بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استرس مزمن چه تاثیری بر بدن شما می گذارد؟

استرس مزمن چه تاثیری بر بدن شما می گذارد؟

در طول زندگی خود گاهی اوقات و به دلایل مختلف که می‌توانند از مشکلات خانوادگی یا کاری تا تعهدات اجتماعی را شامل شوند، استرس را تجربه می‌کنیم.»

شرایطی که استرس کوتاه مدت است دلیلی برای نگرانی نیست اما استرس مزمن و افزایش ترشح کورتیزول و هورمون های استرس دیگر در بدن می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.افراد زیادی به تجربه دریافته‌­اند که بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خانه یا محل کار دچار اضطراب می‌شویم، سرماخوردگی، آنفلونزا، تبخال و حساسیت تشدید می­‌شود.بروز این تغییرات در سیستم ایمنی به‌­دلیل استرس دشوار است. اگرچه کاهش میزان سمیت سلول­‌های کشنده­‌ی طبیعی در برخی بیماری­‌های خاص انسان (مانند سرطان، بیماری­‌های حاد مسری یا خودایمنی) بارز است، ولی عوارض مستقیم این کاهش به‌­روی سلامتی ثابت نشده است.

عوامل استرس‌­ زا

تحقیقاتی که تمرکز خود را به­‌روی تعیین رابطه‌­ی میان استرس و سیستم ایمنی گذاشته‌­اند، تاثیر عوامل مختلفی نظیر امتحان، سوگواری، طلاق، بیکاری، محاسبه­‌ی ذهنی و مراقبت از یکی از بستگان مبتلا به آلزایمر را بررسی کرده­‌اند. درمجموع، یافته­‌ها حاکی از این است که استرس هم به تغییر تعداد گلبول­‌های سفید خون و هم تعداد پادتن­‌های موجود در خون مربوط می­‌شود. به­‌علاوه، استرس در عملکرد سیستم ایمنی نیز تغییر ایجاد می­‌کند. یعنی، افرادی که دچار استرس می­‌شوند با کاهش شدید میزان تکثیر لنفوسیت و سمیت سلول­‌های کشنده‌­ی طبیعی روبه­‌رو هستند. به­‌نظر می­‌رسد بین مدت زمان استرس و میزان تغییر ایمنی ارتباط وجود دارد. مثلا، هرچقدر استرس طولانی‌­تر باشد، تعداد بیشتری از گلبول­‌های سفید خون کاهش پیدا می­‌کند. همچنین استرس درون‌­فردی (مانند طلاق و سوگواری) در مقایسه با استرس ناشی از امتحان یا بی­کاری تاثیر متفاوتی به­‌روی سیستم ایمنی می­‌گذارد.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

عوارض استرس و اضطراب بر بدن

   شرایط بحرانی دوران نامزدی دختر و پسر

   درمان گرفتگی عضلات گردن و شانه

   دیفن هیدرامین قرقره کنید!

   استراحت برای زانودرد سم است!

   سکته قلبی با مصرف این قرص معروف

استرس و اضطراب طولانی مدت سلامت روحی و جسمی را تحت تاثیر قرار می دهند. شاید شما نمی دانستید که استرس و اضطراب می توانند باعث ایجاد بیماری های گوارشی شوند، خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده و عملکرد سیستم های قلبی عروقی، ادراری و تنفسی را تغییر دهند.

استرس و اضطراب یک گروه از اختلالات رایج روحی و روانی هستند که باعث فکر زیاد، نگرانی و ترس می شوند. این احساس با زندگی روزمره تداخل ایجاد کرده و باعث بروز مشکلات و بیماری روحی و جسمی زیادی می شود.

جالب است بدانید که اختلالات استرس و اضطراب شایع ترین بیماری روانی در ایالات متحده آمریکا محسوب می شوند.

علائم استرس و اضطراب شدید

عصبی بودن، احساس تنش، ضربان قلب بالا، تنفس سریع، عرق کردن، خستگی، ضعف، سرگیجه، عدم تمرکز، بی خوابی، حالت تهوع، بیماری های گوارشی، احساس گرما یا سرمای شدید و درد قفسه سینه از مهم ترین علائم استرس و اضطراب محسوب می شوند.

انواع اختلالات استرس و اضطراب

اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال استرسی پس از آسیب روانی، اختلال وسواس فکری -عملی، فوبیا و اختلال ترس از انواع مهم اختلالات استرس و اضطراب هستند.

درمان نشدن استرس و اضطراب شدید

استرس و اضطراب طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که اضطراب در ناحیه آمیگدال مغز (ناحیه ای که پاسخ های عاطفی را مدیریت می کند) ایجاد می شود.

هنگامی که یک فرد دچار استرس، فشار عصبی و اضطراب می شود، مغز سیگنال هایی را به سایر قسمت های بدن می فرستد و با ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول (هورمون های استرس)، بدن را برای مبارزه با این شرایط یا فرار از این موقعیت آماده کنند.

وجود این هورمون ها در بدن می تواند بر روی اندام های مختلف اثر گذاشته و باعث بروز بیماری هایی در بدن شود. عوارض استرس، فشار عصبی و اضطراب شدید بر روی بدن

کودکان

استرس، اضطراب و ترس شدید و طولانی مدت در دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به اختلالات استرس و اضطراب را در کودکان افزایش دهد.

جنین و زنان باردار

استرس و اضطراب در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد.استرس و اضطراب در زنان باردار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی را در آن ها افزایش می دهد.

یک مطالعه جدید نشان داده که استرس و اضطراب در دوران بارداری، خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه را در کودکان افزایش می دهد.در زنان، استرس و اضطراب شدید و طولانی باعث قاعدگی نامنظم، خونریزی شدید در دوران پریودی و درد شدید قاعدگی می شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

استرس و اضطراب طولانی، احتمال یائسگی زودرس را افزایش داده و باعث تشدید علائم یائسگی در زنان می شود.

مردان

اگر استرس و اضطراب برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، سطح هورمون تستوسترون در مردان کاهش پیدا می کند که در نتیجه باعث کاهش تولید اسپرم، اختلالات و ناتوانی می شود.

استرس و اضطراب مزمن همچنین خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات و عفونت بیضه ها را افزایش می دهند.

مغز

استرس و اضطراب بلند مدت و حملات هراس می توانند مغز را وادار کنند تا ترشح هورمون های استرس (آدرنالین و کورتیزول) را افزایش دهد. ترشح بیش از حد این هورمون ها در بدن باعث ایجاد سردرد، سرگیجه، افسردگی و چاقی و اضافه وزن می شود.

بی خوابی شبانه، فکر کردن به خودکشی، گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر و نوشیدن مشروبات الکلی از عوارض استرس و اضطراب بر روی مغز هستند.

استرس و اضطراب مزمن باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت می شود. استرس مزمن بر روی مغز اثر گذاشته و بعد از مدتی باعث ضعیف شدن حافظه می شود.

سردرد

علل مختلفی دارد؛ تنش های عصبی و استرس شدید می تواند باعث سردرد شود، این نوع سردرد که بیشتر ناحیه ی پشت سر و گردن را درگیر می کند با مصرف مسکن به راحتی درمان می شود. گفته می شود که استرس خطر سردرد میگرنی را تشدید می کند.

پوست و مو

استرس و اضطراب مزمن باعث تشدید علائم بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می شود.

هنگامی که بدن در شرایط استرس و اضطراب قرار می گیرد، هورمون کورتیزول را آزاد می کند، که باعث چرب شدن پوست و در نتیجه ابتلا به آکنه و جوش صورت می شود.

استرس و اضطراب خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی پوست مانند ویتیلیگو (پیسی) را افزایش می دهد.

استرس و اضطراب مزمن باعث ریزش شدید مو، آلوپسی (طاسی سر)، نازک شدن مو ها و کم رنگ شدن آن ها می شوند.

چشم

در شرایط استرس و اضطراب شدید، بدن مقادیر بالای هورمون آدرنالین ترشح می کند که بر روی چشم ها اثر گذاشته و باعث کاهش بینایی می شود.

استرس و اضطراب طولانی باعث حساسیت به نور، سندروم خشکی چشم، تاری دید و مگس پران (سایه های مزاحم در دید چشم) می شوند.

استرس طبیعی است و برخی از انواع استرس خوب است. با این حال ، علائم استرس مزمن مانند سوء هاضمه ، مه مغزی ، خستگی و مشکل در خواب در بسیاری از ماه ها طبیعی نیست.

استرس مزمن می تواند بر هر سیستم جسمی و روانی بدن تأثیر بگذارد. نمونه هایی از چنین عوامل استرس زا می توانند شامل نگرانی های مالی ، استرس شغلی و استرس زا های مرتبط با سلامتی باشند. متأسفانه ، بسیاری از این عوامل استرس زا به دلیل بیماری همه گیر Covid-19 و ناآرامی های اجتماعی فعلی شیوع بیشتری پیدا می کنند.

حتی اگر مشکلات شما در حال حاضر باقی بماند ، می توانید یاد بگیرید که چگونه با درگیر کردن روشهای کاهش استرس در زندگی ، استرس خود را بهتر مدیریت کنید. لیست بالا را مشاهده کنید ، که نشان می دهد مکانیسم های مقابله ای مانند ورزش ، نور خورشید ، روزنامه نگاری قدردانی و غیره.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده