بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 6 مزایای قارچ رییشی Reishi واثرات جانبی و مقدار مصرف

6 مزایای قارچ رییشی Reishi واثرات جانبی و مقدار مصرف

در طب شرقی از گیاهان و قارچهای مختلف استفاده می شود. جالب اینجاست که قارچ reishi از محبوبیت خاصی برخوردار است. این کشور دارای چندین مزیت بالقوه برای سلامتی ، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان است. با این حال ، ایمنی آن اخیراً مورد سوال قرار گرفته است.


قارچ Reishi چیست؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

قارچ رییشی که به نام Ganoderma lucidum و lingzhi نیز شناخته می شود قارچی است که در مناطق مختلف گرم و مرطوب در آسیا رشد می کند. از گونه قارچ های قرمز است. بر خلاف باور عمومی، همه قارچ های قرمز سمی نیستند. قارچ گانودرما یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان است که ارزش تغذیه ای و درمانی بسیاری دارد.


Ganoderma Lucidum از شاخه قارچ های چتری است که در طبیعت بر روی چوب و تنه درختان رشد می کند. گانودرما با حدود 80 گونه مختلف، گیاهی وحشی و خودرو در طبیعت است که این روزها در مزارع پرورش قارچ نیز با تکنیک های ویژه تولید می شود.


گانودرما بافتی چوبی، براق و صیقلی داشته و از نظر ظاهری با قارچ دکمه ای تفاوت بسیاری دارد. قسمت هاگدان گیاه شبیه به کلیه انسان و به رنگ قهوه ای- قرمز است که در لبه های قارچ، کمرنگ تر می شود.


سالهاست که این قارچ یکی از اصلی ترین عناصر پزشکی شرقی است

در داخل قارچ ، چندین مولکول از جمله تریپنوپنوئیدها ، پلی ساکاریدها و پپتیدوگلیکانها وجود دارد که ممکن است مسئولیت تأثیرات سلامتی آن باشد.


در حالی که خود قارچ ها را می توان تازه میل کرد ، استفاده از فرم های پودر شده قارچ یا عصاره هایی که حاوی این مولکول های خاص هستند نیز معمول است. این اشکال مختلف در مطالعات سلولی ، حیوانی و انسانی مورد آزمایش قرار گرفته است.


در زیر 6 مزیت علمی مورد مطالعه قارچ ریشه وجود دارد. سه مورد اول توسط شواهد قوی تاکید می شود


1. تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهمترین تأثیرات قارچ reishi این است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند ،در حالی که برخی از جزئیات هنوز نامشخص است ، مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که reishi می تواند بر روی ژنهای گلبولهای سفید که بخشهای مهمی از سیستم ایمنی بدن شما هستند ، تأثیر بگذارد. از این گذشته ، مطالعات نشان داده اند كه برخی از انواع رییشی می توانند مسیرهای التهابی در گلبولهای سفید را تغییر دهند.


تحقیقات در بیماران سرطانی نشان داده است که برخی از مولکولهای موجود در قارچ می توانند فعالیت نوعی گلبول سفید به نام سلولهای کشنده طبیعی را افزایش دهند، سلولهای کشنده طبیعی با عفونت ها و سرطان در بدن مبارزه می کنند، یک مطالعه دیگر نشان داد که ریشی می تواند تعداد گلبول های سفید دیگر (لنفوسیت ها) را در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال افزایش دهد


تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

اگرچه بیشترین مزایای سیستم ایمنی قارچ reishi در مبتلایان مشاهده شده است ، اما برخی از شواهد نشان داده اند که می تواند به افراد سالم نیز کمک کند. در یک مطالعه ، قارچ عملکرد لنفوسیت ها ، که به مبارزه با عفونت ها و سرطان کمک می کند ، در ورزشکاران در معرض شرایط استرس زا بهبود یافته است


با این حال ، سایر تحقیقات در بزرگسالان سالم ، بعد از 4 هفته از مصرف عصاره ریزشی هیچگونه بهبودی در عملکرد سیستم ایمنی یا التهاب نشان نداده است. به طور کلی ، واضح است که رییشی بر گلبولهای سفید و عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. برای تعیین میزان فواید افراد سالم و بیمار ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه

قارچ Reishi با اثرات آن بر گلبولهای سفید ، که به مبارزه با عفونت و سرطان کمک می کند ، می تواند عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند. این ممکن است در درجه اول در افراد مریض رخ دهد ، زیرا نتایج متفاوتی در افراد سالم دیده شده است.


2. خواص ضد سرطان

بسیاری از افراد به دلیل خاصیت بالقوه مقابله با سرطان ، این قارچ را مصرف می کنند ،در حقیقت ، یک مطالعه روی بیش از 4000 بازمانده از سرطان پستان نشان داد که حدود 59٪ قارچ ریشی مصرف می کنند علاوه بر این چندین آزمایش لوله آزمایش نشان داده اند که می تواند منجر به مرگ سلولهای سرطانی شود . با این حال ، نتایج این مطالعات لزوماً با کارآیی حیوانات یا انسانها برابر نیست.


برخی تحقیقات تحقیق کرده اند که آیا رییشی به دلیل تأثیر آن بر هورمون تستوسترون برای سرطان پروستات مفید است ، حالیکه یک مطالعه موردی نشان داد که مولکولهای موجود در این قارچ ممکن است سرطان پروستات را در انسان معکوس کند ، یک مطالعه پیگیری بزرگتر از این یافته ها پشتیبانی نمی کند


قارچ Reishi نیز به دلیل نقش آن در پیشگیری یا مقابله با سرطان روده بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است.برخی تحقیقات نشان داده اند که یک سال از درمان با ریزشی تعداد و اندازه تومورها در روده بزرگ را کاهش داده است از این گذشته ، گزارش مفصلی از مطالعات متعدد نشان داد كه قارچ می تواند بر روی بیماران سرطانی اثر منفی بگذارد.


این مزایا شامل افزایش فعالیت گلبول های سفید بدن ، که به مبارزه با سرطان و بهبود کیفیت زندگی در بیماران سرطانی کمک می کند.با این حال ، محققان اظهار داشتند که ریشی باید به جای جایگزین کردن آن با درمان سنتی استفاده شود .از این گذشته ، بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد قارچ و سرطان ریزشی مرغوب نبودند. به همین دلیل تحقیقات بیشتری لازم است .

خلاصه

اگرچه به نظر می رسد قارچ ریشی قول برخی از وعده های پیشگیری یا درمان سرطان را دارد ، اما قبل از اینکه بخشی از آن شود ، اطلاعات بیشتری لازم است


 سایر مزایای بالقوه

علاوه بر تأثیرات آن بر سیستم ایمنی و کیفیت زندگی ، قارچ reishi به دلیل پتانسیل آن در بهبود سایر جنبه های سلامت مورد مطالعه قرار گرفته است.


3. می تواند با خستگی و افسردگی مبارزه کند

تأثیرات رییشی بر سیستم ایمنی بدن اغلب مورد تأکید است ، اما این مزایای بالقوه دیگری نیز دارد. این موارد شامل کاهش خستگی و افسردگی و همچنین بهبود کیفیت زندگی است.


یک مطالعه اثرات آن را در 132 نفر مبتلا به نوراستنیا ، وضعیت نامناسبی تعریف شده با درد ، درد ، سرگیجه ، سردرد و تحریک پذیری بررسی کرده است .محققان دریافتند که پس از 8 هفته مصرف مکمل ها ، خستگی کاهش یافته و بهزیستی بهبود یافته است.


یک مطالعه دیگر نشان داد که خستگی پس از 4 هفته از مصرف پودر ریشه در گروهی از 48 نفر از بازماندگان سرطان پستان کاهش یافته و خستگی کاهش یافته است و کیفیت زندگی بهبود یافته است. از این گذشته ، افراد مورد مطالعه نیز اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه کرده اند.


اگرچه قارچ reishi ممکن است قول افرادی که بیماری یا بیماری خاصی دارند ، قول خود را حفظ کند ، اما مشخص نیست که آیا برای کسانی که در غیر این صورت سالم هستند ، به نفع آنها خواهد بود.

خلاصه

برخی مطالعات اولیه نشان داده اند که قارچ رییشی می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و همچنین کیفیت زندگی را در افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند بهبود بخشد.


4. سلامت قلب

یک مطالعه 12 هفته ای از 26 نفر نشان داد که قارچ reishi ممکن است کلسترول HDL "خوب" را افزایش داده و باعث کاهش تری گلیسیریدها شود. با این حال ، تحقیقات دیگر در بزرگسالان سالم هیچ پیشرفتی در این عوامل خطر بیماری های قلبی نشان نداد .


علاوه بر این ، یک تجزیه و تحلیل بزرگ پس از بررسی 5 مطالعه مختلف حاوی حدود 400 نفر ، هیچ اثر مفیدی برای سلامت قلب نشان نداد. محققان دریافتند که مصرف قارچ ریشی تا 16 هفته باعث بهبود کلسترول نمی شود. به طور کلی ، تحقیقات بیشتری در رابطه با قارچ های ریشه ای و سلامت قلب مورد نیاز است.


5- کنترل قند خون

مطالعات متعددی نشان داده اند که مولکولهای موجود در قارچ reishi می توانند قند خون در حیوانات را کاهش دهند. برخی تحقیقات اولیه در انسان یافته های مشابهی را گزارش دادند .


با این حال ، اکثر تحقیقات از این مزیت پشتیبانی نکرده اند. محققان پس از ارزیابی صدها نفر از شرکت کنندگان هیچ فایده ای برای قند خون ناشتا یافتند .


نتایج مخلوط برای قند خون بعد از غذا مشاهده شد. در بعضی موارد ، قارچ reishi قند خون را کاهش داد ، اما در موارد دیگر ، از دارونما بدتر بود. باز هم ، تحقیقات بیشتری در اینجا نیز لازم است.


6. وضعیت آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که می توانند به جلوگیری از آسیب رساندن به سلول های شما کمک کنند .


به دلیل این عملکرد مهم ، علاقه زیادی به غذاها و مکمل هایی وجود دارد که می توانند وضعیت آنتی اکسیدانی را در بدن تقویت کنند. بسیاری ادعا می کنند قارچ ریشه برای این منظور مؤثر است.


با این حال ، مطالعات متعددی پس از مصرف قارچ به مدت 4 تا 12 هفته هیچ تغییری در سطح دو آنزیم مهم آنتی اکسیدان در خون مشاهده نکرده اند


خلاصه

تحقیقات کمی نشان داده است که قارچ ریکی می تواند کلسترول خوب یا قند خون را بهبود بخشد. با این وجود ، اکثر تحقیقات نشان می دهد که کلسترول ، قند خون یا آنتی اکسیدان ها در بدن را بهبود نمی بخشد.


گانودرما چیست؟

 تومورهای غیرسرطانی در روده بزرگ و راست روده: تحقیقات اولیه نشان داده است که مصرف عصاره‌ی این قارچ به مدت ۱۲ماه تعدادی از تومورهای روده را در افراد مبتلاء به آدنوکارسینوم روده کاهش می‌دهد.


 گرفتگی رگ ها

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد احتمالا مصرف نوع خاصی از محصولات این قارچ (Ganopoly) می‌تواند علائم مربوط به تنگی عروق قلبی شامل درد قفسه سینه و تنگی نفس را کاهش دهد. ( کاهش علائم نه درمان)


 بیماری دیابت

تحقیقات اولیه نشان داده است که مصرف نوع خاصی از محصولات این قارچ (Ganopoly)به مدت ۱۲ هفته مقدار هموگلوبین را کاهش می‌دهد ولی هیچ تاثیری بر سطح قندخون در افراد با دیابت نوع دو ندارد.


 هپاتیت B

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف نوع خاصی از محصولات این قارچ (Ganopoly) برای ۱۲ هفته می‌تواند مقداری از میزان ویروس هپاتیت B را در بدن کاهش دهد. همچنین به نظر می رسد این محصول عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود بخشد.


 کلسترول خون

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته سطح کلسترول را در افرادی که فشار خون بالا و یا کلسترول بالا دارند، تحت تاثیر قرار نمی دهد.


 فشار خون

شواهد متناقض در مورد اثرات قارچ گانودرما در فشار خون بالا وجود دارد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته، فشار خون را در افرادی که دارای اندکی فشار خون بالا هستند کاهش نمی دهد. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مصرف قارچ گانودرما باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون شدید می‌شود.


سرطان ریه

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف قارچ گانودرما، تومورهای ریه را کاهش نمی‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد که عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه را بهبود می‌بخشد.


نکته:

با توجه به این که تمام تاثیرات فوق در قسمت شواهد ناکافی تقسیم بندی شده است پس توصیه به تجویز آن جهت مراجعین نمی‌شود.


تداخل دارویی

 مصرف همزمان قارچ گانودرما با داروهای ضد فشارخون تداخل دارد. قارچ گانودرما ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف قارچ گانودرما همراه با داروهای ضد فشار خون می تواند فشار خون فرد را خیلی کاهش دهد.


تعدادی از داروهای کاهنده فشارخون عبارتند از

کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان، والسارتان، دیلتیازیم، آمیلودیپین، هیدروکلروتیازید، فوروزماید و داروهای ضد انعقاد خون با گانودرما تداخل دارند. دوزهای بالا از قارچ گانودرما ممکن است باعث کاهش سرعت لخته شدن خون شود. مصرف قارچ گانودرما همراه با داروهای ضد انعقادخون احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهد.


تعدادی از داروهای ضد انعقادخون عبارتند از

آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، دالتپارین، اناکساپرین، هپارین، وارفارین


مصرف دوز مناسب از قارچ گانودرما بستگی به عوامل متعددی نظیر سن، سلامتی و چندین شرایط دیگر دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مناسب برای قارچ گانودرما وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و دوز آن‌ها می تواند مهم باشد.


قارچ گانودرما یک قارچ معروف در طب شرقی است. قارچ گانودرما می‌تواند دستگاه ایمنی را با تقویت گلبول‌های سفید خون تقویت بکند. همچنین این قارچ می‌تواند اندازه و تعداد تومورها را در برخی سرطان‌ها کاهش و کیفیت زندگی را در برخی مبتلایان به سرطان بهبود بدهد.


بیشتر مطالعات انسانی نشان داده‌اند که این قارچ نمی‌تواند کلسترول، قند خون و آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود بدهد. اما قارچ گانودرما می‌تواند در برخی موارد در بهبود خستگی و افسردگی مؤثر باشد.


خلاصه :

قارچ گانودرما یک قارچ معروف در طب شرقی است. قارچ گانودرما می‌تواند دستگاه ایمنی را با تقویت گلبول‌های سفید خون تقویت بکند. همچنین این قارچ می‌تواند اندازه و تعداد تومورها را در برخی سرطان‌ها کاهش و کیفیت زندگی را در برخی مبتلایان به سرطان بهبود بدهد.


بیشتر مطالعات انسانی نشان داده‌اند که این قارچ نمی‌تواند کلسترول، قند خون و آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود بدهد. اما قارچ گانودرما می‌تواند در برخی موارد در بهبود خستگی و افسردگی مؤثر باشد.

healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده