقی محیطی

فیزیوتراپی قلبی ریوی برای بیمارانی که دچار حمله قلبی یا سایر جراحی های قلب شده اند بسیار مفید است. افرادی که هیچ بیماری قلبی ندارند می توانند از فیزیوتراپی قلبی تنفسی برای کاهش خطر حمله قلبی در آینده استفاده کنند.

فیزیوتراپی کودکان

فیزیوتراپی و توانبخشی فقط برای بزرگسالان نیست ، کودکان ممکن است دارای شرایط پزشکی خاصی نیز باشند که می تواند از راه رفتن و حرکت عادی آنها جلوگیری کند.

فیزیوتراپی کودکان یک زیرمجموعه توانبخشی است که شامل معامله با کودکان زیر 18 سال است. کودک ممکن است به دلایل زیادی مانند آسیب ها و مشکلات ژنتیکی به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. قبل از اینکه بتواند با بچه ها سر و کار داشته باشد ، فیزیوتراپیست کودکان باید چندین سال آموزش ببیند.

فیزیوتراپی کودکان به کودک شما کمک می کند تا حرکت بهتری پیدا کند و قدرت عضلات را افزایش دهد. همچنین می تواند به کودکان در بهبود سلامتی و افزایش توانایی انجام کارهای روزمره با سهولت کمک کند.

برای کودکان و نوجوانان ، جلسات معمولاً بازی به نظر می رسد که درمانگر توانبخشی سعی می کند آن را سرگرم کننده جلوه دهد تا برای آنها جذاب باشد. این تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بازی روی توپ تمرینی

در حال دویدن

تعادل در پرتو تعادل

کودکان ممکن است برای مقابله با بسیاری از مسائل مانند:

آنها در حال جراحات هستند

آنها تاخیر در توسعه دارند

آنها دارای اختلالات ژنتیکی خاصی هستند

آنها از ضعف عضلات رنج می برند

آنها شرایط عصبی خاصی دارند

فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان یک زیرمجموعه توانبخشی است که برای درمان افراد مسن که برخی بیماری های ناشی از روند پیری دارند استفاده می شود. با افزایش سن ، بدن شکننده تر می شود ، استخوان ها چگالی از دست می دهند و حرکات آنها نامتعادل می شود.

افراد مسن بیشتر از افراد جوان در معرض بیماری های حاد هستند ، بنابراین آنها بیشتر به فیزیوتراپی نیاز دارند. بیماری ها باعث می شوند که حرکت کمتری داشته باشند ، شاید باعث شود که به طور بالقوه تحرک خود را از دست بدهند.

فیزیوتراپی سالمندان با کمک به آنها در بهبود تعادل ، تقویت عضلات و مهمتر از همه بالا بردن اعتماد به نفس ، به افراد مسن کمک می کند تا استقلال بیشتری پیدا کنند.

فواید توانبخشی سالمندان

کاهش خطر سقوط : افراد مسن استخوان ضعیف تری دارند ، بنابراین زمین خوردن می تواند صدمات زیادی وارد کند. فیزیوتراپی سالمندان برای افراد مسنی که در حال بهبودی از سقوط هستند و همچنین آموزش چگونگی جلوگیری از سقوط در آینده بسیار مهم است.

کاهش خطر آسیب : فیزیوتراپی سالمندان می تواند به افراد مسن کمک کند تا یاد بگیرند چگونه در هنگام حرکت ثبات بیشتری داشته باشند. به دست آوردن ثبات بیشتر می تواند از خطرات آسیب جلوگیری کند.

کاهش درد ناشی از بیماری های مزمن: بیماری های مزمن می توانند درد زیادی به خصوص برای افراد مسن ایجاد کنند. فیزیوتراپی می تواند به تسکین درد کمک کند.

استقلال بیشتر شدن : وقتی افراد مسن از بیماری بهبود می یابند ، می توانند سبک زندگی مستقل تری را برای مدت زمان طولانی تری داشته باشند.

انواع درمانی که در فیزیوتراپی استفاده می شود

مغناطیس درمانی : این روش درمانی شامل استفاده از مغناطیس روی بدن بیمار به منظور کاهش درد است. دو نوع مغناطیسی درمانی وجود دارد: درمان میدان مغناطیسی استاتیک که شامل استفاده از مغناطیسهای ساکن روی بدن است و درمان مغناطیسی با بار الکتریکی (درمان الکترومغناطیسی) که از آهن رباهای الکتریکی استفاده می کند.

Taping : این روش معمولاً یک درمان موقت است که در صورت آسیب دیدگی مورد استفاده قرار می گیرد. ضربه زدن به شما کمک می کند تا حرکت منطقه آسیب دیده ، روند بهبودی طبیعی و تسکین درد را تقویت کند.

بسیج مفصل : اصل اصلی بسیج مفصل حرکت مفصل با سرعتهای مختلف برای کمک به بیمار در عملکرد طبیعی است. بسیج مشترک فقط یک حرکت ساده مفصل نیست زیرا چندین نوع و درجه از بسیج مشترک وجود دارد. این روش برای درمان مواردی مانند درد و سفتی مفاصل استفاده می شود.

آب درمانی : درمانی است که از آب گرم برای درمان برخی از آسیب ها استفاده می شود. این روش درمانی شامل تمریناتی در آب گرم برای کمک به شل شدن عضلات و تقویت حرکت مفصل است. به همین دلیل است که معمولاً در بیماران آرتروز استفاده می شود.

ماساژ : ماساژ یک روش درمانی بسیار رایج است. این ماده برای کمک به شل شدن عضلات و سایر بافتها و تسکین درد استفاده می شود ماساژ برای کمک به بیماران با شرایطی مانند آسیب عضلانی ، آرتروز ، اسپاسم عضله استفاده می شود.

سوالات متداول درباره توانبخشی

توانبخشی چه مدت طول می کشد؟

معمولاً جلسه از نیم تا یک ساعت به طول خواهد انجامید و تعداد بیمار در هفته مورد نیاز از یک تا چند بسته به شرایطی که برای درمان نیاز دارد متفاوت است.

آیا فیزیوتراپی برای فتق دیسک مفید است؟

طبق نظر پزشکان متخصص ، میزان بالای حدود 90٪ موارد دیسک فتق به خوبی به درمان محافظه کارانه فیزیکی پاسخ می دهد ، در حالی که موارد شدید فقط به جراحی دیسک نیاز دارند .


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده