بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خفگی در بزاق: علت ایجاد آن و چگونگی جلوگیری از آن

خفگی در بزاق: علت ایجاد آن و چگونگی جلوگیری از آن

اختلال در بلع آب دهان

به طور منظم کاملاً طبیعی است ، اما ممکن است بیش از حد به دلیل مشکل جسمی یا نگرانی در اضطراب باشد. قبل از اینکه بتوانید تسکین پیدا کنید ، باید بفهمید که چه عواملی باعث ترشح بزاق بیش از حد شما می شود. خوشبختانه ، هنگامی که دلیل بلعیدن زیاد بزاق را تشخیص دادید ، می توانید اقدامات ساده ای برای حل مشکل انجام دهید. در برخی موارد ، کار با پزشک می تواند بهترین راه برای رفع نگرانی های شما در مورد بلع باشد.بسیاری از افراد هنگام نوشیدن آب، پایین رفتن آن از مسیر اشتباه را تجربه کرده اند. این مشکل گاهی با آب دهان نیز اتفاق می افتد که یکی از دلایل آن میتواند بروز اختلال در بلع باشد.

خفگی با بزاق دهان ترسناک است و می تواند برای افرادی که مشکلات بهداشتی خاص دارند خطرناک باشد. افراد سالم در صورت خفگی معمولاً می توانند بزاق را از طریق سرفه کردن خارج کنند.غدد بزاقی برای روان کردن دهان و گلو بزاق تولید می کنند که شروعی برای روند تجزیه غذا و بلع آسان تر است.افراد معمولاً در طول روز به صورت ناخودآگاه بزاق دهان را می بلعند و گاهی فرد به طور تصادفی بزاق را استنشاق می کند. بزاق می تواند در گلو نیز جمع شود و نفس کشیدن را دشوار کند.

دلایل افزایش میزان ترشح بزاق دهان

علل متفاوتی می تواند سبب افزایش میزان ترشح بزاق در فرد شود .

که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماریهای دهان و دندان(از جمله عفونتها، التهابات و مشکلات لثه).

بیماریهای غدد و مجاری بزاقی که در سه گروه عمده و به تعداد فراوان در ناحیه دهان و انتهای زبان و گلو یافت می شوند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

بیماریهای با درگیری غدد و سیستم متابولیسم(سوخت و ساز)بدن.

اشکال در بلع بزاق(که این نکته حائز اهمیت است، به عبارتی تولید، ترشح و ترکیب ماده بزاقی نرمال است ولی سیستم جمع کننده بزاق و بلع آن به سمت لوله های گوارشی پایین تر،دچار اشکال ساختمانی یا فیزیولوژیک است که در چنین مواقعی بزاق در دهان بدلیل عدم بلع در دهان جمع می شود).

افزایش بزاق دهان

اضطراب و استرس نیز با ایجاد تداخل در ترشح برخی از هورمونهای بدن که در پاسخدهی به استرس نقش دارند،تاثیر گذار است(مثل وقتی که در اثر ترس زیاد ، بصورت معکوس،فرد دچار خشکی دهان میشود).

 بزاق دهان میزان استرس را نشان می‌دهد

استرس باعث می‌شود بدن در شرایط گریز یا فرار قرار بگیرد. اضطراب، افزایش هورمون آدرنالین، افزایش ضربان قلب و هم‌چنین افزایش ترشح بزاق را در پی دارد. غده‌های بزاقی آنزیمی به نام آلفا آمیلاز بزاقی را در دهان ترشح می‌کنند که وجود این آنزیم نشان‌دهنده استرس فرد است.

استرس و ناراحتی‌های احساسی و روانی که یک زن باردار تجربه می‌کند می‌تواند بر روی جنین او هم تاثیر بگذارد. گروه پزشکی جان هاپکینز با اندازه‌گیری میزان آنزیم آلفا آمیلاز بزاقی مادر، میزان تاثیر استرس مادر بر روی جنین را اندازه گرفتند. آنها میزان تغییرات طبیعی میزان آنزیم بزاقی آلفاآمیلاز را در طول دوره بارداری اندازه گرفتند و به الگویی دست یافتند که در حال بررسی بر روی آن هستند.

بزاق دهان مادر، مقاومت سیستم ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد

از غذاها و بوهایی که بزاق را تحریک می کنند خودداری کنید. مصرف میوه های ترش ، غذاهای شیرین و غذاهای ترش را که می توانند بزاق شما را افزایش دهند محدود کنید. سعی کنید از انواع مواد غذایی و بوها مانند پخت و پز یا عطر که می تواند باعث ریزش شما شود ، دوری کنید.

خوردن چیزی می تواند بزاق را تحریک کند ، اما غذاهای خشک و بی مزه مانند بیسکویت یا نان تست به جذب بزاق کمک می کند و تسکین فوری می دهد.

اگر کسی در اطراف شما مشغول آشپزی یا غذا خوردن است و نمی توانید از آن اجتناب کنید ، سعی کنید حواس خود را پرت کنید. مشغول انجام کاری شوید ، مانند آواز خواندن به قلب خود ، نوشتن یک داستان در یک کتاب ، یا تبادل پیام در برنامه تلفن.

در طول روز آب بیشتری بنوشید. در شرایط طبیعی ، بدن شما بزاق بیشتری تولید می کند که به درستی هیدراته نشوید. بنابراین ، با نوشیدن آب بیشتر در طول روز ، بزاق کمتری خواهید داشت. قبل از خواب نیز یک لیوان کوچک آب بنوشید. 

برای هیدراته ماندن ، یک بطری آب گرم هنگام بیدار شدن و قبل و هنگام غذا میل کنید و در طول روز قبل از خشکی دهان یا احساس تشنگی جرعه جرعه بنوشید.

از غذاها و نوشیدنی های بسیار شیرین یا بسیار ترش پرهیز کنید. وقتی آب نبات ترش یا یک شیرینی شیرین را در دهان خود قرار می دهید ، ممکن است بزاق اضافی تولید کنید تا احساس طعم قوی را کم کند. کاهش چیزهای واقعاً ترش یا شیرین ممکن است به میزان قابل توجهی بزاق دهان کمک کند. 

به همین دلیل است که افراد برای مرطوب نگه داشتن دهان خود آب نبات های شیرین یا ترش را می مکند.

در مورد دلایل پزشکی و دارویی با پزشک خود صحبت کنید. اگر بدن شما به دلایل نامعلوم بزاق بیش از حد تولید کند ، ممکن است پزشک بتواند یک بیماری پزشکی را که باعث آن شده تشخیص دهد. اگر یک بیماری یا معالجه پزشکی شناخته شده مقصر باشد ، ممکن است پزشک بتواند داروی شما را تغییر دهد یا سایر اقدامات درمانی را انجام دهد. 

طیف وسیعی از شرایط پزشکی ، از جمله عفونت های مختلف ، ویروس ها و مشکلات معده ، می تواند باعث تولید بزاق بیش از حد شود. به همین ترتیب ، برخی از داروها - مانند داروی ضد روان پریشی کلوزاپین - می توانند بزاق اضافی را تحریک کنند.

از هر داروی تجویز شده برای درمان بیش از حد ترشح استفاده کنید. ترشح بیش از حد اصطلاح پزشکی برای تولید بیش از حد بزاق است و داروهای متعددی برای درمان این بیماری تأیید شده است. بعضی اوقات باعث عوارض جانبی مانند خواب آلودگی ، سرگیجه و ضربان قلب تند میشوند ، با این حال مزایا و معایب گزینه های مختلف را با پزشک خود در میان بگذارید

 داروهای معمول بیش از حد ترشح عبارتند از: 

گلیکوپیرولات (رابینول).

پروپانتلین (Pro-Banthine).

آمیتریپتیلین (الاویل).

نورتریپتیلین HCL (پاملور).

اسکوپولامین (Transderm Scop).

نکته: گاهی اوقات اگر بزاق بیش از حد ایجاد شود ، ممکن است دشوار باشد زیرا به دلیل بیماری باشد. به عنوان مثال ، این ممکن است یکی از دشوارترین علائم آمیوتروفیک اسکلروز جانبی (ALS) باشد.

هنگامی که احساس "توده در گلو خود" را تجربه می کنید توجه داشته باشید. اگر مرتباً احساس می کنید یک توده واقعی وجود دارد که بلعیدن آن را برای شما دشوار می کند - به خصوص هنگام بلعیدن بزاق - ممکن است یک گلوبوس داشته باشید. گلوبوس یک توده واقعی نیست ، اما یک شرایط واقعی است که احساس یک توده را ایجاد می کند. 

برخی از افراد فقط هنگام بلعیدن بزاق متوجه گلوبوس می شوند ، در حالی که دیگران هرزمان که بلعند آن را احساس می کنند.

داشتن یک گلوبوس باعث می شود شما بخواهید خیلی مرتباً قورت دهید - حتی اگر فقط مقدار کمی بزاق باشد

اگر احساس می کنید یک توده در گلو شما به طور مداوم وجود دارد ، و به خصوص اگر می توانید یک توده واقعی را احساس یا مشاهده کنید ، با پزشک خود تماس بگیرید. در حالی که غیر معمول است ، ممکن است تومور یا بیماری دیگری غیر از گلوبوس داشته باشید.

برای بررسی GERD و معالجه به پزشک مراجعه کنید. بیماری ریفلاکس معده (GERD) شایعترین علت برای یک گلوبوس است. برگشت اسید معده به دستگاه مری شما آسیب می رساند و می تواند احساس توده را ایجاد کند ، به خصوص هنگام بلعیدن بزاق خود. 

درمان GERD با داروها ، تغییر در رژیم غذایی و تنظیم سبک زندگی ممکن است از شر گلوبوس شما خلاص شود.

روی بلعیدن با زور و فقط در صورت لزوم تمرکز کنید. گاهی گفتن این کار آسانتر از انجام است ، اما ساختن پرستوهای بزرگتر با تکرار کمتر ممکن است به شما کمک کند تا بر احساس "گلو" غلبه کنید. ببینید آیا مثلاً می توانید 1 یا حتی 2 دقیقه بین پرستوها در طول روز فاصله داشته باشید (در حالی که غذا نمی خورید) - اگر این کمک می کند یک تایمر تنظیم کنید. 

افراد بالغ به طور متوسط ​​حدود 600 بار در روز ، یا حدود 35 بار در ساعت در حالت بیدار و تقریباً 6 بار در ساعت در هنگام خواب می بلعند. 

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

مایعات گرم ، مایعات سرد و غذاهای منجمد را امتحان کنید. به برخی از داروهای تسکین دهنده گلودرد مورد علاقه چند بار امتحان کنید - مواردی مانند سوپ مرغ ، چای داغ ، چیپس یخ و انواع یخ های یخ زده. سرماخوردگی به بی حس شدن گیرنده های درد در گلو کمک می کند ، در حالی که چیزهای گرم می توانند مقداری از درد را تسکین داده و باعث پاکسازی مخاط شوند. 

داشتن گلودرد باعث می شود که مکرراً قورت دهید تا درد را به طور موقت با یک پوشش بزاق تسکین دهید. به نوبه خود ، این می تواند دهان شما را خشک کند و حتی باعث ناراحتی معده شود.

مکیدن قرص های لوزی گلو که حاوی پکتین است. لوزی های حلق ممکن است گلودرد شما را تسکین داده و به شما کمک کنند تا از بلع بسیار دست بکشید. یک قرص گلو را روی زبان خود بگذارید و اجازه دهید حل شود. هر 2 ساعت این کار را تکرار کنید تا درد گلو را کنترل کنید.

به کودکی که کمتر از 5 سال دارد ، قرص گلو ندهید و خوردن قرص گلو برای آنها بی خطر نیست.


گلو را با اسپری کلرازپتیک (فنل) اسپری کنید. اگر گلو خود را با اسپری کلرازپتیک آرام کنید ، ممکن است بلع بیش از حد خود را نیز کاهش دهید. گلو را 1-2 بار اسپری کنید ، سپس 15 ثانیه صبر کنید تا تف کند. از اسپری در صورت لزوم برای کمک به کنترل تحریک گلو تا 2 روز استفاده کنید. 

سعی کنید کلرازپتیک را قورت ندهید.

هنگام استفاده از کلرازپتیک ممکن است متوجه خارش دهان شوید.

با استفاده از آب نمک گرم یا اسپری گلو درد را کوتاه مدت کاهش دهید. 3 گرم نمک (تقریباً یک قاشق چایخوری) را در یک لیوان آب گرم بهم بزنید. یک جرعه بزرگ بنوشید ، آن را در پشت دهان خود غرغره کنید ، آن را تف کنید ، و تکرار کنید تا لیوان را تمام کنید. این کار را هر 3 ساعت یکبار انجام دهید تا کمی تسکین گلو درد داشته باشید. 

روش دیگر ، 1 اسپریت اسپری بی حسی گلو را به پشت گلو خود پمپ کنید. 15 ثانیه صبر کنید ، سپس آن را تف کنید. این کار را هر 2 ساعت یکبار و حداکثر تا 2 روز انجام دهید.

تمام تلاش خود را بکنید که آب نمک یا اسپری بی حس کننده گلو را قورت ندهید. بلعیدن مقدار کمی صدمه ای نخواهد زد.

برای مرطوب نگه داشتن هوا در شب از مرطوب کننده استفاده کنید. هوای خشک تنفس گلو را خشک می کند و باعث می شود هنگام بلعیدن بدن بزاق اضافی برای پوشاندن گلو تولید کند. هنگامی که گلودرد می کنید ، احتمالاً با سطح رطوبت بین 40 تا 60 درصد احساس راحتی خواهید کرد.

یک مرطوب کننده می تواند در طول روز و به خصوص در شب ، زمانی که گلو شما واقعا خشک می شود و باعث بلعیدن مکرر بزاق می شود ، کمک کند.سطح رطوبت بالا - بالای 60٪ و به ویژه 70٪ - نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ممکن است باعث ازدحام اضافی و افزایش تعداد مواد حساسیت زا در خانه شما شود. بنابراین ، در بعضی موارد ، ممکن است بهتر باشد به جای مرطوب کننده از رطوبت گیر استفاده کنید.

روی بالش های بلند بخوابید تا تخلیه سینوس به حداقل برسد. متأسفانه ، تخلیه بعد از بینی می تواند باعث تحریک گلو شود و شما را وادار به بلع کند. بالا بردن خود ممکن است به شما کمک کند این اثر را محدود کنید. بالش های اضافی یا یک پتو اضافی را زیر سر قرار دهید تا قسمت بالاتنه شما بلند شود.

برای گلودرد شدید یا طولانی مدت به پزشک مراجعه کنید. بیشتر گلودرد به علت ویروس های رایج ایجاد می شود و در طی 3-7 روز منتقل می شود. اگر گلودرد شما بسیار دردناک است یا بیش از 7 روز طول می کشد ، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده علائمی مانند تب شدید ، لرز یا مشکلات تنفسی با پزشک خود تماس بگیرید. 

اگر کودک شما بیش از 3 روز گلودرد دارد ، یا اگر گلودرد با غدد متورم یا دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) همراه است ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. کودکان 5-15 ساله بیشتر در معرض خطر استرپتوکوک گلو و عفونت های باکتریایی مشابه هستند.

اگر بلع باعث اضطراب شما می شود با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر مسئله جسمی مانند هایپر ترشح ، گلوبوس یا گلو درد نداشته باشید ، بلعیدن می تواند استرس زا باشد. بلع یک اختلال حسی - حرکتی شایع است - افزایش آگاهی نسبت به عملکرد بدن ناخودآگاه که باعث اضطراب فوق العاده ای می شود. اگر به نظر می رسد تجربه شما در بلعیدن است ، با پزشک خود تماس بگیرید. 

اختلالات حسی-حرکتی در طیف OCD قرار دارند.

ممکن است هنگام بلعیدن هر چیزی اضطراب زیادی داشته باشید ، یا به خصوص در مورد بلعیدن بزاق اضطراب داشته باشید.

اضطراب شما در مورد بلع ممکن است باعث شود شما مرتباً خود را "آزمایش" کنید تا مطمئن شوید که می توانید این کار را انجام دهید ، در نتیجه این است که شما به طور مداوم بزاق خود را می بلعید.

به خود اطمینان دهید که بلعیدن اشکالی ندارد. پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص طیف OCD ارجاع دهد ، که به نوبه خود با شما همکاری خواهد کرد تا روش ها و روش هایی را برای رسیدگی به شرایط منحصر به فرد شما طراحی کند. یک روش معمول این است که مرتباً به خود یادآوری کنید که بلع کاملاً طبیعی است ، شما کاملاً قادر به بلع هستید و بلعیدن بزاق در صورت لزوم اشکالی ندارد. 

به عنوان مثال ، ممکن است مواردی از این قبیل را به خود بگویید: "اکنون زمان بلعیدن است ، بلع طبیعی است و من می توانم بدون هیچ مشکلی قورت دهم."

در صورت لزوم از روش های "اسکن بدن" و ذهن آگاهی استفاده کنید. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا به جای تمرکز زیاد روی بلع ، آگاهی خود را در کل بدن خود پخش کنید. اسکن بدن شامل تمرکز شما بر روی تک تک اعضای بدن در یک فرآیند متوالی است. به همین ترتیب ، ذهن آگاهی شامل جلب توجه شما به تمام تجربیات حسی است که در لحظه فعلی تجربه می کنید. 

خودتان می توانید روی این تکنیک ها کار کنید ، اما ممکن است با هدایت یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده ، موفقیت بیشتری کسب کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده