بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 8 جایگزین سس ماهی خوشمزه

8 جایگزین سس ماهی خوشمزه

چه چیزی می توانم به جای سس ماهی در یک دستور غذا استفاده کنم؟

 8 جایگزین سس ماهی وجود دارد.گل مروارید ، سرکه ، میخک ، پیاز و دیگر ادویه جات ، این یک جایگزین خوشمزه برای سس ماهی است.بنابراین بسیاری از دستور العمل های آسیایی تایلند سس ماهی را به عنوان یک ماده اصلی تشکیل دهنده میدانند و جایگزین سس ماهی گیاهخوار یا وگان یک عطر و طعم امیدی و نمکی را فراهم می کند 

سس ماهی، یا "Nam Pla" در تایلند، یکی از مواد اساسی در پخت و پز تایلندی است. این دارای یک رنگ قهوه ای قرمز مایل به زرد غنی است و تقریبا در تمام غذای تایلندی ها استفاده می شود. این اغلب به عنوان یک غذای دریایی برای ماهی و گوشت، و همچنین یک ادویه (معمولا با مخلوط chilies و آب لیمو مخلوط شده) استفاده می شود - در واقع، تایلندی یک سس ماهی کوچک را به وعده غذایی خود اضافه می کند همانطور که ما از نمک و فلفل استفاده می کنیم.

سس ماهی یک ماده محبوب است که از آنچوی شور یا ماهی های دیگری تهیه می شود که تا 2 سال تخمیر شده است

سس ماهی که بیشتر در آشپزی آسیای جنوب شرقی استفاده می شود ، طعم غنی ، خوش طعم ، خاکی خود را به بسیاری از غذاها ، از جمله پد تایلند ، pho ، سالاد پاپایای سبز و سرخ کرده همچنین به عنوان طعم پنجم شناخته می شود - اصطلاحی ژاپنی است که به معنی "طعم خوش مزه" است. عطر و طعم از سه ماده unami است که معمولاً در پروتئین های گیاهی و حیوانی یافت می شود و سس ماهی غنی از آنها است

با این حال ، اگر سس ماهی در دست ندارید ، از طعم آن لذت نمی برید یا رژیم گیاهخواری را دنبال نمی کنید ، ممکن است تعجب کنید که آیا گزینه دیگری وجود دارد؟

در اینجا 8 جایگزین خوش طعم سس ماهی آورده شده است.به اشتراک بگذارید

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

1. سس سویا

از تخمیر سویا ، آب ، نمک و گندم تهیه می شود ، یک گزینه عالی برای سس ماهی است. همچنین برای گیاهخواران مناسب است

بدلیل اسیدهای آمینه موجود در دانه های سویا،سس سویا دارای طعم غنی اومامی و کمی شیرینی است.

می توانید سس ماهی را با نسبت 1 به 1 سس سویا عوض کنید ، یا سعی کنید سایر مواد را با سس سویا مخلوط کنید تا عطر و طعم بیشتری داشته باشد:

آنچوی خرد شده. 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سس سویا و 1 عدد فیله خرد شده را مخلوط کنید.

سرکه برنج. برای شادابی بیشتر از نسبت سس سویا و سرکه برنج نسبت 1 به 1 استفاده کنید.

آب لیمو. به هر 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سس سویا 1/2 قاشق چای خوری آب آهک اضافه کنید.

2. تاماری

نوعی سس سویا است. این فرآیند متفاوت از سس سویای سنتی با استفاده از مواد مختلف پردازش می شود. اینها شامل آب ، نمک و خمیر میسو حاوی دانه های سویا هستند. همچنین ممکن است شامل نوعی آب نمک به نام مورومی و همچنین نوعی قارچ به نام کوجی باشد

برخلاف سس سویا ، مقدار کمی گندم در آن وجود دارد ، و این گزینه مناسبی برای کسانی است که از مصرف گلوتن جلوگیری می کنند

طاماری به دلیل داشتن پروتئین سویای بالاتر ، دارای طعم غنی اومامی ، قویتر و شور کمتری نسبت به سس سویا است

می توانید سس ماهی را با نسبت 1 به 1 جایگزین سس ماهی کنید یا با کمی کمتر شروع کنید و بیشتر به مزه اضافه کنید.

3. سس صدف

به راحتی می تواند جایگزین سس ماهی در بیشتر دستورات غذا های سرخ کرده شود ، زیرا طعم مطبوع مشابهی دارد.

با این حال ، سس صدف کمی غلیظ تر است و جایگزین خوبی برای غذاهایی نیست که به قوام نازک سس ماهی نیاز دارند. یک گزینه افزودن کمی آب به سس صدف برای نازک شدن آن است.

سس ماهی را با سس صدف با نسبت 1 به 1 در سیب زمینی سرخ شده ، برنج سرخ شده و ماریناد جایگزین کنید ، اما آماده باشید تا طعم شیرین تری به آن بدهد.

برخی مارک ها حاوی 4 گرم قند در هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) هستند ، در حالی که سس ماهی فاقد هر نوع قند است. برخی مارک های سس صدف ممکن است حاوی رنگ کارامل باشند ، ماده ای نگران کننده با احتمال سرطان زایی

4. سس ماهی وگان

اگر رژیم وگان را دنبال می کنید یا به ماهی حساسیت دارید ، سس های ماهی وگان زیادی موجود است. آنها به طور معمول از قارچ شیاتکه ، آمینو مایع و سس سویا تهیه می شوند.

آمینو مایع آمینو اسیدهای آزاد است که از هر دو شیره نارگیل تخمیر شده یا سویای هیدرولیز شده استخراج می شود که با آب و نمک مخلوط می شوند. قارچ ها همچنین حاوی اسیدهای آمینه مسئول عطر و طعم هستند

گزینه های گیاهی را می توان برای سس ماهی با نسبت 1 به 1 عوض کرد و می توان آنها را به صورت آنلاین و در اکثر فروشگاه های مواد غذایی خوب تهیه کرد.

5. جلبک دریایی

جلبک دریایی یک اصطلاح برای گیاهان و جلبک هایی است که در آب رشد می کنند.

جلبک دریایی مقوی و سرشار از اسید آمینه گلوتامات است که سرشار از عطر و طعم است. به همین ترتیب ، در بسیاری از غذاهای ژاپنی و کره ای به آبگوشت و سوپ اضافه می شود.

انواع جلبک دریایی با گلوتامات بالا شامل نوری و انواع کمبو مانند rausu ، ma ، rishiri ، hidaka و اگر می خواهید عطر و طعم را کاهش دهید ، به جای کومبو ، که محتوای گلوتامات کمتری دارد ، جلبک دریایی wakame را انتخاب کنید .جلبک دریایی تازه و خشک آن گزینه های مناسبی برای سس ماهی هستند. جلبک دریایی تازه در سالادها ، آبگوشت ها و سس ها بهترین عملکرد را دارد ، در حالی که جلبک دریایی خشک را می توان به بیشتر غذاها اضافه کرد. برای اندازه گیری دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید.

6. آمینو نارگیل

ی ، رنگ تیره و کمی شیرین تر از سس سویا و ماهی هستند.همچنیناز شیره نارگیل تخمیر شده بدست می آید به راحتی به بیشتر غذاها اضافه می شود. آنها غنی از عطر و طعم رنگ تیره و کمی شیرین تر از سس سویا و ماهی هستند.

همچنین سدیم کمتری دارند. سس ماهی حاوی طیف وسیعی از سدیم با 320-600 میلی گرم در هر قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) است ، در حالی که همان مقدار آمینو نارگیل حاوی حدود 90-130 میلی گرم است

به علاوه ، آمینوهای نارگیل علاوه بر گیاهخوار بودن ، فاقد سویا ، گندم و گلوتن هستند. در بیشتر دستورها آنها را در سس ماهی با نسبت 1 به 1 عوض کنید.

7. سس Worcestershire

سس Worcestershire به دلیل داشتن طعم و مزه قوی در انگلیس و کشورهای اطراف محبوب است. از آنچو ، ملاس ، گل مروارید ، سرکه ، میخک ، پیاز و سایر ادویه جات ساخته شده ، جایگزین خوشمزه ای برای سس ماهی است.

از آنجا که هر دو سس با استفاده از آنچو درست می شوند و تا 18 ماه تخمیر می شوند ، عطر و طعم اومامی مشابهی دارند. همانطور که گفته شد ، سس Worcestershire سدیم بسیار کمتری با 65 میلی گرم در هر قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) ، کمی غلیظ تر است و ممکن است مشخصات طعم متفاوتی داشته باشد.

سس ماهی را برای سس Worcestershire با نسبت 1 به 1 عوض کنید.

8. آبگوشت قارچ و سس سویا

اگر می خواهید سس ماهی را در سوپ یا آبگوشت جایگزین کنید ، تهیه یک استاک یا آب گوشت قارچ و سس سویا را در نظر بگیرید.

مواد زیر را به یک قابلمه با اندازه متوسط ​​اضافه کنید:

3-4 فنجان (710–940 میلی لیتر) آب

1/4–1/2 اونس (7–14 گرم) قارچ خشک و خرد شده شیاتکه

3 قاشق غذاخوری (45 میلی لیتر) سس سویا معمولی یا کم سدیم

آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید یا تا زمانی که آبگوشت به نصف کاهش یابد ، اجازه دهید 10 دقیقه دیگر بماند و سپس آبگوشت را در یک کاسه صاف کنید.

از آن به عنوان جایگزین سس ماهی 2 به 1 استفاده کنید. باقیمانده آبگوشت را در ظرف در بسته تا یخچال تا 1 هفته یا در فریزر به مدت چند ماه نگهداری کنید.

خط آخر

سس ماهی طعمی خاص و خوش طعم را به بسیاری از غذاها می افزاید .

با این حال ، اگر می خواهید از سس ماهی اجتناب کنید یا آن را در دست ندارید ، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

بیشتر آنها را می توان با نسبت 1 به 1 مبادله کرد ، اگرچه ممکن است طعم و بافت کمی متفاوت باشد.


سس ماهی از چه ساخته شده است؟

سس های ماهی خوب مخلوطی از ماهی و نمک ساخته شده است که به مدت 1 تا 18 ماه تخمیر شده است. آنچوی ها معمولا مورد استفاده قرار می گیرند، گرچه بعضی از سس ماهی نیز از انواع ماهی یا ماهی مرکب ساخته می شوند. مواد اساسی یک سس ماهی خوب، آب و نمک است. شکر ممکن است اضافه شود اما لازم نیست.


از کجا می توانم سس ماهی بخرم؟

امروزه بیشتر سوپرمارکت ها سس ماهی را به فروش می رسانند (در بخش آسیایی آن را جستجو کنید). بهترین نوع معمولا در فروشگاه های مواد غذایی آسیا فروخته می شود. شما می توانید انتخاب خوبی از سس ماهی در تقریبا هر فروشگاه مواد غذایی چینی / ویتنامی / تایلندی پیدا کنید. بطری های بلند با "سس ماهی" و مواد تشکیل دهنده نمایش داده شده بر روی برچسب (عصاره ماهی، نمک و آب - سایر مواد لازم نیست) را جستجو کنید. باید در تایلند یا ویتنام ساخته شود.

گیاهخواران چه چیزی را می توانند جایگزین سس ماهی کنند؟

سس ماهی های گیاهی وجود دارد و یا سس سویا ساده

سس ماهی و سدیم: اگر بخواهید در مورد مصرف نمک مصرف کنید، چه کاری باید انجام دهید؟

برای کسانی که در مورد مصرف سدیم خود نگران هستند، استفاده از سس ماهی می تواند کمی مشکل ساز باشد.به یاد داشته باشید که این مقدار در سراسر ظرف شما پخت و پز (به عنوان مثال یک تایلندی) پخت و پز توزیع می شود، بنابراین شما تمام آن را مصرف نخواهید کرد ، فقط بخشی از سس ماهی را که در دستورالعمل مورد نیاز است اضافه کنید و سپس باقی مانده را با نمک دریا اضافه کنید. نمک دریایی فقط بخشی از سدیم موجود در نمک منظم جدول است و برای سایر روشها نیز بهتر است.

چگونه می توانم غذاهای ساخته شده با سس ماهی را از بوی ضحم «ماهی» نگهداری کنم؟

در اینجا راز: آب لیمو است. در بسیاری از دستور العمل های تایلندی شما سس ماهی همراه با آب لیمو و مواد تشکیل دهنده دیگر پیدا کنید. من همیشه به مردم می گویم که فقط به عنوان آشپز بوی ماهی را می گیرند، زیرا شما تنها کسی بودید که سس ماهی (و باید آن را بویید) اضافه کنید. شخصا، من بوی همه را نمی فهمم،

در هر صورت، اگر شما در حال آشپزی هستید ، سعی کنید از آب لیمو تازه استفاده کنید و ببینید آیا این کمک می کند.

8 جایگزین سس ماهی خوشمزه

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده