بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین روش درمانی برای اسکیزوفرنی چیست؟

بهترین روش درمانی برای اسکیزوفرنی چیست؟

درمان اسکیزوفرنی و خودیاری

بهبود اسکیزوفرنی امکان پذیر است. این نکات درمانی و خودیاری می تواند به شما در مدیریت علائم ، زندگی و کار مستقل ، برقراری روابط رضایت بخش و لذت بردن از زندگی با ارزش کمک کند.

شیوع اسکیزوفرنی

معمولاً این بیماری در اواخر نوجوانی که سال‌های بحرانی اجتماعی یک نوجوان است شروع می‌شود طبق آماری که وجود دارد در حدود 40 درصد از مردان و 23 درصد از زنان مبتلا نشانه‌های بیماری تا قبل از 19 سالگی خود را نشان داد.از هر 1000نفر، تقریبا 7 یا 8 نفر در طول زندگی‌شان به اسکیزوفرنی مبتلا خواهند شد. در مردان اسکیزوفرنی معمولا در سنین 10 الی 25 سالگی و در زنان 25 تا 35 سالی بروز می‌کند.همانطور قبلا هم اشاره کردیم اسکیزوفرنی بیماری مزمنی است که می‌تواند فرد را بسیار ناتوان کند، تشخیص به موقع بیماری می‌تواند برای بیمار تعیین کننده باشد، کلینیک اعصاب و روان آکسون با حضور روانپزشک و روانشناس متخصص اختلالات سایکوتیک می‌تواند در زمینه تشخیص برای مراجعین عزیز باشد.

درمان اسکیزوفرنی

با توجه به اینکه علت اصلی این بیماری ناشناخته است درمان اولیه بیشتر روی کنترل و از بین بردن نشانه‌های آن تمرکز دارد. تجویز داروهای ضد روان‌پریشی برای کاهش و کنترل علائم بیماری است.

بستری بیمار در کلینیک اعصاب و روان نیز در موارد وخیم بیشتر صورت می‌گردد و یا در صورتی خود فرد داوطلبانه بخواهد در یک کلینیک شبانه روزی اعصاب و روان بستری شود تا نظارت بیشتر و بهتری روی درمان بیماری باشد؛ امروزه بستری بیمار به صورت طولانی‌مدت اتفاق نمی‌افتد و هرچند در برخی موارد شاید نیاز باشد بیمار مدت طولانی برای بهبودی بستری باشد.

کلینیک آکسون که بی شک بهترین کلینیک روانپزشکی در سراسر کشور است امکانات لازم برای بستری بیماران اعصاب و روان را در اختیار دارد. امکاناتی مانند مراقبت‌های بیست‌ و چهار ساعته و بستری در محیطی آرام و لوکس و بدون تشویش، حضور مداوم درمانگر.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

Schizophrenia Treatment and Self-Help… | Shrewsbury Court Independent  Hospital

اسکیزوفرنی: بهبودی امکان پذیر است

تشخیص اسکیزوفرنی می تواند ویرانگر باشد. ممکن است شما در تلاش باشید تا روشن فکر کنید ، احساسات خود را مدیریت کنید ، با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید یا حتی عملکرد طبیعی داشته باشید. اما ابتلا به اسکیزوفرنی به این معنی نیست که نمی توانید زندگی پر و معناداری داشته باشید. با وجود تصور غلط گسترده مبنی بر اینکه افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شانس بهبودی یا بهبودی ندارند ، واقعیت بسیار امیدوارکننده است. اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد ، اما می توانید آن را با دارو ، راهکارهای خودیاری و درمان های حمایتی درمان و مدیریت کنید.

از آنجا که اسکیزوفرنی اغلب اپیزودیک است ، دوره های بهبودی از شدیدترین علائم اغلب فرصت خوبی را برای شروع بکارگیری استراتژی های خودیاری فراهم می کنند که ممکن است به کاهش طول و فرکانس قسمت های بعدی کمک کند. تشخیص اسکیزوفرنی محکومیت ابدی علائم و بستری شدن در بیمارستان نیست. در واقع ، شما بیش از آنچه تصور می کنید بر بهبودی خود کنترل دارید.

اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی با گذشت زمان بهبود می یابند نه بدتر. به ازای هر پنج نفری که به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند:

  • در طی پنج سال تجربه اولین علائم ، فرد بهتر می شود.
  • سه نفر بهتر می شوند ، اما هنوز هم زمانی که علائم آنها بدتر می شود ، خواهند داشت.
  • علائم دردسرآمیز ادامه خواهد داشت.

بهبود اسکیزوفرنی به چه معناست؟

کنار آمدن با اسکیزوفرنی یک فرایند مادام العمر است. بهبود به این معنا نیست که دیگر چالش های ناشی از بیماری را تجربه نخواهید کرد یا اینکه همیشه عاری از علائم خواهید بود. معنی آن این است که شما در حال یادگیری مدیریت علائم خود هستید ، پشتیبانی مورد نیاز خود را ایجاد می کنید و یک زندگی رضایت بخش و هدفمند ایجاد می کنید.

یک طرح درمانی که ترکیبی از دارو با کمک به خودی اسکیزوفرنی ، خدمات حمایتی و درمانی است ، موثرترین رویکرد است.

حقایق دلگرم کننده در مورد اسکیزوفرنی

  • اسکیزوفرنی قابل درمان است. در حال حاضر ، هیچ درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد ، اما این بیماری می تواند با موفقیت درمان و کنترل شود. نکته اصلی این است که یک سیستم پشتیبانی قوی داشته باشید و برای نیازهای خود از درمان و کمک به خود استفاده کنید.
  • شما می توانید از یک زندگی پربار و معنادار لذت ببرید. با درمان صحیح ، اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند روابط رضایت بخشی داشته باشند ، کار کنند یا سایر فعالیت های معنی دار را دنبال کنند ، بخشی از جامعه خود باشند و از زندگی لذت ببرند.
  • صرف ابتلا به اسکیزوفرنی به این معنی نیست که باید در بیمارستان بستری شوید. اگر شما به درستی درمان می کنید و به آن پایبند هستید ، احتمال اینکه شرایط بحرانی را که نیاز به بستری شدن در بیمارستان است ، بسیار کمتر تجربه می شود.
  • بیشتر مبتلایان به اسکیزوفرنی بهبود می یابند. بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی عملکرد طبیعی خود را بازیافته و حتی عاری از علائم می شوند. مهم نیست که در حال حاضر با چه چالش هایی روبرو هستید ، همیشه امید وجود دارد.

نکته 1: درگیر معالجه و کمک به خود باشید

هرچه زودتر به اسکیزوفرنی مبتلا شوید و با یک متخصص بهداشت روان با تجربه شروع به درمان کنید شانس خوب و ماندن در شما بیشتر است. بنابراین ،اگر به خود یا یکی از نزدیکانتان علائم اسکیزوفرنی را شک دارید ، بلافاصله کمک ب

گیرید.

درمان موفقیت آمیز اسکیزوفرنی به ترکیبی از عوامل بستگی دارد. دارو به تنهایی کافی نیست. همچنین مهم است که خود را در مورد بیماری یاد بگیرید ، با پزشکان و درمانگران خود ارتباط برقرار کنید ، یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد کنید ، اقدامات خودیاری را انجام دهید و به برنامه درمانی خود پایبند باشید. دنبال کردن استراتژی های خودیاری از جمله تغییر رژیم غذایی ، تسکین استرس و جستجوی حمایت اجتماعی شاید به نظر ابزاری موثر برای کنترل چنین اختلالی مانند اسکیزوفرنی نباشد ، اما می تواند تأثیر بسزایی بر تعداد و شدت علائم داشته باشد ، احساس خود را افزایش دهید و عزت نفس خود را افزایش دهید. و هرچه بیشتر به خودتان کمک کنید ، احساس ناامیدی و درماندگی کمتری خواهید داشت و احتمال اینکه پزشک بتواند داروی شما را کاهش دهد بیشتر است.

در حالی که درمان اسکیزوفرنی باید متناسب با نیازهای خاص شما باشد ، شما همیشه باید در روند درمان صدا داشته باشید و به نیازها و نگرانی های خود احترام بگذارید. وقتی شما ، خانواده و تیم پزشکی همه با هم کار می کنید درمان بهترین نتیجه را می دهد.

Helping Someone with Schizophrenia - HelpGuide.org

نگرش شما نسبت به درمان اسکیزوفرنی مهم است

تشخیص خود را بپذیرید. همانطور که تشخیص اسکیزوفرنی می تواند ناراحت کننده باشد ، تصمیم برای نقش فعال در درمان و خودیاری برای بهبودی شما بسیار مهم است. این به معنای ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم ، مصرف داروهای تجویز شده و شرکت در قرارهای پزشکی و درمانی است.

ننگ اسکیزوفرنی را قبول نکنید. بسیاری از ترس ها در مورد اسکیزوفرنی بر اساس واقعیت نیست بیماری خود را جدی بگیرید اما این افسانه را قبول نکنید که نمی توانید آن را بهبود ببخشید. با افرادی که فراتر از تشخیص شما هستند ، با کسی که واقعاً هستید ارتباط برقرار کنید.

با پزشک خود در ارتباط باشید.  به پزشک خود کمک کنید تا اطمینان حاصل کند که نوع و دوز مناسب دارو را دریافت می کنید. در مورد عوارض جانبی ، نگرانی ها و سایر موارد درمانی صادق و پیشرو باشید.

به دنبال خودیاری و درمانی باشید که به شما در مدیریت علائم کمک می کند. فقط به دارو اعتماد نکنید. استراتژی های خودیاری می توانند به شما در مدیریت علائم و بازیابی حس کنترل بر سلامتی و سلامتی کمک کنند. درمان حمایتی می تواند به شما بیاموزد که چگونه باورهای خیالی را به چالش بکشید ، صداهای موجود در ذهن خود را نادیده بگیرید ، از عود مجدد محافظت کنید و به خود انگیزه دهید تا با درمان و کمک به خود مقاومت کنید.

اهداف زندگی را تعیین و فعال کنید. ابتلا به اسکیزوفرنی به این معنا نیست که شما نمی توانید کار کنید ، رابطه برقرار کنید یا یک زندگی راضی کننده را تجربه کنید. اهداف معنادار زندگی را برای خود فراتر از بیماری تعیین کنید.

در حال تشخیص

اولین مرحله برای درمان اسکیزوفرنی ، تشخیص صحیح است. این همیشه آسان نیست ، زیرا علائم اسکیزوفرنی می تواند شبیه علائم ناشی از سایر مشکلات روحی و جسمی باشد. علاوه بر این ، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است باور کنند هیچ مشکلی وجود ندارد و در مقابل مراجعه به دکتر مقاومت می کنند.

به دلیل این مسائل ، بهتر است به جای یک پزشک خانواده ، به یک روانپزشک با تجربه در شناسایی و درمان اسکیزوفرنی مراجعه کنید.

Schizophrenia: Symptoms, Causes, Diagnosis, Treatment

نکته 2: فعال شوید

علاوه بر تأمین کلیه  مزایای عاطفی و جسمی ، ورزش منظم حتی می تواند به مدیریت علائم اسکیزوفرنی نیز کمک کند. تا زمانی که یک دوره روان پریشی را تجربه نکنید ، تحرک بدنی کاری است که می توانید همین حالا برای بهبود تمرکز ، تسکین استرس ، انرژی بیشتر به شما ، کمک به خوابیدن و احساس آرامش بیشتر انجام دهید.

نیازی نیست که به یک فرد متعصب تناسب اندام تبدیل شوید یا به یک باشگاه ورزشی بروید ، بلکه یک فعالیت بدنی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و در بیشتر روزها 30 دقیقه حرکت را دنبال می کنید. اگر راحت تر باشد ، سه جلسه 10 دقیقه ای می تواند به همان اندازه موثر باشد. ورزش ریتمیک که هم دست ها و هم پاهایتان را درگیر می کند ، مانند راه رفتن ، دویدن ، شنا کردن یا رقصیدن ، می تواند به ویژه در آرامش سیستم عصبی شما موثر باشد. سعی کنید به جای تمرکز روی افکار خود ، روی احساس بدن هنگام حرکت متمرکز شوید - نحوه برخورد پاها به زمین ، به عنوان مثال ، ریتم تنفس یا احساس باد روی پوست.

Psychosis is Real, Learn How to Identify and Help A Love One

نکته 3: به دنبال پشتیبانی رو در رو باشید

ارتباط چهره به چهره با دیگران موثرترین راه برای آرام سازی سیستم عصبی و از بین بردن استرس است. از آنجا که استرس می تواند روان پریشی را تحریک کرده و علائم اسکیزوفرنی را بدتر کند ، کنترل آن بسیار مهم است. شخصی را پیدا کنید که بتوانید به طور منظم با او چهره به چهره ارتباط برقرار کنید - کسی که می توانید برای مدت زمان بی وقفه ای با او صحبت کنید و بدون قضاوت ، انتقاد یا حواس پرتی مداوم به شما گوش دهد.

علاوه بر این که به تسکین استرس کمک می کند ، داشتن حمایت دیگران می تواند تفاوت چشمگیری در چشم انداز اسکیزوفرنی ایجاد کند. وقتی افرادی که به شما اهمیت می دهند درگیر درمان شما می شوند ، به احتمال زیاد به استقلال می رسید و از عود بیماری جلوگیری می کنید.

راه های یافتن پشتیبانی

به دوستان و اعضای خانواده معتمد مراجعه کنید. عزیزان شما می توانند به شما کمک کنند تا درمان مناسب داشته باشید ، علائم خود را تحت کنترل داشته و در جامعه عملکرد خوبی داشته باشید. از عزیزان بپرسید آیا می توانید در مواقع ضروری با آنها تماس بگیرید. بیشتر افراد با درخواست شما برای پشتیبانی خوشحال می شوند.

با دیگران درگیر باشید. اگر قادر به ادامه کار یا تحصیل هستید ، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت ، به دنبال یک اشتیاق ، یک سرگرمی جدید بپردازید ، یا داوطلبانه به دیگران ، حیوانات یا اهداف مهم برای خود کمک کنید. علاوه بر حفظ ارتباط ، کمک به دیگران می تواند به شما احساس هدف دهد و عزت نفس شما را تقویت کند.

با افراد جدید آشنا شوید پیوستن به یک گروه پشتیبانی از اسکیزوفرنی می تواند به شما کمک کند با افراد دیگری که با همان چالش ها روبرو هستند ملاقات کنید و نکات مهم کنار آمدن را یاد بگیرید. یا با یک کلیسای محلی ، باشگاه یا سازمان دیگر درگیر شوید.

یک محیط زندگی حمایتی پیدا کنید. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب هنگامی که می توانند در خانه و در محاصره اعضای حمایت کننده خانواده باشند ، بهترین عملکرد را دارند . اگر این گزینه مناسبی برای شما نیست ، بسیاری از جوامع امکانات اقامتی و درمانی را ارائه می دهند. به دنبال یک محیط زندگی باشید که پایدار باشد ، احساس امنیت در شما ایجاد کند و به شما امکان دهد برنامه های درمانی و خودیاری خود را دنبال کنید.

نکته 4: استرس را کنترل کنید

استرس روزمره زندگی با یک اختلال احساسی چالش برانگیز مانند اسکیزوفرنی می تواند خسته کننده باشد. مقادیر بالای استرس همچنین تولید هورمون کورتیزول در بدن را افزایش می دهد ، که ممکن است باعث اپیزودهای روان پریشی شود. علاوه بر ورزش و ماندن در ارتباط اجتماعی ، اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش سطح استرس خود انجام دهید:

محدودیت های خود را ، هم در خانه و هم در محل کار یا مدرسه بدانید . بیش از توان خود را قبول نکنید و اگر احساس خستگی شدید کردید برای خود وقت بگذارید.

برای رفع استرس از روش های آرام سازی استفاده کنیدتکنیک هایی مانند مراقبه ذهن آگاهی ، تنفس عمیق یا آرامش عضلانی پیش رونده می تواند باعث ترشح فشار شود و ذهن و بدن شما را به حالت تعادل بازگرداند.

احساسات خود را مدیریت کنید. درک و پذیرش احساسات - به ویژه احساسات ناخوشایند که اکثر ما سعی می کنیم آنها را نادیده بگیریم - می تواند تفاوت زیادی در توانایی شما در مدیریت استرس ، تعادل روحیه و کنترل زندگی شما ایجاد کند.

Psychosis: Causes, symptoms, and treatments

نکته 5: مراقب خود باشید

ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند تأثیر بسزایی در احساس شما و همچنین علائم شما داشته باشد.

سعی کنید خواب کافی داشته باشید. هنگامی که شما دارو مصرف می کنید ، به احتمال زیاد حتی بیش از 8 ساعت استاندارد به خواب نیاز دارید  . بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در خواب مشکل دارند ، اما ورزش منظم ، کاهش قند در رژیم غذایی و پرهیز از کافئین می تواند به شما کمک کند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید. تلاش برای خود درمانی علائم اسکیزوفرنی با داروها و الکل می تواند وسوسه انگیز باشد. اما سو مصرف مواد درمان اسکیزوفرنی را پیچیده می کند و فقط علائم را بدتر می کند. اگر مشکل سو مصرف مواد دارید ،  کمک بگیرید.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. خوردن وعده های غذایی منظم و مقوی می تواند به جلوگیری از روان پریشی و سایر علائم اسکیزوفرنی منجر شود که با تغییرات قابل توجهی در سطح قند خون ایجاد می شود. غذاهایی که به سرعت منجر به از بین رفتن روحیه و انرژی می شوند ، قند و کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را از ماهی های چرب ، روغن ماهی ، گردو و دانه های کتان افزایش دهید تا به بهبود تمرکز ، از بین بردن خستگی و تعادل روحیه کمک کند.

نکته 6: نقش دارو را درک کنید

اگر اسکیزوفرنی تشخیص داده شده باشید ، مطمئناً داروی ضد روان پریشی به شما پیشنهاد می شود دو گروه اصلی داروهایی که برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شوند ، داروهای ضد روان پریشی قدیمی یا "معمولی" و داروهای ضد روان پریشی "غیرمعمول" جدید هستند. درک این نکته مهم است که دارو فقط یکی از مولفه های درمان اسکیزوفرنی است.

دارو درمانی برای اسکیزوفرنی نیست و فقط برخی از علائم را درمان می کند. داروهای ضد روان پریشی علائم روان پریشی مانند توهم ، هذیان ، پارانویا و بی نظمی را کاهش می دهد. اما برای درمان علائم اسکیزوفرنیا مانند ترک اجتماعی ، بی انگیزگی و عدم ابراز احساسات بسیار کمتر مفید است.

لازم نیست با عوارض جانبی غیرفعال کننده کنار بیایید. داروی اسکیزوفرنی ممکن است عوارض جانبی بسیار ناخوشایندی - حتی غیرفعال کننده - مانند خواب آلودگی ، کمبود انرژی ، حرکات غیرقابل کنترل ، افزایش وزن و اختلال عملکرد داشته باشد. کیفیت زندگی شما مهم است ، بنابراین اگر از عوارض جانبی ناراحت هستید با پزشک خود صحبت کنید.

هرگز دارو را به تنهایی کاهش یا قطع نکنید.

تغییر دوز ناگهانی یا بدون نظارت خطرناک است و می تواند باعث عود اسکیزوفرنی یا سایر عوارض شود. اگر در مصرف داروی خود مشکلی دارید یا احساس می کنید نیازی به مصرف آن ندارید ، با پزشک یا شخص دیگری که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

Misophonie & Phonophobie: Symptome und Behandlung | GEERS

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده