مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» حقایق تغذیه ای گوشت مرغ و مزایای سلامتی

حقایق تغذیه ای گوشت مرغ و مزایای سلامتی

درباره گوشت مرغ

گوشت مرغ وگوشت همه پرندگان در مقابل با گوشت قرمز از میزان چربی کمتری برخوردار است و افرادی که دچار چربی خون بالا، فشار خون ، چاقی مفرط هستند،پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدن این پرنده برای پیشگیری بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، ضعف بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی سرطان برای این افراد بسیار مناسب می باشد.

البته اگراین ماده غذایی را نیز همانند هر ماده غذایی دیگری بیش از حد نیاز بدن مصرف کنید می تواند مشکلات کبدی، قلبی و گوارشی زیادی را به همراه آورد. افزایش چربی خون، فشار خون بالا، دیابت، افزایش ضربان قلب، چاقی مزمن از عوارض اولیه مصرف بیش از اندازه مرغ می باشد.

شما می توانید از گوشت مرغ و پرندگان دیگر برای تامین مواد معدنی و پروتئین مورد نیاز بدن خود استفاده کنید، سینه مرغ در مقابل با ران مرغ از میزان چربی خیلی کمتری برخوردار است و پروتئین بیشتری را در خود جای داده است.گوشت مرغ نسبت به گوشت گاو از چربی اشباع شده خیلی کمتری برخوردار است و مصرف اصولی و چند مرتبه گوشت این پرنده می تواند چربی های مضر و بد موجود در بدن شما راحذف و چربی های مفید و خوب جایگزین آنها خواهد شد.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

پروتئین سینه مرغ منبع خوبی از پروتئین بدون چربی است ، ویتامین ها و مواد معدنی. سینه مرغ منبع بسیار خوبی از سلنیم ، فسفر ، ویتامین B6 و نیاسین است توده عضلانی را می سازد و نگهداری می کند

گوشت سفید مخصوصا مرغ پر مصرف ترین از نوع ماکیان در دنیاست. هزاران سال برای مصرف غذایی پرورش داده و مصرف شده است. مرغ‌هایی که در فضای باز پروش می‌یابند، مرغ ارگانیک و مرغ معمولی. تفاوت در نوع پرورش آن‌هاست. در حالی که مرغ آزاد اجازه دارد که آزادانه در چراگاه بچرخد، مرغ معمولی که بحث‌ برانگیزترین مورد است در قفس نگه‌داری شده و اجازه آزاد بودن ندارد. برای رشد سریع و غیر طبیعی مرغ معمولی، از تزریق هورمون استفاده می‌شود. این مرغ معمولا در شرایط غیر بهداشتی و ناسالم نگهداری می‌شود.


در میان این سه نوع، مرغ ارگانیک از همه گران‌تر است زیرا بر اساس استانداردهای وزارت کشاورزی ایالات متحده، آزادانه پرورش می‌یابد و فقط غذای ارگانیک می‌خورد. این مرغ در شرایط سالم و تمیز نگه‌داری شده و اجازه می‌دهند که به صورت طبیعی و بدون استفاده از دارو که چرخه هورمونی آن‌ها را به هم می‌ریزد رشد کنند. مرغ‌های ارگانیک، واکسینه شده و خوردن آن‌ها خطری ندارد.

ارزش تغذیه‌ای مرغ

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)

در هر 100 گرم مرغ

آب (65گرم)

انرژی (215 کیلو کالری)

پروتئین (18 گرم)

چربی (15گرم)

چربی اشباع (4 گرم)

کلسترول (75میلی‌گرم)

کلسیم (11میلی‌گرم)

آهن (۰.9 میلی‌گرم)

منیزیم (20 میلی‌گرم)

فسفر (147میلی‌گرم)

پتاسیم (189میلی‌گرم)

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

سدیم (70 میلی‌گرم)

زینک (1.3 میلی‌گرم)

از نظر ویتامین‌ها نیز دارای ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است.


سینه مرغ، با 31 گرم پروتئین در هر 100گرم، یکی از بهترین منابع پروتئین است. پروتئین، نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا می‌کند. پروتئین از اسید آمینه تشکیل می‌شود که عنصر اصلی ماهیچه‌ها است. به طور کلی، میزان مجاز روزانه پروتئین،1 گرم در هر 1 کیلوگرم وزن بدن است. برای ورزشکاران، نیاز روزانه به پروتئین ۰.6 تا ۰.9 گرم در هر 500گرم است.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

مرغ نه تنها منبع خوبی از پروتئین بلکه سرشار از ویتامین و مواد معدنی نیز هست. برای مثال، ویتامین‌های B موجود در آن برای جلوگیری از آب مروارید و اختلالات پوستی، تقویت سیستم ایمنی، از بین بردن ضعف، تنظیم گوارش و بهبود وضعیت سیستم عصبی مفید هستند. این ویتامین‌ها در جلوگیری از میگرن، اختلالات قلبی، سفیدی مو، کلسترول بالا و دیابت موثرند.

ویتامین D موجود در مرغ به جذب کلسیم و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین A به بینایی کمک می‌کند و مواد معدنی مانند آهن در تولید هموگلوبین، فعالیت عضلات و رفع کم‌خونی موثر هستند. پتاسیم و سدیم الکترولیت هستند، فسفر نیز در رفع ضعف، سلامت استخوان، عملکرد مغز، مراقبت از دندان و مسائل متابولیک مفید است.

کاهش وزن

رژیم‌های غذایی با سطح پروتئین بالا در کاهش وزن موثر هستند و گوشت مرغ یکی از مواد موثر در کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که کنترل وزن قابل توجهی در افرادی که به طور منظم سینه مرغ خورده‌اند مشاهده می‌شود. این را می‌توان به پروتئین بالا و کالری پایین گوشت مرغ نسبت داد.

منبع خوب پروتئینی

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد. بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنید

غذایی کم چرب

اشخاصی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

پیشگیری پوکی استخوان در سالمندان

 سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

پیشگیری از سرطان

مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

پیشگیری از آلزایمر

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

متابولیسم انرژی

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن قند و نشاسته ضروری می ‏باشد،مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن فرم ذخیره ای قندها در سلول‏های ماهیچه ‏ای و کبد 120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

کاهش وزن

رژیم‌ های غذایی با سطح پروتئین بالا در کاهش وزن موثر هستند و گوشت مرغ یکی از مواد موثر در کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که کنترل وزن قابل توجهی در افرادی که به طور منظم سینه مرغ خورده‌اند مشاهده می‌شود. این را می‌توان به پروتئین بالا و کالری پایین گوشت مرغ نسبت داد.

 گوشت مرغ برای کنترل فشار خون

مصرف مرغ در کنترل فشار خون نیز موثر است. این مسئله در افراد مبتلا به پرفشاری خون و بسیاری از افراد آفریقایی آمریکایی نیز مشاهده شد ، اگرچه این رژیم غذایی حاوی مغزها، محصولات لبنی کم‌چرب، سبزیجات و میوه‌ها نیز بود.

کاهش خطر سرطان

 در افراد گوشت‌خوار، مصرف زیاد گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان مقعدی را افزایش داد در حالی که خطر پیشرفت این نوع سرطان در افرادی که مرغ و ماهی مصرف کردند کاهش یافت – اگرچه قطعیتی در این مسئله وجود ندارد!. گفته می‌شود گوشت مرغ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهد.

کاهش کلسترول

میزان چربی اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند از گوشت مرغ، ماهی و سبزیجات بیشتر است. بنابراین، سازمان قلب آمریکا برای کاهش کلسترول و پیشرفت بیماری قلبی، مصرف گوشت مرغ و ماهی را به جای گوشت قرمز توصیه می‌کند. این سازمان توصیه می‌کند که مصرف مرغ یا ماهی نیز باید در حد معمول باشد چرا که مصرف بیش از اندازه آن نیز می‌تواند باعث پیشرفت بیماری قلبی شود.

درمان سرماخوردگی معمولی

خوردن سوپ مرغ گرم باعث درمان سرماخوردگی و علائمی مانند گرفتگی بینی و گلودرد می‌شود.

ضد افسردگی طبیعی

مرغ مانند بوقلمون، سرشار از اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که بعد از خوردن یک کاسه سوپ، باعث ایجاد احساس آرامش در شما می‌شود. در واقع، اگر احساس افسردگی می‌کنید، خوردن ماکیان، سطح سروتونین را در مغز شما افزایش می‌دهد، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، استرس را رفع می‌کند و خواب شما را بهبود می‌بخشد.

 تحلیل استخوان

دارید به سنین میانسالی خود نزدیک می‌شوید و نگران پوکی استخوان و آرتریت هستید، خوردن مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا در مبارزه با این‌ها به شما کمک می‌کند.

 سلامت قلب

هوموسیستئین نوعی اسید آمینه است که بالا بودن آن می‌تواند باعث بیماری قلبی عروقی شود. خوشبختانه، خوردن سینه مرغ، سطح هوموسیستئن را سرکوب کرده و آن را کنترل می‌کند.

فسفر کافی

مرغ سرشار از فسفر است، یک ماده معدنی ضروری که از سلامت دندان‌ها و استخوان و همچنین عملکرد کلیه، کبد و سیستم عصبی مرکزی محافظت می‌کند.

سلنیوم

مرغ سرشار از سلنیوم نیز هست، ماده معدنی که در عملکرد متابولیکی نقش دارد – به عبارت دیگر، عملکرد تیروئید، هورمون، متابولیسم و سیستم ایمنی.

افزایش متابولیسم

ویتامین B6 (ویتامین‌های Bکمپلکس) آنزیم‌ها و واکنش‌های سلولی متابولیک را تحریک می‌کند ( فرآیندی به نام متیل‌دار شدن) که به این معناست که خوردن گوشت این پرنده سلامت رگ‌های خونی را حفظ می‌کند، سطح انرژی را بالا می‌برد و کالری‌سوزی را افزایش می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید وزن سالم و سطح فعالیت خود را کنترل کنید.

 سرشار از نیاسین

مرغ سرشار از نیاسین است، یک ویتامین B خاص که با سرطان و دیگر شکل‌های آسیب ژنتیکی (DNA) مبارزه می‌کند.

سلامت چشم‌ها

گوشت مرغ، سرشار از رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن است که همه این‌ها از ویتامین A مشتق شده و برای سلامت بینایی ضروری هستند.

 رشد سالم بافت‌ها

بسیاری از ما به ترک لب و دهان، زخم‌های دهانی و یا خشکی پوست در زمستان دچار می‌شویم. به هر حال، ریبوفلاوین (ویتامین B2) موجود در جگر مرغ، مشکلات پوستی را کاهش داده و پوست خشک و آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

سلامت قلب و عروق

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

منبع سایت بازده و healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده