بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 12 راه برای جوان نگه داشتن مغز

12 راه برای جوان نگه داشتن مغز

هر مغزی با افزایش سن تغییر می کند و عملکرد ذهنی در کنار آن تغییر می کند. افول روانی شایع است و یکی از ترسناکترین عواقب پیری است. اما اختلال شناختی اجتناب ناپذیر است. در اینجا 12 روش برای کمک به حفظ عملکرد مغز آورده شده است.

اثری که بازی های فکری بر مغز دارد بسیار زیاد است طوری که فعالیت های فکری مانند حل جدول ، درست کردن پازل و یا کامل کردن مکعب روبیک می تواند زمان از بین رفتن طبیعی مغز را که در اثر بالا رفتن سن رخ می دهد را به تاخیر بیندازد یا حتی بخشی از قدرت مغز را به حال اولیه باز گرداند.

افرادی که در میانسالی به طور منظم ورزش می کنند، مغز بزرگتر و سالمتری از همسن و سالان خود در زمان سالخوردگی خواهند داشت.مراقبه و تمرکز می تواند باعث سالم نگاه داشتن مغز شود.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

مغز می تواند همچنان در سال های میانی زندگی به رشد خود ادامه دهد،

وی و همکارانش روی 127 نفر از سالخوردگانی که همه آنها بالای 70سال سن داشتند مطالعه کردند؛ همه این افراد دچار نوع خفیفی از اختلالات شناختی که بر اثر بالارفتن سن به وجود می آید بودند؛ اما همه آنها هنوز می توانستند کارهای روزمره خود را انجام دهند. اختلالات شناختی خفیف می تواند یکی از علایم ابتلا به آلزایمر باشد.

قبل از انجام آزمایش ها، مغز این افراد ام آر آی شد و همین طور حافظه کوتاه مدت، حافظه طولانی مدت، قدرت حساب و ریاضیات و همینطور قدرت جهت یابی این افراد اندازه گیری شد.

بعد از اینکه مشخصات مغز هر فرد مشخص شد، این افراد تحت یک برنامه سه ماهه فشرده تمرین و بازی فکری قرار گرفتند.

افراد یادبگیرند که چطور مراقبه و تمرکز کنند، رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنند. چطور استرس های زندگی روزمره را کم کنند و چطور خوابشان را بهبود بخشند.

بخش دیگری از این برنامه انجام بازی های فکری بود که محققان برای هر فرد، بر اساس نقاط ضعف مغز آنها، به طور جدا طراحی کرده بودند. این افراد تحت یک نوع روانکاوی به نام روانکاوی شناختی-رفتاری قرار داشتند و همینطور در جلساتی با متخصصان مغز، با تمرکز یاد گرفتند که چطور امواج مغزی شان را رصد کنند و آنها را تغییر دهند.

به طور متوسط میزان قدرت شناختی این افراد 5 تا 10درصد افزایش پیدا کرده بود. بیش از 80./.افراد حاضر در این گروه، پیشرفت قابل ملاحظه ای حداقل در سه بخش از عملکرد شناختی شان داشتند.

با اینکه این تحقیق و مشاهده در نوع خود کوچک به حساب می آید و تیم تحقیق نتوانسته مشخص کند که کدام یک از تغییرات اعمال شده در طول 3 ماه تاثیر بیشتری بر رشد مغزی این افراد داشته، به روش های متفاوتی هم برای سالم نگاه داشتن مغز سالخوردگان روی بیاورند.


1. تحریک ذهنی کنید

دانشمندان از طریق تحقیق با موش ها و انسان ها دریافتند كه فعالیت های مغزی ارتباطات جدیدی بین سلول های عصبی تحریک می كند و حتی می تواند به مغز در تولید سلول های جدید كمك كند ، توسعه "انعطاف پذیری" عصبی و ایجاد یك ذخیره عملیاتی كه محافظتی در برابر از بین رفتن سلول های آینده است.


هر فعالیت تحریک ذهنی باید به تقویت مغز شما کمک کند. خواندن ، دوره ها را امتحان کنید ، "ژیمناستیک ذهنی" را امتحان کنید ، مانند معماهای کلمه ای یا مشکلات ریاضی با چیزهایی که نیاز به مهارت دستی دارند و همچنین تلاش ذهنی مانند نقاشی ، نقاشی و سایر کارهای هنری را تجربه کنید.

2. ورزش بدنی کنید

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ماهیچه ها به ذهن شما نیز کمک می کند. حیواناتی که ورزش می کنند به طور مرتب تعداد رگ های خونی ریز را افزایش می دهند که خون غنی از اکسیژن را به منطقه مغز منتقل می کند. ورزش همچنین باعث ایجاد سلولهای عصبی جدید و افزایش ارتباط بین سلولهای مغزی (سیناپس) می شود. این منجر به مغزهایی با کارآیی ، پلاستیکی و تطبیقی ​​می شود که عملکرد بهتری در پیری حیوانات دارد. ورزش همچنین فشار خون را کاهش می دهد ، سطح کلسترول را بهبود می بخشد ، به تعادل قند خون کمک می کند و استرس روحی را کاهش می دهد ، همه این موارد می تواند به مغز شما و همچنین قلب شما کمک کند.

3. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

تغذیه مناسب می تواند به ذهن شما و همچنین بدن شما کمک کند. به عنوان مثال ، افرادی که رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای می خورند که بر میوه ها ، سبزیجات ، ماهی ، آجیل ، روغن های غیر اشباع (روغن زیتون) و منابع پروتئین گیاهی تأکید دارد ، کمتر دچار اختلال شناختی و زوال عقل می شوند.

4- فشار خون خود را بهبود ببخشید

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

فشار خون بالا در دوران میانسالی خطر کاهش شناختی در سالمندی را افزایش می دهد. از اصلاح شیوه زندگی برای حفظ فشار خود تا حد ممکن استفاده کنید. لاغر بمانید ، مرتباً ورزش کنید ، الکل خود را به دو نوشیدنی در روز محدود کنید ، استرس را کاهش دهید و درست بخورید.

5- قند خون خود را بهبود بخشید

دیابت عامل خطر مهمی برای زوال عقل است. با خوردن درست ، ورزش منظم و لاغر ماندن می توانید از بروز دیابت جلوگیری کنید. اما اگر قند خون زیاد باقی بماند ، برای دستیابی به کنترل خوب به دارو نیاز دارید.

6. کلسترول خود را بهبود ببخشید

سطح بالای کلسترول LDL ("بد") با افزایش خطر زوال عقل همراه است. رژیم غذایی ، ورزش ، کنترل وزن و پرهیز از دخانیات به سمت افزایش سطح کلسترول شما پیش می روند. اما در صورت نیاز به کمک بیشتر ، از پزشک خود در مورد دارو سوال کنید.

7. آسپرین با دوز پایین را در نظر بگیرید

برخی از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که آسپرین با دوز کم ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل ، به ویژه دمانس عروقی را کاهش دهد. اگر شما کاندید هستید ، از پزشک خود بپرسید.

8- از دخانیات خودداری کنید

از دخانیات به هر شکل خودداری کنید.

9. از الکل دوری کنید

نوشیدن بیش از حد عامل اصلی خطر زوال عقل است. اگر نوشیدن را انتخاب کردید ، خود را به دو نوشیدنی در روز محدود کنید.

10. مراقب احساسات خود باشید

افرادی که مضطرب ، افسرده ، کم خواب و یا خسته هستند ، تمایل دارند که در آزمونهای عملکردی شناختی ضعیف کسب کنند. نمرات ضعیف لزوماً خطر ابتلا به کاهش شناختی در سالمندی را پیش بینی نمی کنند ، اما سلامت روانی خوب و خواب آرامش بخش مطمئناً اهداف مهم هستند.

11. از سر خود محافظت کنید

صدمات متوسط ​​تا شدید سر ، حتی بدون احتمالات احتمالی ، خطر ابتلا به اختلال شناختی را افزایش می دهد.

12. ساخت شبکه های اجتماعی

پیوندهای اجتماعی شدید با خطر کمتری از زوال عقل و همچنین فشار خون پایین و امید به زندگی بیشتر همراه است.

هنگام خرید یک راهنمای تناسب اندام ، یک گزارش بهداشتی ویژه توسط متخصصان دانشگاه هاروارد ، اطلاعات لازم را برای تقویت توان فکری خود ، ارتقاء قدرت یادآوری و محافظت از مهارت های مبتنی بر مغز کسب کنید.


برای مثال ، فراموش کردن یک کلید ، لزوماً زوال عقل نیست ، می تواند یک اختلال تمرکز باشد

دمانس کاهش عملکرد شناختی است که همراه با اختلالات عملکردی است ، گاهی اوقات همراه با مشکلات رفتاری و سرگیجه باشد.

مثبت اندیشی و فعالیت های اجتماعی همچنین می تواند بخشی از تلاش برای کند کردن روند پیری مغز باشد که در اثر زوال عقل رخ می دهد. متأسفانه در حال حاضر داروی ضد پیری مغز وجود ندارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده