مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با سلامت روان

استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با سلامت روان

آیا شبکه های اجتماعی برای سلامت روان و سلامتی مضر هستند؟

از آنجا که این یک فناوری نسبتاً جدید است ، تحقیقات کمی برای اثبات عواقب خوب یا بد استفاده طولانی مدت از شبکه های اجتماعی انجام شده است. استفاده از شبکه های اجتماعی ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد · رسانه های اجتماعی می توانند به عزت نفس شما آسیب برسانند · ترس از دست رفتن.

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

در حالی که بسیاری از ما از برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی لذت می بریم ، استفاده بیش از حد از آنها می تواند احساس اضطراب ، افسردگی ، انزوا و FOMO را تقویت کند. در اینجا نحوه اصلاح عادات و بهبود خلق و خوی شما آورده شده است.

به روز رسانی مربوط به ویروس کرونا

در این زمان فاصله و انزوای اجتماعی ، رسانه های اجتماعی می توانند ابزاری بی بدیل برای برقراری ارتباط شما با دوستان ، عزیزان و جهان گسترده باشند. اما مراقب احساساتتان باشید. اگر گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی استرس ، اضطراب و عدم اطمینان شما را تشدید می کند ، برای محدود کردن تعامل خود گام بردارید. و همیشه قبل از اعتقاد - یا ارسال - اخبار معتبر خبری را که هرگونه شایعه در مورد COVID-19 ایجاد می کند و باعث وحشت می شود

نقشی که شبکه های اجتماعی در سلامت روان ایفا می کنند

انسان موجودی اجتماعی است. برای پیشرفت در زندگی به همراهی دیگران احتیاج داریم و استحکام ارتباطات ما تأثیر بسزایی در سلامت روان و خوشبختی ما دارد. ارتباط اجتماعی با دیگران می تواند استرس ، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد ، ارزش شخصی را تقویت کند ، آسایش و لذت را فراهم کند ، از تنهایی جلوگیری کند و حتی سالها به زندگی شما بیفزاید. از طرف دیگر ، فقدان ارتباطات اجتماعی قوی می تواند سلامت روحی و روانی شما را با خطر جدی مواجه کند.

در دنیای امروز ، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، اسنپ چت ، یوتیوب و اینستاگرام اعتماد می کنیم. در حالی که هرکدام مزایای خود را دارند ، مهم است که به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی هرگز نمی توانند جایگزینی برای ارتباطات انسانی در دنیای واقعی باشند. این امر مستلزم تماس حضوری با دیگران برای تحریک هورمون هایی است که باعث کاهش استرس می شوند و باعث می شوند احساس شادی ، سلامتی و مثبت تری داشته باشید. از قضا برای یک فناوری که برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر طراحی شده است ، صرف زمان زیاد با رسانه های اجتماعی می تواند در شما احساس تنهایی و انزوای بیشتری داشته باشد - و مشکلات روحی روانی ماننداضطراب و افسردگی را تشدید می کند.

اگر فقط در شبکه های اجتماعی می گذرانید و احساس غم ، نارضایتی ، ناامیدی یا تنهایی می کنید زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادات آنلاین خود را دوباره بررسی کرده و تعادل سالم تری پیدا کنید. 

جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی

در حالی که تعامل مجازی در شبکه های اجتماعی مزایای روانشناختی مزایای تماس حضوری را ندارد ، اما هنوز هم روش های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می تواند به شما کمک کند در ارتباط باشید و از سلامتی خود حمایت کنید.

رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد:

  • با خانواده و دوستان در سراسر جهان در ارتباط باشید و از آنها مطلع باشید.
  • دوستان و انجمن های جدیدی پیدا کنید. با افرادی که علایق یا جاه طلبی های مشابه دارند ، شبکه کنید.
  • به اهداف ارزشمند بپیوندید یا آنها را تبلیغ کنید. افزایش آگاهی در مورد موضوعات مهم.
  • در مواقع سخت به دنبال حمایت عاطفی باشید.
  • اگر به عنوان مثال در منطقه ای دور افتاده زندگی می کنید یا استقلال محدودی دارید ، اضطراب اجتماعی دارید یا عضوی از یک گروه حاشیه ای هستید ، ارتباط اجتماعی حیاتی پیدا کنید.
  • دریچه ای برای خلاقیت و بیان خود پیدا کنید.
  • منابع اطلاعات و یادگیری ارزشمند (با دقت) را کشف کنید.

جنبه های منفی رسانه های اجتماعی

از آنجا که این یک فناوری نسبتاً جدید است ، تحقیقات کمی برای اثبات عواقب خوب یا بد استفاده طولانی مدت از شبکه های اجتماعی انجام شده است. با این حال ، مطالعات متعدد نشان داده است که یک ارتباط قوی بین رسانه های اجتماعی سنگین و افزایش خطر ابتلا به افسردگی ، اضطراب ، تنهایی ، آسیب به خود و حتی افکار خودکشی وجود دارد.

رسانه های اجتماعی ممکن است تجربیات منفی مانند:

عدم کفایت در مورد زندگی یا ظاهر شما . حتی اگر می دانید تصاویری که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید دستکاری شده است ، باز هم می تواند نسبت به ظاهر شما یا آنچه در زندگی خود می گذرد احساس ناامنی کنید. به همین ترتیب ، همه ما آگاه هستیم که افراد دیگر فقط موارد برجسته زندگی خود را به اشتراک می گذارند ، به ندرت نقاط پائینی که همه تجربه می کنند. اما این احساسات حسادت و نارضایتی را کاهش نمی دهد وقتی که شما در حال تماشای عکس های دوستانه خود از تعطیلات ساحلی گرمسیری هستید یا در حال مطالعه در مورد تبلیغ جدید هیجان انگیز آنها در محل کار هستید.

ترس از دست دادن (FOMO) . در حالی که FOMO خیلی بیشتر از رسانه های اجتماعی وجود داشته است ، اما به نظر می رسد سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام این احساس را بیشتر می کنند که دیگران بیشتر از شما لذت می برند یا زندگی بهتری دارند. این ایده که چیزهای خاصی را از دست می دهید می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد ، اضطراب ایجاد کند و حتی استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی را تقویت کند. FOMO می تواند شما را مجبور کند هر چند دقیقه یک بار تلفن خود را بردارید تا به روزرسانی را بررسی کند یا به اجبار به هشدارها پاسخ دهید - حتی اگر این به معنای خطر کردن هنگام رانندگی ، از دست دادن خواب در شب یا اولویت قرار دادن تعامل در شبکه های اجتماعی باشد.

بیش از روابط دنیای واقعی 

جداسازی . یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که مصرف بالای فیس بوک، اسنپ چت، و نمایش مشخصات عمومی را افزایش می دهد و نه کاهش می یابد، احساس تنهایی برعکس ، این مطالعه نشان داد که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند در شما احساس تنهایی و انزوای کمتری به وجود آورد و سلامت عمومی شما را بهبود بخشد.

افسردگی و اضطراب . انسان ها برای سلامت روان نیاز به تماس رو در رو دارند. هیچ چیز به اندازه تماس چشمی با شخصی که به شما اهمیت می دهد ، استرس را کاهش نمی دهد و باعث افزایش روحیه شما نمی شود. هرچه تعاملات شبکه های اجتماعی را بیشتر از روابط درون فردی مقدم بدارید ، بیشتر در معرض خطر ایجاد یا تشدید اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی هستید.

آزار و اذیت اینترنتی. حدود 10 درصد از نوجوانان گزارش می کنندکه در شبکه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار اند اند و بسیاری دیگر از کاربران مورد اظهارنظرهای توهین آمیز قرار می گیرند. سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند توییتر می توانند نقاط مهمی برای انتشار شایعات ، دروغ ها و سو استفاده های مضر باشند که می تواند زخم های عاطفی پایدار ایجاد کند.

جذب خود.  به اشتراک گذاشتن سلفی های بی پایان و تمام درونی ترین افکار شما در شبکه های اجتماعی می تواند یک خودمحوری ناسالم ایجاد کند و شما را از ارتباطات زندگی واقعی دور کند.

چه چیزی باعث استفاده رسانه های اجتماعی شما می شود؟

این روزها بیشتر ما از طریق تلفن های هوشمند یا تبلت های خود به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنیم. در حالی که این باعث می شود ارتباط با شما بسیار راحت باشد ، این بدان معنی است که شبکه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند. این اتصال بیش از حد شبانه روز و بیش از حد می تواند باعث ایجاد مشکلات کنترل تکانه ، هشدارها و اعلان های مداوم شود که بر تمرکز و تمرکز شما تأثیر می گذارد ، خواب شما را آشفته می کند و شما رابرده تلفن خود را می کند.

سیستم عامل های رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که توجه شما را به دام بیندازند ، شما را آنلاین نگه دارند و شما را مکرراً صفحه خود را برای به روزرسانی بررسی کنید. این نحوه کسب درآمد شرکت ها است. اما ، دقیقاً مانند یک اجبار قمار یا اعتیاد به نیکوتین ، الکل یا مواد مخدر ، استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند ولع مصرف روانی ایجاد کند. وقتی مانند یک پست ، یک سهم یا یک واکنش مطلوب دریافت می کنید ، می تواند باعث ترشح دوپامین در مغز شود ، همان ماده شیمیایی "پاداش" که به دنبال برنده شدن در یک دستگاه اسلات ، خوردن یک لقمه شکلات یا روشنایی است. مثلاً یک سیگار بالا بیاورید. هرچه بیشتر پاداش بگیرید ، زمان بیشتری می خواهید در شبکه های اجتماعی بگذرانید ، حتی اگر به جنبه های دیگر زندگی شما آسیب برساند.

دلایل دیگر استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی

ترس از دست دادن (FOMO) می تواند شما را بارها و بارها به رسانه های اجتماعی بازگرداند. حتی اگر موارد بسیار کمی وجود داشته باشد که نمی تواند صبر کند یا نیاز به پاسخ فوری دارد ، FOMO شما را به خلاف این باور وا می دارد. شاید نگران این باشید که اگر آخرین اخبار یا شایعات در شبکه های اجتماعی را از دست بدهید ، دیگر از مکالمه در مدرسه یا محل کار خود کنار نمانید؟ یا شاید احساس کنید اگر بلافاصله پست های دیگران را دوست نداشته باشید ، به اشتراک نگذارید یا به آنها پاسخ ندهید ، روابط شما آسیب خواهد دید؟ یا ممکن است نگران باشید که دعوت شما را از دست ندهید یا افراد دیگر اوقات بهتری از شما داشته باشند.   

بسیاری از ما از رسانه های اجتماعی به عنوان "پتو امنیتی" استفاده می کنیم. هر زمان که در موقعیت اجتماعی قرار گرفتیم و احساس اضطراب ، بی نظمی یا تنهایی کردیم ، به سراغ تلفن های خود می رویم و وارد شبکه های اجتماعی می شویم.البته تعمیر با شبکه های اجتماعی فقط تعامل رو در رو شما که می توانید اضطراب را کم کنید ، انکار می کند.

استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی شما می تواند سایر مشکلات اساسی مانند استرس ، افسردگی یا بی حسی را پنهان کند. اگر وقت خود را در حالت ناخوشایند ، تنهایی یا بی حوصلگی به سر می برید ، ممکن است از این روش به عنوان راهی برای دور کردن احساسات ناخوشایند یا تسکین روحیه خود استفاده کنید. در حالی که در ابتدا ممکن است دشوار باشد ، اما احساس احساس خود می تواند شما را در یافتن راه های سالم برایمدیریت خلق و خوی خود را باز کند.

چرخه معیوب استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند چرخه ای منفی و ماندگار در خود ایجاد کند:

  1. وقتی احساس تنهایی ، افسردگی ، اضطراب یا استرس می کنید ، بیشتر اوقات از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید - به عنوان راهی برای رفع خستگی یا احساس ارتباط با دیگران.
  2. اگرچه بیشتر اوقات استفاده از رسانه های اجتماعی باعث افزایش FOMO و احساس عدم کفایت ، نارضایتی و انزوا می شود.
  3. به نوبه خود ، این احساسات بر روحیه شما تأثیر منفی می گذارد و علائم افسردگی ، اضطراب و استرس را بدتر می کند.
  4. این علائم بدتر باعث می شود که شما حتی بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنیدوبنابراین مارپیچ رو به پایین ادامه دارد.

نشانه هایی از تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما

همه افراد متفاوت هستند و مدت زمان مشخصی که در شبکه های اجتماعی صرف می شود یا تعداد دفعاتی که برای به روزرسانی بررسی می کنید یا تعداد پست هایی که نشان می دهد استفاده شما ناسالم است ، وجود ندارد. بلکه این مربوط به تاثیری است که زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی بر روحیه و سایر جنبه های زندگی شما ، همراه با انگیزه های شما برای استفاده از آن دارد.

به عنوان مثال ، اگر باعث شود شما از روابط رو در رو غافل شوید ، حواس شما را از کار یا مدرسه پرت کند یا احساس حسادت ، عصبانیت و افسردگی در شما ایجاد شود ، ممکن است استفاده از شبکه های اجتماعی مشکل آفرین باشد. به همین ترتیب ، اگر انگیزه استفاده از شبکه های اجتماعی را فقط به دلیل کسالت یا تنهایی دارید ، یا می خواهید چیزی را برای حسادت یا ناراحتی دیگران ارسال کنید ، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادات خود را در شبکه های اجتماعی دوباره ارزیابی کنید.

شاخص هایی که ممکن است رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

صرف وقت بیشتر در شبکه های اجتماعی نسبت به دوستان دنیای واقعی . استفاده از رسانه های اجتماعی جایگزین بسیاری از تعاملات اجتماعی آفلاین شما شده است. حتی اگر با دوستانتان بیرون باشید ، باز هم احساس می کنید باید مرتباً شبکه های اجتماعی را بررسی کنید ، این احساسات معمولاً ناشی از احساس سرگرمی دیگران است.

مقایسه نامطلوب خود با دیگران در شبکه های اجتماعی . شما اعتماد به نفس پایین یا تصویر منفی از بدن دارید. حتی ممکن است الگوهای بی نظمی در غذا خوردن داشته باشید.

تجربه مزاحمت اینترنتی . یا نگران این هستید که هیچ کنترلی روی چیزهایی که مردم درباره شما ارسال می کنند ندارید.

حواس پرتی در مدرسه یا محل کار . شما برای ارسال مطالب منظم در مورد خود ، دریافت نظرات یا پسندیدن ها بر روی پست های خود ، یا پاسخ سریع و پرشور به پست های دوستان ، احساس فشار می کنید.

وقت نداشتن برای تأمل در خود . هر لحظه اضافی با درگیر شدن در شبکه های اجتماعی پر می شود ، وقت کمی برای شما ایجاد می کند تا فکر کنید در مورد اینکه چه کسی هستید ، چه فکر می کنید یا چرا مانند آنچه که انجام می دهید عمل می کنید - مواردی که به شما امکان می دهند به عنوان یک شخص رشد کنید.

برای کسب پسندیدن ، اشتراک گذاری یا واکنش های مثبت در شبکه های اجتماعی ، درگیر یک رفتار پرخطر باشید . شما شوخی های خطرناکی بازی می کنید ، مطالب شرم آور ارسال می کنید ، دیگران را زورگویی می کنید یا هنگام رانندگی یا در سایر موقعیت های ناامن به تلفن خود دسترسی پیدا می کنید.  

از مشکلات خواب رنج می برید . آیا آخرین چیز شبانه ، اولین بار صبح یا حتی وقتی شب بیدار می شوید ، شبکه های اجتماعی را بررسی می کنید؟ نور تلفن ها و سایر دستگاه ها می تواند خواب شما را مختل کند ، که به نوبه خود می تواند تأثیر جدی بر سلامت روان شما بگذارد.

بدتر شدن علائم اضطراب یا افسردگی . به جای کمک به کاهش احساسات منفی و تقویت روحیه ، بعد از استفاده از شبکه های اجتماعی احساس اضطراب ، افسردگی یا تنهایی بیشتری می کنید.

اصلاح استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود سلامت روان مرحله 1: زمان آنلاین را کاهش دهید


مطالعه دانشگاه پنسیلوانیا 2018 نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به کاهش قابل توجه سطح اضطراب ، افسردگی ، تنهایی ، مشکلات خواب و FOMO می شود. اما نیازی به استفاده از رسانه های اجتماعی خود ندارید که به شدت باعث بهبود سلامت روان شما می شود. همان مطالعه نتیجه گرفت که فقط هوشیاری بیشتر در استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند نتایج مفیدی در روحیه و تمرکز شما داشته باشد. 

اگرچه 30 دقیقه در روز ممکن است برای بسیاری از ما یک هدف واقع بینانه نباشد ، اما ما همچنان می توانیم از کاهش زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی بهره مند شویم. برای بیشتر ما ، این به معنای کاهش میزان استفاده ما از تلفن های هوشمند است. نکات زیر می تواند کمک کند:

  1. با استفاده از یک برنامه می توانید مدت زمانی را که روزانه در شبکه های اجتماعی می گذرانید ، ردیابی کنید. سپس هدفی را تعیین کنید که چقدر می خواهید آن را کاهش دهید.
  2. در ساعات مشخصی از روز تلفن خود را خاموش کنید ، مانند هنگام رانندگی ، در یک جلسه ، در ورزشگاه ، صرف شام ، گذراندن وقت با دوستان آفلاین یا بازی با بچه های خود. تلفن خود را با خود به دستشویی نبرید.
  3. تلفن یا تبلت خود را به رختخواب نبرید . دستگاه ها را خاموش کرده و برای شارژ آنها را یک شب در اتاق دیگری بگذارید.
  4. اعلان های شبکه های اجتماعی را غیرفعال کنید. مقاومت در برابر وزوز ، بوق و دینگ تلفن مداوم که شما را از پیام های جدید هشدار می دهد دشوار است. خاموش کردن اعلان ها می تواند به شما کمک کند کنترل زمان و تمرکز خود را دوباره بدست آورید.
  5. چک ها را محدود کنید. اگر هر چند دقیقه یک بار به اجبار تلفن خود را چک می کنید ، با محدود کردن چک های خود به 15 دقیقه یک بار ، خود را از شیر بگیرید. سپس هر 30 دقیقه یک بار و سپس هر یک ساعت یک بار. برنامه هایی وجود دارند که می توانند به طور خودکار محدودیت دسترسی به تلفن شما را محدود کنند.
  6. برنامه های رسانه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید تا فقط بتوانید Facebook ، Twitter و موارد مشابه را از رایانه لوحی یا رایانه خود بررسی کنید. اگر این مرحله خیلی جدی به نظر می رسد ، سعی کنید هر بار یک برنامه رسانه اجتماعی را حذف کنید تا ببینید واقعاً چقدر آن را از دست می دهید.

مرحله 2: تمرکز خود را تغییر دهید

بسیاری از ما صرفاً به دلیل عادت و یا برای کشتن بی فکر لحظات خرابی به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنیم. اما با تمرکز بر انگیزه خود برای ورود به سیستم ، نه تنها می توانید مدت زمانی را که در شبکه های اجتماعی می گذرانید کاهش دهید ، بلکه می توانید تجربه خود را بهبود بخشیده و از بسیاری از جنبه های منفی پرهیز کنید.

اگر برای یافتن اطلاعات خاص به رسانه های اجتماعی دسترسی دارید ، یکی از دوستان خود را که بیمار بوده است بررسی کنید یا عکس های جدیدی از بچه های خود را با خانواده به اشتراک بگذارید ، به عنوان مثال ، تجربه شما بسیار متفاوت از این است که اگر به سیستم وارد شوید فقط به این دلیل خسته شده اید ، می خواهید ببینید که چقدر از پست قبلی لایک کرده اید یا اینکه آیا چیزی را از دست می دهید.

دفعه بعد که به دسترسی به شبکه های اجتماعی رفتید ، لحظه ای مکث کنید و انگیزه خود را برای این کار روشن کنید.

آیا از رسانه های اجتماعی به عنوان جایگزین زندگی واقعی استفاده می کنید؟ آیا جایگزین سالم تری برای استفاده شما از شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ برای مثال اگر تنها هستید ، به جای آن یکی از دوستان خود را برای قهوه دعوت کنید. احساس افسردگی؟ پیاده روی کنید یا به باشگاه بروید. خسته؟ به یک سرگرمی جدید بپردازید. رسانه های اجتماعی ممکن است سریع و راحت باشند ، اما اغلب روش های سالم و موثرتری برای برآوردن یک ولع مصرف وجود دارد.

آیا شما در شبکه های اجتماعی یک کاربر فعال یا منفعل هستید؟ پیمایش منفعلانه از طریق پست ها یا به طور ناشناس دنبال کردن تعامل دیگران در شبکه های اجتماعی هیچ احساس معنی داری از ارتباط ایجاد نمی کند. حتی ممکن است احساس انزوا را افزایش دهد. اگرچه یک شرکت کننده فعال باشید ، تعامل بیشتری با دیگران به شما ارائه می دهد.

آیا رسانه های اجتماعی باعث می شوند از زندگی خود ناکافی یا ناامید شوید؟ شما می توانید به جای آنچه که ندارید ، با تمرکز بر آنچه که دارید ، با علائم FOMO مقابله کنید. لیستی از تمام جنبه های مثبت زندگی خود تهیه کنید و وقتی احساس کردید چیز بهتری را از دست داده اید ، آن را بخوانید. و به یاد داشته باشید: زندگی هیچ کس به همان اندازه که در شبکه های اجتماعی به نظر می رسد کامل نیست. همه ما با درد قلبی ، اعتماد به نفس و ناامیدی روبرو هستیم ، حتی اگر تصمیم بگیریم که آن را به صورت آنلاین به اشتراک نگذاریم. 

مرحله 3: وقت بیشتری را با دوستان آفلاین بگذرانید

همه ما برای خوشبختی و سلامتی به شرکت حضوری دیگران احتیاج داریم. در بهترین حالت ، رسانه های اجتماعی ابزاری عالی برای تسهیل ارتباطات در زندگی واقعی هستند. اما اگر اجازه داده اید که ارتباطات مجازی جایگزین دوستی های زندگی واقعی در زندگی شما شود ، روش های زیادی وجود دارد که بدون اعتماد به شبکه های اجتماعی ارتباط معنی دار ایجاد کنید.

هر هفته برای تعامل آفلاین با دوستان و خانواده وقت اختصاص دهید. سعی کنید آن را به یک گردهمایی منظم که در آن همیشه تلفن های خود را خاموش نگه دارید ، تبدیل کنید.

اگر از دوستی رو در رو غافل شده اید ، با یک دوست قدیمی (یا یک دوست آنلاین) تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. اگر هر دو زندگی پرمشغله ای دارید ، پیشنهاد می کنید کهبا هم کار کنید انجام دهید یا ورزش کنید.

پیوستن به یک باشگاه . یک سرگرمی ، یک تلاش خلاقانه یا یک فعالیت تناسب اندام راکه از آن لذت می برید پیدا کنید و به گروهی از افراد همفکر که به طور منظم با هم ملاقات می کنند بپیوندید.

اجازه ندهید ناامنی اجتماعی مانع آن شود . حتی اگر خجالتی باشید ، تکنیک های اثبات شده ای برای غلبه بر ناامنی و ایجاد دوستی وجود دارد.

اگر احساس نمی کنید شخصی برای گذراندن وقت با او دارید ، با افراد آشنا تماس بگیرید. بسیاری از افراد به همان اندازه که دوست دارید از ایجاد دوستان جدید احساس ناراحتی می کنند - بنابراین کسی است که یخ را می شکند. یک همکار خود را برای ناهار دعوت کنید یا از همسایه یا همکلاسی خود بخواهید تا برای قهوه با شما همراه شود.

تعامل با غریبه ها . از صفحه نمایش خود را جستجو کنید و با افرادی که در وسایل حمل و نقل عمومی ، کافی شاپ یا فروشگاه های مواد غذایی با یکدیگر مسیر می یابید ارتباط برقرار کنید. لبخند زدن یا سلام و احوالپرسی احساس شما را بهبود می بخشد - و هرگز نمی دانید که ممکن است به کجا منجر شود.

مرحله چهارم: ابراز سپاس کنید

احساس و ابراز سپاس از نکات مهم زندگی می تواند خیال راحت کینه ، خصومت و نارضایتی باشد که بعضاً توسط شبکه های اجتماعی ایجاد می شود.

برای تأمل وقت بگذارید . یک ژورنال سپاسگزاری یا استفاده از یک برنامه سپاسگزاری را امتحان کنید. تمام خاطرات و نکات مثبت بزرگ زندگی خود را یادداشت کنید - همچنین موارد و افرادی را که اگر ناگهان در زندگی شما غایب باشند از دست می دهید. اگر بیشتر تمایل به تخلیه یا ارسال منفی دارید ، حتی می توانید در شبکه های اجتماعی قدردانی کنید - اگرچه ممکن است از بازتاب خصوصی که مورد بررسی دیگران نیست بیشتر بهره مند شوید. 

ذهن آگاهی را تمرین کنید . تجربه FOMO و مقایسه نامطلوب خود با دیگران باعث می شود تا در مورد ناامیدی ها و ناامیدی های زندگی نگران شوید. شما به جای اینکه کاملاً در حال حاضر مشغول باشید ، بر روی "چه می شود" و "اگر فقط" است که مانع از داشتن زندگی مطابق با آنچه در شبکه های اجتماعی می کنید ، هستید. با تمرین هوشیاری ، می توانید یاد بگیرید که در لحظه فعلی زندگی بیشتری داشته باشید ، از تأثیر FOMO بکاهید و سلامت کلی ذهنی خود را بهبود ببخشید.

داوطلب . همانطور که انسانها سخت به دنبال برقراری ارتباط اجتماعی هستند ، ما نیز سخت گیر هستیم که به دیگران می دهیم. کمک به افراد یا حیوانات دیگر نه تنها جامعه شما را غنی می کند و از دلیلی که برای شما مهم است سود می برد ، بلکه باعث می شود احساس شادی و سپاسگزاری بیشتری داشته باشید.

کمک به کودک یا نوجوان با استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی دوران کودکی و نوجوانی را می توان با چالش های رشد و فشارهای اجتماعی پر کرد. برای برخی از کودکان ، رسانه های اجتماعی راهی برای تشدید این مشکلات و تشدید اضطراب ، قلدری ، افسردگی و مشکلات عزت نفس دارند. اگر نگران استفاده از شبکه های اجتماعی فرزندتان هستید ، به راحتی می توان تلفن یا دستگاه دیگر او را ضبط کرد. اما این می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند ، کودک شما را از دوستانش و جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی جدا کند. در عوض ، روش های دیگری نیز وجود دارد که به کودک شما کمک می کند از فیس بوک ، اینستاگرام و سایر سیستم عامل ها به طریقی مسئولیت پذیرتر استفاده کند.

استفاده از شبکه های اجتماعی فرزندتان را کنترل و محدود کنید.  هرچه اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تعامل کودک خود در شبکه های اجتماعی داشته باشید ، بهتر می توانید هر مشکلی را برطرف کنید. برنامه های کنترل والدین می توانند به شما در کاهش استفاده از داده های کودک کمک کنند یا استفاده از تلفن او را به ساعات خاصی از روز محدود کنند. همچنین می توانید تنظیمات حریم خصوصی را در سیستم عامل های مختلف تنظیم کنید تا احتمال تماس آنها با زورگویان یا شکارچیان محدود شود.

درمورد مسائل اساسی با کودک خود صحبت کنید.  مشکلات استفاده از شبکه های اجتماعی اغلب می تواند مسائل عمیق تری را پنهان کند. آیا فرزند شما برای جا افتادن در مدرسه مشکلی دارد؟ آیا آنها از کمرویی یا اضطراب اجتماعی رنج می برند؟ آیا مشکلات در خانه باعث استرس آنها می شود؟

وقفه های "رسانه های اجتماعی" را اعمال کنید.  به عنوان مثال ، می توانید رسانه های اجتماعی را ممنوع کنید تا زمانی که فرزندتان شب تکالیف خود را به اتمام برساند ، اجازه ندهید تلفن ها روی میز شام یا اتاق خواب خود بمانند و فعالیت های خانوادگی را که مانع استفاده از تلفن یا وسایل دیگر است ، برنامه ریزی کنید. برای جلوگیری از مشکلات خواب ، همیشه اصرار داشته باشید که تلفن ها حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش هستند.

به کودک خود بیاموزید که چگونه رسانه های اجتماعی بازتاب دقیقی از زندگی مردم نیست.  آنها نباید خود و زندگی خود را با دیگران در شبکه های اجتماعی منفی مقایسه کنند. مردم فقط آنچه را که می خواهند دیگران ببینند ارسال می کنند تصاویر دستکاری شده یا با دقت طرح و انتخاب می شوند. و داشتن دوستان کمتر در شبکه های اجتماعی باعث محبوبیت و شایستگی فرزند شما نمی شود.

ورزش و علایق آفلاین را تشویق کنید.  کودک خود را با تشویق برای انجام فعالیت های بدنی و سرگرمی هایی که شامل تعویض در دنیای واقعی است ، از رسانه های اجتماعی دور کنید. ورزش برای از بین بردن اضطراب و استرس ، تقویت عزت نفس و بهبود خلق و خوی عالی است - و این کاری است که می تواند به عنوان خانواده انجام شود. هرچه فرزندتان بیشتر در حالت آفلاین باشد ، روحیه و احساس ارزشمندی او به کمتر از تعداد دوستان ، پسندیدن یا اشتراک آنها در شبکه های اجتماعی وابسته خواهد بود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده